Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 7 februarie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatul (4) se abroga.
2. La articolul 3, alineatele (3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Pana la data de 31 decembrie 2016, la nivelul fiecarei circumscriptii judecatoresti se va constitui si va functiona cel putin un birou de cadastru si publicitate imobiliara, denumit in continuare birou teritorial, sau, dupa caz, un birou de relatii cu publicul, ca unitati fara personalitate juridica, in subordinea oficiilor teritoriale. Modul de organizare si functionare, numarul, precum si arondarea acestora pe unitati administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale.................................................................................................
(5) In indeplinirea obligatiilor ce le revin, institutiile publice, notarii publici, expertii judiciari, persoanele autorizate sa realizeze lucrari de cadastru, geodezie, cartografie si fotogrammetrie si executorii judecatoresti vor avea acces direct, permanent, personal sau prin reprezentant ori on-line la continutul cartilor funciare in format electronic, in vederea consultarii cartii funciare si obtinerii pe cale electronica a extraselor de carte funciara si transmiterii actelor instrumentate in vederea inscrierii acestora in cartea funciara. Agentia Nationala va asigura pana la data de 31 decembrie 2016 punerea in aplicare a acestor dispozitii. Procedura comunicarii actelor catre birourile teritoriale se va stabili prin protocoale de colaborare aprobate prin hotarare a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, respectiv prin hotarare a Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, si prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, protocoale care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
3. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 7. -
(1) Institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si al securitatii nationale pot executa, cu personal si mijloace proprii, in domeniul specific de activitate, lucrarile de geodezie, gravimetrie, topografie, fotogrammetrie si cartografie necesare apararii, ordinii publice si securitatii nationale, conform normelor tehnice si standardelor proprii, aprobate prin ordine ale conducatorilor acestor institutii
(2) Institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si al securitatii nationale pot executa, cu personal si mijloace proprii, in domeniul specific de activitate, lucrarile de cadastru, conform normelor tehnice ale Agentiei Nationale
(3) Personalul propriu prevazut la alin. (1) si (2) este autorizat de catre Agentia Nationala, in conditiile prezentei legi.”
4. La articolul 9, alineatele (31) si (32) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(31) Plata onorariilor si tarifelor in vederea eliberarii, de catre notarii publici, a certificatului pentru inscrierea in cartea funciara a posesorului ca proprietar si a certificatelor de mostenitor, certificate intocmite cu privire la imobile ce au facut obiectul inregistrarii sistematice, se face de catre Agentia Nationala, din veniturile proprii in aplicarea Programului national de cadastru si carte funciara, chiar si ulterior finalizarii inregistrarii sistematice, sub conditia respectarii termenelor maximale prevazute la alin. (33) si la art. 11 alin. (2) lit. s).
(32) Procedura de eliberare, termenul de plata a certificatelor prevazute la alin. (32), precum si cuantumul onorariilor si tarifelor ce se percep se stabilesc prin protocol incheiat intre Agentia Nationala si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania. Protocolul se aproba prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale si hotarare a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
5. La articolul 9, dupa alineatul (32) se introduc patru noi alineate, alineatele (33)-(36), cu urmatorul cuprins:
„(33) Plata certificatelor de mostenitor se face de catre Agentia Nationala conform procedurii prevazute la alin. (32), cu exceptia certificatelor de mostenitor eliberate ulterior implinirii unui termen de 2 ani de la data finalizarii inregistrarii sistematice.
(34) In cadrul lucrarilor de inregistrare sistematica nu se datoreaza impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare, prin derogare de la dispozitiile art. 771 alin. (1) si (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si niciun fel de alte taxe sau impozite directe sau indirecte catre bugetul de stat sau bugetele locale. Prevederile art. 771 alin. (6) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile in cadrul procesului de inregistrare sistematica.
(35) Prin derogare de la dispozitiile art. 771 alin. (6)-(8) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitiile referitoare la calculul, incasarea si virarea impozitului pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare nu sunt aplicabile actelor notariale prin care opereaza transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia constatate prin certificat de mostenitor, certificat de mostenitor suplimentar sau certificat de legatar, eliberate la solicitarea oficiului teritorial sau a secretarului unitatii administrativ-teritoriale, in vederea realizarii inregistrarii sistematice. Dispozitiile art. 771 alin. (6)-(8) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile certificatelor de inscriere in cartea funciara a posesorului ca proprietar.
(36) Pentru inscrierea in cartea funciara a drepturilor reale in conditiile alin. (34) si (35), registratorii de carte funciara nu solicita dovada indeplinirii obligatiei de plata a acestui impozit.”
6. La articolul 9, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Tarifele pentru cererile avand ca obiect furnizarea serviciilor prestate de Agentia Nationala si unitatile sale subordonate pot fi incasate de notarii publici in numele si pe seama Agentiei Nationale, pe chitantiere puse la dispozitie de catre Agentia Nationala si inscriptionate cu datele sale de identificare, pe bonuri fiscale proprii, prin ordine de plata, ca urmare a viramentelor bancare efectuate in contul biroului notarial, prin mijloace electronice de plata sau orice alte modalitati prevazute de lege. Tarifele incasate de notarii publici in contul biroului notarial, in conditiile prezentei legi, prin oricare dintre mijloacele prevazute anterior sunt virate, pana la data de 25 a lunii urmatoare, in contul Agentiei Nationale, deschis la Trezoreria Statului, conform evidentelor tinute de biroul notarial. Metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara se stabileste de Agentia Nationala si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania prin protocol, care se aproba in conditiile alin. (32). Evidenta tarifelor incasate de notarii publici in conditiile prezentei legi se tine separat de evidenta financiar-contabila a biroului notarial.”
