CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta norma se aplica auditorilor financiari care desfasoara activitate de audit financiar la entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, denumita in continuare A.S.F., respectiv stabileste conditiile de aprobare/avizare a auditorilor financiari, precum si cerintele de informare si raportare referitoare la auditul financiar al entitatilor mentionate care activeaza in Sectorul instrumente si investitii financiare, Sectorul asigurari-reasigurari si in Sectorul sistemului de pensii private
(2) Entitatile prevazute la alin. (1) care intra sub incidenta prevederilor prezentei norme {{sunt:}} societati de servicii de investitii financiare; societati de administrare a investitiilor; organisme de plasament colectiv; traderi; consultanti de investitii; Fondul de compensare a investitorilor; operatori de piata/sistem; depozitari centrali; case de compensare; contraparti centrale; societati de asigurare si/sau reasigurare; fonduri de pensii administrate privat si administratorii acestora; fonduri de pensii facultative si administratorii acestora
(3) Prevederile prezentei norme nu se aplica brokerilor de asigurare si/sau reasigurare care au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale potrivit criteriilor de marime stabilite in conformitate cu reglementarile contabile specifice, precum si agentilor de marketing autorizati/avizati sa desfasoare activitati in Sectorul sistemului de pensii private conform prevederilor legale aplicabile.
Art. 2. - in sensul prezentei norme, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. actuar - persoana fizica inregistrata in Registrul actuarilor, in conformitate cu prevederile legale;
2. audit financiar - activitatea efectuata de auditorii financiari in vederea exprimarii unei opinii asupra situatiilor financiare sau a unor componente ale acestora, exercitarea altor misiuni de asigurare si servicii profesionale potrivit standardelor internationale de audit si altor reglementari adoptate de Camera Auditorilor Financiari din Romania. Auditul financiar cuprinde si auditul statutar, desfasurat potrivit legii;
3. audit statutar - auditul situatiilor financiare individuale anuale/consolidate;
4. auditor financiar - persoana fizica sau persoana juridica ce dobandeste aceasta calitate in conditiile legii;
5. auditor al grupului - auditor statutar, persoana fizica sau juridica ce efectueaza auditul statutar al situatiilor financiare individuale anuale/consolidate;
6. auditor statutar - persoana fizica autorizata de catre autoritatea competenta, respectiv Camera Auditorilor Financiari din Romania, sa efectueze audit statutar;
7. Camera Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare C.A.F.R., - persoana juridica autonoma infiintata potrivit legii, care functioneaza ca organizatie profesionala de utilitate publica fara scop patrimonial si este autoritatea competenta care organizeaza, coordoneaza si autorizeaza desfasurarea activitatii de audit financiar in Romania;
8. Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, denumit in continuare C.S.I.P.P.C., - autoritatea competenta in domeniul supravegherii in interes public a auditului statutar, institutie publica autonoma, cu personalitate juridica, infiintata in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
9. entitati de interes public - persoanele juridice clasificate astfel de legislatia in vigoare;
10. firma de audit - persoana juridica sau orice alta entitate, indiferent de forma juridica a acesteia, care este autorizata de autoritatea competenta, respectiv de C.A.F.R., sa efectueze audit statutar;
11. partener-cheie de audit:
a) auditorul statutar desemnat de o firma de audit pentru o anumita misiune de audit ca fiind responsabilul principal pentru efectuarea auditului statutar in numele firmei de audit; sau
b) in cazul auditului statutar al unui grup, cel putin auditorul statutar care este desemnat de o firma de audit ca fiind responsabilul principal pentru efectuarea auditului statutar la nivelul grupului si auditorul statutar care este desemnat ca fiind responsabilul principal la nivelul filialelor importante; sau
c) auditorul statutar care semneaza raportul de audit;
12. sectoare de supraveghere financiara - Sectorul instrumente si investitii financiare, Sectorul asigurari-reasigurari si Sectorul sistemului de pensii private, din cadrul A.S.F..
Art. 3. - Auditorul financiar care face obiectul aprobarii/avizarii de catre A.S.F. in vederea desfasurarii misiunilor de audit la entitatile mentionate la art. 1 alin. (2) are obligatia respectarii cerintelor profesionale prevazute de legislatia aplicabila in acest sens.
