"Intrucat sesiunea trecuta de asistenta si indrumare online, care a tratat tema "Veniturilor din activitati independente", s-a bucurat de un interes deosebit din partea dvs., ne-am hotarat ca in aceasta saptamana sa abordam acelasi subiect", a anuntat luni, pe pagina de Facebook, Serviciul de Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media al ANAF.
Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantii Fiscului, sesiunea de intrebari a inceput miercuri dimineata la ora 9.00 si s-a incheiat la ora 16.30.
Intr-un mesaj publicat pe Facebook, serviciul de comunicare al Fiscului a explicat ca intrebarile contribuabililor au putut fi adresate sub forma unui comentariu la postarea prin care s-a anuntat tematica sesiunii.
Regulile sesiunii de informare
Specialistii ANAF de la Directia de Servicii pentru Contribuabili au adus lamuriri doar intrebarilor care au vizat tema anuntata, iar raspunsurile au fost comunicate pe loc sau ulterior, intr-un timp cat mai scurt, totul depinzand de numarul intrebarilor adresate si de complexitatea acestora.
“Inainte de a posta intrebarea dumneavoastra, asigurati-va ca ati parcurs cu atentie intrebarile si raspunsurile primite de celelalte persoane, astfel incat sa evitam repetarea acelorasi intrebari”, au mai punctat cei de la Serviciul de Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media din cadrul Fiscului.
In fiecare zi de miercuri, patru functionari ANAF raspund pe pagina de Facebook a institutiei la intrebarile adresate de contribuabili cu privire la tematica selectata pentru discutii in saptamana respectiva. Sesiunile de asistenta si indrumare online, organizate de ANAF pe Facebook, au inceput in 20 mai.
Inainte de a trimite intrebarile legate de realizarea veniturilor din activitati independente, contribuabilii au fost sfatuiti de reprezentantii Fiscului sa consulte urmatoarele doua ghiduri: Ghidul persoanelor fizice care realizeaza venituri in Romania (care poate fi consultat aici - pdf), respectiv Ghidul contribuabilor care realizeaza venituri din profesii libere, aici (pdf).
Cele mai interesante intrebari si raspunsuri de miercuri, 15 iulie
Ca PFA norma de venit electrician pot presta aceasta activitate in baza unui contract de prestari servicii catre un beneficiar din persoana impozabila din UE ? Mentionez ca sunt platitor de TVA, inregistrat in VIES si nu depasesc 100.000 EUR pe an.
Puteti desfasura activitati economice in toate domeniile, meseriile, ocupatiile sau profesiile pe care legea nu le interzice in mod expres pentru libera initiativa, cu conditia sa fiti autorizat pentru activitatea pe care vreti sa o desfasurati. Modalitatea de stabilire a impozitului pe venit, pe baza normelor de venit sau in sistem real nu are relevanta
Relatiile contractuale sunt reglementate de catre Codul civil, ANAF neavand competenta privind conditiile de incheiere a acestora.
Asocierile cu personalitate juridica (SPRL) constiuite in baza OUG nr.86/2006 depun formularul 204? Cum se completeaza 204 daca SPRL are filiale in tara constituite prin asocierea SPRL cu o alta persoana fizica? Mentionam ca SPRL este constituit prin asocierea unor persoane fizice.
Formularul 204 "Declaratie anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale" se completeaza si se depune pentru asocierile fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice pentru care venitul net se determina in sistem real.
Declaratia se depune de catre asociatul desemnat prin contract sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asocierii fata de autoritatile publice, pana la data de 15 martie a anului urmator celui de raportare.
Originalul declaratiei se depune la organul fiscal la care asocierea este inregistrata in evidenta fiscala.
Copia se pastreaza la domiciliul fiscal al asocierii, impreuna cu celelalte documente privind activitatea acesteia.
Ca PFA cu norma, imi trebuie contract pentru fiecare activitate pe care o prestez? Sau e suficienta factura/bonul de casa?
In situatia in care activitatea pe care o desfasurati ca persoana fizica autorizata este supusa impunerii pe baza normelor anuale de venit, nu aveti obligatii privind evidenta contabila. Aveti doar obligatia de a completa numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala.
Ca urmare, pentru indeplinirea acestei obligatii, veti utiliza pentru inregistrarea veniturilor, ca documente justificative, factura sau bonurile fiscale emise, dupa caz, in functie si de specificul activitatii desfasurate.
Veniturile obtinute de o persoana fizica din vanzarea de fotografii pe site-uri de specialitate din strainatate, cu retinerea impozitului la sursa, se mai impoziteaza si in Romania?
