Aceasta intrebare este justificata pentru ca cei care sunt lideri de top stiu ca, in fiecare zi, iau decizii care pot avea consecinte foarte bune pentru firma si pentru cei din jur sau, dimpotriva, pot scoate o companie din piata si ii poate lasa someri pe angajatii sai. Adesea nu este nevoie decat de o singura decizie proasta pentru a ajunge aici. Responsabilitatea e mare si, de aceea, si teama este mare si, de asemenea, dorinta de a avea o garantie a corectitudinii deciziilor noastre. Asadar, de ce am nevoie pentru a construi strategii castigatoare si echipe performante?
Tine oare totul de cunostintele dobandite la o facultate de profil? E clar ca raspunsul este “nu”, pentru ca am cunoscut si eu (si probabil si voi) oameni cu diplome in management si cu MBA-uri care nu au putut conduce cu succes nici macar echipa de fotbal a firmei.
Atunci poate totul tine de experienta si de norocul de a te afla langa lideri si manageri deosebiti de la care sa ai sansa de a “fura” meserie timp de cinci-zece ani? Nici acest raspuns nu se sustine, pentru ca stim ca, de la un anumit nivel, ai nevoie de cunostinte solide de economie, management, financiare pentru a putea lua decizii bune. Simpla experienta nu mai este suficienta pentru performanta in management si leadership autentic.
Atunci cum fac sa devin un lider si un manager care ia deciziile corecte? Ce este un manager bun si, mai ales, ce este un lider bun?
Pe masura ce trece timpul, pe masura ce se scrie mai mult si de catre multi neexperimentati in ale leadership-ului, acum nu din postura de CEO, dar din postura de mentor pentru lideri si manageri, ajung sa le dau dreptate celor care sustin ca liderul ideal, cel care ia cel mai adesea decizii corecte, este un concept, nu o persoana.
Pentru a fi un lider bun, ai nevoie de mai multe calitati si, mai mult, de o doza echilibrata din fiecare. Ai nevoie de inteligenta, ai nevoie de cunostinte, ai nevoie de empatie, de experienta. Si parca nici atunci nu vorbim de un lider bun. Parca un lider cu adevarat bun nu are orice fel de inteligenta, orice fel de empatie, parca nu isi foloseste la fel ca restul lumii experienta dobandita. Ce are el in plus?
Raspunsul meu este ca, daca ar trebui sa ii gasesc unui lider bun o calitate cu adevarat proprie, aceasta ar fi sharp intelligence. Un lider autentic este cel care poseda cunostintele necesare, are experienta suficienta si, mai ales, are un anumit mod de a gandi si de a privi lucrurile integrat care ii permite sa le vada in toata complexitatea lor si, implicit, sa ia decizii corecte. Pe scurt, lider autentic cu sharp intelligence este cel care “taie” provocarile cu care se confrunta si le analizeaza cauzele reale. Inteligenta “ascutita” ne ajuta sa percepem si sa intelegem elementele unui INTREG si sa identificam in TIMP REAL legaturile intre toate elementele intregului, conexiunile dintre diversele parti ale unei provocari de business si, implicit, de a gasi si o solutie optima pentru aceasta.
Leadership-ul autentic si liderul autentic au un anumit mod de a privi lucrurile (“gaze”, ar spune poate englezul). Daca la aceasta perspectiva speciala se mai adauga si o experienta consistenta si relevanta, atunci chiar putem vorbi de lideri autentici. Si astfel de oameni exista, construiesc in tacere valoare pe termen lung si lasa in urma, la randul lor, generatii de profesionisti.
Mi-am propus ca, in urmatoarele trei articole gazduite cu generozitate de catre Portal HR, sa vorbesc despre leadership-ul autentic si despre ceea ce eu cred ca este cea mai definitorie calitate a acestuia: sharp intelligence. Voi vorbi, de exemplu, despre perspectiva integrata prin care un lider cu sharp intelligence vede lucrurile (“fac sens” este o expresie potrivita aici); de asemenea, de ce prin sharp intelligence poti intelege mai bine conexiunile intre lucruri si procese si, in final, cum un lider cu sharp intelligence poate lua decizii corecte. De cele mai multe ori.
Urmeaza, asadar, trei articole despre inteligenta ascutita si despre lideri autentici, in care vom incerca impreuna sa ne testam propria sharp intelligence. Si, implicit, astfel vom afla si cum putem lua decizii mai bune.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (1)