Art. 4. - Un auditor financiar poate presta activitate de audit financiar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) numai cu respectarea prevederilor prezentei norme.
CAPITOLUL II
Aprobarea/Avizarea auditorului financiar
SECTIUNEA 1
Conditii pentru aprobarea/avizarea auditorului financiar
Art. 5. - (1) in vederea desfasurarii activitatii de audit financiar, auditorii financiari care si-au manifestat intentia de a desfasura activitate de audit financiar la entitatile mentionate la art. 1 alin. (2) au obligatia de a solicita aprobarea/avizarea de catre A.S.F. in acest sens
(2) Solicitarea prevazuta la alin. (1) se realizeaza prin depunerea la Registratura A.S.F. a unei cereri intocmite conform anexei nr. 1, insotite de documentatia aferenta prevazuta la art. 8, inainte de inceperea misiunii de audit financiar, cel tarziu pana la data de 31 octombrie a exercitiului financiar pentru care se realizeaza misiunea de audit.
Art. 6. - Activitatea de audit financiar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) poate fi desfasurata numai daca auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, au facut obiectul aprobarii/avizarii de catre A.S.F..
Art. 7. - Auditorul financiar, persoana fizica sau juridica, este aprobat/avizat de catre A.S.F. daca indeplineste cumulativ conditiile comune aplicabile la nivelul A.S.F., precum si conditiile specifice aplicabile la nivel sectorial datorate particularitatilor activitatii desfasurate de catre entitatile prevazute la art. 1 alin. (2), dupa cum urmeaza:
A. Conditii comune aplicabile la nivelul A.S.F.:
a) sa fie membru activ al C.A.F.R. si sa aiba o vechime de cel putin 3 ani ca membru al C.A.F.R.;
b) sa detina pentru ultimii 3 ani calificativul maxim - A, acordat de catre organismul profesional competent in acest sens;
c) sa detina calitatea de auditor statutar, conform legii, pentru a efectua auditarea situatiilor financiare anuale individuale si/sau consolidate;
d) sa nu fi fost sanctionat disciplinar printr-o decizie ramasa definitiva in ultimii 3 ani;
e) sa nu fi fost sanctionat de catre autoritatile romane sau straine din domeniul financiar cu interdictia de a desfasura activitati in sistemul financiar-bancar ori cu interdictia temporara de a desfasura astfel de activitati;
f) sa nu aiba mentiuni in cazierul fiscal si in cazierul judiciar;
g) sa aiba incheiat un contract de asigurare de raspundere civila profesionala, in conformitate cu normele privind asigurarea pentru risc profesional emise de C.A.F.R.;
h) sa indeplineasca cerintele legale si profesionale referitoare la activitatea de audit si sa nu se afle intr-o situatie de incompatibilitate sau conflict de interese prevazuta de legislatia in vigoare;
i) sa nu aiba datorii restante catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale;
j) conditiile prevazute la lit. a)-i) sunt aplicabile si pentru auditorii financiari persoane fizice care pot efectua auditul financiar in numele persoanei juridice;
k) auditorul financiar persoana juridica sa dispuna de minimum 5 persoane angajate membri activi ai C.A.F.R.;
l) auditorul financiar persoana juridica sa utilizeze serviciile unui expert in auditarea sistemelor informatice care detine certificarea CISA „Certified Information Systems Auditor”.
B. Conditii specifice aplicabile la nivel sectorial:
a) auditorii financiari care si-au manifestat intentia sa efectueze misiuni de audit financiar la entitatile care activeaza in Sectorul instrumente si investitii financiare, pe langa conditiile prevazute la pct. A, trebuie sa mai indeplineasca conditia de a fi absolventi ai cursurilor de specializare si perfectionare pentru piata de capital, organizate periodic de C.A.F.R. in colaborare cu entitati specializate in domeniul pregatirii profesionale de profil;
b) auditorii financiari care si-au manifestat intentia sa efectueze misiuni de audit financiar la entitatile care activeaza in Sectorul asigurari-reasigurari, pe langa conditiile prevazute la pct. A, trebuie sa indeplineasca si conditia de a avea cel putin un actuar in cadrul echipei care va realiza auditul financiar, in vederea examinarii activitatii de asigurare/reasigurare conform principiilor fundamentale si general acceptate ale calculului actuarial;
c) auditorii financiari care si-au manifestat intentia sa efectueze misiuni de audit financiar la entitatile care activeaza in Sectorul sistemului de pensii private, pe langa conditiile prevazute la pct. A, trebuie sa indeplineasca si urmatoarele conditii specifice: (i) sa utilizeze serviciile unui actuar; (ii) in cazul fondurilor de pensii administrate privat/fonduri de pensii facultative, sa fi functionat minimum 4 ani, cu exceptia persoanelor juridice rezultate dintr-o fuziune sau o divizare, caz in care acest termen include si functionarea persoanei/persoanelor juridice din care acestea provin.
