Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 923 din 11 decembrie 2015.
- Actul normativ publicat vineri cuprinde, printre altele, măsurile referitoare la neacordarea anumitor drepturi pentru personalul din sectorul bugetar. Concret, în 2016, instituţiile şi autorităţile publice nu vor acorda personalului propriu tichete de masă, tichete cadou, prime de vacanţă, vouchere de vacanţă şi premii. Mai multe detalii despre această măsură, practic o prelungire a situaţiei din 2015, găsiţi aici.
- Potrivit aceluiaşi document, anul viitor, valoarea punctului de pensie se majorează cu 5%. Mai precis, asta înseamnă că punctul de pensie va fi de 871,7 lei, faţă de 830,2 lei, cât este în 2015, ceea ce va duce la o uşoară creştere a pensiilor. AvocatNet.ro a scris aici despre majorarea pensiilor în 2016.
- O altă prevedere importantă a actului normativ amintit anterior vizează modul de calcul a CASS pentru veniturile din pensii. Astfel, din 2016, CASS va fi reținut numai pentru partea din pensie care va depăși valoarea punctului de pensie. Detalii suplimentare despre acest subiect, aici.
- Nu în ultimul rând, prezenta OUG modifică Legea contabilității. Astfel, sunt introduse noi prevederi în ceea ce privește realizarea unei inventarieri a patrimoniului unei persoane juridice. Inventarierea trebuie realizată de toate persoanele juridice care sunt prevăzute la art. 1 din Legea contabilității nr. 82/1991, iar lista cu aceste persoane o puteţi consulta aici.
- Termen de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2016.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3497/2015 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea și comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care înregistrează obligații fiscale restante sub o anumită limită a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 912 din 9 decembrie 2015.
- Potrivit actului normativ, creanţele fiscale restante, aflate în sold la data de 31 decembrie a unui an, mai mici de 40 de lei, vor fi scăzute din evidenţele fiscale în primele şapte zile ale anului următor.
- În ceea ce priveşte procedura comunicării actelor administrative fiscale prin care se instituie dobânzi şi penalităţi de întârziere, Fiscul va notifica periodic, prin intermediul unor decizii, contribuabilii care au restanţe la bugetul de stat şi care datorează astfel instituţiei dobânzi şi penalităţi de întârziere.
- Concret, cu câteva excepţii, deciziile referitoare la obligaţiile de plată accesorii vor fi comunicate debitorilor trimestrial.
- Mai multe detalii, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2016.
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 910 din 9 decembrie 2015.
- Potrivit actului normativ, începând cu anul următor, documentele financiar-contabile vor putea fi arhivate atât pe hârtie, cât și pe suport electronic. Singura condiţie pentru ca aceste documente să poată fi păstrate pe suporturi tehnice, cu ajutorul programelor informatice, este ca ele să poată fi listate în orice moment. Din acest articol puteţi afla regulile pe care trebuie să le respecte programele informatice utilizate în activitatea financiar-contabilă, dar şi ce criterii trebuie să îndeplinească acestea.
- Totodată, documentul amintit anterior prevede că un număr mare de acte va fi eliminat din nomenclatorul documentelor financiar-contabile care trebuie să fie completate de către orice societate. Cum lista cuprinsă în nomenclatorul menționat de Ordinul MFP este formată din 53 de documente financiar-contabile, față de 77 cât conține varianta aflată în vigoare până la finalul anului, rezultă că peste 20 de documente financiar-contabile nu mai trebuie să fie completate în mod obligatoriu, în 2016. Detalii, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2016.
Hotărârea Guvernului nr. 951/2015 privind stabilirea cuantumului ajutorului anual pentru acoperirea unei părţi din costul chiriei, energiei electrice şi energiei termice pentru nevoi casnice, cuvenit veteranilor de război şi văduvelor de război, precum şi accidentaţilor de război în afara serviciului ordonat a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 915 din 10 decembrie 2015.
- Prin intermediul acestui act normativ, cuantumul ajutorului anual pentru veteranii, văduvele și accidentanții de război creşte cu aproximativ 11% faţă de nivelul stabilit pentru 2014.
- Concret, acesta a fost majorat de la 300 la 335 de lei.
- Mai multe informaţii găsiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 10 decembrie 2015.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3495/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (014) „Notificare privind modificarea anului fiscal” a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 914 din 10 decembrie.
- De la 1 ianuarie 2016, persoanele juridice care vor dori să își modifice anul fiscal vor completa o nouă variantă a formularului 014 - Notificare privind modificarea anului fiscal.
- Mai exact, anul următor, persoanele juridice care vor opta pentru modificarea anului fiscal o vor putea face prin comunicarea opțiunii în termen de 15 zile de la data începerii anului fiscal modificat sau de la data înregistrării acestora, după caz.
- Aici puteţi vedea cum va arăta noul formular 014.
- Termen de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2016.
Comentarii articol (0)