*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 113/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2015, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 334/2006 a mai fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 22 iulie 2010 si a mai fost modificata si completata prin
- Legea nr. 124/2011 pentru completarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 433 din 21 iunie 2011;
- Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Rom aniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012.
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeaza finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, precum si controlul finantarii activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale.
(2) Principiile finantarii activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale sunt urmatoarele:
a) principiul legalitatii;
b) principiul egalitatii de sanse;
c) principiul transparentei veniturilor si cheltuielilor;
d) principiul independentei partidelor politice si a candidatilor fata de finantatori;
e) principiul integritatii competitiei politice si electorale.
Art. 2. - Partidele politice pot detine, in conditiile legii, bunuri mobile si imobile care sunt necesare realizarii activitatii specifice.
Art. 3. - (1) Sursele de finantare a activitatii unui partid politic sunt:
a) cotizatii ale membrilor de partid;
b) donatii, legate si alte liberalitati;
c) venituri provenite din activitati proprii, conform art. 16;
d) subventii de la bugetul de stat;
e) imprumuturi in bani de la persoane fizice si juridice.
(2) Partidele politice pot contracta imprumuturi in bani numai prin acte autentice notariale, sub sanctiunea nulitatii absolute, insotite de documente de predare-primire, in contract prevazandu-se modul si termenul de restituire a acestora.
(3) Termenul de restituire prevazut la alin. (2) nu poate fi mai mare de 3 ani.
(4) Imprumuturile in bani si restituirea acestora se pot face numai prin virament bancar.
(5) Imprumuturile in bani care nu sunt restituite in termenul prevazut la alin. (3) se pot constitui in donatii numai cu acordul partilor si numai daca nu s-a atins in anul respectiv plafonul pentru donatii prevazut la art. 6 alin. (1), pana la concurenta acestui plafon.
(6) Imprumuturile care au o valoare mai mare de 100 de salarii de baza minime brute pe tara se supun conditiilor de publicitate prevazute la art. 13.
(7) Acordarea de imprumuturi de catre partide politice, aliante politice sau electorale si candidati independenti catre persoane fizice sau juridice este interzisa.
(8) Partidele politice si organizatiile teritoriale ale acestora, inclusiv cele constituite la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, au obligatia de a-si organiza contabilitate proprie, conform reglementarilor contabile aplicabile.
(9) Operatiunile de incasari si plati ale partidelor politice si ale organizatiilor teritoriale ale acestora se efectueaza prin conturi bancare, in lei si in valuta, deschise la banci cu sediul in Romania si in numerar potrivit legii.
(10) Veniturile realizate din activitatile prevazute la alin. (1) lit. c) sunt scutite de impozite si taxe.
Art. 4. - Eficienta si oportunitatea cheltuielilor partidelor politice, aliantelor politice si ale organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale se hotarasc de catre organele de conducere ale acestora, potrivit statutului lor.
CAPITOLUL II Finantarea privata
SECTIUNEA 1 Cotizatii
Art. 5. - (1) Cuantumul cotizatiilor, repartizarea si utilizarea acestora se stabilesc prin hotarari ale partidului politic, potrivit statutului propriu.
(2) Veniturile totale provenite din cotizatii sunt neplafonate.
(3) Suma cotizatiilor platite intr-un an de un membru de partid nu poate depasi 48 de salarii minime brute pe tara. Salariul de baza minim brut pe tara luat ca referinta este cel existent la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(4) Partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la data de 30 aprilie a anului urmator, cuantumul total al veniturilor din cotizatii obtinute in anul fiscal precedent, precum si lista membrilor de partid care au platit in anul fiscal precedent cotizatii a caror valoare insumata depaseste 10 salarii minime brute pe tara.
(5) Lista prevazuta la alin. (4) trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: numele si prenumele membrului de partid, cetatenia, valoarea si data la care a fost platita cotizatia.
SECTIUNEA a 2-a Donatii
Art. 6. - (1) Donatiile primite de un partid politic intr-un an fiscal nu pot depasi 0,025% din veniturile prevazute in bugetul de stat pe anul respectiv.
(2) Donatiile primite de la o persoana fizica intr-un an pot fi de pana la 200 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(3) Donatiile primite de la o persoana juridica intr-un an pot fi de pana la 500 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(4) Suma totala a donatiilor facute de persoanele juridice controlate direct sau indirect de o alta persoana ori de un grup de persoane fizice sau juridice nu poate depasi limitele prevazute la alin. (2) si (3).
(5) Valoarea de piata a bunurilor mobile si imobile donate partidului, precum si a serviciilor prestate acestuia cu titlu gratuit se include in valoarea donatiilor, in limitele prevazute la alin. (1), (2) si (3).
(6) Evaluarea bunurilor si serviciilor prevazute la alin. (5) se efectueaza de catre evaluatori autorizati potrivit Ordonantei Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Se interzice persoanelor juridice care, la data efectuarii donatiei, au datorii exigibile mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale sau la bugetele locale sa faca donatii partidelor politice, cu exceptia situatiei cand au de recuperat sume mai mari decat datoria proprie.
(8) La efectuarea donatiei, partidul politic are obligatia de a solicita persoanei juridice donatoare prezentarea unei declaratii pe propria raspundere privind respectarea conditiei prevazute la alin. (7).
(9) Este interzisa acceptarea sub orice forma, directa sau indirecta, de catre partidele politice, a donatiilor de bunuri materiale ori sume de bani sau prestarea de servicii gratuite facute cu scopul evident de a obtine un avantaj economic sau cu incalcarea dispozitiilor alin. (8).
Art. 7. - (1) Sumele de bani care fac obiectul imprumuturilor primite de catre un partid politic intr-un an fiscal nu pot depasi 0,025% din veniturile prevazute in bugetul de stat pe anul respectiv.
(2) Sumele de bani care fac obiectul imprumuturilor primite de catre un partid politic de la o persoana fizica intr-un an pot fi de pana la 200 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(3) Sumele de bani care fac obiectul imprumuturilor primite de catre un partid politic de la o persoana juridica intr-un an pot fi de pana la 500 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(4) Valoarea totala a sumelor de bani care fac obiectul imprumuturilor acordate partidelor politice de catre persoanele juridice controlate direct sau indirect de o alta persoana ori de un grup de persoane fizice sau juridice nu poate depasi limitele prevazute la alin. (1)-(3).
(5) Prevederile art. 6 alin. (7)-(9), precum si ale art. 14 alin. (1) - (3) se aplica in mod corespunzator.
Art. 8. - (1) Donatiile care au ca obiect imobile cu destinatia de sedii ale partidelor politice sunt exceptate de la conditiile prevazute la art. 6 alin. (2), (3), (4) si (5).
(2) Donatiile in bani cu sarcina de a achizitiona cladiri cu destinatia de sediu al partidului politic sunt exceptate de la conditiile prevazute la art. 6 alin. (2), (3), (4) si (5).
(3) Partidul politic are obligatia de a indeplini sarcina prevazuta la alin. (2) in termenul si conditiile prevazute de contractul de donatie.
(4) Termenul de indeplinire al sarcinii prevazut la alin. (3) nu poate fi mai mare de 2 ani.