SECTIUNEA a 2-a
Documentatia necesara aprobarii/avizarii auditorului financiar
Art. 8. - Auditorii financiari care solicita aprobarea/avizarea ca auditori financiari ai entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa faca dovada indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7, prin depunerea la Registratura A.S.F. a urmatoarelor documente:
A. in cazul auditorilor financiari persoane fizice:
a) act de identitate, in copie;
b) document eliberat de C.A.F.R., care atesta calitatea de auditor statutar, valabil pentru anul in curs;
c) document eliberat de C.A.F.R. care sa cuprinda mentiuni referitoare la calificativul acordat de organismul profesional competent in acest sens;
d) contract de asigurare de raspundere civila profesionala, valabil pentru exercitiul financiar in cauza, in copie;
e) curriculum vitae, semnat si datat, care va cuprinde cel putin informatii legate de studiile absolvite, cu mentionarea institutiei de invatamant, a naturii cursurilor si a anului absolvirii, si o prezentare detaliata a activitatii desfasurate, cu indicarea denumirii si a profilului activitatii entitatii in cadrul careia a activat, a duratei si naturii activitatilor desfasurate, precum si a responsabilitatilor exercitate, insotit de orice alte documente care atesta indeplinirea cerintelor de pregatire si experienta in domeniul auditat;
f) curriculum vitae, semnat si datat, pentru actuarul mentionat la art. 7 pct. B lit. b) si lit. c) pct. (i) care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la lit. e) in legatura cu pregatirea si experienta profesionala;
g) cazierul judiciar, precum si cazierul fiscal, in original;
h) certificat de absolvire a cursurilor de specializare si perfectionare pentru Sectorul instrumente si investitii financiare si de promovare a testului de verificare a cunostintelor privind legislatia aferenta, in copie legalizata;
i) declaratie pe propria raspundere, sub semnatura olografa, in forma prezentata in anexele nr. 2, 3 si 4;
j) chestionar, completat si semnat, in forma prezentata in anexa nr. 5.
B. in cazul auditorilor financiari persoane juridice:
a) certificat de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului, in copie legalizata;
b) copia carnetului de auditor financiar, vizat la zi;
c) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului, cu starea la zi a persoanei juridice, in original;
d) lista auditorilor financiari, persoane fizice angajate, actionari sau administratori;
e) curriculum vitae, semnat si datat, pentru partenerul-cheie, care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la pct. A lit. e) in legatura cu pregatirea si experienta profesionala;
f) contract de asigurare de raspundere civila profesionala, valabil pentru exercitiul financiar in cauza, in copie;
g) cazierul judiciar, precum si cazierul fiscal, in original;
h) dovada achitarii taxei de avizare pentru auditorii financiari care depun documentatie pentru Sectorul sistemului de pensii private;
i) chestionar, completat si semnat, in forma prezentata in anexa nr. 5;
j) documentatia prevazuta la pct. A pentru auditorii financiari persoane fizice care pot efectua, in numele persoanei juridice, auditul financiar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2), inclusiv pentru auditorul responsabil cu misiunea de audit.
Art. 9. - (1) Auditorii financiari aprobati/avizati de catre A.S.F. vor fi inclusi in cadrul unei liste, distinct pentru fiecare sector de supraveghere financiara
(2) A.S.F. publica pe site lista prevazuta la alin. (1), o actualizeaza cel putin trimestrial sau ori de cate ori se considera necesar si o comunica C.A.F.R. si C.S.I.P.P.C..