7. La articolul 9, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (41) si (42), cu urmatorul cuprins:
„(41) Agentia Nationala si institutiile subordonate nu emit facturi fiscale pentru tarifele incasate in vederea furnizarii serviciilor prestate in domeniul specific de activitate, prevedere aplicabila inclusiv situatiilor in care tarifele sunt incasate prin virament in contul biroului notarial potrivit alin. (4).
(42) In vederea efectuarii viramentului in contul biroului notarial, notarul public elibereaza beneficiarului un inscris din care rezulta valoarea tarifului aferent serviciului de cadastru si publicitate imobiliara solicitat. Dovada incasarii tarifelor prin ordine de plata ca urmare a viramentelor bancare efectuate in contul biroului notarial se face cu copia ordinului de plata in contul acestuia si prin mentiunile corespunzatoare din incheierea de autentificare, incheierea finala emisa ca urmare a dezbaterii succesiunii sau incheierea de intabulare si extrasul de carte funciara, dupa caz.”
8. La articolul 9, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(11) Se instituie Programul national de cadastru si carte funciara in scopul inregistrarii gratuite a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, realizarii planului cadastral al imobilelor si deschiderii cartilor funciare la nivelul tuturor unitatilor administrativ-teritoriale.”
9. La articolul 9, dupa alineatul (11) se introduc doua noi alineate, alineatele (111) si (112), cu urmatorul cuprins:
„(111) Planul cadastral al imobilelor si cartile funciare deschise potrivit alin. (11) reflecta situatia tehnica si juridica actuala a imobilelor.
(112) In aplicarea prevederilor alin. (11) si (111), ca urmare a sesizarii camerei notarilor publici, potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (2) lit. g) si ale art. 12 alin. (4), notarii publici elibereaza certificatele de mostenitor pentru succesiunile nedezbatute, respectiv certificatele de inscriere a posesorului ca proprietar, la cererea persoanelor interesate.”
10. La articolul 9, dupa alineatul (122) se introduc sapte noi alineate, alineatele (123)-(129), cu urmatorul cuprins:
„(123) In cadrul Programului national de cadastru si carte funciara se cofinanteaza si lucrarile de inregistrare sistematica demarate de unitatile administrativ-teritoriale.
(124) Valoarea cofinantarii este in cuantum fix de 60 lei/carte funciara.
(125) In situatia in care lucrarile de cadastru sistematic contractate, in conditiile alin. (123), de unitatile administrativ-teritoriale au o valoare inferioara celei stabilite la alin. (124), Agentia Nationala va deconta o suma fixa, care nu poate depasi valoarea contractului.
(126) Plata destinata cofinantarii prevazute la alin. (125) se face de catre Agentia Nationala, in limita bugetului aprobat, ulterior finalizarii inregistrarii sistematice la nivelul unitatii administrativ-teritoriale.
(127) Plata prevazuta la alin. (123)-(126) se aproba de Consiliul de administratie al Agentiei Nationale, la solicitarea expresa a unitatii administrativ-teritoriale, cu mentionarea sumei care se solicita a se deconta.
(128) Fondurile aferente acestor lucrari se vireaza in contul unitatilor administrativ-teritoriale ulterior infiintarii cartilor funciare, iar suma ce urmeaza a fi virata se va calcula raportat la numarul total de carti funciare, in aplicarea situatiilor particulare prevazute la alin. (124) si (125).
(129) Lucrarile de inregistrare sistematica demarate in cadrul Acordului de imprumut (Proiect privind completarea sprijinului financiar acordat de Uniunea Europeana pentru restructurarea agriculturii) dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 28 decembrie 2007 si ratificat prin Legea nr. 14/2009, cu modificarile ulterioare, vor fi finantate din veniturile proprii ale Agentiei Nationale.”
11. La articolul 10, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 10. -
(1) Inregistrarea sistematica a proprietatilor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara se realizeaza pe baza masuratorilor necesare realizarii planului cadastral, in care sunt determinate pozitia limitelor dintre imobilele invecinate, din oficiu, gratuit si in mod sistematic, pe baza realitatii din teren, identificata conform art. 11 alin. (2) lit. e) si f), indiferent de apartenenta imobilului la domeniul public sau privat al statului ori al unitatii administrativ-teritoriale sau de calitatea de proprietar, posesor ori detinator legal sau detentor precar prevazut la art. 918 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare. Lucrarile de masuratori se executa prin orice metoda grafica, numerica, fotogrammetrica sau combinate, in indeplinirea functiei tehnice a cadastrului..................................................................................................
(4) Functia juridica a cadastrului se realizeaza prin identificarea proprietarilor, respectiv a posesorilor imobilelor si prin inscrierea acestora in documentele tehnice cadastrale, in scopul inscrierii imobilelor in cartea funciara.”