(5) Neindeplinirea termenului prevazut la alin. (4) atrage dupa sine anularea exceptiilor prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 9. - Donatiile in bani a caror valoare depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara se vor efectua numai prin conturi bancare.
Art. 10. - Reducerile de pret care depasesc 20% din valoarea bunurilor sau serviciilor oferite partidelor politice si candidatilor independenti se vor considera donatii si se vor inregistra distinct in contabilitatea proprie a partidului ori a candidatului independent, conform normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 11. - (1) La primirea donatiei sunt obligatorii verificarea si inregistrarea identitatii donatorului, indiferent de caracterul public sau confidential al acesteia.
(2) La solicitarea scrisa a donatorului, identitatea sa ramane confidentiala, in situatia in care donatia se situeaza in limita sumei anuale de 10 salarii de baza minime brute pe tara.
(3) Suma totala primita de un partid politic ca donatii confidentiale nu poate depasi echivalentul a {{0,006%}} din veniturile prevazute in bugetul de stat pe anul respectiv.
Art. 12. - (1) Toate donatiile, inclusiv cele confidentiale, vor fi inregistrate si evidentiate in mod corespunzator in documentele contabile, cu mentionarea datei la care au fost facute si a altor informatii care sa permita identificarea surselor de finantare si a donatorilor.
(2) Donatiile de bunuri si servicii prestate cu titlu gratuit vor fi reflectate in contabilitate la valoarea de piata de la momentul donatiei.
(3) Nu sunt considerate donatii activitatile prestate pe baza de voluntariat in conditiile legii.
Art. 13. - (1) Partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista persoanelor fizice si juridice care au facut in anul fiscal precedent donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara, lista persoanelor fizice si juridice care au acordat imprumuturi a caror valoare depaseste 100 de salarii de baza minime brute pe tara, precum si suma totala a donatiilor confidentiale, respectiv suma totala a imprumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de baza minime pe tara primite, pana la data de 30 aprilie a anului urmator.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) trebuie sa contina urmatoarele elemente:
a) pentru persoanele fizice: numele si prenumele donatorului sau imprumutatorului, cetatenia, valoarea, felul donatiei sau imprumutului si data la care a fost efectuata donatia sau imprumutul. In cazul imprumutului se va mentiona si termenul de restituire al acestuia;
b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, nationalitatea, codul unic de inregistrare, valoarea, felul donatiei sau a imprumutului si data la care a fost efectuata donatia sau imprumutul. In cazul imprumutului se va mentiona si termenul de restituire al acestuia.
Art. 14. - (1) Este interzisa folosirea resurselor financiare, umane si tehnice apartinand institutiilor publice, regiilor autonome, companiilor nationale, societatilor reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau institutiilor de credit la care sunt actionari majoritari statul ori unitati administrativ-teritoriale, pentru sprijinirea activitatii partidelor politice sau a campaniei electorale a acestora, altfel decat in conditiile stabilite de legile electorale.
(2) Partidele politice nu pot accepta donatii sau servicii prestate cu titlu gratuit de la o autoritate ori institutie publica, de la o regie autonoma, de la o companie nationala, societate reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau institutie de credit cu capital integral ori majoritar de stat.
(3) Este interzisa acceptarea donatiilor din partea unui sindicat sau a unui cult religios, indiferent de natura acestora.
(4) Sumele primite cu incalcarea prevederilor alin. (2) si (3) se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplica in mod corespunzator aliantelor politice, aliantelor electorale, precum si candidatilor independent.
(6) Prevederile alin. (1)-(4) se aplica in mod corespunzator si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pentru finantarea campaniilor electorale.
Art. 15. - (1) Acceptarea donatiilor din partea altor state ori a organizatiilor din strainatate, precum si din partea persoanelor fizice care nu au cetatenia romana sau de catre persoane juridice de alta nationalitate decat cea romana este interzisa, cu exceptia celor primite de la cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul in Romania si detin calitatea de membru al partidului politic caruia i-a acordat donatia.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) donatiile constand in bunuri materiale necesare activitatii politice, dar care nu sunt materiale de propaganda electorala, primite de la organizatii politice internationale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formatiuni politice aflate in relatii de colaborare politica. Pot fi primite si materiale de propaganda care se folosesc numai in cadrul campaniei electorale pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European.
(3) Donatiile prevazute la alin. (2) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la data de 30 aprilie a anului urmator.
(4) Donatiile prevazute la alin. (2) sunt scutite de plata taxelor vamale, cu exceptia mijloacelor de transport.
(5) Sumele primite cu incalcarea prevederilor alin. (1) se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
SECTIUNEA a 3-a Alte surse de venituri
Art. 16. - (1) Partidele politice nu pot desfasura activitati specifice societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Fac exceptie urmatoarele activitati din care partidele politice pot obtine venituri:
a) editarea, realizarea si difuzarea publicatiilor ori a altor materiale de propaganda si cultura politica proprii;
b) vanzarea de bilete, taxe de participare sau altele asemenea la actiuni culturale, sportive, precum si la intruniri si seminare cu tematica politica, economica sau sociala;
c) vanzarea materialelor tiparite cu insemnele partidului politic;
d) serviciile oferite catre membrii partidului pentru organizarea evenimentelor prevazute la lit. b);
e) inchirierea spatiilor aflate in patrimoniul propriu pentru conferinte sau actiuni social-culturale si pentru organizarea birourilor parlamentare;
f) instrainarea terenurilor si cladirilor din patrimoniu, dar numai dupa cel putin 10 ani de la inregistrarea in patrimoniu, cu exceptia partidelor politice aflate in curs de dizolvare. Termenul de 10 ani nu se aplica in situatia bunurilor imobiliare mostenite;
g) instrainarea bunurilor mobile din patrimoniu, numai daca nu reprezinta activitati de productie, comert sau prestari de servicii;
h) subinchirierea spatiilor primite conform prevederilor art. 26 alin. (1)-(3), pentru organizarea birourilor parlamentare, fara ca valoarea chiriei lunare prevazute in contractul de subinchiriere sa depaseasca valoarea chiriei lunare prevazute in contractul de inchiriere incheiat cu autoritatile locale. Cheltuielile de intretinere aferente spatiului subinchiriat revin biroului parlamentar, conform contractului incheiat;
i) emiterea carnetelor/legitimatiilor de membru al partidului politic.
(2) Partidele politice pot obtine venituri din dobanzi bancare.
(3) Pana la data de 30 aprilie a fiecarui an, partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cuantumurile totale ale veniturilor obtinute in anul fiscal precedent din activitatile prevazute la alin. (1) si din sursele prevazute la alin. (2), defalcate pe fiecare tip de activitate si sursa.
Art. 17. - (1) Daca un partid este asociat, conform legii, cu o formatiune nepolitica, aportul financiar al acesteia din urma la forma respectiva de asociere nu poate depasi intr-un an fiscal valoarea de 500 de salarii de baza minime brute pe tara, la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(2) Aportul financiar total in forme de asociere cu formatiuni nepolitice nu poate avea intr-un an o valoare mai mare decat echivalentul a 0,006% din veniturile prevazute in bugetul de stat pe anul respectiv.