Art. 10. - (1) Entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia desemnarii auditorului financiar din lista mentionata la art. 9 si notificarii A.S.F. in acest sens
(2) in cazul schimbarii auditorului financiar, entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) vor transmite A.S.F., in termen de 30 de zile de la data adoptarii hotararii, o notificare din care sa rezulte motivele schimbarii auditorului financiar.
SECTIUNEA a 3-a
Alte dispozitii privind auditorul financiar
Art. 11. - Auditorii financiari care efectueaza misiuni de audit financiar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a respecta atat dispozitiile comune stabilite la nivelul A.S.F., cat si alte dispozitii specifice, dupa cum urmeaza:
A. Dispozitii comune:
a) perioada de auditare a unei entitati de catre acelasi auditor financiar este de maximum 5 ani;
b) orice inlocuire in cadrul perioadei in care entitatea auditata are un contract incheiat cu auditorul financiar va fi notificata atat entitatii auditate, cat si A.S.F., in termen de 10 zile de la producerea acesteia. Notificarea va fi insotita de documentele mentionate la art. 8 pct. B lit. e).
B. Dispozitii specifice pentru Sectorul asigurari-reasigurari:
a) partenerul-cheie de audit nu va ocupa un post de conducere in cadrul entitatii auditate inainte de scurgerea unei perioade de cel putin 2 ani de la data demisiei ca auditor sau ca partener-cheie de audit la respectiva entitate;
b) in calitate de partener-cheie de audit va putea participa la cel mult 5 misiuni de audit ale situatiilor financiare anuale/consolidate intocmite pentru anul respectiv;
c) din echipa de audit nu va putea face parte in calitate de actuar o persoana care se afla intr-o relatie contractuala cu o societate de asigurare si/sau reasigurare autorizata in Romania sau cu o entitate, oricare ar fi obiectul de activitate al acesteia, care face parte din acelasi grup cu societatea ale carei situatii financiare anuale/consolidate sunt auditate;
d) actuarul desemnat in echipa de audit va putea participa anual in cadrul misiunilor de audit la cel mult 4 societǎti de asigurare si/sau reasigurare;
e) in cazul in care un auditor financiar care isi manifesta intentia de a efectua misiune de audit la o societate de asigurare si/sau reasigurare este auditor financiar si la o alta societate de asigurare si/sau reasigurare si, prin urmare, detine aprobare in acest sens, documentatia prevǎzuta la art. 8 va fi inlocuita cu Chestionarul pentru auditorul financiar prevazut in anexa nr. 5, precum si cu declaratiile prevazute in anexele nr. 2, 3 si 4, insotite de documentele doveditoare pentru situatia in care au intervenit modificari.
SECTIUNEA a 4-a
Emiterea deciziei de aprobare sau avizului de catre A.S.F.
Art. 12. - Emiterea de catre A.S.F. a deciziei de aprobare/avizului pentru auditorii financiari se efectueaza in termen de 30 de zile de la inregistrarea dosarului complet al acestora.
Art. 13. - (1) Orice solicitare de informatii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la art. 12. Depunerea documentelor nu poate fi efectuata mai tarziu de 30 de zile de la data solicitarii A.S.F.
(2) in situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile, precum si in lipsa unor documente, se solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa caz.
Art. 14. - A.S.F. poate solicita C.A.F.R. sau C.S.I.P.P.C. informatii suplimentare cu privire la auditorii financiari care solicita aprobarea/avizarea de catre A.S.F..
Art. 15. - (1) Neindeplinirea conditiilor prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii pentru aprobare/avizare ca auditor financiar a entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2)
(2) Decizia A.S.F. de respingere, scrisa si motivata, se comunica in termen de 10 zile de la data adoptarii acesteia si poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu legislatia privind contenciosul administrativ.
Art. 16. - O noua solicitare de aprobare/avizare poate fi adresata A.S.F. numai daca au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii initiale.
Art. 17. - Orice modificare a informatiilor si/sau a documentelor care au stat la baza aprobarii/avizarii auditorului financiar va fi comunicata A.S.F. in termen de 5 zile de la data producerii modificarii.
