Pe 21 octombrie, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 785, a apărut OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale, act normativ potrivit căruia contribuabilii persoane fizice sau persoane juridice, precum şi entităţile fără personalitate juridică, pot beneficia de anularea penalităților de întârziere și reducerea la plată a unei cote de 54,2% din dobânda de întârziere, dacă achită debitele restante până la 31 martie 2016, respectiv plătesc până la data de 30 iunie 2016 diferența de dobândă.
Conform procedurilor legislative din România, orice ordonanţă aprobată de Guvern trebuie adoptată de Parlament prin lege pentru a-și continua aplicarea. Acest lucru s-a întâmplat la finalul lunii decembrie 2015, atunci când Plenul Camerei Deputaţilor, forul decizional în acest caz, a adoptat documentul cu 187 de voturi "pentru", două "împotriva" şi trei abţineri.
Ulterior, documentul a fost promulgat luni de preşedintele ţării, Klaus Iohannis, iar miercuri, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 24, a fost publicată Legea nr. 4/2016 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale, act normativ care va intra în vigoare în trei zile de la publicare, adică pe 16 ianuarie.
Cum poţi scăpa de plata penalităţilor de întârziere la datoriile pe care le ai?
Potrivit OUG nr. 44/2015 şi a procedurii de aplicare a prevederilor acestui act normativ (aprobată prin Ordinul MFP nr. 3831/2015), orice contribuabil va putea beneficia de anularea penalităţilor de întârziere aferente dacă, până la 31 martie 2016, îşi va achita datoriile restante la 30 septembrie 2015 faţă de bugetul de stat.
În plus, în anumite condiţii, contribuabilii vor putea beneficia şi de anularea de la plată a unei părţi din dobânzi. Astfel, cei care plătesc până la 30 iunie 2016 o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale, vor putea beneficia, condiţionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobânzile aferente obligaţiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015.
Totuşi, pentru a beneficia de facilităţile fiscale amintite anterior, contribuabilii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii, cumulativ:
- toate debitele principale restante la data de 30 septembrie 2015 se sting până la data de 31 martie 2016;
- diferența de dobândă de întârziere în cotă de 45,8% se stinge până la data de 30 iunie 2016;
- toate impozitele și taxele cu scadență în perioada 1 octombrie 2015 - 31 martie 2016 sunt achitate conform legii, analiza făcându-se inclusiv la data depunerii cererii;
- contribuabilul are depuse la organul fiscal toate declarațiile fiscale;
- contribuabilul depune cererea de anulare a acestor accesorii până la data de 30 iunie 2016.
Facilităţile fiscale vor fi acordate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), prin organele fiscale subordonate, sau direcțiile de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice şi pot fi dispuse, concret, pentru următoarele obligaţii de plată accesorii:
- penalităţile de întârziere;
- o cotă de 54,2% din dobânzi;
- o cotă de 77,1% din majorările de întârziere datorate de contribuabili până la data intrării în vigoare a OUG nr.39/2010, adică 1 iulie 2010 (diferenţele de majorări de întârziere reprezentând o cotă de 22,9% reprezintă condiţia de acordare a oricăreia dintre facilităţile prevăzute).
Notă: AvocatNet.ro a scris aici despre modalitatea prin care contribuabilii pot scăpa de plata penalităţilor de întârziere la datoriile pe care le au. De asemenea, aici găsiţi informaţii suplimentare despre procedura de aplicare şi acordare a facilităţilor fiscale.
Cum soliciţi Fiscului anularea penalităţilor de întârziere?
După ce se asigură că îndeplinesc condiţiile de acordare a facilităţilor fiscale, amintite anterior, contribuabilii trebuie să notifice organul fiscal competent cu privire la intenţia lor de a beneficia de aceste facilităţi.
Notificarea ce trebuie depusă în acest sens nu este un formular standard, după cum specialiştii ANAF au transmis recent, în cadrul uneia dintre sesiunile de asistenţă şi îndrumare online pentru contribuabili, organizate în fiecare zi de miercuri pe pagina de Facebook a instituţiei. Mai multe clarificări oferite de reprezentanţii Fiscului în legătură cu procedura de aplicare a facilităţilor fiscale puteţi citi aici.
Totodată, potrivit reglementărilor, notificarea nu are un termen-limită de depunere, dar în situația în care un contribuabil doreşte să beneficieze de amânarea la plată a obligațiilor fiscale accesorii, aceasta trebuie depusă la organul fiscal. Reprezentanţii ANAF au atras atenţia că în cazul în care nu se depune notificarea, obligațiile fiscale accesorii nu vor fi amânate la plată.
Prin urmare, documentul va fi întocmit de contribuabilul interesat şi va cuprinde următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Notificarea va fi soluţionată în cel mult cinci zile de la înregistrarea acesteia, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii.
Ulterior depunerii notificării, contribuabilii vor depune la organul fiscal la care sunt arondaţi o cerere de anulare a obligaţiilor de plată accesorii, până cel mai târziu la data de 30 iunie 2016.
La fel ca şi în cazul notificării, cererea va fi depusă la registratura organului fiscal competent sau va fi comunicată prin poştă, prin intermediul unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire, fără a fi necesare alte documente.
Cererea de anulare a accesoriilor trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: numele şi prenumele acestuia sau, după caz, a reprezentantului/împuternicitului, denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax, adresă de e-mail;
- obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii, cu precizarea facilităţilor solicitate;
- precizarea perioadei fiscale, a scadenței, precum și a sumei, în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrisă în rândurile de regularizare;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Atenţie! Cererea de anulare poate fi depusă până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, sub sancţiunea decăderii. Depunerea ulterioară acestui termen este considerată tardivă, iar contribuabilul nu va mai putea beneficia de facilităţile amintite.
Anexat acestui articol găsiţi un model de notificare, prin care contribuabilii îşi exprimă intenţia de a beneficia de facilităţile fiscale prevăzute, precum şi un model de cerere de anulare a accesoriilor, propus de AvocatNet.ro persoanelor juridice care doresc să beneficieze de această facilitate.
Comentarii articol (1)