(3) Sumele primite cu incalcarea prevederilor alin. (1) si (2) se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
(4) Partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cuantumul total al sumelor ce fac obiectul alin. (1), pana la data de 30 aprilie a anului urmator.
CAPITOLUL III Finantarea publica
Subventii de la bugetul de stat
Art. 18. - (1) Partidele politice primesc anual subventie de la bugetul de stat, in conditiile legii.
(2) Suma alocata anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,04% din veniturile prevazute in bugetul de stat. Pentru partidele politice care promoveaza femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocata de la bugetul de stat va fi majorata proportional cu numarul mandatelor obtinute in alegeri de candidatii femei.
(3) Subventia de la bugetul de stat se acorda in functie de urmatoarele criterii:
a) numarul de voturi primite la alegerile generale pentru Camera Deputatilor si Senat;
b) numarul de voturi primite la alegerile generale pentru autoritatile administratiei publice locale
(4) In cazul aliantelor politice sau electorale, subventia se va imparti intre membrii aliantei dupa numarul de mandate obtinute.
Art. 19. - 75% din bugetul anual acordat partidelor politice vor fi impartite partidelor politice, proportional cu numarul de voturi primite la alegerile parlamentare, respectiv media voturilor valabil exprimate pentru Camera Deputatilor si Senat, daca au realizat pragul electoral.
Art. 20. - 25% din bugetul anual acordat partidelor politice vor fi impartite partidelor politice, proportional cu numarul de voturi valabil exprimate, primite la alegerile locale pentru alegerea consilierilor judeteni si consilierilor din cadrul municipiului Bucuresti, daca au obtinut cel putin 50 de mandate de consilier judetean si de consilier din cadrul municipiului Bucuresti.
Art. 21. - La solicitarea Autoritatii Electorale Permanente, Biroul Electoral Central are obligatia sa comunice numarul de voturi obtinute de partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale la alegerile parlamentare generale, numarul de candidati declarati alesi, pe partide si/sau aliante si sexe, numarul de voturi obtinute de partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale la alegerile generale pentru consilierii judeteni si consilierii municipiului Bucuresti, precum si numarul de candidati declarati alesi la aceste alegeri pe partide si/sau aliante si sexe.
Art. 22. - Formatiunile politice si aliantele politice sau electorale primesc anual subventii de la bugetul de stat in conditiile legii.
Art. 23. - (1) Subventia de la bugetul de stat se varsa lunar, prin bugetul Autoritatii Electorale Permanente, intr-un cont special deschis de catre fiecare partid politic. Veniturile din subventii de la bugetul de stat se reflecta distinct in evidenta contabila a partidelor politice.
(2) La nivelul Autoritatii Electorale Permanente se constituie un compartiment specializat pentru alocarea subventiei de la bugetul de stat.
(3) Subventiile de la bugetul de stat acordate partidelor politice au statut de afectatiune speciala si nu sunt supuse executarii silite prin poprire.
Art. 24. - (1) Acordarea subventiei de la bugetul de stat poate fi suspendata temporar, prin decizie a Autoritatii Electorale Permanente, pentru incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 3 alin. (8), art. 5 alin. (4), art. 13, art. 15 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 17 alin. (4), art. 25 alin. (1) si (2), art. 50 si art. 51 alin. (2), pana la indeplinirea cerintelor legale.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta notifica in prealabil partidului politic neregulile constatate si termenul de remediere a acestora.
(3) Termenul acordat partidelor politice pentru remedierea neregulilor constatate nu poate fi mai mare de 15 zile.
(4) Decizia de suspendare temporara a acordarii transelor lunare de la bugetul de stat poate fi contestata in termen de 15 zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ competenta, care trebuie sa se pronunte in termen de 15 zile de la sesizare. Hotararea instantei este definitiva.
(5) Pe durata suspendarii temporare a subventiei, aceasta este pastrata de catre Autoritatea Electorala Permanenta in sume de mandat, pana la pronuntarea definitiva a instantei, acestea nefacand obiectul rambursarii la sfarsitul anului la bugetul de stat.
(6) In termen de 10 zile de la notificarea scrisa a partidului politic referitoare la remedierea neregulilor constatate, Autoritatea Electorala Permanenta se pronunta asupra ridicarii suspendarii transelor lunare.
Art. 25. - (1) Veniturile care provin din subventii de la bugetul de stat pot avea urmatoarele destinatii:
a) cheltuieli materiale pentru intretinerea si functionarea sediilor;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli pentru presa si propaganda;
d) cheltuieli privind organizarea de activitati cu caracter politic;
e) cheltuieli de deplasare in tara si in strainatate;
f) cheltuieli pentru telecomunicatii;
g) cheltuieli cu delegatiile din strainatate;
h) cheltuieli cu cotizatiile datorate organizatiilor politice internationale la care este afiliat partidul politic;
i) investitii in bunuri mobile si imobile, necesare activitatii partidelor respective;
j) cheltuieli de protocol;
k) cheltuieli de birotica;
l) cheltuieli cu comisioane bancare;
m) cheltuieli cu chiriile si utilitatile sediilor;
n) cheltuieli de intretinere si reparatii auto;
o) cheltuieli cu prime de asigurare;
p) cheltuieli de transport;
r) cheltuieli cu combustibili si carburanti.
(2) Este interzisa folosirea veniturilor provenite din subventii de la bugetul de stat pentru oricare alte destinatii decat cele prevazute la alin. (1).
(3) Eficienta si oportunitatea acestor cheltuieli se hotarasc de organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor si dispozitiilor legale.
Art. 26. - (1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot asigura spatii pentru sediile centrale si locale ale partidelor politice, precum si terenurile aferente, la cererea motivata a acestora.
(2) Partidele politice pot primi cel mult cate un sediu pe unitate administrativ-teritoriala.
(3) Inchirierea de catre autoritatile locale a spatiilor destinate sediilor partidelor politice urmeaza regimul juridic prevazut pentru inchirierea spatiilor cu destinatie de locuinta.
(4) Partidele politice care isi inceteaza activitatea ca urmare a reorganizarii, autodizolvarii sau dizolvarii pronuntate prin hotarari definitive ale instantelor judecatoresti sunt obligate sa predea autoritatilor administratiei publice locale, in termen de 30 de zile, spatiile pe care le-au detinut cu contract de inchiriere incheiat cu acestea. Spatiile detinute in proprietate vor fi transmise in conditiile legii.
(5) In termen de 30 de zile, Tribunalul Bucuresti va comunica Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si Autoritatii Electorale Permanente incetarea activitatii partidului politic.
(6) In termen de 15 zile de la primirea comunicarii, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice va transmite respectivele hotarari catre institutia prefectului din toate judetele si din municipiul Bucuresti, in vederea preluarii sediilor inchiriate de autoritatile publice, prin executorii judecatoresti, daca nu au fost predate in termenul legal.
Art. 27. - Plata tuturor cheltuielilor legate de telecomunicatii, energie electrica si termica, gaze, apa, canal etc. ale unui partid cade in sarcina exclusiva a acestuia si se face la tariful spatiilor cu destinatie de locuinta.
