Avand in vedere prevederile art. III din Legea nr. 59/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea incadrarii vehiculelor inmatriculate sau inregistrate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in categoria de folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica, in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu modificarile ulterioare, ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. I. - Reglementarile privind certificarea incadrarii vehiculelor inmatriculate sau inregistrate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in categoria de folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.133/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5 alineatul (3) litera a), punctul ii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ii) autovehicule utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi sau in regim de inchiriere;”.
2. La articolul 5 alineatul (3) litera a), dupa punctul ii) se introduce un nou punct, punctul iii, cu urmatorul cuprins:
„iii) autovehicule utilizate pentru invatarea conducerii auto care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune.”
3. La articolul 5 alineatul (3) litera b), dupa punctul v) se introduce un nou punct, punctul vi, cu urmatorul cuprins:
„vi) autovehicule utilizate pentru invatarea conducerii auto, cu exceptia autovehiculelor prevazute la lit. a) pct. iii).”
4. La articolul 5, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, inclusiv cele utilizate pentru invatarea conducerii auto, precum si autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi sau in regim de inchiriere se supun primei ITP la un an, daca la data primei inmatriculari in Romania au fost noi.”
5. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7. - (1) ITP la vehiculele agreate pentru transportul marfurilor periculoase, la vehiculele destinate exclusiv transportului de butelii de gaze, la remorcile-cisterna lente destinate transportului de marfuri periculoase, la vehiculele istorice, la autovehiculele destinate competitiilor sportive, la vehiculele cu caracteristici speciale, la vehiculele inregistrate prevazute la art. 5 alin. (3) lit. c) pct. iii), la vehiculele radiate din evidenta care au fost inmatriculate ori inregistrate anterior in Romania, in vederea inmatricularii sau a inregistrarii acestora, la vehiculele inmatriculate in alte state, precum si inspectia tehnica in vederea redobandirii certificatului de inmatriculare sau a certificatului de inregistrare se efectueaza numai de personalul RAR.”
6. La articolul 7, alineatul (11) se abroga.
7. La articolul 8, alineatul (2) se abroga.
8. La articolul 11 alineatul (1), literele a) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) sa fie:
a1) calificate ca inginer autovehicule rutiere sau subinginer mecanic automobile; sau
a2) calificate ca inginer mecanic, inginer electromecanic, subinginer mecanic, subinginer electromecanic, maistru mecanic, maistru electromecanic, tehnician mecanic, tehnician electromecanic sau tehnician transporturi;...................................
c) pentru persoanele calificate potrivit prevederilor lit. a2), sa aiba o vechime de minimum 3 ani, dupa cum urmeaza:
- in activitatea de reparatii auto (activitati mecanice sau electromecanice), desfasurata in ateliere autorizate potrivit legii;
- in activitati de omologari sau verificari tehnice pentru vehicule, desfasurate in cadrul unor autoritati de omologare ori servicii tehnice notificate;
- in activitatea de ITP (in calitate de personal tehnic auxiliar neatestat), desfasurata in cadrul unor SITP autorizate potrivit legii.”
9. La articolul 16, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In cazul in care la identificare se constata necesitatea respingerii pentru motivele precizate la cod 0.2, grupa DMa, se interzice continuarea efectuarii ITP, persoana care a prezentat vehiculul fiind indrumata la o reprezentanta RAR sau la celelalte organisme abilitate legal. In acest caz nu se accepta efectuarea unei noi ITP decat dupa rezolvarea problemelor care au condus la respingere pentru motivele precizate la cod 0.2, grupa DMa. Este obligatorie inregistrarea in calculator a vehiculelor respinse pentru neconformitati legate de identificare.”
10. La articolul 16 alineatul (6) litera a), al treilea paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Nu se va efectua pentru acelasi autovehicul simultan ITP pentru activitatile de transport de persoane in regim de taxi (TAXI) si, respectiv, de invatare a conducerii auto (SCOALA). Implicit, nu se poate completa un singur rand din anexa la certificatul de inmatriculare pentru ambele activitati.”
