Într-un comunicat de presă remis redacției AvocatNet.ro, Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, a explicat că această creștere a venit ca o consecință a faptului că mulți angajați au trecut pe PFA-uri din cauza taxelor mari aferente contractelor de muncă. Pe de altă parte, alții au preferat PFA-urile în detrimentul SRL-urilor datorită evidențelor contabile simplificate pe care trebuie să le țină cele dintâi.
Modificările aduse de noul Cod fiscal, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie, vor determina creșterea riscurilor pentru PFA-uri, iar activitatea sub această formă va deveni începând din acest an ineficientă din punct de vedere fiscal, a mai spus Radu Georgescu.
Schimbările aduse de noul Cod fiscal vor afecta activitatea pe PFA, care nu mai este, anul acesta, la fel de eficientă din punct de vedere al taxelor plătite ca până acum. Mai precis, plata obligatorie a CAS-ului pentru PFA-uri și scăderea impozitului pe dividende la 5% determină un cost cu taxele de 29% din suma facturată de PFA-uri, spre deosebire de 20% pentru un SRL plătitor de impozit pe profit sau de 8% pentru microîntreprindere.
Mai mult, începând din acest an, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate reîncadra activitatea PFA-urilor ca activitate salarială. Mai exact, o serie de reguli noi prin care un PFA poate fi reclasificat ca activitate salarială au fost introduse după amnistia fiscală din vara lui 2015, a completat Radu Georgescu.
De asemenea, controalele ANAF cu tematica verificării independenței PFA-urilor s-au înmulțit în ultima perioadă, a mai spus acesta. În acest sens, este important de știut că printre documentele verificate de ANAF se numără:
- Contractul de prestări servicii (trebuie să se specifice că PFA-ul își va organiza independent activitatea și că va răspunde de activitatea sa);
- Cererile de concedii;
- Organigrama companiei;
- Fișele de post (nu trebuie să apară în aceste documente numele persoanei cu PFA);
- Bonurile de consum;
- Procesele verbale de predare a bunurilor (nu trebuie să existe bunuri acordate PFA-ului).
O altă modificare o reprezintă și faptul că persoana fizică răspunde cu bunurile proprii în cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, potrivit lui Radu Georgescu, o persoană fizică răspunde cu propriul patrimoniu în cazul în care Fiscul sau orice alt terț solicită daune PFA-ului.
De exemplu, dacă ANAF va considera activitatea pe PFA ca activitate de natură salarială, vor fi calculate debite restante și penalități. În această situație, ANAF va solicita încasarea datoriilor în mod solidar de la persoana fizică și de la compania plătitoare.
Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, a realizat o simulare în ceea ce privește plata taxelor pentru un contract în valoare de 3.000 lei, atât în 2016, cât și în 2017. Rezultatele, în tabelele de mai jos: