In luna ianuarie, MJ a informat ca, in urma unor modificari tehnice la Portalul Instantelor de Judecata, partile din procesele civile, precum si avocatii acestora, pot cere sa primeasca pe e-mail incheierile de sedinta si hotararile judecatoresti imediat ce sunt incarcate in sistem.
"Ministerul Justitiei informeaza opinia publica despre posibilitatea de a solicita instantei de judecata, in toate cauzele civile (aproximativ 90% din totalul cauzelor aflate pe rolul instantelor), ca incheierea de sedinta sau hotararea judecatoreasca sa le fie transmisa in format electronic. Astfel, in urma unui demers al Ministerului Justitiei, sustinut si de Consiliul Superior al Magistraturii, programul informatic al instantelor a fost modificat astfel incat sa permita transmiterea prin e-mail catre partile dintr-un proces, dar si catre reprezentantii legali ai acestora, a incheierilor de sedinta sau a hotararii judecatoresti imediat ce acestea sunt incarcate in sistem", era precizat la acel moment intr-un comunicat al ministerului.
La solicitarea AvocatNet.ro, reprezentantii MJ au explicat ca singura formalitate ce trebuie indeplinita pentru a putea primi pe e-mail aceste documente este depunerea unei cereri la instanta care instrumenteaza dosarul.
"Directia Tehnologia Informatiei din cadrul institutiei noastre a implementat din punct de vedere tehnic posibilitatea transmiterii prin e-mail a incheierilor de sedinta si a hotararilor judecatoresti in materie civila si a pus la dispozitia instantelor judecatoresti acest instrument. Astfel, partile din procesele civile se pot adresa instantei care instrumenteaza dosarul cu o cerere prin care solicita transmiterea acestor documente in format electronic pe o adresa de e-mail", ne-a spus Lucian Grosu, una dintre persoanele responsabile cu informatiile de interes public din cadrul MJ.
Pana la implementarea acestei facilitati, singura modalitate in care justitiabilii puteau sa vada incheierile de sedinta sau sa citeasca, inaintea comunicarii prin posta, hotararile judecatoresti era sa se duca personal la instanta si sa ceara dosarul cu actele respective.
"Daca un justitiabil dorea sa vada o incheiere de sedinta, document care nu i se comunica, sau daca intentiona sa citeasca o hotarare inainte de a-i fi comunicata prin posta, trebuia sa vina personal la instanta si sa solicite dosarul cu actele respective. Daca hotararea, de exemplu, nu era inca listata si semnata de judecator, nu exista in dosar, asa ca facea un drum degeaba", a explicat ministrul justitiei, Robert Cazanciuc, la inceputul anului.
Astfel, prin introducerea comunicarii online pentru cauzele civile, partile implicate in procese economisesc bani si timp, iar activitatea instantelor este usurata.
"Comunicarea online reprezinta o alternativa moderna care inseamna economie de bani si timp pentru justitiabili, pentru avocatii acestora. Astfel, am realizat posibilitatea tehnica prin care dam partilor din procese ocazia de a se conforma rapid si eficient celor stabilite de catre instantele de judecata. Pe de alta parte, dam avocatilor ocazia de a informa in mod corect si complet partile reprezentate. In plus, prin aceasta masura facem un prim pas in verificarea modului prin care putem usura in viitor activitatea instantelor. Intreaga strategie a Ministerului Justitiei vizeaza reducerea duratei proceselor si eficientizarea sistemului", a mai declarat Robert Cazanciuc.
Conform aceleiasi surse, incepand din anul 2012, MJ a putut sa aloce sute de posturi suplimentare de magistrati si grefieri, sa implementeze tehnologii de ultima ora si sa reia investitiile in sediile instantelor.
Nota: Portalul Instantelor de Judecata este disponibil la aceasta adresa.
Comentarii articol (16)