Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu sediul în București, Splaiul Independenței nr. 15, sectorul 5, identificată cu CIF 31588130 și contul bancar RO83 TREZ 7005025 XXX 007370, deschis la Trezoreria Municipiului București, reprezentată legal prin dl Mișu Negrițoiu, în calitate de președinte, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) și art. 6 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,
conform art. 5 lit. l) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea și lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare,
în baza hotărârii Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară adoptate în ședința din data de 14 octombrie 2015, conform art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul căreia au fost analizate rezultatele controlului inopinat efectuat la Societatea „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A., s-a dispus deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară a Societății „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A., cu sediul în șos. București Nord nr. 10, Global City Business Park, Clădirea O23, et. 4, Voluntari, Ilfov, J23/2823/2011, 5328123/15.03.1994, RA-010/04.10.2003, autorizată prin Decizia nr. 13 din 23 octombrie 2001, reprezentată legal de domnul Mihnea Traian Ștefan Tobescu - director general, persoană semnificativă aprobată de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin Decizia nr. 615 din 23 octombrie 2012,
avându-se în vedere următoarele motive de fapt și de drept:
Prin Decizia nr. 498 din 20 martie 2015, completată prin Decizia nr. 929 din 18 mai 2015, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a hotărât efectuarea controlului la Societatea „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A.
Ca urmare a efectuării controlului, în ședința Consiliului A.S.F. din data de 14 octombrie 2015 a fost analizată și aprobată Nota nr. SA-DSC 7.105 din 8 octombrie 2015 privind controlul inopinat desfășurat la Societatea „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A., precum și documentația aferentă acesteia.
În vederea verificării modului de constituire a rezervei de primă, a fost efectuată o recalculare a acestei rezerve constituite la data de 31 decembrie 2014 pe un eșantion selectat din portofoliul de polițe în vigoare la data de 31 decembrie 2014.
În ceea ce privește modul de instrumentare a dosarelor de daune și de respectare a prevederilor legale, inclusiv a procedurilor interne, privind constituirea rezervei de daune avizate, au fost analizate prin sondaj 140 de dosare de daună în diverse stadii de soluționare pentru perioada iunie 2014-iunie 2015, precum și informațiile transmise către Autoritatea de Supraveghere Financiară potrivit obligațiilor stabilite prin Decizia nr. 690 din 1 iulie 2014 referitoare la rezerva de daună avizată constituită la sfârșitul perioadei de raportare și la situația dosarelor de daună plătite în perioada iulie 2014 - iunie 2015, comparându-se valoarea daunelor (RCA) plătite în perioada 1 ianuarie 2015-30 iunie 2015 cu valoarea rezervei constituite la 31 decembrie 2014 (pentru evenimente avizate anterior anului 2015), precum și rezerva existentă la finele fiecărei luni din perioada 1 ianuarie 2015-30 iunie 2015.
Pentru verificarea modului de calcul al rezervei de daună neavizate la data de 31 decembrie 2014 pentru asigurările RCA, s-a calculat distinct rezerva de daună neavizată pentru daune mici/medii și rezerva de daună neavizată pentru daune mari.
În urma verificărilor efectuate au rezultat următoarele:
- au fost identificate dosare de daună pentru care nu era constituită în evidențele tehnice și informatice ale societății rezerva de daune, precum și dosare care, potrivit documentației, aveau constituită în evidentele tehnice și informatice ale societății o rezervă mult diminuată atât față de valoarea rezultată din calculația tehnică efectuată în sistemul informatic al societății, cât și față de calculația efectuată de către unitățile de specialitate și dosare de daună în care valoarea estimată a pagubei înscrisă în sistemele tehnice și informatice ale societății fluctuează pe parcursul perioadei de instrumentare a dosarului de daună fără a exista documente justificative în acest sens;
- la data de 31 decembrie 2014 și în fiecare lună din perioada ianuarie-iunie 2015, societatea nu a cuprins în rezerva de daună avizată toate dosarele avizate până la acea dată;
- societatea a înregistrat pentru dosarele de daună avizate o rezervă avizată la o valoare mult subevaluată atât față de valoarea efectiv plătită, cât și față de valoarea medie a rezervei aferentă dosarelor, aflată în rezervă la sfârșitul fiecărei perioade de raportare.
Prin urmare, rezervele tehnice brute constituite de societate au fost subevaluate la data de 31 decembrie 2014 cu o valoare estimată de 305.075.099 lei, iar la data de 31 martie 2015 cu o valoare estimată de 229.658.026 lei.
Astfel au fost încălcate prevederile art. 21 alin. (1) lit. a), b) și c) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile art. 2, 3 și 4 din Normele privind metodologia de calcul și evidență a rezervelor tehnice minimale pentru activitatea de asigurări generale, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.109/2003, cu modificările și completările ulterioare.
În urma verificării activelor admise să acopere rezervele tehnice brute au rezultat următoarele:
- valoarea de piață a unor acțiuni deținute de Societatea „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A. la o entitate dintr-un stat membru, luate în acoperirea rezervelor tehnice brute, la data de 31 martie 2015 a depășit limita prevăzută la art. 6 din Normele privind activele admise să acopere rezervele tehnice brute pentru asigurătorul care practică activitatea de asigurări generale, dispersia activelor admise să acopere rezervele tehnice brute, precum și coeficientul de lichiditate, puse în aplicar e prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 9/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- supraevaluarea cu suma de 226.304.262 lei a activelor admise constând în partea din rezervele tehnice cedate în reasigurare în cursul anului 2014;
- supraevaluarea cheltuielilor de achiziție reportate la data de 31 decembrie 2014 și la data de 31 martie 2015.
