Clasificarea ocupațiilor din România este, potrivit Legii șomajului nr. 76/2002, un sistem de identificare și codificare a ocupațiilor din economie. Actualizarea COR are loc, periodic, la solicitarea celor interesați sau în baza unor reglementări speciale, prin ordin comun al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice (MMFPSPV) şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică (INS).
În prezent, angajatorii sunt obligați să folosească, la momentul redactării contractelor de muncă, Clasificarea ocupațiilor din România - nivel de ocupație (șase caractere), care a fost aprobată prin Ordinul comun MMFPSPV şi INS nr. 1.832/856/2011.
Potrivit legislației în vigoare la acest moment, clasificarea ocupațiilor din România se aplică în toate domeniile de activitate economică şi socială şi este obligatorie pentru toate organele administraţiei publice centrale şi locale, unităţi bugetare, operatori economici, indiferent de forma de proprietate, organizaţii patronale, sindicale, profesionale şi politice, fundaţii, asociaţii şi alte persoane fizice şi juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, la completarea documentelor oficiale ori de câte ori se cere precizarea ocupaţiei.
Conform clasificării cuprinse în actul normativ citat, ocupațiile pot fi grupate în nouă grupe majore, astfel:
- Grupa Majoră 1 - Membri ai corpului legislativ, ai executivului, înalţi conducători ai administraţiei publice, conducători şi funcţionari superiori
- Grupa Majoră 2 - Specialişti în diverse domenii de activitate
- Grupa Majoră 3 - Tehnicieni şi alţi specialişti din domeniul tehnic
- Grupa Majoră 4 - Funcţionari administrativi
- Grupa Majoră 5 - Lucrători în domeniul serviciilor
- Grupa Majoră 6 - Lucrători calificaţi în agricultură, silvicultură şi pescuit
- Grupa Majoră 7 - Muncitori calificaţi şi asimilaţi
- Grupa Majoră 8 - Operatori la instalaţii şi maşini; asamblori de maşini şi echipamente
- Grupa Majoră 9 - Muncitori necalificaţi
Concret, potrivit legislației aflate în vigoare, angajatorii trebuie să încadreze salariații în acele funcții sau ocupații aprobate prin actul normativ menționat mai sus.
Important! Înregistrarea în registrul general de evidență a salariaților - Revisal și transmiterea contractelor individuale de muncă ce conțin funcția menționată în COR către inspectoratele teritoriale de muncă se face, la ora actuală, potrivit dispozițiilor HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor.
Codul muncii prevede că, pe lângă identitatea părților, locul de muncă sau posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri, sediul sau domiciliul angajatorului, criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului și riscurile specifice postului, salariatul are dreptul să fie informat și cu privire la funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și cu privire la fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului.
Mai mult, Legea șomajului prevede o amendă cuprinsă între 3.000 și 5.000 de lei pentru angajatorul care nu menționează în contractul individual de muncă atât funcția, cât și codul COR aferent.
Ce soluții există dacă o ocupație nu este inclusă în COR?
La ora actuală, deși COR-ul cuprinde câteva mii de funcții (puteți consulta lista aici), multe dintre posturile pe care se fac angajări în acest moment nu au un corespondent în nomenclatorul meseriilor. Acest lucru se datorează faptului că unele activități au apărut recent datorită dezvoltării și diversificării aduse de tehnologie, precum și în urma efectelor produse de criza economică.
Este important însă de știut că angajatorii pot rezolva această problemă printr-un mic artificiu: aceștia pot folosi un cod apropiat de ocupația noului salariat.
La solicitarea AvocatNet.ro, Corina Neagu, Managing Partner @Dare, Development Advice & REsources, a explicat că, în situația în care ocupația noului salariat nu se regăsește în COR, poziția respectivă trebuie să fie asimilată unui cod deja existent, „chiar dacă acesta nu corespunde integral”.
„Din păcate, COR-ul este un document perimat, care trebuie actualizat în mod regulat. Evident că sunt foarte multe ocupații în acest moment la nivel internațional pe care le găsim în România și care nu au corespondent în COR, pentru simplul motiv că există multă birocrație în spate pentru introducerea acestora”, a explicat Corina Neagu.
