Potrivit Codului de procedura fiscala, executarea silita se face de organul de executare competent prin intermediul executorilor fiscali, care trebuie sa detina o legitimatie de serviciu si pe care trebuie sa o prezinte in exercitarea activitatii.
Documentele cu care se vor legitima executorii fiscali au fost schimbate prin Ordinul ANAF nr. 1.694/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 479 din 28 iunie 2014 si care a intrat in vigoare la aceeasi data.
Mai exact, executorii fiscali care indeplinesc masuri asiguratorii si efectueaza procedura de executare silita a creantelor fiscale trebuie sa prezinte contribuabililor noi legimitatii. Modelul acestora il puteti consulta in fisierul atasat.
Conform Ordinului ANAF nr. 1.694/2014, legitimatiile atesta o imputernicire speciala a executorului fiscal in fata debitorului sau a tertilor, ce implica exercitiul autoritatii de stat, acordata acestuia pe timpul exercitarii atributiilor ce ii revin. Astfel, aceste documente dau dreptul executorului fiscal sa ia urmatoarele masuri:
- sa intre in orice incinta de afaceri a debitorului, persoana juridica, sau in alte incinte unde acesta isi pastreaza bunurile, pentru a identifica bunurile sau valorile care pot fi executate silit,
- sa analizeze evidenta contabila a debitorului pentru a identifica tertii care datoreaza sau detin in pastrare venituri ori bunuri ale debitorului,
- sa intre in toate incaperile in care se gasesc bunuri sau valori ale debitorului, persoana fizica,
- sa cerceteze toate locurile in care acesta isi pastreaza bunurile, sa solicite si sa cerceteze orice document sau element material care poate constitui o proba in determinarea bunurilor proprietate a debitorului.
Legitimatiile de executor fiscal sunt valabile 6 ani de la data eliberarii lor, se mentioneaza in reglementarile n vigoare. In plus, acestea sunt valabile numai insotite de delegatia semnata de catre organul de executare silita.
Pierderea sau furtul legitimatiei de executor fiscal se publica in presa si se anunta directiei emitente, in termen de 15 zile, pentru eliberarea unei noi legitimatii
De asemenea, la data incetarii calitatii de executor fiscal a titularului legitimatiei, acesta o va depune la organul care a eliberat-o, in vederea anularii.
In ordinul ANAF intrat in vigoare la mijlocul anului se mai precizeaza ca legitimatiile de executor fiscal au regim special si se distribuie de catre ANAF directiilor generale regionale ale finantelor publice si Directiei generale de administrare a marilor contribuabili. Mai departe, directiile generale regionale ale finantelor publice si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor elibera nominal legitimatiile executorilor fiscali din cadrul compartimentelor de specialitate de la nivelul unitatilor fiscale teritoriale din subordine
Actul normativ mai stabileste ca din 28 iunie si pana la tiparirea legitimatiei, pentru ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuare a procedurii de executare silita a creantelor fiscale de catre executorii fiscali, sunt valabile actualele legitimatii, care vor fi utilizate pana la emiterea noilor legitimatii de executor fiscal.
La data intrarii in vigoare a Ordinului ANAF nr. 1.694/2014 s-a abrogat Ordinul ANAF nr. 781/2007 privind legitimatiile eliberate executorilor fiscali care duc la indeplinire masurile asiguratorii si efectueaza procedura de executare silita a creantelor fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 484 din 19 iulie 2007.
Executarea silita a bunurilor debitorului se efectueaza in limita a 150% din valoarea creantelor fiscale
Conform Codului de procedura fiscala, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
In titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare, trebuie inscrise toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii.
Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege, se mentioneaza in Codul de procedura fiscala.
De asemenea, titlul executoriu emis de organul de executare competent va contine, printre altele urmatoarele informatii:
- codul de identificare fiscala,
- domiciliul fiscal,
- orice alte date de identificare;
- cuantumul si natura sumelor datorate si neachitate,
- temeiul legal al puterii executorii a titlului.
In Codul de procedura fiscala se mai mentioneaza ca executarea silita se poate intinde asupra veniturilor si bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, iar valorificarea acestora se efectueaza numai in masura necesara pentru realizarea creantelor fiscale si a cheltuielilor de executare. Astfel, executarea silita a bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, se efectueaza, de regula, in limita a 150% din valoarea creantelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.
Sunt supuse sechestrarii si valorificarii bunurile urmaribile proprietate a debitorului, prezentate de acesta si/sau identificate de catre organul de executare, in urmatoarea ordine:
- bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite in activitatea ce constituie principala sursa de venit;
- bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru desfasurarea activitatii care constituie principala sursa de venit;
- bunurile mobile si imobile ce se afla temporar in detinerea altor persoane in baza contractelor de arenda, de imprumut, de inchiriere, de concesiune, de leasing si altele;
- ansamblu de bunuri;
- masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si alte bunuri mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie principala sursa de venit;
- produse finite.
Executarea silita incepe prin comunicarea somatiei, iar daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul, se continua masurile de executare silita. Somatia este insotita de un exemplar al titlului executoriu.
Potrivit legislatie fiscale, somatia cuprinde, printre altele, urmatoarele date:
- numarul dosarului de executare;
- suma pentru care se incepe executarea silita;
- termenul in care cel somat urmeaza sa plateasca suma prevazuta in titlul executoriu,
- indicarea consecintelor nerespectarii acesteia.