Astfel, având în vedere aspectele mai sus arătate, societatea nu deținea active admise suficiente să acopere rezervele tehnice, acoperindu-și rezervele tehnice brute cu active admise în proporție de 42,07% la data de 31 decembrie 2014, respectiv în proporție de 43,01% la data de 31 martie 2015, fiind încălcate prevederile pct. 3 din anexa nr. 2 la Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora valoarea totală a activelor trebuie să fie, în orice moment, cel puțin egală cu valoarea rezervelor tehnice.
Din analiza activelor lichide destinate să acopere obligațiile pe termen scurt deținute de societate în valută a rezultat că a fost depășită limita de congruență prevăzută de reglementările legale în vigoare, fiind depășită această limită cu suma de 103.958.633 lei la data de 31 decembrie 2014 și cu suma de 76.841.633 la data de 31 martie 2015. Astfel au fost încălcate prevederile art. 9 alin. (6) din Norma privind activele admise să acopere rezervele tehnice brute pentru asigurătorul care practică activitatea de asigurări generale, dispersia activelor admise să acopere rezervele tehnice brute, precum și coeficientul de lichiditate, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 9/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Ca urmare a subadecvării rezervelor tehnice brute și a supraevaluării părții cedate reasigurătorilor din rezerva brută de daune a rezultat că societatea nu deține un coeficient de lichiditate de cel puțin 1, fiind încălcate astfel prevederile art. 8 alin. (6) din normele puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 9/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Față de cele de mai sus, coroborat cu constatările reținute în actul de control, rezultă că valoarea marjei de solvabilitate disponibile determinată în urma controlului la data de 31 decembrie 2014, 31 martie 2015 și la data de 30 iunie 2015 se situează sub valoarea marjei de solvabilitate minime, precum și sub limita minimă prevăzută de reglementările legale în vigoare pentru fondul de siguranță prevăzută la art. 9 din Normele privind metodologia de calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigurări generale, al marjei de solvabilitate minime și al fondului de siguranță, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3/2008, cu modificările și completările ulterioare, fiind încălcate prevederile art. 16 alin. (5) și (6) din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 2 alin. (1) din Normele privind metodologia de calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigu rări generale, al marjei de solvabilitate minime și al fondului de siguranță, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3/2008, cu modificările și completările ulterioare.
Având în vedere că societatea nu mai îndeplinește condițiile de solvabilitate, în sensul că valoarea marjei de solvabilitate disponibile a scăzut sub valoarea marjei de solvabilitate minime determinate în conformitate cu reglementările legale în vigoare, iar valoarea marjei de solvabilitate disponibile a scăzut sub limita minimă prevăzută de reglementările legale în vigoare pentru fondul de siguranță, în scopul apărării drepturilor asiguraților și al promovării stabilității activității de asigurare în România, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a hotărât deschiderea procedurii de redresare financiară a Societății „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A. pe bază de plan de redresare financiară,
drept care emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se dispune deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) coroborat cu prevederile art. 7 lit. b) și c) din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea și lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare, la Societatea „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A., cu sediul în șos. București Nord nr. 10, Global City Business Park, clădirea O23, et. 4, Voluntari, Ilfov, J23/2823/2011, 5328123/15.03.1994, RA-010/04.10.2003, autorizată prin Decizia nr. 13 din 23 octombrie 2001, reprezentată legal de domnul Mihnea Traian Ștefan Tobescu - director general, persoană semnificativă aprobată de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin Decizia nr. 615 din 23 octombrie 2012.
Art. 2. - Consiliul de administrație al Societății „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A. are obligația să întocmească și să depună la sediul Autorității de Supraveghere Financiară un plan de redresare financiară în termen de cel mult 20 de zile de la data primirii de către societatea de asigurare a prezentei decizii.
Art. 3. - Planul de redresare financiară întocmit de Consiliul de administrație al Societății „Euroins România Asigurare Reasigurare” - S.A. va cuprinde măsurile de redresare financiară a societății, precum și modalitățile concrete și termenele de îndeplinire a măsurilor asumate de conducerea societății în vederea restabilirii situației financiare și a indicatorilor prudențiali ai societății în termen de 1 an de la comunicarea prezentei decizii.
Art. 4. - Planul de redresare financiară va fi întocmit potrivit dispozițiilor art. 12 din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 5. - Consiliul de administrație răspunde de neîndeplinirea sau îndeplinirea în mod necorespunzător a dispozițiilor prezentei decizii și va fi sancționat în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile art. 80 din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 6. - (1) Decizia Autorității de Supraveghere Financiară este executorie, conform art. 19 alin. (1) din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Împotriva prezentei decizii societatea de asigurare poate face contestație la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, în termen de 10 zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii.
(3) Contestația nu suspendă executarea deciziei Autorității de Supraveghere Financiară.
Art. 7. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu
București, 15 octombrie 2015.
Nr. 2.691.
Comentarii articol (0)