12. La articolul 11, alineatul (1) si partea introductiva si literele a), f) si i) ale alineatului (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 11. -
(1) Unitatile administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, sectoarele cadastrale in care se vor derula lucrari de inregistrare sistematica se aduc la cunostinta publica, prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in scopul informarii autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si a persoanelor fizice si juridice care detin drepturi referitoare la imobile, cu privire la obligatia de a furniza date si informatii privitoare la imobile, necesare derularii procesului de inregistrare sistematica, precum si la obligatia tuturor detinatorilor de imobile de a verifica corectitudinea acestor informatii
(2) Specificatiile tehnice de realizare a lucrarilor sistematice de cadastru in vederea inscrierii imobilelor in cartea funciara se aproba prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si cuprinde, in principal, urmatoarele etape:
a) instiintarea proprietarilor, respectiv a posesorilor si a altor detinatori, prin intermediul campaniei de informare publica, organizata la nivel national si local, cu privire la inceperea lucrarilor de inregistrare sistematica, precum si cu privire la procedura de realizare, beneficiile, drepturile si obligatiile ce le revin pe parcursul derularii lucrarilor de inregistrare sistematica a proprietatilor;..................................................................................................
f) identificarea titularilor drepturilor reale si a posesorilor, precum si preluarea, in cazul in care inscrisul nu exista in arhiva oficiului teritorial sau a autoritatii administratiei publice locale ori a emitentului acestora, de catre persoana autorizata care efectueaza lucrarile de inregistrare sistematica, a actelor in original sau in copie legalizata;..................................................................................................
i) receptia documentelor tehnice cadastrale de catre personalul de specialitate numit in aplicarea dispozitiilor art. 9 alin. (122) din lege;”.
13. La articolul 11, dupa litera i) a alineatului (2) se introduce o noua litera, litera i1), cu urmatorul cuprins:
„i1) publicarea, in scop de informare publica, cu cel putin 5 zile inainte de afisare, a anuntului prealabil privind afisarea publica a documentelor tehnice ale cadastrului, intr-un ziar de larga circulatie, intr-un ziar local, la sediul consiliului local, pe pagina de internet a administratiei publice locale, precum si pe cea apartinand Agentiei Nationale;”.
14. La articolul 11, literele j) si k) ale alineatului (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„j) publicarea si afisarea, la nivel central, pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop, precum si la nivel local, la sediul consiliului local sau intr-un alt loc stabilit in acest scop de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, pe pagina de internet a autoritatii administratiei publice locale a documentelor tehnice cadastrale;
k) inregistrarea cererilor de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului, inclusiv in ceea ce priveste contestarea calitatii de posesor, se poate face si electronic, inclusiv pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop;”.
15. La articolul 11, litera m) a alineatului (2) se abroga.
16. La articolul 11, litera r) a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„r) punerea la dispozitia persoanelor interesate conform inscrierilor din cartea funciara a extraselor de carte funciara pentru informare, emise fara a fi semnate de oficiul teritorial, acestea fiind generate automat de sistemul informatic integrat de cadastru si carte funciara, precum si a extrasului din noul plan cadastral, prin intermediul unitatii administrativ-teritoriale pentru documentele in format analog, sau prin accesarea serviciului destinat acestei operatiuni de pe pagina de internet special creata in acest sens a Agentiei Nationale;”
17. La articolul 11, dupa litera s) a alineatului (2) se introduce o noua litera, litera ş), cu urmatorul cuprins:
„ş) eliberarea de catre notarul public, la cererea posesorilor imobilelor care au facut obiectul inregistrarii sistematice, in termen de maximum 2 ani, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data deschiderii cartilor funciare, a certificatului pentru inscrierea in cartea funciara a posesorilor ca proprietari;”.
18. La articolul 11, alineatele (3)-(5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Lucrarile tehnice de cadastru se realizeaza utilizand limitele unitatilor administrativ-teritoriale si limitele intravilanelor din sistemul integrat de cadastru si carte funciara
(4) Limitele unitatilor administrativ-teritoriale sunt identificate, marcate, rectificate ori actualizate de catre comisia de delimitare, numita in acest scop prin ordin al prefectului
(5) Limitele recunoscute reciproc de catre reprezentantii unitatilor administrativ-teritoriale sunt descrise si reprezentate in procesul-verbal de delimitare ce contine si inventarul coordonatelor punctelor ce definesc aceste limite, determinate in sistem national de proiectie. Dupa semnarea si stampilarea procesului-verbal de delimitare si a tuturor anexelor de catre membrii comisiei de delimitare si aprobarea de catre prefect, limitele devin oficiale si sunt introduse in sistemul integrat de cadastru si carte funciara.”
19. La articolul 11, dupa alineatul (5) se introduc zece noi alineate, alineatele (51)-(510), cu urmatorul cuprins:
„(51) Contestatiile unitatilor administrativ-teritoriale privind limitele administrative pot fi solutionate pe cale amiabila, prin mediere de catre institutia prefectului sau pe cale judecatoreasca.
(52) Medierea de catre institutia prefectului se finalizeaza prin semnarea si stampilarea procesului-verbal de delimitare, precum si a tuturor anexelor, de catre membrii comisiei de delimitare.
(53) In situatia in care limitele sunt contestate, pana la solutionarea definitiva a litigiului, se utilizeaza cele din sistemul integrat de cadastru si carte funciara, folosite de oficiile teritoriale in activitatea de receptie a documentatiilor cadastrale si de inscriere in cartea funciara. Daca exista diferente intre limitele gestionate de oficiile teritoriale ale judetelor invecinate, pana la solutionarea litigiului, Agentia Nationala decide asupra limitei care este utilizata.