CAPITOLUL IV Finantarea in timpul campaniilor electorale
SECTIUNEA 1 Contributiile pentru campania electorala
Art. 28. - (1) Pana cel mai tarziu la data inceperii campaniei electorale, partidul politic, alianta politica si candidatii independenti, prin mandatar financiar, deschid cate un cont bancar la nivelul fiecarui judet, un cont bancar la nivelul fiecarui sector al municipiului Bucuresti sau la nivelul municipiului Bucuresti, dupa caz, precum si un cont bancar la nivel central.
(2) La alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat, organizatiile cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale, care propun candidati numai la nivel national, deschid un cont bancar la nivel central.
(3) Contributiile pentru campania electorala se depun sau se vireaza in conturile prevazute la alin. (1) numai de catre candidati sau de catre mandatarul financiar, la imputernicirea acestora.
(4) Fondurile obtinute de catre partidul politic in afara campaniei electorale care au fost transferate in conturile bancare de campanie deschise la nivel central trebuie declarate la Autoritatea Electorala Permanenta, de catre mandatarul financiar coordonator, in termen de 5 zile de la data efectuarii transferului.
(5) Aportul financiar prevazut la art. 17 alin. (1) nu poate face obiectul transferului in conturile bancare pentru campania electorala.
(6) Limitele maxime ale contributiilor pentru campania electorala care pot fi depuse de catre candidati sau mandatarul financiar sunt urmatoarele:
a) 60 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator;
b) un salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al comunei;
c) 3 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al orasului;
d) 5 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al municipiului;
e) 30 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al municipiului resedinta de judet;
f) 50 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul de sector al municipiului Bucuresti;
g) 500 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
h) 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul judetean;
i) 5 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al comunei;
j) 7 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al orasului;
k) 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al municipiului;
l) 50 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al municipiului resedinta de judet;
m) 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar de sector al municipiului Bucuresti;
n) 150 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al municipiului Bucuresti;
o) 750 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de parlamentar european;
p) 20.000 de salarii de baza minime brute pe tara pentru candidatul la functia de Presedinte al Romaniei.
(7) In cazul alegerilor locale, contributiile prevazute la alin. (6), precum si sumele transferate de la nivel central conform art. 30 alin. (4) se cumuleaza la nivelul circumscriptiei electorale judetene si pot fi redistribuite pentru cheltuieli in circumscriptiile electorale locale, respectiv in cele judetene prin decizie a partidelor politice, a partidelor sau organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale de la nivel judetean.
(8) Contributiile pentru campania electorala care pot fi depuse de catre candidati sau mandatarul financiar pot proveni numai din donatii primite de candidati de la persoane fizice, din venituri proprii sau din imprumuturi de la persoane fizice sau contractate cu institutii de credit.
(9) In cel mult 48 de ore de la data depunerii unei sume in unul dintre conturile prevazute la alin. (1), candidatul are obligatia de a preda mandatarului financiar judetean o declaratie cu indicarea sursei contributiei.
(10) Contributiile pentru campania electorala trebuie declarate Autoritatii Electorale Permanente de catre mandatarul financiar.
(11) Contributiile pentru campania electorala pot fi folosite numai dupa data declararii acestora la Autoritatea Electorala Permanenta.
(12) Contributiile pentru campania electorala pot fi depuse in conturile prevazute la alin. (1) numai pana la data incheierii campaniei electorale.
(13) Contributiile pentru campania electorala care nu respecta prevederile prezentului articol se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
Art. 29. - Primirea altor materiale de propaganda electorala decat cele prevazute la art. 15 alin. (2) de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si candidatii independenti este interzisa.
Art. 30. - (1) La nivel central, suplimentar fata de contributiile pentru campania electorala prevazute la art. 28, partidul politic poate depune sume reprezentand contributii pentru campania electorala proprie intr-un cont deschis la nivel central, prin mandatarul financiar coordonator.
(2) Limitele maxime ale contributiilor pentru campania electorala care pot fi depuse de catre partidul politic in contul prevazut la alin. (1) sunt urmatoarele:
a) 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator;
b) 50 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(3) Contributiile pentru campania electorala care pot fi depuse de catre partidul politic pot proveni numai din transferuri ale fondurilor provenite din afara campaniei electorale.
(4) Partidul politic, prin mandatarul financiar coordonator, poate transfera sume de bani din contul deschis la nivel central in conturile deschise la nivel judetean, al municipiului Bucuresti sau la nivelul sectoarelor acestuia, cu respectarea limitelor prevazute la art. 28 si in prezentul articol.
(5) Prevederile art. 28 se aplica in mod corespunzator contributiilor pentru campania electorala care pot fi depuse de catre partidul politic.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in cazul campaniei electorale pentru Camera Deputatilor si Senat, pot fi depuse si sume de bani de catre candidatii la functia de deputat si de senator in circumscriptia electorala a romanilor cu domiciliul sau resedinta in strainatate.
Art. 31. - (1) In cel mult 5 zile de la data inceperii campaniei pentru referendum, partidul politic, prin mandatar financiar, deschide cate un cont bancar la nivel national in cazul referendumului national sau la nivel judetean/al municipiului Bucuresti in cazul referendumului local.
(2) Contributiile destinate campaniei pentru referendum care sunt depuse de catre partidul politic pot proveni numai din transferuri ale fondurilor provenite din afara campaniei electorale.
(3) Limitele maxime ale contributiilor destinate campaniei pentru referendum sunt urmatoarele:
a) 5 salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului comunei;
b) 7 salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului orasului;
c) 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului;
d) 30 de salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului resedinta de judet/sectorului municipiului Bucuresti;
e) 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a primarului general al municipiului Bucuresti;
f) 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea consiliului judetean;
g) 20.000 de salarii de baza minime brute pe tara pentru referendumul pentru demiterea Presedintelui Romaniei, pentru referendumul pentru probleme de interes national sau pentru referendumul pentru revizuirea Constitutiei.
(4) Prevederile art. 28 se aplica in mod corespunzator contributiilor destinate campaniei pentru referendum.
Art. 32. - (1) Este interzisa finantarea campaniei electorale, in mod direct sau indirect, de catre persoane fizice care nu au cetatenia romana sau de catre persoane juridice de alta nationalitate decat cea romana, cu exceptia finantarii de catre cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul in Romania si detin calitatea de membru al partidului politic la a carui campanie electorala contribuie financiar.
(2) Sumele astfel primite se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
Art. 33. - (1) Se interzice finantarea in orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei aliante a acestora sau a unui candidat independent de catre o autoritate publica, institutie publica, regie autonoma, companie nationala, societate reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ori institutie de credit, la care sunt actionari majoritari statul sau unitati administrativ-teritoriale, ori de catre societati reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitati finantate din fonduri publice. Interdictia se aplica in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care, cu 12 luni inainte de inceperea campaniei electorale, au desfasurat activitati finantate din fonduri publice.
(2) Se interzice finantarea in orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei aliante a acestora sau a unui candidat independent de catre sindicate, culte religioase, asociatii ori fundatii de alta nationalitate decat cea romana.
(3) Sumele primite cu incalcarea alin. (1) si (2) se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
SECTIUNEA a 2-a Mandatarul financiar
Art. 34. - (1) Evidenta contributiilor si a cheltuielilor pentru campania electorala apartinand partidelor politice si candidatilor independenti este organizata exclusiv de catre mandatari financiari.