Art. 18. - A.S.F. retrage decizia de aprobare/avizul acordata/acordat auditorului financiar care efectueaza misiuni de audit la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2), in urmatoarele conditii:
a) daca aceasta a fost obtinuta pe baza unor informatii sau documente false, eronate si care au indus in eroare A.S.F.;
b) daca auditorului financiar i-a fost retrasa calitatea de auditor de catre C.A.F.R. ulterior obtinerii aprobarii/avizarii;
c) la solicitarea auditorului financiar;
d) in situatia in care nu mai sunt indeplinite conditiile care au fost avute in vedere la aprobarea/avizarea auditorului financiar;
e) in cazul constatarii nerespectarii prevederilor prezentei norme;
f) daca auditorul financiar nu a sesizat A.S.F. privind cauza/cauzele care a/au condus la intrarea entitatii auditate in procedura de administrare speciala.
CAPITOLUL III
Obligatiile auditorului financiar
Art. 19. - (1) Auditorul financiar care auditeaza situatiile financiare anuale/consolidate ale entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) are obligatia intocmirii unui raport de audit care cuprinde opinia sa si din care rezulta daca situatiile financiare care au facut obiectul auditarii prezinta o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor de trezorerie si a altor informatii referitoare la activitatea desfasurata, in conformitate cu cadrul relevant de raportare financiara
(2) Rapoartele de audit intocmite de auditorii financiari pentru entitatile care activeaza in cadrul sectoarelor de supraveghere financiara vor fi intocmite in conformitate cu standardele internationale de audit adoptate de catre C.A.F.R. si vor cuprinde atat elemente comune, cat si elemente specifice activitatii entitatilor mentionate, dupa cum urmeaza:
A. Elemente comune ale rapoartelor de audit:
a) o introducere care identifica cel putin situatiile financiare anuale/consolidate care fac obiectul auditului financiar, impreuna cu cadrul de raportare financiara care a fost aplicat la intocmirea acestora;
b) o descriere a domeniului de aplicare a auditului financiar, care identifica cel putin standardele de audit conform carora a fost efectuat auditul;
c) o opinie de audit care este fara rezerve, cu rezerve sau contrara si care prezinta clar punctul de vedere al auditorului statutar cu privire la urmatoarele: (i) daca situatiile financiare anuale si/sau consolidate ofera o imagine fidela, in conformitate cu cadrul relevant de raportare financiara; si (ii) dupa caz, daca situatiile financiare anuale si/sau consolidate sunt conforme cerintelor legale aplicabile. Daca auditorul statutar nu este in masura sa emita o opinie de audit, raportul mentioneaza imposibilitatea emiterii unei astfel de opinii.
d) o referire la aspectele asupra carora auditorul statutar atrage atentia, prin evidentiere, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve;
e) un punct de vedere privind: (i) coerenta raportului administratorilor cu situatiile financiare anuale/consolidate pentru acelasi exercitiu financiar; si (ii) pregatirea raportului administratorilor in conformitate cu cerintele juridice aplicabile;
f) declaratia auditorului financiar care, pe baza cunoasterii si a intelegerii dobandite pe parcursul auditului cu privire la entitatea in cauza si la mediul acesteia, declara daca a identificat informatii eronate semnificative prezentate in raportul administratorilor, indicand natura acestor informatii eronate.