11. La articolul 16, dupa alineatul (11) se introduc doua noi alineate, alineatele (111) si (112), cu urmatorul cuprins:
„(111) Vehiculul inspectat va ramane permanent in incinta SITP, pana la finalizarea inregistrarilor in baza nationala de date si eliberarea documentelor aferente ITP.
(112) In toate cazurile, ultima mentiune din anexa la certificatul de inmatriculare este cea valabila si le anuleaza pe precedentele.”
12. La articolul 17, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In cazul depasirii termenului de 30 de zile calendaristice de la data primei prezentari se va efectua o noua ITP.”
13. La articolul 21, alineatul (21) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(21) Latimea spatiului delimitat in care se desfasoara activitatea de ITP, masurata in orice punct pe lungimea acestuia, cu exceptia stalpilor din structura de rezistenta, nu trebuie sa fie mai mica de 2,5 m pentru SITP ce solicita autorizarea pentru clasa I de ITP, de 4,5 m pentru SITP ce solicita autorizarea pentru clasa a II-a de ITP si de 5,5 m pentru SITP ce solicita autorizarea pentru clasa a III-a de ITP.”
14. La articolul 29, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Cerintele referitoare la dimensiunile minime prevazute la art. 10 alin. (1) pct. 2 lit. a), precum si la art. 21 alin. (21) si (7) nu se aplica spatiilor aferente SITP pentru care a fost emisa autorizatia tehnica pana la 31 decembrie 2012 inclusiv si nici spatiilor aferente halelor de ITP pentru care a fost obtinuta autorizatia de construire pana la 31 decembrie 2012 inclusiv.”
15. La articolul 29, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
„(31) In cazul dimensiunilor minime prevazute la art. 10 alin. (1) pct. 2 lit. a), precum si la art. 21 alin. (21) si (7) se accepta o toleranta de - 5%.” 16. In anexa nr. 2, la litera D punctul 3, al treilea paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Geamurile aflate in campul de vizibilitate principal al conducatorului auto trebuie sa aiba un factor de transmisie normala a luminii de cel putin 70%. Campul de vizibilitate principal al vehiculului este format din parbriz, geamurile laterale fata si luneta.”
17. In anexa nr. 21, dupa tabel se introduc urmatoarele note:
„E - verificare ce necesita utilizarea unui echipament specializat Reparatie sau modificare necorespunzatoare inseamna o reparatie sau modificare cu efecte negative asupra sigurantei rutiere sau asupra mediului (inclusiv modificari neautorizate sau cu folosirea unor componente neomolgate sau necertificate). DMi (defect minor) - defectiune tehnica ce nu are un efect semnificativ asupra sigurantei rutiere si protectiei mediului, precum si alte neconformitati minore (inclusiv in ceea ce priveste identificarea vehiculului). Nu este necesara reexaminarea vehiculului, dar este necesar ca defectiunea respectiva sa fie eliminata in cel mai scurt timp. DMa (defect major) - defectiune tehnica ce are un efect semnificativ asupra sigurantei rutiere (inclusiv in ceea ce priveste ceilalti participanti la trafic) si asupra protectiei mediului, precum si alte neconformitati majore (inclusiv in ceea ce priveste identificarea vehiculului). Utilizarea vehiculului este permisa in functie de prevederile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice. DP (defect periculos) - defectiune tehnica care constituie un risc imediat privind siguranta circulatiei rutiere. Vehiculul nu mai poate fi utilizat pe drumurile publice. In cazul defectelor care sunt incadrate in mai multe grupe de gravitate (DMi, DMa si/sau DP) incadrarea tine cont de despartirea acestora pe grupe realizata prin semnul «/». In cazul defectelor ce pot fi incadrate in mai multe grupe de gravitate (DMi, DMa si/sau DP), pentru care nu se specifica clar incadrarea, inspectorul RAR este responsabil de incadrarea acestora in functie de gravitatea lor in functie de definitiile specifice.”.
Art. II. - Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Ioan Rus
Bucuresti, 27 mai 2015.
Nr. 682.
Comentarii articol (0)