(2) Eficienta si oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorala se hotarasc de catre organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor, respectiv de catre candidatii independenti.
(3) Mandatarul financiar este numit de conducerea partidelor politice, aliantelor politice, organizatiilor cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale sau de catre candidatii independenti.
(4) Un partid politic, o alianta politica sau o organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale va avea un singur mandatar financiar coordonator la nivel central, respectiv cate un mandatar financiar desemnat la nivelul fiecarui judet, sector al municipiului Bucuresti si la nivelul municipiului Bucuresti.
(5) Mandatarul financiar coordonator are urmatoarele atributii:
a) asigura evidenta operatiunilor financiare, la nivel national, in cazul alegerilor pentru functia de Presedinte al Romaniei, al alegerilor pentru reprezentantii Romaniei in Parlamentul European si al referendumului national;
b) supervizeaza activitatea celorlalti mandatari financiari ai partidului politic si centralizeaza evidentele acestora;
c) asigura evidenta operatiunilor financiare, derulate prin conturile prevazute la art. 30 in cazul alegerilor locale si parlamentare;
d) reprezinta partidul politic in relatia cu Autoritatea Electorala Permanenta;
e) transmite Autoritatii Electorale Permanente documentele si rapoartele prevazute de prezenta lege, in scris si in format electronic;
f) asigura evidenta operatiunilor financiare pentru circumscriptia electorala a romanilor cu domiciliul sau resedinta in strainatate, in cazul alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat;
g) depune la Autoritatea Electorala Permanenta cererea de rambursare a cheltuielilor aferente campaniei electorale, lista candidatilor catre care urmeaza sa se faca restituirea contributiilor incasate pentru campania electorala, vizata de conducerea partidului politic la nivel judetean sau la nivel central, dupa caz.
(6) Mandatarul financiar desemnat la nivel judetean, la nivelul municipiului Bucuresti sau la nivelul sectorului municipiului Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii:
a) organizeaza evidenta operatiunilor financiare efectuate in campania electorala si verifica legalitatea acestora, la nivelul la care a fost desemnat;
b) indeplineste in mod corespunzator atributiile mandatarului financiar coordonator, in cazul candidatilor independenti si al organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care propun candidaturi numai la nivel national.
(7) Mandatarul financiar raspunde solidar cu partidul politic care l-a desemnat de legalitatea operatiunilor financiare efectuate in perioada campaniei electorale si de respectarea prevederilor art. 28-33.
(8) Pot fi desemnate ca mandatari financiari coordonatori numai persoanele fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoanele juridice care ofera servicii specializate de contabilitate.
(9) Partidele politice, aliantele politice si candidatii independenti care au desemnat mandatari financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat au obligatia de a incheia contract de asistenta de specialitate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice, specializate in oferirea de servicii de contabilitate.
(10) Autoritatea Electorala Permanenta poate solicita, in cazul in care este necesar, documente suplimentare sau explicatii mandatarilor financiari.
(11) Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiasi mandatar, cu exceptia situatiei in care partidele fac parte din aceeasi alianta politica sau electorala.
(12) Calitatea de mandatar financiar se dobandeste numai dupa inregistrarea oficiala la Autoritatea Electorala Permanenta, pe baza imputernicirii partidului politic si a acceptului acestuia. Inregistrarea mandatarului financiar se realizeaza in intervalul dintre momentul aducerii la cunostinta publica a datei alegerilor si inceperea campaniei electorale, facandu-se publica in presa sau pe pagina de internet a partidului.
(13) La data inregistrarii oficiale, mandatarul financiar primeste de la Autoritatea Electorala Permanenta un cod unic de identificare al partidului politic sau al candidatului independent care va fi imprimat pe toate materialele de propaganda electorala apartinand partidului politic sau candidatului independent pe care il reprezinta.
(14) Candidatii nu pot fi mandatari financiari.
Art. 35. - Cheltuielile legate de organizarea si desfasurarea operatiunilor electorale se suporta de la bugetul de stat ori, dupa caz, de la bugetele locale sau judetene, potrivit dispozitiilor legilor electorale.
Art. 36. - (1) In campania electorala, candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si cetatenii cu drept de vot au dreptul sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, comunicare directa cu alegatorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice si a celorlalte mijloace de informare in masa.
(2) In campania electorala pot fi utilizate numai urmatoarele tipuri de materiale de propaganda electorala:
a) afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura; afisele electorale prin care se convoaca o reuniune electorala vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura si vor fi amplasate in locurile speciale pentru afisaj;
b) materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala;
c) publicitate in presa scrisa;
d) materiale de propaganda electorala online;
e) brosuri, pliante si alte materiale tiparite.
(3) Partidele si aliantele politice, precum si candidatii independenti au obligatia de a imprima pe toate materialele de propaganda electorala urmatoarele date:
a) numele candidatului independent, denumirea partidului politic sau a aliantei politice care le-a comandat, dupa caz;
b) denumirea operatorului economic care le-a realizat;
c) codul unic de identificare prevazut la art. 34 alin. (13);
d) tirajul, unde este cazul.
(4) Cheltuielile privitoare la realizarea materialelor de propaganda electorala sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora - candidati independenti, partide politice sau aliante politice.
(5) Producerea si difuzarea de materiale de propaganda electorala in alte conditii decat cele prevazute de prezenta lege este interzisa.
(6) Partidele si aliantele politice, precum si candidatii independenti sunt obligati sa declare Autoritatii Electorale Permanente, prin mandatar financiar, numarul de materiale de propaganda electorala produse si utilizate, defalcat pe categorii, in cel mult 15 zile de la data alegerilor sau a referendumului.
(7) Este considerat material de propaganda electorala orice material scris, audio sau video, care indeplineste urmatoarele conditii:
a) se refera in mod direct la un candidat sau partid politic care participa la alegeri sau referendum, clar identificat;
b) este utilizat in perioada campaniei electorale, stabilita potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor;
c) are obiectiv electoral si se adreseaza publicului larg;
d) depaseste limitele activitatii jurnalistice de informare a publicului.
SECTIUNEA a 3-a Limitele maxime ale cheltuielilor
Art. 37. - Limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala sau pentru referendum intr-o circumscriptie electorala nationala sau intr-o circumscriptie electorala judeteana/a municipiului Bucuresti/externa, dupa caz, trebuie sa se incadreze in limitele maxime ale contributiilor pentru campania electorala sau pentru referendum, prevazute la art. 28-31 pentru circumscriptia electorala respectiva.
Art. 38. - (1) Cheltuielile aferente campaniei electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor prevazute la art. 28 si 30.
(2) Contributiile pentru campania electorala pot avea numai urmatoarele destinatii:
a) cheltuieli pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala la radio, televiziune si in presa scrisa in cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
b) cheltuieli pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala online, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
c) cheltuieli pentru cercetari sociologice, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
d) cheltuieli pentru afise electorale, in cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
e) cheltuieli pentru brosuri, pliante si alte materiale de propaganda electorala tiparite, in cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
f) cheltuieli pentru inchirierea de spatii si echipamente si cheltuieli de protocol destinate organizarii de evenimente cu tematica politica, economica, culturala sau sociala, pentru transport si cazare, pentru asistenta juridica si alte tipuri de consultanta, precum si pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate in campania electorala;
g) cheltuieli pentru comisioane bancare.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator campaniei pentru referendum.
