Legea nr. 186/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 495 din 6 iulie 2015 si intra in vigoare la trei zile de la publicare, adica pe 9 iulie.
Legea prin care sunt eliminate din legislatia actuala articolele ce reglementeaza bacsisul, stabilind ca acesta trebuie contabilizat si impozitat, fusese promulgata de Presedintele Klaus Iohannis saptamana trecuta, dupa ce a fost votat de deputati la jumatatea lui iunie si de senatori, la finalul lunii mai.
Actul normativ, in forma publicata, abroga dispozitiile care definesc bacsisul, cele care stabilesc ca bacsisul trebuie marcat pe un bon fiscal separat, precum si cele care prevad ca angajatorul poate decide daca pastreaza bacsisul sau il distribuie angajatilor.
De asemenea, prin Legea nr. 186/2015 sunt eliminate si articolele potrivit carora angajatii trebuie sa inscrie banii pe care ii detin in Registrul de bani personali.
Practic, odata cu eliminarea acestor prevederi din legislatie, ne intoarcem la vechiul cadru legal, care nu reglementa in niciun fel sumele suplimentare de bani primite de angajatii din anumite ramuri de activitate sub forma de bacsis.
Firmele trebuie sa impoziteze in continuare bacsisurile
Bacsisurile trebuie fiscalizate si impozitate in momentul de fata, chiar daca legea care elimina aceste prevederi a fost votata de ambele camere ale Parlamentului, promulgata de Klaus Iohannis si publicata in Monitorul Oficial. Pana nu intra in vigoare, mediul de afaceri trebuie sa aplice in continuare reglementarile actuale, cele care impun patronilor sa treaca bacsisurile pe bonurile fiscale si sa plateasca taxe pentru aceste sume de bani.
In prezent, Codul fiscal si normele sale de aplicare stabilesc ca, incepand cu 1 iunie, bacsisul trebuie trecut pe bonurile fiscale si impozitat.
Potrivit reglementarilor legale, bacsisul reprezinta orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta, se mentioneaza in OUG nr. 8/2015.
Bacsisul se justifica prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice si se evidentiaza pe un bon fiscal distinct.
De asemenea, firmele trebuie sa stabileasca, printr-un regulament de ordine interioara, daca banii proveniti din bacsis raman la dispozitia lor sau sunt distribuiti angajatilor. Regulamentul se pastreaza la locul de instalare a casei de marcat.
Ghid practic privind impozitarea bacsisului: Cum il inregistrezi in contabilitate
Regimul fiscal si modul de contabilizare al incasarilor din bacsisuri depinde de hotararea pe care o ia angajatorul referitor la distribuirea sau nu catre salariati a acestor sume de bani.
Scenariul 1: Bacsisurile raman la angajator
Astfel, in cazul in care patronul decide sa pastreze bacsisurile, in contabilitate ele vor fi contorizate ca “alte venituri”, urmand sa fie impozitate, in functie de regimul fiscal al firmei, cu 16%, daca este platitoare de impozit pe profit, sau cu 3%, daca firma are statut de microintreprindere.
De asemenea, potrivit Agentiei Judetene a Finantelor Publice Arges, sumele provenite din bacsis si pastrate de operatorul economic sunt supuse cotei standard de TVA de 24%, taxa urmad sa fie determinata prin procedeul sutei marite.
Pentru inregistrarea in evidenta contabila a bacsisului, exista mai multe abordari posibile:
4111 (clienti) = 708 (venituri din activitati diverse)
Sau
4111 (clienti) = 7588 (alte venituri din exploatare).
Atentie! Incasarea bacsisului poate fi evidentiata si din contul 5311 (casa in lei).
Scenariul 2: Bacsisurile sunt distribuite angajatilor
Pe de alta parte, in situatia in care sumele provenite din bacsisuri sunt acordate salariatilor, acestea vor fi inregistrate in contabilitate ca “alte cheltuieli”,
in baza documentelor doveditoare pentru plata lor. Concret, in acest sens, angajatorii ar putea concepe un tabel al salariatilor care au primit bacsis, in care sa noteze, pentru fiecare angajat, nume, prenume, cnp, suma bruta, impozit retinut, suma neta si semnatura pentru plata bacsisului.
Trebuie sa stiti ca bacsisurile acordate salariatilor sunt asimilate veniturilor din alte surse si, deci, sunt supuse impozitului pe venit, impozitul retinut fiind final. Pentru aceste sume de bani, nu se vor plati insa si contributii sociale obligatorii.
Referitor la inregistrarea in contabilitate a bacsisului distribuit salariatilor, exista mai multe posibilitati de lucru, in functie de abordarea fiecarui economist.
Intr-un material publicat recent, Lect. Univ. Dr. Cristian Rapcencu, asociat al S&R Accounting Leader SRL, inventaria mai multe modalitati in care pot fi facute inregistrarile in contabilitate.
- Pentru inregistrarea bacsisului in evidenta contabila:
4111 (clienti) = 708 (venituri din activitati diverse)
Sau
4111(clienti) = 7588 (alte venituri din exploatare)
- Pentru distribuirea la sfarsitul lunii a bacsisului catre salariati:
641 (Cheltuieli cu salariile) = 421 (salarii datorate)
Sau
6421 (Cheltuieli cu avantajele in natura acordate salariatilor) = 421 (salarii datorate)
Sau
6588 (Alte cheltuieli de exploatare) = 462 (creditori diversi)
- Pentru retinerea impozitului pe venit aferent bacsisurilor distribuite salariatilor
421 (salarii datorate) = 444 (impozit pe venituri de natura salariilor)
Sau
462 (creditori diversi) = 446 (ate taxe si impozite)
- Pentru plata sumelor nete catre salariati:
421 (salarii datorate) = 5311 (casa in lei)
Sau
462 (creditori diversi) = 5311 (casa in lei)