Codul de procedură fiscală stabilește că organul fiscal are dreptul să stabilească din oficiu creanțele fiscale prin decizie de impunere în cazul în care contribuabilul nu depune de unul singur declarația de impunere.
Pentru a putea să stabilească din oficiu creanțele fiscale prin decizie de impunere, Fiscul trebuie să notifice mai întâi contribuabilii care nu și-au depus declarația de impunere. Concret, este obligatoriu ca orice contribuabil/plătitor să fie înștiințat cu 15 zile înainte de stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale.
Notă: În cazul contribuabilului/plătitorului inactiv, înștiințarea pentru nedepunerea declarațiilor și stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale nu se face pentru creanțele fiscale administrate de organul fiscal central.
Stabilirea din oficiu a creanței fiscale se face prin estimarea bazei de impozitare. Cu alte cuvinte, Fiscul stabilește baza de impozitare și creanța fiscală aferentă, prin estimarea rezonabilă a bazei de impozitare și poate folosi, în acest context, orice probă și mijloc de probă prevăzute de lege, de fiecare dată când nu poate să determine situația fiscală corectă.
Atunci când organul fiscal stabilește prin estimare bazele de impozitare, acesta trebuie să identifice în prealabil „acele elemente care sunt cele mai apropiate situației de fapt fiscale”, se arată în Codul de procedură fiscală. De asemenea, organul fiscal are obligația să menționeze în actul de impunere motivele de fapt și temeiul de drept care au determinat folosirea estimării, precum și a criteriilor de estimare.
Potrivit legislației în vigoare, organul fiscal procedează la estimarea creanţei fiscale ori de câte ori informaţiile deţinute nu permit estimarea bazei de impozitare.
Contribuabilul/plătitorul poate să depună declarația de impunere pentru creanțele fiscale care au format obiectul deciziei de impunere emisă în condițiile descrise mai sus în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei, chiar dacă acest termen se împlinește după împlinirea termenului de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale.
Precizăm că organul fiscal anulează decizia de impunere la data depunerii declarației de impunere. În această situație, după împlinirea termenului de prescripție, de la data depunerii declarației începe să curgă un nou termen de prescripție.
Decizia de impunere din oficiu, contestată în 45 de zile, nu în 30
În sensul celor prezentate anterior, Agenția Națională de Administrare Fiscală a aprobat un ordin prin care un formular deja existent a fost actualizat, în timp ce unul nou a fost introdus în circuitul fiscal.
Ordinul ANAF nr. 1110/2016 privind modificarea și completarea Ordinului ANAF nr. 3622/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 257 din 6 aprilie 2016 și a intrat în vigoare la momentul publicării.
Notă: AvocatNet.ro a scris pe larg despre prevederile Ordinului ANAF nr. 3622/2015 în acest articol.
Formularul 256 “Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice” a fost actualizat și va fi reglementat începând de acum în Ordinul ANAF nr. 3622/2015. Precizăm că documentul a fost aprobat inițial prin Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 1393/2006, în care poate fi regăsită procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice.
Potrivit actului normativ recent adoptat de Fisc, declarația folosită la stabilirea din oficiu a impozitului pe venitul/câştigul net anual realizat de persoanele fizice se întocmește în două exemplare de către organul fiscal competent, ca și până acum, și se arhivează la dosarul contribuabilului, împreună cu referatul privind estimarea bazei de impunere şi “Anexa la Decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”, după caz.
O noutate este faptul că împotriva acestei decizii se poate depune contestație în termen de 45 de zile de la comunicare, în loc de 30, ca până acum.
De asemenea, Ordinul ANAF nr. 1110/2016 prevede că în noua variantă a formularului 256 se regăsesc și informații privind modalitatea de plată a obligațiilor stabilite. Cu alte cuvinte, achitarea sumelor datorate bugetului de stat poate fi efectuată prin una dintre următoarele modalități:
- în numerar, la unitatea Trezoreriei statului...; impozitul aferent veniturilor din activități agricole se poate achita în numerar și la compartimentele de specialitate ale unității administrativ teritoriale corespunzătoare localității în care își au domiciliul fiscal contribuabilii unde nu există o unitate teritorială a ANAF, dacă între unitatea administrativ-teritorială și ANAF s-a încheiat un protocol în acest scop.
- prin mandat poştal, la subunităţile poştale ale Poştei Române;
- prin virament, utilizând ordinul de plată, din contul propriu deschis la o bancă din România, inclusiv cel emis prin sisteme de plată electronică de tip "internet banking";
- prin virament, utilizând contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice.
Potrivit actului normativ publicat ieri în Monitor, au rămas neschimbate prevederile referitoare la plata impozitului anual datorat. Astfel, acesta se plătește în felul următor:
a) pentru obligaţiile a căror scadenţă a expirat la data comunicării prezentei:
-
dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 - 15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
-
dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
b) pentru obligaţiile a căror scadenţă nu a expirat la data comunicării prezentei, la termenele prevăzute de lege.
De asemenea, în formular se va înscrie, ca în prezent, diferenţa de impozit stabilită în plus, care se va plăti astfel:
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 - 15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
Pentru impozitul anual datorat/diferenţa de impozit stabilită în plus, după caz, se calculează dobânzi și penalități de întârziere, conform legii.
Atenție! Decizia de impunere din oficiu reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare de plată.
Alături de formularul 256, se regăsește în Ordinul ANAF nr. 1110/2016 și Anexa la Decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice, care nu a suferit modificări față de vechea variantă a documentului folosită de ANAF.
Anexa poate fi folosită pentru evidențierea obligațiilor de plată stabilite din oficiu repartizate pe termenele scadente prevăzute de lege, în cazul impunerilor din oficiu efectuate în cursul anului de realizare a veniturilor. Documentul, întocmit în două exemplare de către organul fiscal competent, se arhivează la dosarul contribuabilului, împreună cu referatul privind estimarea bazei de impunere și formularul 256 „Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”.
Un nou document a intrat în circuitul fiscal
Având în vedere că decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice se desființează, potrivit Codului de procedură fiscală, în momentul în care contribuabilul depune declarația de venit, Fiscul a aprobat modelul și conținutul unui nou document fiscal, denumit „Decizie de desființare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice” - formular 257.
După cum îi spune și numele, acest nou formular se utilizează la desființarea deciziei de impunere din oficiu a impozitului pe venitul/câștigul net anual realizat de persoanele fizice. Decizia se întocmește în două exemplare de către organul fiscal competent și se arhivează la dosarul contribuabilului, împreună cu referatul privind estimarea bazei de impunere și decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice, după caz.
Împotriva prezentei decizii se poate face contestaţie, care se depune în termen de 45 zile de la comunicare, la organul fiscal emitent.
Atenție! Formularul 257 produce efecte de la data comunicării sale.