(4) Sumele de bani primite de la candidatii propusi pentru alegeri de un partid politic sunt considerate donatii si li se aplica in mod corespunzator prevederile prezentei legi.
(5) Dispozitiile prezentei legi nu se aplica depozitelor constituite in vederea depunerii candidaturilor pentru functia de deputat sau senator, prevazute la art. 29 alin. (5)-(7) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 39. - (1) In termen de 15 zile de la data desfasurarii alegerilor, partidele politice, aliantele politice si candidatii independenti vor depune la Autoritatea Electorala Permanenta o declaratie privind respectarea plafoanelor prevazute la art. 37.
(2) Sumele ce depasesc plafoanele prevazute la art. 37 se fac venit la bugetul de stat.
Art. 40. - Atunci cand un candidat este propus pentru mai multe functii intr-o campanie electorala, limita maxima a cheltuielilor ce pot fi efectuate se stabileste la valoarea cea mai mare, potrivit art. 37.
Art. 41. - Veniturile si cheltuielile aliantelor electorale se incaseaza, respectiv se efectueaza numai de catre partidele politice, aliantele politice sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care le compun.
CAPITOLUL V Controlul finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale
Art. 42. - (1) Autoritatea Electorala Permanenta este abilitata sa controleze respectarea prevederilor legale privind veniturile si cheltuielile partidelor politice, ale aliantelor politice sau electorale, ale candidatilor independenti, precum si legalitatea finantarii campaniilor electorale.
(2) Controlul privind subventiile de la bugetul de stat va fi efectuat in mod simultan si de Curtea de Conturi, conform dispozitiilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata.
(3) In cadrul Autoritatii Electorale Permanente se infiinteaza, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Departamentul de control al finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale, prin suplimentarea schemei de personal existente.
(4) Intreg personalul Autoritatii Electorale Permanente beneficiaza de un spor pentru complexitate a muncii de 30%, aplicat la salariul de baza brut lunar. Prevederile art. 22 alin. (1) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica Autoritatii Electorale Permanente.
(5) Documentele si informatiile pe care le poate solicita Autoritatea Electorala Permanenta pot fi in legatura exclusiv cu activitatile partidelor politice care privesc obtinerea de venituri si realizarea de cheltuieli.
(6) Poate fi numit director general al Departamentului de control al finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale orice persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) poate ocupa o functie, in conditiile stabilite la art. 12 alin. (1) lit. a)-h) din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) are studii superioare in domeniul stiintelor economice sau juridice;
c) nu a fost membru al unui partid politic in ultimii 5 ani.
(7) Concursul pentru ocuparea functiei prevazute la alin. (5) este organizat de o comisie speciala, formata din 7 membri, numita in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, prin ordin al presedintelui Autoritatii Electorale Permanente, alcatuita din cadre didactice cu pregatire economica sau juridica.
(8) Comisia prevazuta la alin. (7) va stabili regulamentul de concurs si va desemna candidatul castigator al concursului, care va fi numit in functie de catre presedintele Autoritatii Electorale Permanente, in termen de 15 zile de la desemnare.
(9) Directorul general al Departamentului de control al finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale are urmatoarele atributii exclusive:
a) organizeaza activitatea de control al finantarii partidelor politice;
b) coordoneaza activitatea personalului din subordine;
c) propune presedintelui Autoritatii Electorale Permanente aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta lege.
Art. 43. - (1) Pentru a verifica legalitatea veniturilor si cheltuielilor partidelor politice, Autoritatea Electorala Permanenta poate solicita documente si informatii de la persoanele fizice si juridice care au prestat servicii, gratuit sau contra cost partidelor politice, precum si de la orice institutie publica.
(2) Persoanele fizice si juridice prevazute la alin. (1) au obligatia sa puna la dispozitia reprezentantilor Autoritatii Electorale Permanente documentele si informatiile solicitate.
(3) Partidele politice au obligatia de a permite accesul organelor de control ale Autoritatii Electorale Permanente in sediile lor.
(4) Partidele politice si persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia de a prezenta Autoritatii Electorale Permanente toate documentele si informatiile solicitate in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Art. 44. - (1) Anual si ori de cate ori este sesizata, Autoritatea Electorala Permanenta verifica pentru fiecare partid respectarea prevederilor legale referitoare la veniturile si cheltuielile partidelor politice.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta poate fi sesizata de catre orice persoana care prezinta dovezi cu privire la nerespectarea prevederilor legale referitoare la finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale.
(3) Raportul anual se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de internet a Autoritatii Electorale Permanente, pana la data de 30 aprilie a anului urmator.
(4) Autoritatea Electorala Permanenta poate controla respectarea prevederilor legale referitoare la finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale si atunci cand exista suspiciuni de incalcare a prevederilor legale privitoare la finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, la sesizarea oricaror persoane interesate sau din oficiu.
(5) In cazul in care in cadrul controlului efectuat de catre Autoritatea Electorala Permanenta privind respectarea prevederilor legale referitoare la finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale apar suspiciuni privind savarsirea unor fapte de natura penala, Autoritatea Electorala Permanenta sesizeaza organele de urmarire penala.
(6) Rezultatele fiecarui control efectuat se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de internet a Autoritatii Electorale Permanente, in termen de 45 de zile de la efectuare.
Art. 45. - (1) Situatiile financiare anuale intocmite de partidele politice care primesc subventii de la bugetul de stat sunt supuse auditului statutar, care se efectueaza de catre auditorii statutari, persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile legii.
(2) In cel mult 60 de zile de la data efectuarii auditului, partidele politice prevazute la alin. (1) transmit Autoritatii Electorale Permanente o copie a raportului de audit.
Art. 46. - Autoritatile publice au obligatia de a sprijini Autoritatea Electorala Permanenta in efectuarea controlului finantarii partidelor politice.
Art. 47. - (1) In termen de 15 zile de la data desfasurarii alegerilor, mandatarii financiari coordonatori sunt obligati sa depuna la Autoritatea Electorala Permanenta rapoartele detaliate ale veniturilor si cheltuielilor electorale ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale si ale candidatilor independenti, precum si cuantumul datoriilor inregistrate ca urmare a campaniei, insotite de declaratiile prevazute la art. 28 alin. (9).
(2) Autoritatea Electorala Permanenta asigura aducerea la cunostinta publica a listei partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale si a candidatilor independenti care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor si cheltuielilor electorale, pe masura ce acestea sunt depuse, prin publicari succesive in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Rapoartele prevazute la alin. (1) si (2), precum si cuantumul datoriilor inregistrate ca urmare a campaniei electorale se publica de Autoritatea Electorala Permanenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 60 de zile de la publicarea rezultatului alegerilor.
