Ordinul ANAF nr. 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligații bugetare, precum și a modelului și conținutului acestora a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 954 din 23 decembrie 2015 și a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
Potrivit documentului adoptat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, organul fiscal central competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de contribuabili are obligația de a elibera certificatul de atestare fiscală în câteva situații, și anume:
- la solicitarea contribuabililor/plătitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- la solicitarea instituțiilor/autorităților publice, în cazurile și în condițiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- din oficiu, în situația în care se schimbă competența de administrare a creanțelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situații prevăzute de lege;
- la solicitarea deținătorilor de titluri de participare la o societate, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
Cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală poate fi depusă la registratura organului fiscal central competent, poate fi trimisă prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau poate fi comunicată Fiscului prin intermediul serviciului online „Spațiu privat virtual”.
În cât timp este emis certificatul de atestare fiscală și cât este valabil
Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.
Pe de altă parte, în situația contribuabilului/plătitorului supus unei inspecții fiscale și care solicită eliberarea unui certificat de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, certificatul de atestare fiscală se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, după caz.
Certificatul de atestare fiscală se poate utiliza 30 de zile de la data eliberării, de către persoanele juridice, sau 90 de zile, de către persoanele fizice.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 3654/2015, în situația în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autoritățile contractante definite potrivit OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, odată cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală depune, în original, și documentul eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la acestea.
În situația în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanță, documentul eliberat de autoritățile contractante se depune în original la instituția care solicită certificatul de atestare fiscală. Informațiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai în cazul în care coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autoritățile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii și trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
Mai exact, documentul emis de autoritatea contractantă trebuie să cuprindă, obligatoriu, următoarele elemente:
- denumirea autorității contractante;
- data emiterii documentului;
- numărul și data încheierii contractului dintre contribuabil și autoritatea contractantă;
- sumele certe, lichide și exigibile datorate până la data emiterii documentului de către autoritatea contractantă, defalcate pe fiecare contract în parte;
- precizarea că documentul este emis în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală;
- numele, prenumele, funcția și semnătura persoanelor împuternicite ale autorității contractante;
- ștampila autorității contractante
Același Ordin ANAF prevede că persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere trebuie să depună cererea la organul fiscal central în a cărui rază teritorială își are domiciliul fiscal. În cerere va fi menționat și sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, după caz.
În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, organul fiscal central competent verifică:
- dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepția declarațiilor informative și a bilanțurilor contabile;
- fișa pentru evidența analitică pe plătitori a contribuabilului;
- existența sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- existența deciziilor de rambursare sau, după caz, a documentației aprobate pentru soluționarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise și înregistrate în evidența fiscală decizii de compensare/restituire;
- existența documentului eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul/plătitorul le are de încasat de la acestea;
- existența acordului scris al contribuabilului pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e), conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
- existența documentului care dovedește deschiderea procedurii succesorale notariale pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f)
Ordinul ANAF nr. 3654/2015, certificatul de atestare fiscală se întocmește în două exemplare originale, din care un exemplare i se comunică solicitantului, iar un exemplare este păstrat la organul fiscal central emitent și se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Important. Începând cu data de 1 iulie 2015, contribuabilii pot obține și online certificatul de atestare fiscală, prin Spațiul privat virtual, fără să mai fie nevoie să se deplaseze la ghișeele ANAF, după cum AvocatNet.ro a anunțat AICI.