B. Elemente specifice ale raportului de audit:
a) pentru entitatile auditate care activeaza in Sectorul asigurari-reasigurari, auditorul financiar are obligatia intocmirii unui raport de audit care, in plus fata de informatiile prevazute la pct. A, trebuie sa mai contina cel putin urmatoarele informatii: (i) o referire la respectarea prevederilor legale privind metodologia de calcul si de evidenta a rezervelor tehnice, categoriile de active admise sa acopere rezervele tehnice si aplicarea regulilor de dispersie a plasamentelor; (ii) o referire la respectarea prevederilor legale privind marja de solvabilitate si coeficientul de lichiditate; (iii) o referire la respectarea reglementarilor interne privind programul de reasigurare, modul de indeplinire a obligatiilor specificate in contractele de reasigurare incheiate, oricare ar fi tipul acestora, precum si modul de reflectare conform cerintelor legale a tuturor elementelor de reasigurare in calculul marjei de solvabilitate; (iv) o referire la modalitatea de organizare si realizare a inventarierii anuale a elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii, precum si a tranzactiilor privind activitatea de asigurare si/sau reasigurare, potrivit prevederilor legale;
b) pentru entitatile auditate care activeaza in Sectorul sistemului de pensii private, auditorul financiar are obligatia intocmirii unui raport de audit care, in plus fata de informatiile prevazute la pct. A, trebuie sa mai contina cel putin urmatoarele informatii: (i) in cazul auditarii situatiilor financiare anuale ale unui administrator:
1. o referire la respectarea prevederilor care vizeaza metodologia de calcul si de evidenta a provizioanelor tehnice constituite de administrator;
2. categoriile de active admise sa acopere provizioanele tehnice ale administratorului;
3. regulile de diversificare pentru activele admise sa acopere provizioanele tehnice;
4. calculul si evidenta comisioanelor privind activitatea de marketing, calculul si evidenta veniturilor administratorului; (ii) in cazul auditarii situatiilor financiare anuale ale unui fond de pensii administrat privat/fond de pensii facultative:
1. o referire la respectarea prevederilor legale care vizeaza calculul, convertirea si evidenta contributiilor individuale ale participantilor la fondurile de pensii administrate privat/fonduri de pensii facultative;
2. calculul si evidenta comisionului constituit in cazul fondurilor de pensii administrate privat/fondurilor de pensii facultative;
3. calculul si evidenta activelor fondurilor de pensii administrate privat/fondurilor de pensii facultative, inclusiv a dividendelor de incasat;
4. calculul si evidenta operatiunilor de incasari si plati efectuate prin conturile fondului de pensii administrat privat/fondului de pensii facultative;
5. calculul si evidenta transferurilor participantilor intre fondurile de pensii administrate privat/fondurilor de pensii facultative;
6. calculul si evidenta utilizarii activului personal net al participantului la un fond de pensii administrate privat/fond de pensii facultative, in caz de invaliditate si in caz de deces;
7. calculul si evidenta provizioanelor tehnice ale fondului de pensii administrate privat/fondului de pensii facultative, categoriile de active admise sa acopere provizioanele tehnice, regulile de diversificare/plasamente pentru activele admise sa acopere provizioanele tehnice;
8. calculul si evidenta garantiei minime pentru fiecare participant la fondul de pensii private administrate privat;
9. respectarea prevederilor legale privind solvabilitatea fondului de pensii facultative;
10. o auditare anuala a valorii activului net si a valorii unitatii de fond, auditorul financiar avand obligatia de a-si exprima opinia in ceea ce priveste respectarea metodologiei de calcul a indicatorilor financiari specifici fondurilor de pensii administrate privat/fondurilor de pensii facultative;
c) in cazul Sectorului instrumente si investitii financiare, raportul de audit va fi intocmit si in cazul auditarii altor componente ale situatiilor financiare/documente, astfel cum este prevazut in reglementarile sectoriale, altele decat situatiile financiare individuale anuale/consolidate.
Art. 20. - (1) Auditorii financiari care efectueaza misiuni de audit la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa respecte urmatoarele dispozitii privind incheierea contractului de audit si onorariile de audit:
a) contractul de audit se incheie pana la data de 31 octombrie a anului in curs, astfel incat sa intre in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator;
b) pretul contractului de audit se stabileste in lei;
c) in cazul in care contractul de audit se prelungeste, fara modificarea clauzei referitoare la pret, se notifica A.S.F. in termen de 15 zile de la data prelungirii contractului;
d) este interzisa modificarea clauzei contractului cu privire la pret in cursul unui an calendaristic
(2) Auditorii financiari care efectueaza misiuni de audit la entitatile care activeaza in Sectorul sistemului de pensii private in completarea dispozitiilor prevazute la alin. (1) au obligatia sa depuna spre avizare la A.S.F., in termen de 15 zile de la incheierea contractului de audit sau de la data modificarii acestuia, modificarile prospectului schemei de pensii private referitoare la contractul de audit.
Art. 21. - Raportul de audit trebuie sa fie datat si sa contina in clar numele persoanei care l-a intocmit, precum si numarul individual de inregistrare in Registrul public.
