Contribuabilii pot sa opteze pentru certificarea declaratiilor fiscale, din 28 februarie 2014, conform OUG nr. 8/2014, prin care a fost modificat Codul de procedura fiscala. Mai exact, prin acest act normativ a fost abrogat alin. (5) al art. 83 din CPF, dar a fost introdus art. 83^1 "Certificarea declaratiilor fiscale depuse la organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala".
Astfel, contribuabilii pot opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, dupa ce le depun online la ANAF, se arata in OUG nr. 8/2014.
"Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si, dupa caz, cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia", se mentioneaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, actul normativ prevede ca certificarea declaratiilor fiscale trebuie realizata de un consultant fiscal, care trebuie sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala. Potrivit OUG nr. 8/2014, daca certificarea declaratiilor fiscale o face un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali sau o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, atunci Fiscul va considera ca lipseste certificarea.
Pentru a pune in aplicare aceste masuri MFP a lansat recent in dezbatere publica un proiect de ordin care reglementeaza modul in care consultantul fiscal urmeaza sa depuna la organul fiscal documentul de certificare. Proiectul de ordin a fost aprobat si publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 881 din 4 decembrie 2014. Este vorba despre Ordinul MFP nr. 1620/2014.
Conform dispozitiilor care au intrat in vigoare joi, certificarea de catre consultantii fiscali a declaratiilor fiscale, inclusiv a declaratiilor fiscale rectificative se va realiza printr-o nota de certificare – formular 180 (documentul poate fi consultat in fisierul atasat).
Nota de certificare se va depune de catre consultantul fiscal, in baza acordului dat de catre contribuabilul titular al declaratiei certificate pentru depunerea la organul fiscal, se mentioneaza in actul normativ. De asemenea, nota de certificare se va depune la organul fiscal impreuna cu declaratia certificata sau ulterior depunerii acesteia.
Important! Nota de certificare se va completa cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe serverul MFP, portalul ANAF, si se va transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Ce informatii va cuprinde nota de certificare?
Noile reguli stabilesc ca nota de certificare va contine, in mod obligatoriu, datele de identificare ale consultantului fiscal, precum si elemente cum ar fi:
- cuantumul si natura creantei fiscale declarate, in cazul declaratiilor care se refera la impozitele, taxele, contributiile datorate, impozitele colectate prin stopaj la sursa;
- cuantumul bazei de impozitare si natura creantei fiscale la care se refera aceasta, in cazul declaratiilor privind bunurile si veniturile impozabile, precum si alte elemente ale bazei de impozitare;
- natura creantei fiscale la care se refera, precum si informatiile care se certifica, in cazul declaratiilor care cuprind orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile.
In situatia in care consultantul fiscal va certifica o declaratie rectificativa, atunci in nota de certificare se va mentiona natura creantei, precum si cauzele care au generat rectificarea.
Totodata, daca se certifica o declaratie cu rezerve, atunci consultantul fiscal va mentiona motivatia sa in nota de certificare.
Potrivit actului normativ, daca se certifica un tip de impozit/venit/taxa declarat/declarata se considera ca certificarea vizeaza toate operatiunile/informatiile referitoare la respectivul tip de impozit/venit/taxa aferente declaratiei fiscale certificate.
Atentie! In situatia in care organul fiscal va constata, din continutul notei de certificare, ca certificarea vizeaza doar anumite operatiuni/informatii, va considera ca declaratia fiscala aferenta respectivului tip de impozit/venit/taxa este necertificata.
Documentul citat mai prevede ca pana la data de 20 a fiecarei luni Camera Consultantilor Fiscali va transmite Fiscului Lista consultantilor fiscali care sunt inscrisi ca membri activi in Registrul Consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala si care au dreptul de exercitare a profesiei de consultant fiscal.
Contribuabilul va incheia un contract cu consultantul fiscal care ii va certifica declaratiile
Pe langa ordinul MFP, in Monitorul Oficial a mai fost publicat un alt act normativ care cuprinde normele de certificare a declaratiilor fiscale ale contribuabililor. Este vorba despre Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 6/2014, din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 883 din 4 decembrie 2014.
Documentul, care a intrat in vigoare la data publicarii, stabileste ca intre consultantul fiscal si contribuabilul care opteaza pentru certificarea declaratiilor sale se va incheia un contract in forma scrisa, care trebuie sa contina cel putin clauze care sa prevada si sa asigure:
- exercitarea independenta a calitatii de consultant fiscal;
- inexistenta oricarei forme de incompatibilitate a consultantului fiscal sau a unui interes material in afara onorariului stabilit prin contract;
- existenta asigurarii pentru raspunderea profesionala;
- raspunderea contribuabilului pentru conformitatea informatiilor si/sau a documentelor puse la dispozitia consultantului fiscal;
- obligatia consultantului fiscal de a pastra rapoartele de certificare aferente declaratiilor certificate, precum si toate documentele aferente dosarului contribuabilului si dosarului de lucru, cu mentionarea ca acestea pot fi prezentate la solicitarea ANAF, pe perioada
- termenului de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale;
- obligatia partilor de a include in contract clauze rezonabile privind raspunderea consultantului fiscal si a contribuabilului,
- incetarea contractului.
Mai mult, noile dispozitii prevad obligatia consultantului fiscal de a presta serviciul de certificare a declaratiilor fiscale ale contribuabililor cu atentia cuvenita si de a pastra confidentialitatea asupra informatiilor fiscale la care are acces.
La solicitarea organelor fiscale sau judiciare, consultantul fiscal va prezenta date din dosarul contribuabilului, dosarul de lucru, precum si din raportul de certificare, in vederea clarificarii si/sau stabilirii situatiei fiscale a contribuabilului.
De cealalta parte, contribuabilul va pregati declaratia fiscala pentru certificare si va fi raspunzator potrivit legii, dupa caz, pentru inregistrarea documentelor contabile, acuratetea inregistrarilor contabile, intocmirea si acuratetea declaratiilor, a registrelor contabile si fiscale si a oricaror altor documente si/sau date ce stau la baza declaratiei intocmite de acesta si predate spre certificare consultantului fiscal.
Pentru certificarea declaratiilor, contribuabilul va da o declaratie pe propria raspundere prin care isi asuma raspunderea pentru corectitudinea datelor, inregistrarilor, procedurilor de lucru interne si a politicilor contabile, se mentioneaza in hotararea Camerei Consultantilor Fiscali.
De asemenea, contribuabilul va fi obligat sa puna la dispozitia consultantului fiscal, la cererea acestuia, cazierul fiscal, cu ocazia intocmirii dosarului de lucru.