Fiscul emite notificări în momentul în care sunt identificate, în fiecare lună, în baza de date ANAF și în baza de date a Registrului Comerțului, acele persoane care au înscris mențiuni legate de sediu, asociați sau administratori.
În realitate, potrivit specialiștilor de la Contexpert, „există societăți care, deși au operat modificări în urmă cu luni de zile, au fost notificate abia în decembrie anul trecut”.
Conform legislației în vigoare, Fiscul cere să îi fie furnizate mai multe informații și documente în termen de 15 zile. Termenul impus pentru depunerea formularului 088 privind intenția și capacitatea de a desfășura activități economice, precum și cantitatea mare de informații și documente care trebuie furnizate în acest timp pun firmele în situația de a nu se putea conforma și de a-și pierde, în consecință, codul de TVA.
Prin urmare, aceste firme vor fi obligate să colecteze TVA, pe care nu îl vor putea însă deduce. „Practic, cheltuielile cresc, brusc și neprevăzut, cu 20%.”, au explicat cei de la Contexpert.
Prin depunerea formularului 088, Fiscul efectuează o nouă verificare a criteriilor pentru înregistrarea în scopuri de TVA. În multe cazuri, însă, această acțiune are drept consecință anularea codului de TVA.
În declarația 088, contribuabilii trebuie să răspundă la 20 de întrebări sub forma unui chestionar privind mai multe situații posibile, pe baza cărora le sunt evaluate intenția și capacitatea de a desfășura activități economice. Printre aceste întrebări se numără:
- Spațiul cu destinație de sediu social este în proprietate sau închiriat?;
- Domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social?;
- Dețineți spații cu destinația de sedii secundare declarate?;
- Există asociați și/sau administratori care dețin calitatea de asociat și/sau administrator la persoane impozabile care înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat al statului?;
- Există asociați și/sau administratori care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natură contravențională sau persoane impozabile la care aceștia dețin calitatea de asociați și/sau administratori care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natură contravențională?;
- Există deschis/deschise în țară/străinătate cont/conturi bancare în numele persoanei impozabile, care să fie active la data depunerii prezentei declarații?;
- Număr contracte individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectului de activitate;
- Specificaţi care sunt veniturile brute realizate de asociaţi si administratori persoane fizice în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia;
- Ce studii/ profesii au administratorii persoane fizice şi ce ocupaţii au avut în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia?
De asemenea, pe lângă răspunsurile la aceste întrebări, Fiscul cere și atașarea mai multor documente, unele dintre ele fiind dificil de obținut într-un timp atât de scurt.
Atenție! În cazul în care cererea este încadrată la risc fiscal mediu, mai pot fi solicitate și planul de afaceri pe 3 ani, situația eventualelor pierderi înregistrate în ultimii trei ani, precum și situația furnizorilor și a clienților. În schimb, dacă riscul este unul ridicat, poate fi cerut un control al celor de Antifraudă Fiscală.
Ce documente justificative trebuie atașate?
Contribuabililor le sunt solicitate și acte justificative ale informațiilor înscrise în declarație.
De exemplu, firmele trebuie să depună, alături de formularul 088, și documente precum:
- actele de studii ale administratorilor,
- documente care să ateste natura și cuantumul veniturilor brute realizate de administratori sau asociați în ultimul an,
- copii după contractele de muncă încheiate de firmă (dacă ele există)
- copii după extrase de cont sau alte documente bancare ce atestă existența conturilor bancare active deschise de societatea care solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
În cazul în care documentele sunt emise de autorități străine, acestea trebuie traduse, legalizate și apostilate. În caz contrar, ele pot să nu fie luate în considerare la evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera de TVA.
În opinia celor de la Contexpert.ro, „depunerea formularului trebuie să fie pregătită împreună cu specialiști care au experiență în domeniu și pot preveni eventuale erori, neconcordanțe, deficiențe care pot duce la respingerea cererii”.
Formularul electronic pentru declarația 088, obligatorie pentru obținerea codului de TVA, a fost actualizat
Pe 7 ianuarie 2016, programul informatic de asistență pus la dispoziție de ANAF a suferit modificări în ceea ce privește modul de completare a formularului 088. De la acea dată, contribuabilii pot să completeze noua variantă a documentului fiscal, care conține cele 20 de întrebări și este format din 12 pagini. Mai multe amănunte, AICI.
De curând, procedura de înregistrare în scopuri de TVA a suferit modificări. Concret, la începutul lui ianuarie, un act normativ al Fiscului referitor la formularul 088 a fost publicat în Monitorul Oficial. Potrivit acestuia, varianta din 2016 a acestui document fiscal cuprinde:
- o notă suplimentară ce face trimitere la prevederile Directivei 2005/60/CE privind spălarea banilor.
- posibilitatea ca veniturile persoanelor fizice care au calitatea de asociat/administrator la persoana impozabilă și comunicarea documentelor justificative să poată fi declarate și prin intermediul serviciului online „Spațiul privat virtual”.
- o mențiune privind documentele emise de autorități străine: în cazul în care acestea nu îndeplinesc condițiile de supralegalizare sau nu au aplicată apostila, ele pot să nu fie luate în considerare.
Vă reamintim că persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA trebuie să depună la organele fiscale competente şi cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098), în aceeaşi zi cu depunerea, la oficiul registrului comerţului, a cererii de înmatriculare în registrul comerţului.
Ce evaluează, de fapt, ANAF?
Declarația 088 este evaluată de o aplicație informatică, potrivit ANAF. Cei de la Contexpert au explicat că nu există o listă de criterii transparente pe baza cărora să se ia o decizie corectă. „Din acest motiv, o societate nu cunoaște motivele respingerii.
Prin urmare, dacă un singur criteriu cu punctaj mare nu a fost îndeplinit, compania nu primește codul de TVA. Uneori, motivele pot fi erori de completare sau imposibilitatea de a furniza anumite documente”.
Cum sunt afectate firmele care nu obțin codul de TVA
O analiză realizată de consultanții de la TMF Group România a scos în evidență faptul că persoanele juridice care nu reușesc să finalizeze procedura de înregistrare în scopuri de TVA decid, în multe dintre cazuri, să își dizolve companiile nou înființate.
Respingerea înregistrării în scopuri de TVA a unei companii poate afecta activitatea acesteia pe mai multe paliere, dintre care amintim doar scăderea profitului contabil și o inevitabilă pierdere de lichidități în cazul în care compania solicită înregistrarea în scopuri de TVA și în registrul operatorilor intracomunitari. Puteți citi AICI mai multe amănunte.