Noile preturi ale cartelelor sunt stabilite prin Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 505/2015 privind aprobarea tarifelor la calatoria cu metroul, act normativ aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 206 din 27 martie si care se aplica din 28 martie.
Concret, pretul cartelei cu doua calatorii a crescut de la 4 la 5 lei, iar cel al cartelei cu zece calatorii -- de la 15 la 20 de lei. In ceea ce priveste abonamentele, cel de o zi costa 8 lei (fata de 6 lei, cat era pana acum), cel saptamanal cu calatorii nelimitate -- 25 de lei (fata de 20 de lei), iar cel lunar cu calatorii nelimitate -- 70 de lei (fata de 60 de lei).
In acelasi timp, din cauza reclamatiilor pasagerilor, a fost eliminat abonamentul lunar cu calatorii limitate. Nemultumirile fata de acest titlu de calatorie, conform referatului de aprobare al proiectului de act normativ, au avut legatura fie cu faptul ca cele 62 de calatorii se terminau inainte de trecerea unei luni, fie ca acestea nu erau folosite toate inainte de expirare.
"Avand in vedere numeroasele petitii inregistrate la S.C. Metrorex S.A. in ultimii trei ani cu privire la abonamentul lunar cu 62 de calatorii, precum si petitiile primite prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, prin care calatorii isi exprimau nemultumirile in ceea ce priveste efectuarea numarului de calatorii in perioada de valabilitate a abonamentului (fie efectuarea integrala a numarului de calatorii inainte de expirarea perioadei de valabilitate de o luna a abonamentului, fie neefectuarea celor 62 de calatorii, caz ce conduce la nemultumirea calatorilor in ceea ce priveste plata calatoriilor neutilizate), S.C. Metrorex S.A. a analizat petitiile si propune eliminarea acestui titlu de calatorie. Astfel, calatorii fideli se pot orienta catre alte titluri din portofoliul S.C. Metrorex S.A., in principal catre abonamentul lunar cu numar nelimitat de calatorii", scria in nota de fundamentare a proiectului.
Potrivit MT, Metrorex a preferat sa ofere calatorilor varianta mai avantajoasa a abonamentului cu calatorii nelimitate, decat sa pastreze abonamentul cu calatorii limitate si sa-l scumpeasca cu aproximativ 30%.
"Mentionam ca abonamentul lunar are un numar nelimitat de calatorii, pretul acestuia fiind crescut doar cu 16,7% (de la 60 de lei la 70 de lei). Comparativ, abonamentul de 62 de calatorii avea un numar limitat de calatorii pe luna si, in cazul pastrarii acestui abonament, cresterea ar fi trebuit sa fie de cca 30%. Astfel, optiunea Metrorex a fost de a oferi calatorilor varianta cea mai avantajoasa: calatorii nelimitate la un pret mai mic", mai era precizat in comunicatul de presa de saptamana trecuta.
Important! Cartelele cumparate pana pe 27 martie, la tarifele vechi, pot fi folosite fara probleme pana la expirarea valabilitatii acestora sau pana la terminarea numarului de calatorii.
Majorarea tarifelor la calatoria cu metroul este o masura luata, conform initiatorului proiectului de ordin, din cauza faptului ca subventia de stat acordata societatii Metrorex este mai mica decat cea de anul trecut si nu acopera suma necesara pentru anul 2015.
"Pentru o reala informare a opiniei publice, precizam ca ajustarea tarifelor de calatorie va conduce la o crestere a veniturilor proprii ale societatii cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar. Aceasta suma este necesara acoperirii deficitului de finantare a societatii pe anul 2015. Precizam ca, in acest an, subventia alocata Metrorex pentru calatoria cu metroul a scazut de la 369 milioane de lei, in 2014, la 328 milioane de lei, in 2015. Costul real al unei calatorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu incasat pe o calatorie de la pasageri este de 1 leu, diferenta fiind acoperita din subventii si alte venituri ale societatii. Subventia si veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei calatorii", scrie intr-un anunt recent al MT.
Prin urmare, banii pe care Metrorex ii va incasa in plus, datorita majorarii tarifelor, vor fi folositi pentru materialele privind siguranta circulatiei, serviciile de paza, curatenie, reparatii si intretinere, cheltuielile cu personalul si cele de exploatare.
Ultima crestere a tarifelor titlurilor de calatorie pentru metrou a avut loc in anul 2012. Autoritatile au mai incercat sa faca acest lucru si in 2013, insa n-au reusit.
Comentarii articol (5)