(54) Ulterior stabilirii limitelor unitatilor administrativ-teritoriale, acestea pot fi rectificate, actualizate sau modificate, dupa caz.
(55) Actualizarea limitelor este operatiunea tehnica prin care limita dintre doua unitati administrativ-teritoriale se schimba pe o portiune limitata, pe baza acordului comisiei de delimitare.
(56) Actualizarea limitelor unitatilor administrativ-teritoriale din sistemul integrat de cadastru si carte funciara se efectueaza exclusiv pe baza masuratorilor in teren.
(57) In situatia in care se actualizeaza limitele, comisia de delimitare, numita prin ordin al prefectului, intocmeste un nou proces-verbal de delimitare similar celui prevazut la alin. (5). Aceeasi procedura se utilizeaza si in cazul in care actualizarea limitelor este necesara ca urmare a restabilirii acesteia, prin proces-verbal de delimitare semnat de comisia de delimitare, numita prin ordin al prefectului.
(58) Daca unitatile administrativ-teritoriale sunt situate in judete diferite, procesul-verbal de delimitare este semnat si stampilat de comisiile de delimitare numite prin ordin al prefectilor celor doua judete si aprobat de catre acestia.
(59) Rectificarea erorilor de identificare a limitelor este operatiunea tehnica prin care se realizeaza punerea in concordanta a coordonatelor limitelor existente in sistemul integrat de cadastru al Agentiei Nationale cu limita legala si existenta in teren, stabilite initial de comisia de delimitare pe baza de ortofotoplan.
(510) Operatiunea de rectificare prevazuta la alin. (59) se realizeaza exclusiv prin efectuarea de masuratori la teren de catre oficiul teritorial pentru a se identifica si constata aceste erori de integrare a limitelor si doar in situatia in care tronsoanele de limita sunt clar identificate in teren. In situatia in care tronsoanele nu sunt clar identificate, se procedeaza la actualizarea limitelor, conform procedurii reglementate la alin. (56)-(58).”
20. La articolul 11, alineatele (6), (7), (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(6) Limitele unitatilor administrativ-teritoriale sunt afisate pe geoportalul INSPIRE al Romaniei si sunt utilizate in activitatea autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale
(7) Modificarea limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale priveste infiintarea, reinfiintarea sau reorganizarea, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale, care se organizeaza potrivit legii..................................................................................................
(9) In cadrul lucrarilor de inregistrare sistematica in cadastru si cartea funciara, situatia tehnica si juridica a imobilelor inregistrate anterior in planul cadastral sau topografic si in cartea funciara se modifica conform situatiei tehnico-juridice actuale, identificata prin masuratorile efectuate si actele juridice colectate
(10) Cu ocazia realizarii lucrarilor de inregistrare sistematica a imobilelor pentru care au fost emise titluri de proprietate potrivit legilor de restituire a proprietatilor funciare, daca la nivelul unei tarlale se constata un deficit de suprafata, suprafata fiecarui imobil din respectiva tarla se diminueaza proportional cu suprafata din titlul de proprietate. Ulterior finalizarii procedurilor de inventariere a terenurilor prevazute de Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, se va proceda, la cererea proprietarului, la atribuirea diferentei de suprafata, in conditiile legii.”
21. La articolul 11, dupa alineatul (10) se introduc doua noi alineate, alineatele (101) si (102), cu urmatorul cuprins:
„(101) Diferenta de suprafata de teren prevazuta la alin. (10) se va acorda din terenurile care pot face obiectul restituirii in natura in limita disponibilului din unitatea administrativ-teritoriala unde se efectueaza inregistrarea sistematica, iar in cazul in care nu mai exista disponibil, comisiile abilitate conform legilor de restituire a proprietatii au posibilitatea sa propuna si sa stabileasca acordarea de masuri compensatorii, in conditiile legii.
(102) In situatia imobilelor inregistrate anterior in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, suprafata nu se va modifica in conditiile alin. (10), daca aceasta nu depaseste suprafata inscrisa in titlul de proprietate. In situatia in care la nivelul unitatii administrativ-teritoriale se constata un deficit de suprafata, suprafata imobilelor inscrise in sistemul integrat de cadastru si carte funciara se va diminua pana la limita suprafetei din titlul de proprietate.”
22. La articolul 11, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(11) La inscrierea in documentele tehnice cadastrale si in cartea funciara este suficienta prezentarea ultimului act doveditor al drepturilor reale privitoare la imobilul in cauza.”
23. La articolul 12, alineatele (1) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1) Documentele tehnice ale cadastrului se intocmesc pentru fiecare sector cadastral si evidentiaza situatia de fapt constatata de persoana autorizata care efectueaza lucrarile de inregistrare sistematica si constituie temeiul inregistrarii din oficiu a imobilelor in evidentele de cadastru si in cartea funciara. Documentele tehnice sunt:
a) planul cadastral;
b) registrul cadastral al imobilelor;
c) opisul alfabetic al titularilor drepturilor reale de proprietate, al posesorilor si al altor detinatori..................................................................................................
