Normele anuale de venit valabile in 2015 au fost publicate de Fisc pe pagina sa de internet. Acestea sunt disponibile in functie de judet si pot fi consultate fie pe site-ul Fiscului, fie accesand direct acest link.
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si care aplica sistemul de impozitare pe baza de norma de venit vor plati anul acesta un impozit de 16% aplicat valorilor stabilite de ANAF, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate.
Spre comparatie, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente si care au optat pentru sistemul de impozitare in sistem real aplica impozitul de 16% la veniturile nete totale.
Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directiile finantelor publice teritoriale, in functie de specificul activitatii si de zona in care se desfasoara activitatea, cu conditia ca acea activitate sa se regaseasca in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri comerciale. Va reamintim ca nomenclatorul a fost aprobat prin Ordinul MFP nr. 2875/2011.
Codul fiscal prevede ca norma de venit nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12. Din 1 ianuarie, salariul minim este de 975 de lei, urmand ca de la 1 iulie acesta sa creasca la 1.050 de lei.
La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor, se mentioneaza in legislatia fiscala.
25 martie, termenul limita pentru plata impozitului pe venit aferent trimestrului I
Potrivit legislatiei, pentru impunerea veniturilor pe baza normelor de venit, trebuie indeplinte urmatoarele conditii:
- activitatea trebuie sa fie cuprinsa in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin Ordinul MFP nr. 2875/2011;
- contribuabilul trebuie sa fie autorizat pentru desfasurarea activitatii respective, conform prevederilor OUG nr. 44/2008, ca PFA, intreprindere individuala (II) sau intreprindere familiala (IF);
- trebuie exprimata optiunea pentru impunerea veniturilor pe baza normelor de venit prin bifarea casutei corespunzatoare in formularul 220 "Declaratie privind venitul estimat/norma de venit".
In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta, care genereaza venituri comerciale, pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva, se arata in Codul fiscal.
De asemenea, daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri comerciale, venitul net din aceste activitati se stabileste prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.
Conform Codului fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila. Aceasta prevedere a fost introdusa la inceputul acestui an in legislatia fiscala, prin OUG nr. 80/2014.
Anterior acestei modificari, contribuabilii care desfasurau activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit aveau obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.
Impozitul pe venit se plateste in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Astfel, in 2015 platile trimestriale vor trebui efectuate pana la urmatoarele termene:
- trimestrul I: 25 martie;
- trimestrul al II-lea: 25 iunie;
- trimestrul al III-lea: 25 septembrie;
- trimestrul al IV-lea: 21 decembrie.
Contribuabilii pot trece de la norma de venit la sistemul real. Ce trebuie sa faca in acest sens?
Contribuabilii care au realizat in anul anterior venituri din activitati independente si au fost impusi pe baza de norma de venit pot sa modifice sistemul de impunere si sa devina platitori de impozit in sistem real.
In acest sens, contribuabilii trebuie sa completeze formularul 220 - Declaratia privind venitul estimat/norma de venit cu informatii referitoare la determinarea venitului net anual in sistem real.
Declaratia se depune la Fisc pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.
Conform Codului Fiscal, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitate, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada, daca acel contribuabil nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a Declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
Totusi, exista si o situatie in care contribuabilii sunt obligati sa treaca la impozitarea in sistem real. Mai exact, Codul fiscal stabileste ca daca in anul fiscal anterior un contribuabil a inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, atunci el va avea obligatia ca incepand cu anul fiscal urmator sa isi determine venitul net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna Declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Cursul mediu pentru euro in 2014 a fost de 4,4446 lei/euro, dupa cum se precizeaza pe site-ul BNR.
Doar impozitul si CASS pot fi calculate la norma de venit. CAS se plateste in sistem real
Pe langa impozitul de 16%, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente mai datoreaza obligatoriu la stat si contributii sociale pentru veniturile realizate: contributia de asigurari sociale - CAS si contributia de asigurari sociale de sanatate - CASS.
Contributia la sanatate se raporteaza la norma de venit, fiind calculata in functie de aceasta, insa contributia la pensii nu poate fi platita decat in sistem real, adica in functie de veniturile realizate.
Cota contributiei de asigurari sociale este de 26,3% si se aplica asupra venitului declarat. Acest venit nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, dar nici mai mare de echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Conform Legii nr. 187/2014 a bugetului asigurarilor sociale de stat, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 961 din 30 decembrie 2014 si care a intrat in vigoare pe 2 ianuarie 2015, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat a fost majorat cu peste 100 de lei.
Astfel, pentru anul fiscal 2015, castigul salarial mediu brut este de 2.415 lei, in urcare de la 2.298 lei, cat a fost in 2014.
In aceste conditii, baza de calcul pentru CAS nu poate fi mai mica de 845,25 lei, dar nici mai mare de 12.075 lei.
Aplicand cota CAS de 26,3% asupra acestor valori, persoanele care obtin venituri din activitati independente vor plati la pensie minimum 222,30 lei (35% x 2.415 lei x 26,3%) si maximum 3.175,725 lei (5 x 2.415 lei x 26,3%).
Declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiilor sociale se realizeaza prin depunerea la organul fiscal de domiciliu a unei declaratii privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (formularul 600, introdus prin Ordinul ANAF nr. 847/2012).
Declaratia 600 se depune, pe suport hartie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Organul fiscal competent la care trebuie depusa declaratia este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla adresa de domiciliu a contribuabilului sau adresa unde acesta locuieste efectiv, in cazul in care difera de cea de domiciliu.
De asemenea, formularul se poate depune online de catre contribuabilii care au un certificat digital calificat de semnatura electronica.
In baza declaratiei 600 depuse, organul fiscal emite decizia de impunere in care stabileste contributia sociala anual datorata si termenele de plata.
Contributia la pensii se plateste trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
Atentie! Exista cateva categorii de persoane fizice care nu contribuie la pensii. Este vorba despre:
- contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (35% x 2.415 lei = 845,25 lei);
- persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtinerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj;
- persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii;
- persoanele care nu sunt integrate in sistemul public de pensii, ele achitand contributii catre sisteme profesionale proprii de pensii - cum ar fi avocatii sau personalul clerical.
In ceea ce priveste CASS, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si sunt impozitati la norma de venit vor datora la bugetul de stat o contributie de 5,5% din valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
Plata se efectueaza trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Sumele platite trimestrial reprezinta plata finala in contul contributiei anuale datorate.
Pe langa cele doua contributii obligatorii, CAS si CASS, cei care realizeaza venituri din activitati independente mai pot plati si cateva contributii optionale.
De exemplu, poate fi achitata contributia la bugetul de somaj (0,5% din venitul asigurat), in cazul in care persoana fizica doreste sa beneficieze de ajutor de somaj, atunci cand nu va mai avea activitate.
Conform prevederilor legale, se poate asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj orice persoana care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu sunt deja asigurate.
Pentru a plati contributia la somaj, persoanele fizice pot incheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul, daca au cel putin varsta de 18 ani si sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate. Venitul lunar pentru care se face asigurarea nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, dar nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia de asigurare pentru somaj.
De asemenea, persoanele fizice pot plati si contributia pentru concedii si indemnizatii (FNUASS). Potrivit OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, contributia pentru concedii si indemnizatii este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit (norma de venit, pentru cei care folosesc acest sistem de impunere). Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care sunt luate in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.