Conform articolului 491 din Noul Cod fiscal, indexarea anuală a impozitelor și a taxelor locale va fi realizată de consiliile locale. Acestea vor ține cont de rata inflației pentru anul fiscal anterior, care va putea fi regăsită pe site-urile oficiale a două ministere: Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Același articol mai prevede că, înainte să devină definitive, sumele indexate vor trebui să fie aprobate printr-o hotărâre a consiliului local (în cazul Capitalei, este vorba de Consiliul General al Municipiului București, n.red.), iar ele se aplică în anul fiscal următor.
Până acum, impozitele și taxele locale puteau fi indexate o dată la trei ani, ținându-se cont nu de rata inflației pentru anul fiscal anterior, ci de la evoluția ratei inflației de la ultima indexare. O altă diferență constă și în faptul că aprobarea sumelor indexate revine în prezent Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Administrației și Internelor, aceasta fiind urmată de aprobarea printr-o hotărâre a Guvernului. Conform actualului Cod fiscal, hotărârea Guvernului trebuia să fie emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv.
Consiliile locale sau consiliile judeţene pot hotărî majorarea impozitelor și taxelor locale
Codul fiscal ce va intra în vigoare în prima zi a anului 2016 îi va permite administrației publice locale să crească impozitele și taxele locale prin stabilirea unor „cote adiționale”.
Conform articolului 489 din Noul Cod fiscal, aceste cote vor fi stabilite în funcție de o serie de criterii: „economice, sociale, geografice, precum și de necesitățile bugetare locale, cu excepția taxelor prevăzute la art. 494 alin. (10) lit. b) și c)”. Cu alte cuvinte, singurele taxe care nu vor putea fi mărite utilizând cote decise de consiliul local sunt taxele judiciare de timbru și alte taxe de timbru prevăzute de lege, precum și taxele extrajudiciare de timbru prevăzute de lege.
În altă ordine de idei, cotele adiționale nu vor putea fi, conform Codului fiscal valabil de anul viitor, „mai mari de 50% față de nivelurile maxime stabilite”. În prezent, impozitele și taxele locale pot fi majorate de administrația locală, dar nu mai mult de 20% față de nivelul stabilit de Guvern.
Impozitul pe teren ar putea fi majorat cu 500%
Consiliul local va putea decide, scrie în Noul Cod fiscal, ca persoana care nu lucrează un teren agricol timp de doi ani consecutiv să plătească un impozit pe teren majorat cu până la 500%, începând cu al treilea an.
De aceeași majorare de impozit s-ar putea lovi și proprietarii imobilelor și terenurilor neîngrijite, situate în intravilan.
În ceea ce privește stabilirea, controlul și colectarea impozitelor și taxelor locale ce vor trebui plătite statului din 2016, precum și amenzile și penalizările aferente acestora, responsabile vor fi tot autoritățile administrației publice locale și organele speciale ale acestora.
Se modifică sistemul de impozitare a clădirilor
Noul Cod fiscal mai stabilește și o modificare în ceea ce privește sistemul de impozitare a clădirilor. Astfel, acest tip de impozit va fi calculat în funcție de destinația proprietății (rezidențială sau nerezidențială, n.red.) și nu în funcție de statutul proprietarului care deține imobilul (persoană fizică sau juridică), așa cum se întâmplă în prezent.
Mai precis, de la anul, persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale, folosite în scop economic, precum sedii de firme sau spații comerciale, vor avea de plătit un impozit dublu sau chiar de zece ori mai mare față de cel pe care îl au de plătit în momentul de față.
Impozitul pe locuinţe pentru persoanele fizice va fi stabilit, de către primării, între 0.08% și 0,2% din valoarea impozabilă, și va mai fi limitat la 0,1%, ca în prezent. Mai multe informații despre acest subiect puteți citi AICI.
Anul acesta, impozitele și taxele pe clădiri plătite de persoanele fizice nu s-au mărit față de anul 2014.
Taxele locale și impozitele sunt împărțite, conform Noului Cod fiscal, în 8 categorii:
- Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri,
- Impozitul pe teren și taxa pe teren,
- Impozitul pe mijloacele de transport,
- Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor,
- Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate,
- Impozitul pe spectacole,
- Taxele speciale,
- Alte taxe locale.
Important! Impozitul pe clădiri se plătește anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipație a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificație de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.