(9) Persoana autorizata care efectueaza lucrarile de inregistrare sistematica si cel putin un reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale identifica proprietarii, posesorii sau alti detinatori. Verificarea si receptia lucrarilor de inregistrare sistematica si a documentelor tehnice prevazute la alin. (1), inclusiv a documentelor tehnice rectificate ca urmare a admiterii cererilor de rectificare, si receptia lucrarilor de inregistrare se face de catre personalul de specialitate angajat potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (122). Verificarea si receptia se vor putea fac si in etape, pe sectoare cadastrale, inainte de terminarea lucrarilor cadastrale la nivelul unitatii administrativ-teritoriale. Dupa verificare si receptie, pentru a fi aduse la cunostinta publica, documentele tehnice prevazute la alin. (1):
a) sunt transmise de catre oficiul teritorial autoritatii administratiei publice locale in vederea afisarii publice, in conditiile art. 14 alin. (1), prin publicare pe pagina proprie de internet a acesteia, precum si la sediul consiliului local respectiv. Anuntul privind afisarea publica a documentelor tehnice se publica intr-un ziar de larga circulatie, precum si intr-un ziar local prin grija oficiului teritorial;
b) se afiseaza pe pagina de internet special creata in acest scop de catre Agentia Nationala.”
24. La articolul 12, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:
„(91) Persoanele interesate au acces deplin pentru a consulta documentele tehnice afisate potrivit alin. (9).”
25. La articolul 12, alineatele (10) si (13) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(10) Persoana autorizata care efectueaza lucrarea de cadastru, care consta in identificarea si masurarea imobilelor, preia o copie legalizata a documentelor, prelucreaza datele obtinute si intocmeste documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral in parte. Copiile legalizate ale documentelor se vor prelua numai daca acestea nu exista in arhiva oficiului teritorial sau a autoritatii administratiei publice locale ori a emitentului acestora. Aceste entitati au obligatia eliberarii gratuite a documentelor sau a copiilor certificate de pe acestea in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii persoanei autorizate..................................................................................................
(13) Primarul va contrasemna documentele tehnice cadastrale, anterior verificarii si receptiei acestora de catre personalul de specialitate, conform prevederilor alin. (9), in vederea certificarii veridicitatii informatiilor privitoare la imobile si la proprietari, posesori, respectiv alti detinatori, care au fost furnizate de catre acesta. Contrasemnarea documentelor tehnice cadastrale are drept consecinta insusirea tuturor datelor cu privire la terenuri si constructii, precum si eliminarea procedurilor administrative de emitere a unor certificate confirmative, cum ar fi: certificatul de atestare fiscala, certificatul de atestare a situatiei juridice si tehnice a constructiilor, adeverinta prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. b) si altele asemenea.”
26. La articolul 12, dupa alineatul (13) se introduc trei noi alineate, alineatele (131)-(133), cu urmatorul cuprins:
„(131) Contrasemnarea documentelor tehnice de catre primar sau de persoana desemnata se poate efectua si prin emiterea unei adeverinte care sa confirme insusirea de catre reprezentantul autoritatii publice locale a informatiilor cuprinse in documentele tehnice ale cadastrului.
(132) In situatia in care documentele tehnice nu au fost contrasemnate, aplicandu-se procedura aprobarii tacite, constructiile se vor inscrie in cartea funciara fie in baza actelor de proprietate, fie a situatiei tehnico-juridice reflectate de documentele tehnice intocmite ca urmare a identificarii realizate conform art. 11 alin. (2) lit. f) si necontestate in perioada de afisare publica sau cu privire la care cererea de rectificare a fost respinsa. Situatia reflectata de documentele tehnice se prezuma a fi in concordanta cu situatia tehnica si juridica reala, pana la proba contrara.
(133) Inscrierea constructiilor in cartea funciara, in procesul de inregistrare sistematica potrivit prezentei legi, nu impiedica autoritatile competente sa aplice sanctiunile prevazute de lege in ceea ce priveste disciplina in constructii si serveste ca baza de stabilire si calculare a taxelor si impozitelor datorate conform legii.”
27. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 13. -
(1) In cazul imobilelor care fac obiectul inregistrarii sistematice, in lipsa actelor doveditoare ale dreptului de proprietate, in documentele tehnice se va inscrie posesia de fapt asupra imobilului, in baza identificarii efectuate de persoanele mentionate la art. 12 alin. (9), cu ocazia efectuarii masuratorilor si sub conditia prezentarii urmatoarelor documente:
a) fisa de date a imobilului semnata de catre posesorul imobilului si de catre persoana autorizata sa efectueze lucrarile de inregistrare sistematica;
b) adeverinta eliberata de autoritatile administratiei publice locale, care atesta faptul ca: (i) posesorul este cunoscut ca detine imobilul sub nume de proprietar; (ii) imobilul nu face parte din domeniul public sau nu a fost inscris in evidente ca fiind in domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.”
28. La articolul 13, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
„(11) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile inclusiv imobilelor care au fost inregistrate in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, din regiunile unde au fost aplicate prevederile Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, abrogat prin Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, in situatia in care proprietarii nu sunt identificati cu ocazia realizarii interviurilor pe teren, insa sunt identificati posesori, imobilelor din zonele foste necooperativizate, precum si imobilelor situate in intravilanul localitatilor care au facut obiectul legilor de restituire a proprietatilor funciare.
(12) Posesia de fapt inscrisa in documentele tehnice potrivit alineatelor anterioare se noteaza in cartile funciare deschise ca urmare a finalizarii inregistrarii sistematice.”
