In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. I. - Hotararea Guvernului nr. 537/2014 privind conditiile, procedura si termenele de restituire ca ajutor de stat a sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 9 iulie 2014, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 1. - (1) Scopul prezentei hotarari il constituie instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat, prevazute la art. 176 alin. (6) din Codul fiscal, pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor, denumita in continuare restituire de accize. ”
2. La articolul 1, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Acordarea ajutorului de stat in baza prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, denumit in continuare Regulament, si este exceptata de la obligatia notificarii catre Comisia Europeana.”
3. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ Art. 2. - (1) Plata ajutorului de stat se efectueaza in limita bugetului alocat schemei, conform angajamentelor legale emise in baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, pana la data de 31 decembrie 2019 inclusiv
(2) Bugetul total maxim estimat al schemei este de 3.021,6 milioane lei, respectiv echivalentul a 637,73 milioane euro, cu posibilitatea suplimentarii, astfel:
a) credite de angajament pentru perioada 2014-2019 in vederea emiterii deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei pentru motorina achizitionata in perioada prevazuta la art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/2014 pentru completarea art. 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
b) credite bugetare pentru perioada 2014-2019 in vederea restituirii accizei in baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire emise
(3) Schema de ajutor de stat se va finanta cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul «Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor pentru investitii din cadrul bugetului Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale», dupa cum urmeaza:
a) pentru anul 2014, bugetul estimat este de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro; si
b) pentru anii urmatori, bugetele estimate sunt: 626,5 milioane lei pentru anul 2015, 643,2 milioane lei pentru anul 2016, 661,7 milioane lei pentru anul 2017, 680,7 milioane lei pentru anul 2018, respectiv 369,5 milioane lei pentru anul 2019
(4) Numarul total estimat al operatorilor economici care urmeaza sa beneficieze de ajutor de stat in baza schemei este de 20.114, numarul mediu anual de operatori economici beneficiari fiind de 20.114
(5) Masura instituita conform prevederilor art. 1 alin. (1) si (3) se acorda pentru motorina achizitionata dupa data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/2014 si pana la data de 31 martie 2019
(6) Ministrul finantelor publice sau alta persoana imputernicita in acest sens are calitatea de ordonator principal de credite pentru prezenta schema de ajutor de stat, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.”
4. La articolul 4 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania, daca: (i) nu sunt declarati inactivi conform prevederilor art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau nu se afla in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii; (ii) nu beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport desfasurata cu vehiculele eligibile; (iii) atat la momentul depunerii cererii de inregistrare in Registrul vehiculelor si al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize, cat si la momentul depunerii cererii de restituire de accize, nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, astfel cum rezulta din certificatul de atestare fiscala, eliberat de organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si din certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale eliberat de organul fiscal competent din cadrul autoritatii administratiei publice locale. Aceasta conditie se considera indeplinita si daca:
1. operatorul economic are depuse la organul fiscal deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau cereri de restituire, iar suma obligatiilor de plata este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit; si/sau
2. in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala operatorul economic are inscrise obligatii de plata, dar are inscrise mentiuni cum ar fi esalonare/plan de reorganizare, aprobat, in curs de derulare, si/sau, dupa caz, in certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale operatorul economic are inscrise obligatii de plata, insa din continutul certificatului ori al altui document eliberat de organul fiscal competent din cadrul autoritatii administratiei publice locale reiese ca acestea sunt esalonate, amanate la plata ori exista un plan de reorganizare, aprobat, in curs de derulare; si/sau
3. in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala operatorul economic are inscrise obligatii de plata, iar conform certificatului acestea sunt mai mici sau egale cu sumele certe, lichide si exigibile pe care acesta le are de incasat de la autoritatile contractante;”.
5. La articolul 4 alineatul (1) litera f), punctul (i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(i) de la statiile de distributie inregistrate in baza art. 20669 alin. (6) din Codul fiscal, utilizand un card de gestiune a alimentarilor sau un inel emitator/receptor;”.
6. La articolul 4 alineatul (1), dupa litera f) se introduc doua noi litere, literele g) si h), cu urmatorul cuprins:
„g) nu intra in categoria intreprinderilor in dificultate potrivit prevederilor cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei, definite potrivit art. 2 alin. (18) din Regulament;
h) nu se afla in procedura de executare silita, faliment, orice forma de reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala sau lichidare;”.
7. La articolul 4, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) In sensul prezentei hotarari, prin card de gestiune a alimentarilor cu carburant, respectiv inel emitator/receptor se intelege dispozitivele electronice personalizate pentru fiecare vehicul, utilizate ca modalitate de alimentare si care sunt valabile doar pentru alimentarea vehiculului eligibil pentru care sunt utilizate.”
8. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul operatorilor economici care aprovizioneaza vehiculele eligibile direct de la operatorii economici inregistrati potrivit art. 20669 alin. (6) din Codul fiscal, prin intermediul unui card de gestiune a alimentarilor, respectiv al unui inel emitator/receptor, baza pentru restituirea de accize reprezinta cantitatea totala de motorina rezultata prin insumarea cantitatilor alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil in parte.”
