Ordinul MFP nr. 104/2016 pentru aprobarea Normelor privind stabilirea procedurii și a condițiilor de autorizare a antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată, prevăzut la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 8 liniuța a doua din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea Comisiei pentru autorizarea antrepozitelor de taxă pe valoarea adăugată și a regulamentului de organizare și funcționare a acesteia a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 92 din 8 februarie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Recentul Ordin MFP a abrogat prevederile Ordinului MFP nr. 24/2014.
Codul fiscal prevede, la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 8, că sunt scutite de TVA livrările de bunuri care urmează să fie plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, definit după cum urmează:
- a) pentru produse accizabile, orice locație situată în România, care este definită ca antrepozit fiscal, în sensul art. 336 pct. 3 din Codul fiscal. Concret, legislația în vigoare stabilește că antrepozitul fiscal este locul în care produsele accizabile sunt produse, transformate, deţinute, primite sau expediate în regim suspensiv de accize de către un antrepozitar autorizat în cadrul activităţii sale;
- b) pentru bunuri, altele decât cele de la lit. a), locațiile definite ca atare prin prezentele norme.
Ordinul MFP nr. 104/2016 prevede că antrepozitul de TVA trebuie să fie autorizat să funcționeze în această calitate de către MFP, cu o singură excepție: antrepozitul de TVA menționat la art. 1 lit. a). Pentru acesta, autorizația de funcționare ca antrepozit fiscal este valabilă în mod automat și pentru funcționarea ca antrepozit de taxă pe valoarea adăugată.
Ca și până acum, locul ce urmează să fie folosit ca antrepozit de TVA trebuie să fie strict deliminat, să aibă acces propriu, iar activitatea ce se desfășoară în acest loc trebuie să fie independentă de alte activități desfășurate de persoana care solicită autorizarea și care să nu aibă legătură cu activitatea de antrepozit de TVA.
De asemenea, persoana care depune cerere pentru obținerea autorizației de antrepozitar de TVA nu are voie să aibă obligații fiscale restante administrate de ANAF. Mai mult, aceasta nu poate să fie în stare de lichidare sau faliment, potrivit Ordinului MFP nr. 104/2016.
Când poate fi revocată autorizația pentru un antrepozit de TVA
Potrivit Ordinului MFP nr. 104/2016, autorizația pentru un antrepozit de TVA poate fi revocată de către Comisia pentru autorizarea antrepozitelor de taxă pe valoarea adăugată în anumite situații, după cum urmează:
a) în cazul unui antrepozitar autorizat, persoană fizică, dacă:
- persoana a decedat;
- persoana a fost condamnată pentru infracțiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită, să nu fi fost condamnată pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Codul vamal, de Legea pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, de Legea contabilității, de Legea societăților;
- a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA.
b) în cazul unui antrepozitar autorizat, care este persoană juridică, dacă se află în una dintre următoarele situații:
- în legătură cu persoana juridică a fost deschisă o procedură de faliment ori de lichidare;
- persoana juridică însăși sau oricare dintre administratorii persoanei juridice a fost condamnat pentru infracțiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită, să nu fi fost condamnată pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Codul vamal, de Legea pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, de Legea contabilității, de Legea societăților;
- a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA;
c) antrepozitarul autorizat nu respectă oricare dintre cerințele obligatorii;
d) când antrepozitarul încheie un act de vânzare a locului sau încetează contractul de închiriere/concesionare/administrare a spațiului respectiv.
În cazul revocării autorizației de antrepozit de TVA, o nouă autorizație poate fi emisă numai după o perioadă de 6 luni de la data la care decizia de revocare a autorizației devine definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau de la data hotărârii judecătorești definitive și irevocabile.
Comisia poate revoca autorizația pentru un antrepozit de TVA și în cazul în care i se aduce la cunoștință că s-a pronunțat o hotărâre definitivă pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Codul de procedură fiscală, de Codul vamal al României, de Legea pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, de Legea contabilității sau de Legea societăților.