Pentru veniturile realizate din Romania sau din strainatate exista obligatia declararii acestora si a platii impozitului pe venit. Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile, sunt supusi impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate (in conditiile art. 91 Lg. 571/2003) si totodata au obligatia depunerii formularului 201 "Declaratie privind veniturile realizate din strainatate".
In ceea ce priveste profesia de avocat, puteti sa imi spuneti in ce masura/cota sunt deductibile contributiile lunare si anuale obligatorii pe care avocatii trebuie sa le plateasca catre Baroul de care apartin si catre UNBR? Totodata pentru stabilirea venitului la care se aplica cota de impozit sunt considerate deductibile contributiile platite catre asigurarile de sanatate?
Potrivit art. 48 alin. (5) lit. m) si n) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt deductibile limitat, cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
In ceea ce privesc contributiile de asigurari sociale de sanatate achitate, acestea sunt cheltuieli deductibile.
Imi puteti spune va rog cum pot inchide un PFA deoarece nu mai am nici un fel de activitate?
In cazul in care desfasurati activitati autorizate de registrul comertului, incetarea activitatii se mentioneaza in registrul comertului in termen de 15 zile, pe baza declaratiei pe propria raspundere a titularului persoanei fizice autorizate, iar in situatia in care desfasurati activitati din profesii libere, reglementate in baza legilor speciale, trebuie sa obtineti de la corpul/ordinul profesional din care faceti parte documente justificative privind incetarea activitatii.
In termen de 30 de zile de la incetarea activitatii, aveti obligatia de a depune , la organul fiscal in raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii, formularul 070 (Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere) , insotit de documentele doveditoare eliberate de registrul comertului sau de la corpul/ ordinul profesional din care faceti parte precum si certificatul de inregistrare fiscala/certificatul de inregistrare ca platitor de TVA, dupa caz, in vederea anularii .
Totodata, aveti obligatia de a depune, la organul fiscal de domiciliu, formularul 220 (Declaratie privind venitul estimat / Norma de venit) , insotit de documente justificative, in termen de 15 zile de la incetarea activitatii cu bifarea casutei RECALCULARE PLATI ANTICIPATE.
Sunt in urmatoarea situatie - am publicat anul acesta cateva carti pe un site in SUA, sunt autorul lor, am vandut numai 3 exemplare, veniturile, dupa retinerea comisionului de catre site si dupa retinerea impozitului (30%) catre statul american, sunt undeva pe la 5 USD. Daca o sa mai am vanzari, nu stiu, dar pentru ca nu sunt rezident american, ci roman, m-am intrebat daca trebuie sa declar aici in Romania aceste venituri, si daca da, ce taxe ar trebui sa platesc aici, tinand cont de faptul ca mi se retine deja 30% impozit pe venitul din drepturile de autor in SUA.
Stiu ca exista un acord de evitare a dublei impuneri cu SUA, si ca pot beneficia de un regim de taxare mai avantajos (se retine doar 10% in SUA), dar este optional, si pe de alta parte procedura este extrem de costisitoare, trebuie sa trimit actul de identitate in original la fiscul din SUA, ceea ce contravine legislatiei din Romania, asa ca nu pot face acest lucru. Cum trebuie procedat?
Potrivit prevederilor Codului Fiscal contribuabilii care obtin venituri din strainatate au obligatia sa le declare, prin completarea declaratiei 201, pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.
Impozitul anual datorat se stabileste de catre organul fiscal competent care emite o decizie de impunere. Pentru impozitul platit in strainatate se acorda credit fiscal, adica din impozitul calculat potrivit legislatiei interne se scade impozitul platit in strainatate. Creditul fiscal este limitat la impozitul datorat conform legislatiei interne. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv.
Sunt PFA nou infiintat, neplatitor de TVA, activitati independente, cod CAEN 6201. Am citit documentele indicate de dvs in postare. Deoarece am primit informatii contradictorii de la diversi contabili, am cateva intrebari:
- Aportul personal de bani (depunerea de numerar, de catre mine, in contul bancar al PFA-ului meu) trebuie inregistrat in Registrul de Incasari si Plati?
- Retragerile din contul de PFA (la bancomat sau/si transfer bancar in contul personal) trebuie inregistrate in Registrul de Incasari si Plati?
- Inteleg ca de la 1 martie 2015, incasarile si platile din Registrul de Incasari si Plati trebuie totalizate si lunar. Aporturile personale de bani si retragerile mentionate mai sus la punctele 1) si 2) trebuie excluse din calculul acestui total?
- Pentru realizarea activitatii PFA, voi folosi un laptop personal cumparat din fonduri personale inainte cu 12 luni de infiintarea PFA. Trebuie trecut acest laptop in Registrul Inventar?