9. La articolul 8, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Intre Ministerul Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., prin Ministerul Transporturilor, se incheie un protocol de colaborare cu privire la transmiterea:
a) informatiilor referitoare la operatorii economici din Romania care nu mai indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) pct. (i) si (ii), lit. d), g) si h), care se transmit de catre Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, catre Autoritatea Rutiera Romana. Protocolul va contine prevederi privind frecventa cu care se comunica informatiile catre Autoritatea Rutiera Romana pentru operatorii deja inregistrati in Registru;
b) informatiilor prevazute in anexele nr. 2 si 5, necesare pentru efectuarea controlului ulterior, care se comunica de catre Autoritatea Rutiera Romana, la solicitarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”
10. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ Art. 9. - (1) In vederea inregistrarii in Registru, Administratorul schemei verifica:
a) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) prin confruntarea cu informatiile referitoare la operatorul economic, pe care le detine in baza sa de date;
b) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. b) pe baza informatiilor referitoare la vehicule, pe care le detine in baza sa de date, si/sau, dupa caz, a documentelor anexate cererii pentru inregistrarea in Registrul vehiculelor si al operatorilor eligibili pentru restituirea accizelor;
c) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c), d),
g) si h), pe baza documentelor anexate cererii pentru inregistrarea in Registrul vehiculelor si al operatorilor eligibili pentru restituirea accizelor;
d) indeplinirea conditiei prevazute la art. 4 alin. (1) lit. f) prin analizarea informatiilor din documentele anexate cererii pentru inregistrarea in Registrul vehiculelor si al operatorilor eligibili pentru restituirea accizelor
(2) In urma acestei verificari:
a) cererea se aproba in situatia in care conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) referitoare la operatorul economic sunt indeplinite si numai pentru vehiculele inscrise in cerere care indeplinesc conditiile prevazute la art. 5;
b) cererea se respinge in situatia in care conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) referitoare la operatorul economic nu sunt indeplinite
(3) Decizia de aprobare ori de respingere a cererii de inregistrare in Registru este comunicata operatorului economic solicitant in termen de maximum 15 zile de la data depunerii cererii prevazute la art. 8 alin. (2), cu justificarea corespunzatoare a motivelor care au condus la aceasta
(4) Cererile aprobate se opereaza in Registru de catre Administratorul schemei.”
11. La articolul 13, alineatele (1), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 13. - (1) Cererea de restituire de accize este insotita de urmatoarele documente, prezentate in format electronic sau pe suport hartie:
a) in cazul in care alimentarea vehiculelor se face de la statiile de distributie inregistrate potrivit art. 20669 alin. (6) din Codul fiscal, un borderou centralizator al cantitatilor de motorina alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte, intocmit conform modelului din anexa nr. 5, precum si copii de pe facturile de achizitie a motorinei impreuna cu anexele la facturi, emise de catre statiile de distributie sau de catre terti. Borderoul se intocmeste pe baza informatiilor din facturile de achizitie a motorinei si din anexele la facturi;
b) in cazul in care alimentarea vehiculelor se face de la rezervoarele proprii de alimentare, un borderou centralizator al cantitatilor de motorina alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte, intocmit conform modelului din anexa nr. 6, precum si copii de pe facturile de achizitie a motorinei. Acest borderou se intocmeste pe baza informatiilor stocate pe unitatile electronice de stocare prevazute la art. 4 alin. (1) lit. f)..............................................................................................
(3) Facturile pentru alimentarile de combustibil si anexele acestora sunt emise, de regula, de statiile de distributie, in situatia in care cardurile de gestiune a alimentarilor sau inelele emitator/receptor sunt gestionate de catre aceste statii. In cazul in care cardurile de gestiune a alimentarilor sau inelele emitator/receptor nu sunt gestionate de statiile de distributie, ci de catre terti, acestia vor emite si facturile pentru alimentarile de combustibil si anexele acestora
(4) In cazul operatorilor economici care alimenteaza direct de la statiile de distributie inregistrate potrivit art. 20669 alin. (6) din Codul fiscal, pe anexele la facturi trebuie sa fie inscrise cel putin urmatoarele informatii: statia de alimentare, data alimentarii, numarul de inmatriculare al vehiculului alimentat, numarul de identificare al cardului de gestiune a alimentarilor ori, dupa caz, al inelului emitator/receptor, cantitatea de motorina alimentata exprimata in litri pe fiecare vehicul, numarul de kilometri inregistrati la bordul vehiculului la momentul alimentarii.”
12. La articolul 14, alineatele (3), (5), (8) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Inregistrarea cererii de restituire angajeaza raspunderea solicitantului sau a reprezentantului acestuia cu privire la toate informatiile prezentate in cerere si in documentele anexate acesteia................................................................................................
(5) De asemenea, Administratorul schemei trebuie sa verifice daca:
a) baza de restituire prevazuta la art. 6 alin. (4) este corect determinata, prin confruntarea datelor si informatiilor din borderouri cu celelalte documente si informatii prevazute la art. 13;
b) suma de restituit inscrisa in cererea solicitantului este corect determinata, potrivit algoritmului prevazut la art. 7, si se refera numai la alimentari efectuate in perioada in care operatorul economic, precum si vehiculele sunt eligibile in Registru..............................................................................................