29. La articolul 13, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul imobilelor situate in extravilanul localitatilor din zonele care nu au facut obiectul aplicarii legilor fondului funciar, procedura de emitere a certificatului prevazut la art. 13 alin. (3) nu este aplicabila.”
30. La articolul 13, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21)-(23), cu urmatorul cuprins:
„(21) Posesia notata in cartea funciara si efectele juridice ale acesteia pot fi dobandite in temeiul actelor juridice intre vii, translative sau constitutive, incheiate in forma autentica, inclusiv prin masuri de executare silita sau pentru cauza de moarte, care se noteaza in cartea funciara.
(22) Ultimul posesor notat in cartea funciara va beneficia de intabularea dreptului sau de proprietate, din oficiu, la implinirea termenului de 3 ani, in conditiile prevazute la alin. (23), ca efect al jonctiunii posesiilor anterioare cu posesia sa.
(23) In toate cazurile in care s-a notat posesia in cartea funciara si nu a fost eliberat certificatul prevazut la art. 13 alin. (3), dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, in urmatoarele conditii:
a) din oficiu, la implinirea unui termen de 3 ani de la momentul notarii in cartea funciara, daca nu a fost notat niciun litigiu prin care se contesta inscrierile din cartea funciara. In acest caz, prin derogare de la reglementarile referitoare la uzucapiune, dreptul de proprietate se considera dobandit prin efectul legii si de la data implinirii acestui termen, fara nicio alta justificare sau procedura;
b) la cererea posesorului prevazut la art. 13 alin. (1) sau a succesorilor acestuia, in baza actului de proprietate, ca urmare a dobandirii dreptului de proprietate prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege.”
31. La articolul 13, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) La implinirea unui termen de 90 de zile de la data deschiderii din oficiu a cartilor funciare, posesorii imobilelor situate in intravilanul localitatilor, inscrisi in cartile funciare in conditiile alin. (12), pot solicita notarului public competent eliberarea certificatului de inscriere a posesorului ca proprietar. Eliberarea certificatului de catre notarul public se face pe baza urmatoarelor documente:
a) extras de carte funciara pentru informare;
b) declaratia pe propria raspundere a posesorului, data in forma autentica, prin care acesta declara ca: (i) poseda imobilul sub nume de proprietar; (ii) este sau nu casatorit; in cazul in care este casatorit, va preciza si regimul matrimonial; (iii) nu a instrainat sau grevat imobilul; (iv) imobilul nu a fost scos din circuitul juridic; (v) imobilul nu face obiectul vreunui litigiu; (vi) imobilul este detinut sau nu pe cote-parti; in cazul in care imobilul este detinut pe cote-parti, toti posesorii vor declara intinderea cotelor; (vii) inscrisul doveditor al posesiei provine de la partile semnatare ale acestuia; in cazul in care nu exista inscris doveditor, va declara ca nu detine si nu are cunostinta de existenta unui astfel de inscris;
c) inscrisul doveditor al posesiei, indiferent de forma in care este intocmit, atunci cand acesta exista;
d) copie de e actele de identitate si de stare civila.”
32. La articolul 13, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
„(31) In baza certificatului prevazut la alin. (3) se dispune, la cererea partii interesate, intabularea dreptului de proprietate in cartea funciara.”
33. La articolul 13, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In cazul in care a fost formulata cerere de rectificare a documentelor tehnice privind contestarea calitatii de posesor, notata in cartea funciara, precum si in situatia in care ulterior infiintarii cartii funciare a fost notata o actiune civila in contestarea acestei calitati, procedura de emitere a certificatului prevazut la alin. (3) nu este aplicabila. In acest caz, pana la solutionarea definitiva a litigiilor, in cartea funciara ramane notata posesia.”
34. La articolul 13, alineatul (5) se abroga.
35. La articolul 13, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Detinatorii imobilelor care fac obiectul inregistrarii sistematice, precum si emitentii inscrisurilor puse la dispozitie in vederea intocmirii documentelor tehnice prevazute la art. 12 alin. (1), raspund pentru legalitatea, autenticitatea si exactitatea datelor cuprinse in acestea, in conditiile legii.”
36. La articolul 13, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu urmatorul cuprins:
„(61) Angajatii oficiului teritorial nu raspund in ceea ce priveste prima inregistrare sistematica a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara.”
37. La articolul 13, alineatul (7) se abroga.
38. La articolul 13, alineatele (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(9) In cazul in care, cu prilejul efectuarii masuratorilor cadastrale cu privire la imobile situate in extravilan, care au facut obiectul legilor fondului funciar se constata ca suprafata din masuratori este mai mare decat suprafata din actul de proprietate, diferenta de teren ramane la dispozitia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz in care se va inscrie provizoriu dreptul de proprietate in favoarea unitatii administrativ-teritoriale
(10) In cazul imobilelor ai caror proprietari, posesori sau alti detentori precari, astfel cum sunt definiti la art. 918 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, nu pot fi identificati cu ocazia efectuarii din oficiu a lucrarilor de inregistrare sistematica, precum si in lipsa documentelor prevazute la art. 13 alin. (1) cu privire la calitatea de posesor, dreptul de proprietate se va inscrie provizoriu in favoarea unitatii administrativ-teritoriale. In acest caz, dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, la cererea titularului dreptului de proprietate asupra imobilului, in baza unei documentatii care va cuprinde:
a) identificarea imobilului in planul cadastral, in scopul de a certifica faptul ca imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan;
b) actul care atesta dreptul de proprietate;
c) certificatul prin care se atesta ca imobilul este inregistrat in evidentele fiscale sau, dupa caz, in registrul agricol, eliberat de primarul unitatii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil.”
