PFA, II, IF şi cabinetele nu îşi pot angaja titularul
Toate formele de activitate amintite anterior nu au personalitate juridică. De altfel, acestea reprezintă o „extensie” a personalităţii titularului (o extensie profesională), astfel încât acesta din urmă nu se poate angaja singur.
La o societate cu răspundere limitată (SRL), asociatul unic/administratorul se poate angaja singur, deoarece SRL este o persoană diferită de fondatorul ei, având personalitate juridică distinctă şi voinţă separată de cea a asociatului, fie el şi asociat unic. Astfel, dacă lucrurile sunt destul de clare la SRL, situaţia fiind lămurită încă de acum câţiva ani, o PFA este văzută, aşa cum am menţionat, doar ca o extensie a activităţii titularului, având un patrimoniu afectat propriu, dar nu şi voinţă proprie.
„PFA nu are personalitate juridică distinctă de persoana fizică ce a creat-o. Veniturile PFA sunt veniturile persoanei fizice şi se impozitează doar o dată. Nu se poate susţine că PFA şi persoana fizică sunt două persoane distincte”, scrie în decizia nr. 386/2011 a Tribunalului Dolj - Secţia Contencios Administrativ.
În mod similar stau lucrurile şi la întreprinderile individuale/familiale sau la profesiile liberale organizate sub formă de cabinete (medicale, de arhitectură etc.).
Angajaţi de orice fel
PFA nu îşi poate angaja titularul, dar poate să angajeze pe soţia titularului, copiii acestuia etc., exact ca în cazul societăţilor sau ONG-urilor. Încă mai stăruie neclaritatea potrivit căreia PFA nu poate să angajeze, în vreme ce întreprinderea individuală poate. Ca să clarificăm, din luna mai 2011 a dispărut pentru PFA limitarea prin care putea să angajeze doar salariaţi din alt domeniu de activitate decât al PFA (spre exemplu, o PFA cu activitatea de consultanţă putea pe atunci să angajeze conducător auto, femeie de serviciu, dar nu şi consultanţi). Prin urmare, în prezent, atât PFA, cât şi întreprinderile individuale pot să angajeze la fel cum o face, spre exemplu, o societate.
Atenţie! În cazul întreprinderilor familiale există interdicţia de a se angaja terţe persoane (din afara familiei), după cum stabileşte art. 28 alin. (4) din OUG nr. 44/2008 privind PFA/II/IF.
Desigur, PFA trebuie să se înregistreze pentru a putea opera în Registrul electronic de evidenţă a salariaţilor (Revisal/Reges), să aibă grijă la toate “capcanele” Codului muncii şi ale legislaţiei muncii privind angajarea sau să întocmească un Regulament intern, în conformitate cu art. 246 din Codul muncii.
Calculul salariilor şi contribuţiilor sociale
În cazul angajaţilor PFA/II/cabinetelor, angajările urmează linia cunoscută de la societăţi. Aşadar, aici nu există diferenţe faţă de SRL, ceea ce înseamnă că:
- PFA pot să acorde tichete de masă, în condiţiile legii;
- PFA pot să acorde vouchere de vacanţă. În acest caz, este nevoie de un buget de venituri şi cheltuieli, fie chiar şi sumar, în care să fie incluse voucherele de vacanţă, obligaţie expres prevăzută în art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă;
- PFA pot să acorde tichete cadou.
Cum plătiţi impozite mai scăzute pentru salariaţi
Ca aspect de optimizare fiscală, PFA/II/profesiile liberale (nu şi IF, despre care am precizat că nu pot avea salariaţi terţe persoane) pot să acorde cadouri în bani sau în natură, inclusiv tichete cadou pentru salariaţi şi copiii minori ai acestora, dar numai în limita a 5% din valoarea anuală a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului. Astfel, ceea ce depăşeşte 5% reprezintă cheltuială nedeductibilă. Tot în cei 5% trebuie să se încadreze, prin însumare cu tichetele cadou, şi:
- tichetele de creşă;
- serviciile de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale şi al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară;
- contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariaţii proprii şi membrii lor de familie (mai exact, dacă titularul PFA/II/cabinetului şi-a angajat soţia, poate să deconteze transportul pentru soţie, dar şi pentru el însuşi , ca membru al familiei soţiei);
- ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave şi incurabile, ajutoarele pentru naştere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;
- alte cheltuieli cu caracter social efectuate în baza contractului colectiv de muncă (mai rar, adesea inexistent la PFA) sau a unui regulament intern (obligatoriu la PFA dacă este angajator).