- Voi lucra in urmatoarele 12 luni cu clienti din SUA si Canada, de la care voi avea incasari exclusiv prin banca (deci nu prin numerar). Codul CAEN este 6201. Am nevoie de casa de marcat in acest moment?
- Am infiintat PFA-ul prin Registrul Comertului. Am fost la ANAF deja sa depun formularul 220. Nu mi s-a spus de un alt formular care ar trebui depus, insa am citit pe diverse forumuri ca trebuia sa depun la infiintare si formularul 070 pentru inregistrare fiscala. Trebuia?
Potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr.170/ 2015 pentru aprobarea reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata.
In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- sumele incasate din desfasurarea activitatii;
- aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
- sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);
- alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).
Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
- sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
- sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).
Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.
In situatia in care laptopul este adus ca aport in natura la desfasurarea activitatii, acesta se inscrie in Registrul-inventar.
In ceea ce priveste activitatea pe o veti desfasura cu clienti din SUA si Canada, de la care veti avea incasari exclusiv prin banca, nu aveti obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, acestea se utilizeaza doar pentru incasarea numerarului .(OUG nr.28/1999).
Persoanele fizice care desfasoara o activitate autorizata la Oficiile Registrului Comertului trebuie sa completeze formularul 070 DOAR in situatia in care intervin modificari fata de datele initiale declarate la Registrul Comertului (de ex: devine platitor de TVA, devine angajator...etc.).
Am un PFA de jurnalist si organizator de evenimente (PR). As dori sa stiu ce pot deconta pe PFA, ce pot scadea din profit ca si cheltuieli.
Venitul net anual, din activitati independente obtinut de catre persoanele fizice autorizate, care sunt impuse in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa respecte regulile privind amortizarea.
Cheltuielile deductibile limitat, respectiv cheltuielile nedeductibile sunt prevazute la art. 48 alin.5), respectiv alin.7) din Codul fiscal.
Pentru mai multe detalii puteti accesa Codul Fiscal la urmatorul link sau puteti consulta „Ghidul fiscal al persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale in Romania” la urmatorul link.
Am un PFA care presteaza servicii in Franta. Datorita faptului a nu a obtinut A1 a primit un CF provizoriu francez si personalul angajat este declarat in Franta pe CF-ul primit unde se si platesc asigurarile sociale. Facturile pe care le emite sunt pe CF-ul din Romania. Cheltuielile cu personalul sunt deductibile? Personalul are dreptul la diurna si cazare externa?
Intelegem din cele prezentate de dumneavoastra, ca, PFA-ul are angajati, detasati/delegati in Franta pentru prestari servicii.
In domeniul securitatii sociale, sunt aplicabile, in astfel de situatii prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, odata cu intrarea in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr.883/2004.
Mentinerea la sistemul de securitate sociala (pensie, sanatate, somaj, accidente de munca si boli profesionale) din statul de trimitere se atesta prin documentul portabil A1. Dupa cum mentionati, personalul salariat nu detine acest document si ca urmare acestia vor fi supusi legislatiei de asigurari sociale din Franta.
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor la care faceti referire, va precizam ca, pentru a fi deductibile, cheltuielile trebuie sa indeplineasca o serie de conditii, printre care:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare.
Sunt deductibile limitat, cu respectarea conditiilor mentionate mai sus si cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii.
Totusi, pentru ca situatia prezentata nu este suficient de clara iar pentru un raspuns concret sunt necesare mai multe detalii, va sugeram sa transmiteti solicitarea dumneavoastra pe formularul de asistenta, pe care il gasiti la urmatorul link.
Sotul are un PFA cu norma si presteaza un serviciu intracomunitar (emite o factura de salariu). Ce declaratii am obligatia sa depun? Mentionez ca am doua certificate fiscale: unul de la Registrul Comertului si unul de la ANAF.
Contribuabilii care incep o activitate independenta in cursul anului fiscal, sunt obligati sa depuna la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au domiciliul, Declaratia privind venitul estimat/norma de venit, in termen de 15 zile de la data inceperii activitații (formularul 220).
Totodata, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, au obligatia de a plati contributii sociale obligatorii.
In cazul contributiilor de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate, se stabiliesc in baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit, depusa, iar pentru contributiile de asigurari sociale*), platile anticipate se calculeaza in baza Declaratiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (formularul 600), care se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilii isi au domiciliul, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
*) Persoanele care realizeaza venituri din activitati independente si care obtin in acelasi timp venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale asupra veniturilor din activitati independente.
