Pe parcursul anului 2015, au apărut în legislaţia românească o serie de modificări în ceea ce priveşte înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăgată a societăţilor nou-înfiinţate. Ca urmare a schimbării reglementărilor în domeniu, criteriile de înregistrare în scopuri de TVA sunt mai greu de îndeplinit în prezent de către contribuabili, cei care pot fi chiar refuzaţi pe loc de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) atunci când solicită, pentru prima dată, înregistrarea în scopuri de TVA.
Astfel, de la 1 februarie 2015, firmele care solicită înregistrarea în scopuri de TVA trebuie să îndeplinească trei criterii, prevăzute în cuprinsul Ordinului ANAF nr. 17/2015. În primul rând, persoana impozabilă trebuie să completeze și să depună la Fisc o declarație pe propria răspundere din care să rezulte dacă desfășoară sau nu activități economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora.
Cel de-al doilea criteriu se referă la faptul că niciunul dintre administratorii/asociații persoanei impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA și nici persoana impozabilă însăși în cazul persoanei care solicită înregistrarea nu au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, respectiv atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească.
Al treilea criteriu presupune evaluarea, pe baza unei analize efectuate de organele fiscale, a intenţiei și capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice. În acest sens, contribuabilul trebuie să completeze formularul 088, în care va trece datele de idenficare și va răspunde la 20 de întrebări sub forma unui chestionar privind mai multe situații posibile.
De altfel, numărul de întrebări la care trebuie să răspundă contribuabilul prin intermediul formularului 088 a fost majorat de la 18 la 20 la începutul lunii august, atunci când a fost publicat în Monitorul Oficial - Ordinul ANAF nr. 1.966/2015.
Prima dintre cele două întrebări adăugate chestionarului se referă la sumele de bani cu care asociaţii şi administratorii firmei care solicită înregistrarea în scopuri de TVA au creditat alte societăţi în care au avut calitatea de asociaţi/administratori, în timp ce cea de-a doua întrebare verifică dacă firma în discuţie a mai depus alte declaraţii 088 pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA.
În plus, prin noul model de formular aprobat de Fisc, se solicită contribuabililor şi documente justificative ale informaţiilor înscrise în declaraţie.
Spre exemplu, firmele trebuie să depună, alături de formular, actele de studii ale administratorilor, documente care să ateste natura şi cuantumul veniturilor brute realizate de administratori sau asociaţi în ultimul an, copii ale contractelor de muncă încheiate de firmă (daca acestea există) şi chiar copii după extrase de cont sau alte documente bancare care să ateste existenţa conturilor bancare deschise de societatea care solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
Vă reamintim că persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA trebuie să depună la organele fiscale competente şi cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098), în aceeaşi zi cu depunerea, la oficiul registrului comerţului, a cererii de înmatriculare în registrul comerţului.
De asemenea, prin intermediul unui alt act normativ, şi anume Ordinul ANAF nr. 1964/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 566 din 29 iulie, Fiscul a modificat câteva schimbări procedurale care să permită funcţionarilor săi să respingă pe loc cererile de înregistrare în scopuri de TVA.
Mai exact, dacă reprezentantul legal al firmei care solicită înregistrarea ca plătitor de TVA nu furnizează corect şi complet datele solicitate în cadrul acestei proceduri şi nu clarifică intenţia şi capacitatea persoanei impozabile de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA, inspectorii Fiscului vor putea să respingă cererea de înregistrare în scopuri de TVA.
Acest lucru va fi posibil în cazul în care contribuabilul se află la prima cerere de înregistrare în scopuri de TVA sau dacă reprezentantul său fiscal nu a fost/nu este este subiect al unui raport juridic fiscal – direct sau prin intermediul societăţilor la care deţine calitatea de asociat şi/sau administrator.
Până la sfârşitul lunii iulie, când a fost publicată noua procedură de înregistrare în scopuri de TVA, dacă reprezentantul legal al firmei care solicita înregistrarea ca plătitor de TVA nu furniza corect şi complet datele solicitate în cadrul acestei proceduri şi nu clarifica intenţia şi capacitatea persoanei impozabile de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA, inspectorii Fiscului nu puteau respinge pe loc cererea.
O analiză recentă a consultanţilor de la TMF Group România arată că multe dintre cererile de înregistrare în scopuri de TVA sunt respinse de către organele fiscale cu motivarea că persoana juridică nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum și operațiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operațiuni ar avea locul în România, cu toate că informațiile furnizate erau complete.