Potrivit specialistului contactat de redacția noastră, printre ocupațiile care nu se regăsesc în COR, deși sunt trecute în contractele de muncă în ultima perioadă, se numără posturile de Software Developer, HR Business Partner, Release Manager, Software Architect, Audit Manager etc.
Lista a fost completată de Cristina Vulpe, Employee Administration Coordinator, Smartree Romania, care a precizat că printre funcțiile care nu fac parte din COR în acest moment se află și cele de manager vânzări, director logistică, generalist resurse umane.
Important! La solicitarea AvocatNet.ro, expertul în legislația muncii Ana Ștefănescu a explicat că există și ocupații/funcții care nu există în COR, acestea fiind reglementate de alte acte normative.
„Ocupaţii specifice sunt reglementate şi în alte acte normative aplicabile în domeniul resurselor umane, atât pentru sectorul privat cât şi pentru cel public, vizând şi controlul relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă, supravegherii pieţei muncii, securităţii sociale. În sectorul public există indicii în acest sens pentru anumite funcţii în regulamentele de organizare şi funcţionare sau în culegeri de bune practice, cum ar fi „Manualul de management al resurselor umane” elaborat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. De exemplu, Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii face referire la funcția de inspector de muncă”, a menționat Ana Ștefănescu.
Cum pot angajatorii să propună noi ocupații
Reprezentanții Inspecției Muncii au precizat, la solicitarea redacției noastre, că la momentul redactării unui contract de muncă este obligatorie completarea ocupației pe care este încadrat salariatul. În caz că în legislaţie nu există ocupaţia dorită, angajatorii trebuie să ceară autorităţilor actualizarea COR.
„În cazul în care o ocupație nu există în acest nomenclator și trebuie introdusă, se pot formula cereri/solicitări către Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, care pe baza Ordinului nr. 270/273 din 12 iunie 2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupațiilor din România va desfăşura mai departe activităţile necesare actualizării”, au declarat pentru AvocatNet.ro reprezentanţii Inspecției Muncii.
Potrivit Managing Partner-ul @Dare Corina Neagu, „din punct de vedere legislativ (angajatorii - n. red.) nu pot decât să asimileze și să se adapteze. Din punct de vedere organizatoric și procedural, angajatorii pot face front comun și pot propune noi categorii de ocupații astfel încât COR-ul să fie în permanență actualizat împreună cu Revisal-ul, pentru a corespunde tendințelor și cerințelor internaționale”.
La rândul său, Cristina Vulpe, Employee Administration Coordinator, Smartree Romania, a explicat pentru AvocatNet.ro că angajatorul poate să ceară adăugarea în nomenclatorul COR a unor noi ocupații prin depunerea la Ministerul Muncii a unui dosar care să cuprindă:
a) un memoriu justificativ, din care să reiasă:
- denumirea ocupaţiei, în limba română, pentru care se face cererea de introducere în COR;
- codul COR pentru grupa de bază, precum şi codul COR pentru ocupaţia propusă a fi introdusă în COR;
- codul activităţii economice din Clasificarea activităţilor din economia naţională (CAEN), care presupune introducerea ocupaţiei propuse, pentru realizarea concordanţei dintre activitate şi ocupaţie;
- studiile şi analizele făcute de agenţii economici interesaţi pe piaţa forţei de muncă, din care să rezulte necesitatea actualizării, anexate memoriului justificativ;
b) descrierea ocupaţiei, din care să rezulte următoarele elemente:
- atribuţii şi responsabilităţi;
- uneltele şi instrumentele de lucru utilizate;
- programul de lucru;
- mediul de activitate;
- situaţiile de risc;
- cerinţele pentru exercitarea ocupaţiei;
- cerinţele referitoare la formarea profesională;
- nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupaţiei;
- tipul actului de calificare solicitat pentru practicarea ocupaţiei;
- specializarea obţinută prin actul de calificare, conform legislaţiei în vigoare;
- salarizarea;
- promovarea în muncă;
- dinamica meseriei pe piaţa muncii;
- meserii înrudite din COR;
- specializările;
c) o adresă din partea ministerului de resort care reglementează activitatea în domeniu sau, după caz, a asociaţiilor profesionale, din care să rezulte acordul acestora pentru actualizarea COR;
d) precizarea bazei legale prin care s-a aprobat practicarea ocupaţiilor respective;
e) anexa nr. 1 „Lista cuprinzând ocupaţiile propuse a fi introduse în COR”, completată;
f) după caz, anexa nr. 2 „Lista cuprinzând ocupaţiile propuse a fi radiate din COR”, completată.