Art. 22. - Auditorii financiari care efectueaza misiuni de audit pentru entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au cel putin urmatoarele obligatii:
a) sa confirme anual in scris Comitetului de audit independenta lor fata de entitatea auditata;
b) sa comunice anual Comitetului de audit serviciile suplimentare prestate entitatii auditate;
c) sa discute cu Comitetul de audit despre amenintarile la adresa independentei lor si in ceea ce priveste masurile de protectie luate pentru reducerea acestor amenintari.
Art. 23. - Auditorii financiari care efectueaza auditul financiar al entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa informeze A.S.F. de indata ce, in exercitarea atributiilor sale, au luat cunostinta despre orice act sau fapt in legatura cu entitatea auditata ori cu entitatile care intra in perimetrul de consolidare, act sau fapt care:
a) constituie o incalcare a legii si/sau a reglementarilor ori actelor emise in aplicarea acestora, prin care sunt stabilite conditiile de autorizare si de desfasurare a activitatii entitatii auditate;
b) este de natura sa afecteze situatia patrimoniala a entitatii sau buna sa functionare;
c) poate conduce la un refuz in exprimarea unei opinii asupra situatiilor financiare ale entitatii sau la exprimarea unei opinii cu rezerve.
Art. 24. - (1) Auditorii financiari care efectueaza misiuni de audit la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a transmite A.S.F., in termen de 30 de zile de la finalizarea raportului de audit, scrisoarea adresata conducerii entitatii auditate, denumita scrisoare catre conducere, care contine constatarile cu impact financiar, constatarile cu privire la rezultatele evaluarii sistemelor de management si control intern, precum si recomandarile pentru remedierea deficientelor constatate
(2) in situatia in care nu a fost emisa o astfel de scrisoare catre conducere, auditorul financiar va transmite A.S.F. o comunicare scrisa in acest sens, cu prezentarea motivelor pentru care aceasta nu a fost emisa
(3) Entitatea auditata, prin reprezentantul legal, are obligatia de a informa A.S.F. cu privire la planul de masuri adoptat care va cuprinde modalitati si termene concrete pentru realizarea recomandarilor formulate de catre auditorul financiar in scrisoarea catre conducere prevazuta la alin. (1), in termen de doua luni de la emiterea recomandarilor.
Art. 25. - Auditorii financiari furnizeaza, la solicitarea A.S.F., orice detalii, clarificari, explicatii, inclusiv rapoarte referitoare la activitatea de audit desfasurata pentru entitatile prevazute la art. 1 alin. (2).
Art. 26. - (1) A.S.F. are acces la orice documente intocmite de auditorii financiari pe parcursul misiunii de audit financiar
(2) A.S.F. asigura confidentialitatea informatiilor continute in raportul de audit, precum si a altor informatii primite pe parcursul misiunii de audit, cu exceptia celor de natura penala
(3) Transmiterea catre A.S.F. a informatiilor prevazute la alin. (2) nu constituie o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului profesional care revine auditorului financiar, potrivit legii/codului etic/clauzelor contractuale si nu va atrage niciun fel de raspundere asupra persoanei in cauza.
CAPITOLUL IV
Comitetul de audit
Art. 27. - (1) Entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) care fac parte din categoria entitatilor de interes public au obligatia constituirii unui comitet de audit, format din membri neexecutivi ai consiliului de administratie si/sau de supraveghere si/sau din membri desemnati de adunarea generala a actionarilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare
(2) Componenta comitetului de audit, precum si orice modificare intervenita vor fi transmise A.S.F. in termen de 5 zile de la data constituirii comitetului de audit sau de la data modificarii componentei acestuia.
Art. 28. - Auditorul financiar are obligatia de a raporta comitetului de audit cu privire la aspectele esentiale care rezulta in urma misiunii de audit si, in special, cu privire la deficientele semnificative ale controlului intern in ceea ce priveste procesul de raportare financiara.
Art. 29. - Comitetul de audit se va intruni ori de cate ori este necesar, dar cel putin de doua ori pe an, pentru analizarea raportului de audit si/sau a opiniei auditorului financiar cu privire la aspectele esentiale care rezulta din auditul financiar, precum si cu privire la procesul de raportare financiara si va recomanda masurile ce se impun.
Art. 30. - Entitatile prevazute la art. 27 alin. (1) trebuie sa asigure accesul membrilor comitetului de audit la orice informatii sau inregistrari necesare indeplinirii atributiilor ce le revin.
Art. 31. - (1) Atributiile si regulile de functionare aplicabile comitetului de audit sunt prevazute de prezenta norma si de legislatia nationala in vigoare
(2) in sensul prevederilor alin. (1) si fara a aduce atingere responsabilitatii membrilor organelor de administratie, de conducere sau de supraveghere ori a altor membri care sunt numiti de adunarea generala a actionarilor din cadrul entitatii auditate, comitetul de audit are, printre altele, urmatoarele atributii:
a) avizarea planului de audit intern si necesarului de resurse aferente acestei activitati;
b) primirea raportului de audit intern si analizarea constatarilor si recomandarilor auditorului financiar privind deficientele semnificative ale controlului intern in ceea ce priveste procesul de raportare financiara;
c) asigurarea respectarii prevederilor cadrului legal, ale actului constitutiv si ale normelor aprobate de consiliul de administratie/consiliul de supraveghere;
d) monitorizarea procesului de raportare financiara;
e) monitorizarea eficacitatii sistemelor de control intern, de audit intern, dupa caz, si de management al riscurilor din cadrul entitatii;
f) monitorizarea auditarii situatiilor financiare individuale anuale/consolidate;
g) verificarea si monitorizarea independentei auditorului financiar, in special in legatura cu prestarea de servicii suplimentare catre entitate;
h) asigurarea ca la nivelul consiliului de administratie/consiliul de supraveghere au fost adoptate toate masurile de remediere necesare solutionarii deficientelor identificate de auditorii financiari.
Art. 32. - (1) Comitetul de audit al entitatii auditate va intocmi un raport anual privind activitatea desfasurata potrivit atributiilor prevazute de prezenta norma si de propriul regulament, care va cuprinde si recomandarile formulate si adresate consiliului de administratie/consiliului de supraveghere cu privire la controlul intern, auditul intern si auditul financiar
(2) Raportul anual al comitetului de audit, semnat de catre membrii acestuia, va fi transmis catre A.S.F. in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 33. - Dispozitiile referitoare la aprobarea/avizarea auditorilor financiari pentru a efectua audit financiar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) nu se aplica auditorilor financiari care sunt deja aprobati/avizati la momentul intrarii in vigoare a prezentei norme.
Art. 34. - in scopul monitorizarii activitatii desfasurate de catre auditorii financiari la nivelul entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) va fi asigurata o colaborare intre A.S.F. si C.A.F.R. si C.S.I.P.P.C. prin stabilirea unui cadru general care va avea la baza schimbul de informatii.
Art. 35. - (1) A.S.F. retrage aprobarea/avizarea acordata unui auditor financiar, persoana fizica sau juridica, in cazul in care constata incalcarea prevederilor prezentei norme sau la solicitarea expresa a organismului profesional competent in acest sens, respectiv C.A.F.R. sau C.S.I.P.P.C., dupa caz
(2) in cazul constatarii nerespectarii prevederilor prezentei norme de catre auditorii financiari, A.S.F. informeaza C.A.F.R. sau C.S.I.P.P.C., dupa caz, solicitand adoptarea masurilor care se impun pentru remedierea acestor incalcari.
Art. 36. - Pentru nerespectarea de catre entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) a prevederilor prezentei norme se dispune sau se sanctioneaza conform legislatiei specifice in materie.
Art. 37. - Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezenta norma.
Art. 38. - (1) Prezenta norma se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in Buletinul A.S.F. si pe site-ul A.S.F. si intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2015
(2) Prevederile referitoare la raportul de audit se aplica incepand cu situatiile financiare ale exercitiului financiar 2015
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga:
a) Dispunerea de masuri nr. 15/2009 a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare*);
b) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar al situatiilor financiare ale societatilor de asigurare/reasigurare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 894 din 30 decembrie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 32/2007 pentru aprobarea Normei nr. 11/2007 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat si administratorii acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 2 mai 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 20/2006 pentru aprobarea Normei nr. 8/2006 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, ParteaI, nr. 784 din 15 septembrie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, Misu Negritoiu
Bucuresti, 30 octombrie 2014.
Nr. 21.
Comentarii articol (0)