(4) In situatia in care la data depunerii raportului detaliat de venituri si cheltuieli electorale, candidatii independenti sau partidele politice inregistreaza datorii, acestia au obligatia sa raporteze trimestrial Autoritatii Electorale Permanente stadiul achitarii datoriilor inregistrate in campania electorala pana la data achitarii integrale a acestora.
(5) Candidatilor declarati alesi nu li se pot valida mandatele daca raportul detaliat al veniturilor si cheltuielilor electorale pentru fiecare partid politic sau candidat independent nu a fost depus in conditiile legii.
Art. 48. - (1) In cel mult 90 de zile de la data alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza partidelor politice, aliantelor politice si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar in cel mult 30 de zile de la data alegerilor, sumele aferente cheltuielilor efectuate in toate circumscriptiile electorale, precum si cele efectuate la nivel central, in cazul in care partidul politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel national, pentru fiecare dintre cele doua Camere ale Parlamentului.
(2) In cazul in care partidul politic, alianta politica, organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegerile pentru Camera Deputatilor sau pentru Senat nu a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel national, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza acestora, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar, numai sumele aferente cheltuielilor efectuate la nivelul circumscriptiei electorale in care acesta a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate.
(3) In cel mult 90 de zile de la data alegerilor pentru Parlamentul European si Presedintele Romaniei, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza partidelor politice, aliantelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, respectiv candidatilor independenti, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar in cel mult 30 de zile de la data alegerilor, sumele aferente cheltuielilor efectuate la nivel national in cazul in care partidul politic, alianta politica, alianta electorala, organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, respectiv candidatul independent a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel national.
(4) In cel mult 90 de zile de la data alegerilor locale, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza partidelor politice, aliantelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar in cel mult 30 de zile de la data alegerilor sumele aferente cheltuielilor efectuate in toate circumscriptiile electorale, precum si cele efectuate la nivel central, in cazul in care partidul politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate prin cumularea voturilor exprimate pentru toate consiliile locale si de sector ale municipiului Bucuresti, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si toate candidaturile de primar, respectiv primar general al municipiului Bucuresti.
(5) In cazul in care partidul politic, alianta politica, organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegerile locale nu a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate prevazute la alin. (4) la nivel national, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza acestora, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar, numai sumele aferente cheltuielilor efectuate la nivelul circumscriptiei electorale judetene, de sector sau a municipiului Bucuresti, in care acesta a obtinut minimum 3% din voturile respective, dupa caz.
(6) Sumele cheltuite suplimentar, la nivel central, de catre partidul politic, alianta politica si organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale se ramburseaza numai in cazul in care acestea au obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel national.
(7) In cel mult 90 de zile de la data alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza candidatilor independenti, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar in cel mult 30 de zile de la data alegerilor, sumele aferente cheltuielilor de campanie, daca au obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivelul circumscriptiei electorale in care au candidat.
(8) In cazul alegerilor locale, cheltuielile efectuate intr-o circumscriptie electorala de catre un candidat independent se ramburseaza numai daca acesta a obtinut minimum 3% din voturile valabil exprimate pentru functia la care a candidat.
(9) In cel mult 90 de zile de la data alegerilor pentru Camera Deputatilor, Autoritatea Electorala Permanenta ramburseaza sumele aferente cheltuielilor de campanie organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care a obtinut un mandat de deputat, la nivel national, pe baza documentelor justificative furnizate de mandatarul financiar in cel mult 30 de zile de la data alegerilor.
(10) Partidele politice, prin intermediul mandatarilor financiari, au obligatia de a restitui candidatilor, in termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate si/sau sumele necheltuite conform contributiilor pe care acestia le-au depus.
(11) Sumele cheltuite pentru campania electorala nu se ramburseaza in urmatoarele situatii:
a) in cazul depasirii plafoanelor stabilite conform art. 37;
b) in situatia utilizarii pentru campania electorala a altor surse de finantare decat cele prevazute de prezenta lege;
c) in cazul utilizarii contributiilor pentru campania electorala cu incalcarea prevederilor art. 38 alin. (2).
Art. 49. - (1) Anual, pana la data de 30 aprilie, partidele politice au obligatia de a depune la Autoritatea Electorala Permanenta un raport detaliat al veniturilor si cheltuielilor realizate in anul precedent.
(2) Rapoartele prevazute la alin. (1) vor include si detalieri ale veniturilor si cheltuielilor structurilor interne ale partidelor politice prevazute la art. 4 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicata, ale veniturilor si cheltuielilor persoanelor aflate in legatura directa sau indirecta cu partidul politic, precum si ale formelor de asociere prevazute la art. 17 din prezenta lege.
(3) Partidele politice au obligatia de a depune la Autoritatea Electorala Permanenta situatiile financiare anuale in cel mult 15 zile de la inregistrarea la organul fiscal competent.
(4) Autoritatea Electorala Permanenta va publica pe pagina proprie de internet rapoartele prevazute la alin. (1), situatiile financiare anuale, precum si variante rezumate ale acestora, in termen de 5 zile de la data depunerii acestora.
(5) Contabilitatea partidelor politice se organizeaza si se conduce, la nivel national si judetean, conform prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 50. - (1) Pentru verificarea legalitatii incasarilor si a platilor efectuate de partidele politice si candidatii independenti in campania electorala, Autoritatea Electorala Permanenta poate solicita declaratiile si documentele suplimentare pe care le considera necesare.
(2) Partidele politice si candidatii independenti au obligatia de a prezenta in termen de 15 zile reprezentantilor Autoritatii Electorale Permanente documentele solicitate, conform alin. (1).
(3) Daca se constata nereguli, se vor aplica sanctiunile prevazute de prezenta lege.
(4) Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri fac subiectul controlului Autoritatii Electorale Permanente numai in ceea ce priveste perioada electorala si numai in legatura cu aceasta.
Art. 51. - (1) Autoritatea Electorala Permanenta are obligatia de a publica pe pagina de internet proprie toate raportarile obligatorii a fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, ParteaI, conform art. 5 alin. (4), art. 13 alin. (1) si (2), art. 15 alin. (3), art. 16 alin. (3), art. 17 alin. (4) si art. 47 alin. (3), precum si declaratiile prevazute la art. 28.
(2) Partidele politice au obligatia sa furnizeze in format electronic datele prevazute la alin. (1).
CAPITOLUL VI Sanctiuni
Art. 52. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 25.000 lei incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 5 alin. (3)-(5), art. 6, art. 7, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10, art. 11, art. 12, art. 13, art. 14 alin. (2) si (3), art. 15 alin. (1) si (3), art. 16 alin. (1) si (3), art. 32 alin. (1), art. 33 alin. (1) si (2), art. 36 alin. (2)-(4) si (6), art. 39 alin. (1) si art. 60 alin. (3).
(2) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 50.000 lei incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 3 alin. (2) si (6)-(10), art. 25 alin. (2), art. 28, art. 29, art. 30, art. 37, art. 38, art. 43 alin. (2)-(4), art. 45, art. 47 alin. (1), (2) si (5), art. 49 alin. (1), (2), (3) si (5) si art. 50 alin. (2).
(3) Constituie contraventie, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 8 alin. (3).
(4) Sanctiunile se pot aplica, dupa caz, partidului politic, aliantei politice, organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, candidatului independent, mandatarului financiar si/sau donatorului care a incalcat dispozitiile prevazute la alin. (1)-(3).