De interes pentru salariaţii PFA sunt şi alte două sume, neimpozabile pentru salariaţi:
- contribuţiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând contribuţii la schemele de pensii facultative (pilonul III de pensii), în limita echivalentului în lei a 400 de euro anual pentru fiecare persoană;
- în aceeaşi limită sunt neimpozabile la salariat şi primele de asigurare voluntară de sănătate, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfăşoară individual sau într-o formă de asociere.
Atenţie! Contribuţia la pilonul III de pensii şi primele de asigurare voluntară de sănătate se pot cumula (400 de euro + 400 de euro), fiind, aşa cum am precizat anterior, neimpozabile pentru salariaţi.
Cheltuielile conexe activităţii salariaţilor: apropieri faţă de SRL
Deducerile personale pentru salariaţi se acordă, în timp ce contribuţiile sociale aferente salariilor se plătesc exact ca la SRL sau la orice alt angajator.
Normele noului Cod fiscal prevăd că sunt deductibile cheltuielile privind pregătirea profesională şi perfecţionarea salariaţilor contribuabilului (PFA, II etc.), dar şi a contribuabilului însuşi (este o simetrie faţă de SRL, unde din 2016 se prevede că şi cheltuielile aferente pregătirii profesionale a administratorilor sau directorilor sunt deductibile).
De asemenea, sunt deductibile cheltuielile efectuate de PFA/II/cabinet pentru salariaţi (nu şi pentru titular) pe perioada delegării/detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, reprezentând:
- indemnizaţiile plătite salariaţilor; şi
- cheltuielile de transport şi cazare.
Toate acestea se impozitează la salariaţii PFA la fel ca la SRL (neimpozabile până la 2,5 x plafonul legal, impozabile peste acest plafon).
Diferenţieri faţă de SRL
La PFA apare o diferenţă de nuanţă care avantajează pe titularul PFA: deşi acesta nu se poate angaja singur, poate să acorde şi să deducă sumele aferente pilonului III de pensii şi primele de asigurare voluntară de sănătate şi în folosul său personal, ceea ce nu este permis asociatului unui SRL care nu este şi salariat al acelui SRL.
În schimb, PFA nu beneficiază de nicio reducere a impozitului dacă are mai mulţi angajaţi, aşa cum se întâmplă la microîntreprindere.
O posibilă capcană pentru PFA/II
Cele ce urmează sunt valabile doar pentru PFA şi întreprinderi individuale: OUG nr. 44/2008 privind funcţionarea acestora prevede că titularii de PFA/II au obligaţia de a solicita înscrierea în registrul comerţului a menţiunilor privind participarea în mod obişnuit a soţiei/soţului la activitatea desfăşurată de întreprinderea individuală/persoana fizică autorizată, pe baza declaraţiei pe propria răspundere şi a certificatului de căsătorie.
Accentul se pune aici pe “obişnuit” (participarea în mod obişnuit). Nicio normă nu spune ce înseamnă “obişnuit”, dar, conform prevederilor în vigoare, soţia/soţul titularului întreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura:
- în sistemul public de pensii pe bază de contract de asigurare socială;
- în sistemul asigurărilor pentru şomaj, prin încheierea unui contract de asigurare de şomaj;
- în sistemul asigurărilor de sănătate, în condiţiile prevăzute de legea şomajului.
Aceste persoane nu sunt salariaţi ai PFA/II şi momentan aceste persoane se pot asigura, deci nu e obligatoriu. Deocamdată e un „recensământ” făcut lejer de stat, pe cheltuiala PFA-ului (căci orice act la Registrul comerţului costă). Având în vedere experienţa cu introducerea obligatorie a CASS la PFA în 2016, după ce ani de zile a fost cu „PFA se poate asigura”, este foarte probabil ca aceste persoane „care ajută”, odată cunoscute, să fie supuse obligatoriu contribuţiilor.
Aşa încât dacă sunteţi PFA/II, cântăriţi bine cuvântul „obişnuit”! Dacă nu vă ajută sistematic, ci sporadic, declaraţia „nu este cazul” este cea mai potrivită.
OUG nr. 44/2008 nu prevede niciun termen pentru declarare, cu excepţia PFA/II nou înfiinţate, unde declaraţia se dă la înfiinţare. De asemenea, actul normativ nu stabileşte (încă) nicio sancţiune în caz de nedeclarare, astfel încât, cel puţin pentru moment, aveţi timp să cântăriţi decizia.
Comentarii articol (0)