Miercurea trecuta, ASF a anuntat ca planul de redresare financiara a societatii de asigurare Astra a esuat. Prin urmare, reprezentantii Autoritatii au hotarat sa inchida procedura de redresare financiara, sa constate starea de insolventa a asiguratorului, sa-i retraga autorizatia de functionare si sa ceara judecatorilor intrarea acestuia in procedura de faliment.
Decizia ASF a fost publicata in Monitorul Oficial pe 31 august, astfel ca, de la acea data, asiguratii Astra se pot adresa Fondului pentru despagubiri, cu o cerere de plata, conform unui Ghid al consumatorului elaborat si publicat recent de Autoritate. Practic, FGA are ca scop protejarea asiguratilor in situatia in care o societate precum Astra intra in procedura de faliment si nu mai poate sa plateasca despagubiri in baza contractelor obligatorii si facultative incheiate.
"Cererea de plata se poate depune incepand cu data publicarii deciziei ASF de inchidere a procedurii de redresare financiara (31 august - n.r.) si pana la maximum 90 de zile de la ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creantele de asigurari nascute ulterior ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de faliment, cererea de plata poate fi depusa in maximum 90 de zile de la data nasterii dreptului de creanta al creditorului de asigurari", este explicat pe site-ul Fondului.
Totusi, deoarece instanta judecatoreasca nu s-a pronuntat inca referitor la cererea ASF de intrare in faliment a asiguratorului, clientii Astra vor primi despagubirile abia dupa ce hotararea judecatoreasca va ramane definitiva. Pentru a vedea succesiunea exacta a etapelor ce trebuie parcurse pana la ramanerea definitiva a hotararii, puteti consulta aici un grafic facut de ASF.
Important! Astra este obligata sa predea FGA-ului, pana in data de 30 septembrie, evidentele complete ale dosarelor de dauna si evidentele tehnico-operative si contabile aferente acestor dosare, pentru a se putea intocmi si publica lista potentialilor creditori in asigurari (asiguratii, beneficiarii asigurarilor, persoanele pagubite). Asta inseamna ca persoanele care au avut daune aprobate de Astra (dar neplatite) si cele care aveau dosare de dauna in curs de instrumentare trebuie sa depuna o noua cerere de la plata la FGA.
Nota: Astra are 1,8 milioane de asigurati si 2,5 milioane de polite valabile, potrivit informatiilor furnizate de Misu Negritoiu, presedintele ASF.
Politele incheiate la Astra sunt valabile in continuare
Contractele de asigurare incheiate cu Astra raman valabile, potrivit FGA, ori pana la data la care expira, ori pana la data la care clientul opteaza pentru denuntare.
Astfel, in cazul politei RCA (asigurarea obligatorie de raspundere civila auto) si al politei CASCO, persoanele pagubite sunt asigurate in continuare si se pot adresa FGA pentru constatarea si deschiderea dosarelor de dauna.
In plus, in cazul politei CASCO, daca prima de asigurare este achitata integral, consumatorii pot sa denunte contractul si sa ceara de la FGA suma aferenta perioadei de timp dintre denuntare si expirarea contractului. Aceeasi regula este aplicabila si altor polite facultative, cum ar fi cele pentru locuinta sau sanatate.
Polita PAD (asigurarea obligatorie a locuintei impotriva dezastrelor naturale) ramane, de asemenea, valabila in continuare. In cazul celor care au incheiat aceasta polita la Astra, constatarea daunelor, instrumentarea dosarelor de dauna si plata despagubirilor sunt preluate de PAID (Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale).
Important! Denuntarea inseamna, mai exact, ca asiguratul alege sa inceteze contractul din cauza unui motiv precum insolventa societatii. Conform Deciziei ASF nr. 2034/2015, Astra trebuie sa ia toate masurile pentru a-si informa clientii ca pot denunta contractele si ca pot recupera primele de asigurare achitate (proportional cu perioada cuprinsa intre momentul denuntarii si cel al expirarii duratei valabilitate a contractelor).
Pagubitii trebuie sa depuna la FGA o cerere de plata si acte doveditoare
Pentru a obtine despagubiri de la Fondul de Garantare, asiguratii trebuie sa depuna o cerere de plata si actele doveditoare ale despagubirii solicitate (in copie legalizata).
"In cazul imposibilitatii de prezentare a actelor/inscrisurilor doveditoare in copie legalizata, petentul poate sa prezinte copii ale acestora sau poate depune o declarație pe propria raspundere, in sensul sustinerii acestor documente justificative", este precizat pe site-ul FGA.
In principiu, cererea si actele doveditoare pot fi depuse direct la sediul Fondului, prin posta (scrisoare recomandata cu confirmare de primire) sau prin e-mail.
In prezent, cererile de plata pot fi depuse pana la maximum 90 de zile dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii de faliment a societatii Astra. Pentru daunele suferite dupa ramanerea definitiva a hotararii, asiguratii pot depune cererile de plata in cel mult 90 de zile de la data nasterii dreptului de creanta.
Solicitantii pot primi despagubirile prin posta si/sau prin orice alte institutii de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei, inclusiv online.
Atentie! In urma evaluarilor facute de ASF, Fondul va putea sa acopere potentialele cereri de despagubire in limita a 450.000 de lei pentru fiecare asigurat.
Nota: Ghidul intocmit de ASF este disponibil aici, iar procedura de urmat pentru a cere despagubiri de la FGA - aici. Situatia dosarelor de la FGA poate fi consultata printr-o aplicatie online disponibila aici.
Comentarii articol (1)