(8) Dupa aprobarea legilor bugetare anuale si a celor de rectificare, Ministerul Finantelor Publice transmite Administratorului schemei plafoane trimestriale, in termenele prevazute de legislatia in vigoare. Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de restituire a accizei in limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finantelor Publice. Deciziile de restituire aprobate pentru care nu se poate efectua plata ca urmare a completarii unor informatii eronate se restituie Autoritatii Rutiere Romane de catre ordonatorul principal de credite.................................................................................................
(10) Plafonul trimestrial alocat si neconsumat se reporteaza in trimestrul urmator.”
13. La articolul 14, alineatul (9) se abroga.
14. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 15. - (1) Administratorul schemei trebuie sa solutioneze cererile de restituire in termen de maximum 45 de zile lucratoare de la data depunerii. In cazul aprobarii cererii se emite o decizie de aprobare a cererii de restituire, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7, care se intocmeste in 3 exemplare, dintre care un exemplar ramane la Administratorul schemei, un exemplar se comunica solicitantului si un exemplar se transmite ordonatorului principal de credite, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data emiterii acesteia. Emiterea deciziilor care nu se incadreaza in plafonul trimestrial se amana pentru trimestrul urmator, in limita bugetului anual alocat schemei
(2) In cazul in care operatorul economic nu indeplineste cerintele prevazute in sarcina sa de prezenta hotarare se emite o decizie de respingere a cererii de restituire, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 8, care se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar ramane la Administratorul schemei si un exemplar se comunica solicitantului in termen de maximum 45 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii
(3) Deciziile emise de Administratorul schemei pot fi contestate potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
(4) Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor se realizeaza de catre ordonatorul principal de credite exclusiv in baza deciziei de aprobare a cererii de restituire emise de catre Administratorul schemei care constituie document justificativ prin care se atesta realitatea si modul de determinare a cuantumului obligatiei de plata
(5) Plata se efectueaza in lei, in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data comunicarii deciziei, astfel:
a) intr-un cont bancar din Romania, in cazul operatorilor economici stabiliti in alte state membre ale Uniunii Europene;
b) intr-un cont deschis la Trezoreria Statului, in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania
(6) Prin ordin al ministrului finantelor publice se stabileste procedura de punere in aplicare a prevederilor alin. (4) si (5).”
15. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ Art. 22. - Administratorul schemei va informa prin site-ul sau data de la care va pune la dispozitia operatorilor economici un sistem informatizat de administrare a schemei, precum si manualul de utilizare a acestuia. De la data respectiva operatorii economici nu vor mai transmite documentele prevazute de prezenta hotarare pe suport hartie, cu exceptia documentelor solicitate de Administratorul schemei.”
16. Anexele nr. 2, 4 si 5 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 si 3 la prezenta hotarare.
17. Dupa anexa nr. 6 se introduc doua noi anexe, anexa nr. 7 „Decizie de aprobare a cererii de restituire a accizei” si anexa nr. 8 „Decizie de respingere a cererii de restituire a accizei”, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 4 si 5 la prezenta hotarare.
18. Nota de subsol de la anexa nr. 6 „Borderoul alimentarilor cu motorina de la rezervoare proprii in trimestrul ..... din anul..........” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Cunoscand dispozitiile art. 326 din Codul penal privind falsul in declaratii, declar ca datele inscrise in acest formular sunt reale, corecte si complete.”
Art. II. - Comisia Europeana este informata in termen de 20 de zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, cu privire la acordarea ajutorului de stat, prevazut la art. 1 alin. (1) si (11) din Hotararea Guvernului nr. 537/2014 privind conditiile, procedura si termenele de restituire ca ajutor de stat a sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta hotarare.
Art. III. - (1) Cerintele prevazute la art. I pct. 6 din prezenta hotarare nu se aplica operatorilor economici stabiliti in alte state membre ale Uniunii Europene, pentru cererile de inregistrare in Registrul vehiculelor si al operatorilor economici eligibili pentru restituirea accizelor, aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
(2) Cererile de restituire de accize depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se solutioneaza in termenul in vigoare la momentul depunerii acestora
(3) Anexele nr. 2, 4, 5 si 6, depuse pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, raman valabil depuse in forma reglementata de Hotararea Guvernului nr. 537/2014, la data depunerii cererii de restituire de accize sau, dupa caz, a cererii de inregistrare in Registrul vehiculelor si al operatorilor economici eligibili pentru restituirea accizelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ioana-Maria Petrescu
Ministrul delegat pentru buget,
Darius-Bogdan Valcov
Ministrul afacerilor externe,
Titus Corlatean
Ministrul transporturilor,
Ioan Rus
Ministrul economiei,
Constantin Nita
Ministrul delegat pentru intreprinderi mici si mijlocii, mediul de afaceri si turism,
Florin Nicolae Jianu
Bucuresti, 15 octombrie 2014.
Nr. 906.
Nota AvocatNet.ro: Puteti consulta Anexele 1-3 in fisierul atasat.
Comentarii articol (0)