Ordinul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 163/2015 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind rambursarea si recuperarea cheltuielilor reprezentand asistenta medicala acordata in baza documentelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii la care Romania este parte, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 729/2009 a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 225 din 2 aprilie si se aplica de la data publicarii.
Prin intermediul acestui act normativ sunt modificate regulile de rambursare a cheltuielilor medicale facute in alt stat din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau in Elvetia, atunci cand pacientul suporta costurile ingrijirilor primite.
Mai exact, asiguratul este nevoit sa suporte cheltuielile pentru asistenta medicala daca nu prezinta cardul european de sanatate, certificatul provizoriu pentru inlocuirea acestuia sau daca unitatea sanitara de la locul de sedere temporara nu recunoaste cardul.
Potrivit Ordinului CNAS nr. 163/2015, pentru a primi banii inapoi, pacientul trebuie sa depuna o cerere la casa de asigurari de sanatate care-l are in evidenta. Rambursarea poate fi solicitata atat la nivelul tarifelor din statul in care au fost acordate ingrijirile medicale, cat si la nivelul tarifelor din Romania.
"In vederea rambursarii contravalorii asistentei medicale devenite necesara, asiguratul, un membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau o persoana imputernicita in acest sens de acesta, denumit in continuare solicitant, va depune la casa de asigurari de sanatate care are in evidenta persoana asigurata respectiva o cerere (...), insotita de documente justificative", scrie in actul normativ publicat joi.
Concret, cererea trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente justificative:
- orice document medical datat si asumat de catre cadrul medical care l-a acordat, din care sa rezulte serviciile de care a beneficiat pacientul (copie certificata "conform cu originalul" si semnata de solicitant");
- documentele de plata din care sa rezulte ca serviciile medicale au fost achitate integral de asigurat, inclusiv data/datele platii/platilor acestora (exemplarele originale).
Atentie! Documentele trebuie sa fie insotite de traducerea in limba romana (facuta de un traducator autorizat).
Casa de asigurari de sanatate va verifica daca solicitantul este asigurat si va analiza documentele pentru a vedea daca acestea contin toate informatiile necesare.
"Rambursarea contravalorii asistentei medicale suportate pentru asiguratul din sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania se efectueaza de catre casa de asigurari de sanatate care a intocmit solicitarea de acordare de prevedere bugetara, in lei, in termen de maximum 60 de zile de la data alocarii de prevedere bugetara", se arata in ordinul intrat recent in vigoare.
Vechile reglementari stabileau ca rambursarea era facuta in cel mult 90 de zile dupa verificarea si avizarea cererii de catre CNAS.
Daca cererea de rambursare este respinsa, acest lucru este comunicat asiguratului in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii.
In acelasi timp, fata de prevederile aplicabile pana la 1 aprilie, Ordinul CNAS nr. 163/2015 a introdus posibilitatea ca pacientul sa ceara banii inapoi direct de la unitatea medicala la care beneficiaza de ingrijiri, daca legislatia permite acest lucru. In aceasta situatie, asiguratul nu mai este nevoit sa ceara rambursarea in Romania.
"In situatia in care legislatia aplicata de catre institutia de la locul de sedere prevede posibilitatea rambursarii contravalorii asistentei medicale acordate unei persoane asigurate, aceasta poate trimite o cerere de rambursare institutiei de la locul de sedere. In acest caz, institutia respectiva ramburseaza in mod direct acelei persoane contravaloarea asistentei medicale acordate in limitele si in conditiile aplicabile nivelurilor de rambursare prevazute de legislatia sa nationala", mai prevede documentul mentionat.
Important! Cardul european de sanatate ofera titularului dreptul de a beneficia de asistenta medicala atunci cand se afla pe teritoriul altui stat membru UE, SEE sau in Elvetia. Acesta poate fi eliberat la cerere de catre casa de asigurari de sanatate in evidenta careia se afla solicitantul si este valabil timp de sase luni. Cardul national de sanatate nu poate fi folosit in afara granitelor Romaniei.
Nota: Noul model de cerere de rambursare este disponibil in fisierul anexat articolului.