Aplicaţia Revisal a fost actualizată recent
Inspecția Muncii a pus la dispoziţia angajatorilor, începând cu data de 16 aprilie, o nouă versiune -- actualizată -- a aplicaţiei Revisal, în conformitate cu prevederile HG nr. 1105/2011 (ultimul act normativ care a modificat HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor), cu ocupaţiile incluse până în prezent în COR.
Potrivit informațiilor publicate de Inspecția Muncii, actualizarea portalului Revisal a venit „în sprijinul angajatorilor care folosesc calea de transmitere on-line a registrului, ca o modalitate modernă şi eficientă de lucru conformă cu normele legislative în vigoare”.
Instituția a anunțat totodată că, în perioada următoare, angajatorii pot folosi în paralel „aplicația Revisal versiunea 5.0.8 și aplicația Revisal versiunea 6.0.4, precum și aplicații non-Revisal configurate ținând cont de specificațiile tehnice publicate pe portalul Inspecției Muncii”.
Totodată, odată efectuată transmiterea registrului în formatul stabilit prin ultima versiune de specificaţii tehnice publicate pe site-ul Inspecţiei Muncii, specificaţii conforme cu prevederile HG 500/2011, angajatorul nu mai poate să revină la formatul anterior de registru (cel conform cu prevederile HG 161/2006).
Atenție! Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Harghita nu le recomandă angajatorilor să își instaleze noua versiune a sistemului privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), care a fost lansată pe 16 aprilie, întrucât se preconizează că, în curând, va fi lansată o versiune revizuită. AvocatNet.ro a scris pe larg despre acest subiect AICI.
„Recomandarea noastră este să nu instalați deocamdată versiunea nouă Revisal, să așteptăm până apare o versiune revizuită. Până una alta, se pot depune în continuare din versiunea veche fără probleme pentru minim 2 luni”, au explicat cei de la ITM Harghita.
Notă: AvocatNet.ro a prezentat un ghid referitor la instalarea corectă a Revisal, varianta 6.0.4, AICI.
Aplicaţia Revisal fusese actualizată ultima dată în anul 2011, iar de atunci și până anul acesta Clasificarea ocupațiilor a suferit mai multe modificări.
Mai precis, după cinci ani de așteptare din partea angajatorilor, care nu au putut pune în aplicare schimbările legislative apărute, aceștia pot acum să transmită funcțiile/ocupaţiile contractelor individuale de muncă folosind nomenclatorul COR compatibil ISCO 08, actualizat la nivelul Ordinului Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) nr. 2196/2015 de modificare şi completare a Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (șase caractere), care se află în vigoare din noiembrie 2015 (aceasta a fost, practic, cea mai recentă modificare a COR).
Concret, până la 1 iulie 2016, angajatorii pot să transmită funcțiile și ocupațiile contractelor individuale de muncă folosind atât COR compatibil ISCO 08 în conformitate cu prevederile Ordinului MMFPS nr. 1832/2011, cât şi ISCO 08 în conformitate cu prevederile Ordinelor MMFPS de modificare şi completare a COR nr. 177/2012, 150/2013, 2176/2013, 190/2014, 433/2014, 1419/2014, 123/2015, 747/2015, 2196/2015, despre ale căror prevederi puteți citi mai multe amănunte aici.
După această dată, însă, va fi acceptat pentru transmiterea registrului de salariați numai COR compatibil ISCO 08, actualizat la nivelul Ordinului MMFPSPV nr. 2196/2015.