(5) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1)-(3) se prescrie in termen de 3 ani de la data savarsirii faptelor.
(6) In cazul contraventiilor continue termenul prevazut la alin. (5) curge de la data incetarii savarsirii faptei.
Art. 53. - (1) In situatiile prevazute la art. 52 alin. (1)-(3), contravenientul varsa la bugetul de stat sumele de bani si/sau contravaloarea in bani a bunurilor si serviciilor care au constituit obiectul contraventiei, pe baza hotararii Autoritatii Electorale Permanente.
(2) In acelasi mod se fac venit la bugetul de stat donatiile acceptate de un partid politic in curs de dizolvare sau de un partid politic care actioneaza in baza statutului modificat, desi modificarile nu au fost comunicate Tribunalului Bucuresti, conform prevederilor legale, sau instanta a respins cererea de incuviintare a modificarii statutului.
Art. 54. - (1) Contraventiile prevazute la art. 52 se constata de catre reprezentantii Autoritatii Electorale Permanente, iar sanctiunea se aplica prin decizie a Autoritatii Electorale Permanente.
(2) Decizia Autoritatii Electorale Permanente poate fi atacata la instanta competenta, in conditiile legii.
Art. 55. - Prevederile art. 52 si 54 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 56. - (1) In termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti pronuntate asupra procesului-verbal de constatare a contraventiei sau, dupa caz, de la expirarea termenului de contestare a procesului-verbal de constatare a contraventiei, sumele echivalente amenzilor neachitate se pot retine din transele lunare ce urmeaza a fi achitate cu titlu de finantare publica, cu aplicarea in mod corespunzator a procedurii privind executarea silita prin poprire, prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ministerul Finantelor Publice, prin organele sale abilitate, informeaza Autoritatea Electorala Permanenta despre neachitarea in termenul prevazut la alin. (1) a amenzilor aplicate de Autoritatea Electorala Permanenta.
Art. 57. - (1) In cazul in care, prin hotarare judecatoreasca definitiva, unul sau mai multi candidati declarati alesi ai unui partid politic au fost condamnati pentru o infractiune in legatura cu finantarea partidului politic ori, dupa caz, a campaniei electorale, acestia devin incompatibili cu statutul de parlamentar sau de ales local pentru mandatul obtinut, care este anulat.
(2) *) Prin hotarari ale Camerelor Parlamentului ori, dupa caz, ale consiliului judetean sau local, se constata starea de incompatibilitate, iar locurile de deputati, senatori ori consilieri devenite vacante vor fi ocupate de supleantii de pe lista partidului politic respectiv.
(3) *) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica si aliantelor politice, aliantelor electorale si candidatilor independenti, in acest caz locul devenit vacant urmand a fi ocupat de supleantul de pe lista partidului politic ori aliantei electorale care a obtinut cel mai mare numar de voturi valabil exprimate.
Art. 58 *). - Prin regulamentele Camerelor Parlamentului, precum si prin regulamentele consiliilor judetene si locale se va reglementa procedura de aplicare a masurilor prevazute la art. 57.
*) A se vedea Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/200 4 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VII Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59. - (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au obtinut mandate in alegeri sau care propun candidati.
(2) Organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au obtinut cate un singur mandat de deputat, in conditiile legii electorale, respectiv cate un singur mandat de consilier intr-o circumscriptie electorala, li se aplica numai prevederile legale privind finantarea campaniei electorale.
(3) Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator candidatilor independenti.
Art. 60. - (1) Autoritatea Electorala Permanenta pastreaza un registru fiscal al partidelor politice in care vor fi trecute urmatoarele:
a) numele si prenumele, codurile numerice personale, domiciliile si datele de contact ale persoanelor responsabile de administrarea fondurilor partidului politic, la nivel national si judetean;
b) adresele sediilor centrale, ale organizatiilor teritoriale si ale structurilor interne ale partidelor politice prevazute la art. 4 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, republicata;
c) numele si prenumele, codurile numerice personale, domiciliile si datele de contact ale persoanelor indreptatite sa reprezinte partidele politice la nivel central si judetean;
d) datele referitoare la activitatea financiara a partidelor politice;
e) sanctiunile aplicate.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta pastreaza un registru fiscal al candidatilor independenti in care vor fi trecute numele si prenumele, codurile numerice personale, domiciliile si datele de contact ale acestora, datele referitoare la activitatea financiara desfasurata in campaniile electorale si sanctiunile aplicate.
(3) Partidele politice au obligatia de a aduce la cunostinta Autoritatii Electorale Permanente orice modificare a datelor prevazute la alin. (1), in cel mult 45 de zile de la data producerii acestora.
Art. 61. - Datele cu caracter personal prelucrate de Autoritatea Electorala Permanenta sunt protejate de legea speciala si nu pot fi utilizate in alte scopuri decat cele prevazute de aceasta.
Art. 62. - Prin hotarare a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului se aproba noua structura organizatorica a Autoritatii Electorale Permanente, in vederea asigurarii functionarii Departamentului de control al finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale si a compartimentului specializat pentru alocarea subventiei de la bugetul de stat.
Art. 63. - (1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi **) se vor elabora si supune aprobarii, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente, normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(2) Normele metodologice reglementeaza in mod obligatoriu:
a) modalitatile si formatul de inregistrare, evidenta si publicitate a donatiilor, cotizatiilor, imprumuturilor si veniturilor proprii, precum si a cheltuielilor partidelor politice;
b) acordarea si utilizarea subventiilor de la bugetul de stat;
c) modalitatile si formatul specifice de inregistrare, evidenta si publicitate a veniturilor si cheltuielilor in campania electorala;
d) inregistrarea si atributiile mandatarului financiar;
e) procedura si metodologia controlului;
f) categoriile de documente justificative si metodologia de rambursare a sumelor cheltuite pentru campania electorala.
**) Termenul de 90 de zile incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 113/2015, conform art. II din aceeasi lege.
Art. 64. - (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia urmatoarelor dispozitii, care intra in vigoare la data de 1 iulie 2007, referitoare la:
a) acordarea subventiilor de la bugetul de stat;
b) Autoritatea Electorala Permanenta, cu exceptia art. 42 alin. (3) si (5)-(9) *).
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, cu modificarile ulterioare, se abroga, cu exceptia dispozitiilor referitoare la acordarea subventiilor de la bugetul de stat si la Curtea de Conturi, care se abroga la data de 1 iulie 2007.
*) Anterior republicarii, art. 42 alin. (3) si (5)-(9) era art. 35 alin. (3)-(8).
__________
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II si III din Legea nr. 113/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii nr. 334/2006 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale acesteia: „Art. II. - Termenul prevazut la art. 52 **) alin. (1) din Legea nr. 334/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
**) Art. 52 a devenit, prin renumerotare, art. 63.
Art. III. - In cel mult 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, partidele politice au obligatia de a furniza Autoritatii Electorale Permanente datele prevazute la art. 49 ***) alin. (1) din Legea nr. 334/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.”.
***) Art. 49 a devenit, prin renumerotare, art. 60.
Comentarii articol (0)