39. La articolul 14, alineatele (1)-(3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 14. -
(1) Documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral se afiseaza, prin grija oficiului teritorial, in conditiile art. 11 alin. (2) lit. j). In regiunile de transcriptiuni si inscriptiuni imobiliare, titularii sarcinilor inscrise in vechile registre de publicitate imobiliara vor solicita transcrierea acestora in cartile funciare, in termen de 60 de zile de la afisare. Prin sarcini se intelege ipotecile, privilegiile, somatiile, sechestrele, litigiile si orice acte juridice inscrise in vechile registre de publicitate imobiliara
(2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formuleaza, in termen de 60 de zile de la data afisarii, si sunt insotite de documente doveditoare. Personalul de specialitate numit in aplicarea dispozitiilor art. 9 alin. (122) solutioneaza cererile de rectificare in termen de 60 de zile de la finalizarea perioadei de afisare, conform unei proceduri stabilite prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale
(3) In urma solutionarii cererilor de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se emite un proces-verbal, care se va comunica in conditiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata.”
40. La articolul 14, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
„(31) Procesul-verbal prevazut la alin. (3) poate fi contestat cu plangere la judecatoria din raza teritoriala de situare a imobilului, in termen de 15 zile de la comunicare. Dispozitiile art. 31 alin. (3) si (4), referitoare la procedura de depunere si inregistrare a plangerii, se aplica in mod corespunzator.”
41. La articolul 14, dupa alineatul (4) se introduc cinci noi alineate, alineatele (41)-(45), cu urmatorul cuprins:
„(41) Inscrierea prevazuta la alin. (4) reprezinta prima inregistrare a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, denumita in continuare prima inregistrare sistematica, rezultata ca urmare a finalizarii procedurii de inregistrare sistematica, si poate avea ca obiect imobile:
a) care nu au fost inregistrate anterior;
b) inscrise in evidentele de carte funciara, indiferent daca situatia cadastral-juridica a fost actualizata sau nu.
(42) Modificarea primei inregistrari sistematice poate fi efectuata din oficiu, in baza unui referat, in cazul in care nu afecteaza drepturile partilor.
(43) Efectul constitutiv de drepturi cu privire la un imobil ce a facut obiectul inregistrarii sistematice opereaza de la data efectuarii primei inscrieri subsecvente ce are la baza acte juridice constitutive sau translative de drepturi reale incheiate ulterior deschiderii din oficiu a cartilor funciare, pentru intreaga unitate administrativ-teritoriala.
(44) In perioada de efectuare a inregistrarii sistematice, in titlul cartilor funciare ale imobilelor situate in unitatea administrativ-teritoriala respectiva se va mentiona din oficiu faptul ca acestea fac obiectul Programului national de cadastru si carte funciara.
(45) Descrierea imobilelor din documentele tehnice ale cadastrului constituie o modalitate de punere in concordanta a situatiei tehnice a imobilului cu situatia juridica cuprinsa in actele juridice. In caz de discrepanta, prevaleaza situatia tehnica identificata in urma masuratorilor efectuate. De la data infiintarii din oficiu a cartilor funciare orice evidente cadastrale si de publicitate imobiliara anterioare realizarii inregistrarii sistematice isi pierd valabilitatea.”
42. La articolul 22, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) Registratorul raspunde pentru activitatea sa, in conditiile legii, fiind subordonat profesional registratorului-sef.”
43. La articolul 22, dupa alineatul (11) se introduc doua noi alineate, alineatele (12) si (13), cu urmatorul cuprins:
„(12) In exercitarea atributiilor de coordonare si control, directorii Directiei de Publicitate Imobiliara si Directiei de Cadastru emit decizii cu caracter obligatoriu a caror nerespectare atrage pentru personalul de specialitate din Agentia Nationala si institutiile subordonate, implicat in solutionarea cererilor de receptie si inscriere, sanctiunile disciplinare prevazute in regulamentele interne
(13) In baza protocolului de colaborare privind modul de efectuare a operatiunilor de publicitate imobiliara, in vederea unificarii procedurilor de lucru, Agentia Nationala si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania organizeaza sedinte de lucru periodice ale caror solutii, consemnate in minutele de sedinta, stau la baza emiterii deciziilor prevazute la alin. (12).”
44. La articolul 28, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) In cazul executarilor silite, in lipsa actelor originale, cererea de receptie si inscriere depusa in conditiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, poate fi insotita de copia legalizata a actului de proprietate.”
45. La articolul 35, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In situatia in care in perioada de valabilitate prevazuta de alin. (1) a extrasului de carte funciara pentru autentificare se inregistreaza actul/actele autentice intocmite in baza acestuia, cererile de inscriere avand ca inscris justificativ aceste acte se solutioneaza cu prioritate, celelalte cereri de inscriere inregistrate in aceasta perioada urmand a fi respinse. In situatia in care valabilitatea extrasului de carte funciara pentru autentificare a incetat, iar cererea avand ca inscris justificativ actul/actele autentice intocmite in baza acestuia nu a fost inregistrata in registrul general de intrare, cererile privitoare la imobilul in privinta caruia a fost solicitat extrasul de carte funciara pentru autentificare mai sus mentionat, inregistrate in aceasta perioada, se solutioneaza cu respectarea normelor in vigoare.”