In ceea ce priveste prestarea de servicii intracomunitare, aveti obligatia sa va inregistrati in scopuri de TVA pentru operatiuni intracomunitare (conform art.153^1 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal) inainte de prestarea serviciului, prin depunerea Declaratiei de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii (091) si totodata sa solicitati organului fiscal si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, prin depunerea Cererii de inregistrare in/ radiere din/ Registrul operatorilor intracomunitari (095) odata cu inregistrarea in scopuri de TVA pentru operatiuni intracomunitare. De asemenea, aveti obligatia sa depuneti Declaratia recapitulativa (390) VIES pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care ati prestat serviciul respectiv.
Dar nu intelegem la ce va referiti cand mentionati ca pentru prestarile de serviciu se emite o factura de salariu, intrucat salariile nu se platesc in baza unei facturi, ci a unui contract de munca.
Pentru o intreprindere individuala, cu cod caen 4619 (intermedieri in comertul cu produse diverse), unde activitatea se desfasoara la sediul clientilor, pot deduce cheltuieli cu intretinerea sediului social?
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor la care faceti referire, va precizam ca, pentru a fi deductibile, cheltuielile trebuie sa indeplineasca o serie de conditii, printre care:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa respecte regulile privind amortizarea;
Sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului.
Ca urmare, consideram ca, pot fi deductibile cheltuielile destinate intretinerii sediului social numai in masura in care acestea se incadreaza in conditiile mentionate, respectiv aceste cheltuieli contribuie la realizarea venitului din activitatea pentru care sunteti autorizata.
Am o intreprindere individuala, in anul 2013 am obtinut venituri nete de 3000 lei, decizia de impunere anticipata a stabilit un impozit de 4.000 lei, nu stiam in 2013 ca pot sa depun D220 oricand, explicatia pe care am primit-o la ghiseu a fost ca s-a folosit ca si baza anul 2011(cand intradevar am avut venituri mai mari) desi era depusa deja D200 pentru anul 2012(cu venituri mai mici fata de 2011). In continuare si pentru anul 2014 s-a stabilit un impozit la fel de mare, desi am depus D200 pentru anul 2013 cu venit net 3.000 lei. Va rog tare mult sa imi spuneti unde sa ma adresez pentru recalcularea acestor sume si daca exista vreo posibilitate ca aceste sa fie calculate corect pe anii respectivi astfel incat sa se stearga din majorarile stabilite.
Contribuabilii care in anul anterior au realizat pierderi si cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si cei care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun, ODATA cu declaratia privind venitul realizat, si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal va lua ca baza de calcul venitul anual estimat, in toate situatiile in care a fost depusa o declaratie privind venitul estimat/norma de venit pentru anul curent, sau venitul net din declaratia privind venitul realizat pentru anul fiscal precedent, dupa caz. In situatia prezentata aveati posibilitatea sa formulati contestatie.
In vederea clarificarii situatiei dumneavoastra fiscale, va sugeram sa va adresati unitatii fiscale care a emis deciziile.
Am promovat de curand examenul pentru accesul la o profesie liberala. Urmeaza sa depun actele pentru inscrierea in Registrul Organizatiei Profesionale la sectiunea persoane fizice activitate. Intrebarea mea este urmatoarea: in cazul in care obtin viza pentru desfasurarea activitatii, dar eu nu desfasor activitatea in cauza si raman in continuare salariat la un agent economic, trebuie sa depun formularul 070? Sau ma inregistrez doar in momentul in care incep sa desfasor propriu zis activitatea pentru care sunt inregistrata in Registrul Organizatiei Profesionale in cauza, adica in momentul in care obtin venituri din activitatea independenta. Cu alte cuvinte daca in momentul inregistratii in registrul persoanelor active trebuie sa ma inregistrez si la ANAF, chiar daca nu desfasor activitatea?
Formularul (070) "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere", se completeaza si se depune, in termen de 30 de zile de la data eliberarii actului legal de functionare, data inceperii activitatii, data obtinerii primului venit sau dobandirii calitatii de angajator, dupa caz, astfel dupa cum prevede Codul de procedura fiscala.
In cazul dumneavoastra consideram ca, formularul 070 il veti depune la data eliberarii actului legal de functionare (respectiv autorizatia de practicare a prefesiei libere), cu toate ca dumneavoastra doriti sa figurati in Registrul Organizatiei Profesionale ca persoana activa dar sa nu functionati.
Persoana fizica activa intr-o profesie libera, inseamna practicarea profesiei respective, deci obtinerea de venituri, adica inregistrarea obligatorie la ANAF.
Ca urmare, pentru a ramane in limitele legale, va sugeram sa va inregistrati cu dreptul de a practica o profesie libera dar ca persoana inactiva, atata timp cat doriti sa ramaneti cu statutul de salariat.
Comentarii articol (3)