46. Dupa articolul 35 se introduce un nou articol, articol 351, cu urmatorul cuprins:
„Art. 351. -
(1) Actele notariale prin care se transmite, se modifica, se constituie sau se stinge un drept real imobiliar se incheie numai daca bunurile imobile sunt inscrise in cartea funciara, cu exceptia:
a) cazurilor prevazute la art. 887 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) actelor si faptelor juridice care continua sa fie transcrise ori, dupa caz, inscrise, in vechile registre de transcriptiuni si inscriptiuni imobiliare, potrivit art. 39 alin. (2);
c) actelor de partaj succesoral sau voluntar, cu exceptia cazului in care imobilele din masa partajabila se dezlipesc sau se alipesc;
d) altor cazuri prevazute expres de reglementarile in vigoare
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica corespunzator si celorlalte categorii de acte autentice prin care se transfera, se constituie, se modifica sau se sting drepturi reale care se inscriu in cartea funciara.”
47. La articolul 36, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 36. -
(1) Dreptul de proprietate asupra constructiilor se inscrie in cartea funciara in baza unui certificat de atestare eliberat de autoritatea locala emitenta a autorizatiei de construire, care sa confirme ca edificarea constructiilor s-a efectuat conform autorizatiei de construire si ca exista proces-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, precum si a celorlalte dispozitii legale in materie si a unei documentatii cadastrale.”
48. La articolul 40, partea introductiva si literele a) si c) ale alineatului (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) In cazul lucrarilor de inregistrare in cadastru si in cartea funciara realizate la cererea persoanelor interesate, daca suprafata din masuratori este diferita de suprafata inscrisa intr-o carte funciara pe baza unei documentatii cadastrale receptionate de oficiul teritorial sau suprafata din documentatia cadastrala, receptionata de oficiul teritorial, pentru care nu s-a deschis carte funciara ori suprafata din actele de proprietate, cererea de receptie si inscriere in cartea funciara se solutioneaza astfel: a) daca suprafata din masuratori este mai mica, atunci aceasta suprafata se inscrie in cartea funciara in baza documentatiei cadastrale si a acordului proprietarului privind inregistrarea acestei suprafete;..................................................................................................
c) daca suprafata din masuratori este mai mare decat procentul stabilit la lit. b), la cerere, se va putea nota posesia asupra diferentei de teren, detinuta fara act de proprietate, in baza procesului-verbal de vecinatate si a unei adeverinte eliberate de autoritatile administratiei publice locale, prin care se atesta faptul ca: (i) posesorul este cunoscut ca detine diferenta de suprafata de teren sub nume de proprietar; (ii) imobilul nu face parte din domeniul public sau nu a fost inscris in evidente ca fiind in domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.”
49. La articolul 40, dupa litera c) a alineatului (3) se introduce litera d), cu urmatorul cuprins:
„d) Ulterior notarii posesiei in cartea funciara conform lit. c), posesorul poate solicita eliberarea certificatului de inscriere in cartea funciara a posesorului ca proprietar. Procedura de emitere a certificatului se va stabili prin protocol incheiat intre Agentia Nationala si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
50. La articolul 40, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
„(51) La incheierea contractelor de concesiune sau inchiriere a imobilelor aflate in proprietatea publica a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale este obligatoriu sa se ataseze extrasul de carte funciara pentru informare si extrasul de plan cadastral al imobilului ce face obiectul contractului.”
51. Articolul 41 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 41. -
(1) Modul de inscriere a imobilelor aflate in domeniul public sau privat al statului si in administrarea institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si al securitatii nationale ori aflate in proprietatea privata a acestora se stabileste de catre aceste institutii, impreuna cu Agentia Nationala, dupa efectuarea receptiei prevazute de lege
(2) In documentatiile cadastrale intocmite pentru imobilele mentionate la alin. (1) se fac referiri exclusiv la terenurile aferente imobilelor, iar planurile de amplasament si delimitare contin doar limitele acestora.”
52. La articolul 45, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 45. -
(1) Agentia Nationala este imputernicita sa controleze activitatea tuturor persoanelor fizice si juridice autorizate in conditiile prezentei legi, care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei in domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei, cu exceptia institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si al securitatii nationale, care exercita acest atribut prin structurile proprii.”
53. La articolul 46, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta lege, savarsite de catre personalul propriu din cadrul institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si al securitatii nationale, si aplicarea sanctiunilor se realizeaza de catre imputernicitii acestor institutii.”
Art. II. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de baza a taxelor si tarifelor aferente elaborarii, analizei si verificarii documentatiilor cadastrale pentru inscrierea in cartea funciara a terenurilor agricole, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 5 iulie 2007, precum si Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 795/2001. Onorariile percepute de persoanele fizice sau juridice autorizate constituie venituri din profesii libere, cu aplicarea normelor corespunzatoare in materie fiscala, cuantumul onorariilor fiind stabilit conform conventiilor incheiate cu beneficiarii serviciilor, cu respectarea principiului proportionalitatii.
Art. III. - Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, ParteaI, nr. 83 din 7 februarie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare. Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALERIU-STEFAN ZGONEA
PRESEDINTELE SENATULUI
CALIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TARICEANU
Bucuresti, 18 iunie 2015.
Nr. 150.
Comentarii articol (2)