Din iunie 2014, odată cu publicarea şi intrarea în vigoare a Ordinului ministrului delegat pentru IMM nr. 698/2014 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare si aplicare a Testului IMM, autorităţile trebuiau să evalueze sistematic impactul proiectelor de acte normative prin aplicarea "Testului IMM", acesta fiind practic o modalitate de evaluare a impactului economic, social şi de mediu pe care propunerile legislative îl au asupra IMM-urilor.
Potrivit actului normativ citat, "Testul IMM" constă în efectuarea unui sondaj de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare a acestuia, cu privire la potenţialele efecte generate în activitatea întreprinderilor mici si mijlocii de introducerea noilor reglementări. Astfel, ar trebui analizată, calitativ şi cantitativ, distribuţia costurilor potenţiale şi a beneficiilor, ţinând cont de dimensiunea întreprinderii şi făcând diferenţieri între întreprinderi micro, mici, mijlocii şi mari.
Mai mult, potrivit normelor în vigoare, iniţiatorul actului normativ este obligat să facă cunoscut pe pagina proprie de internet faptul că este realizat "Testul IMM" pentru proiectul de act normativ şi trebuie să afişeze modalitatea în care se desfăşoară acesta. De asemenea, în funcţie de conţinutul proiectului de act normativ, cei care lansează documentele trebuie să înştiinţeze organizaţiile mediului de afaceri, asigurându-se că reprezentanţii IMM-urilor sunt consultaţi cu prioritate.
Potrivit Ordinul nr. 698/2014, consultările cu mediul de afaceri se pot realiza prin intermediul uneia dintre următoarele modalităţi:
- sondaj online pe www.imm.gov.ro;
- mese rotunde de consultări cu părţile implicate;
- paneluri pentru testarea întreprinzătorilor pentru a verifica noile iniţiative;
- comitete specifice;
- forumuri şi consultări on-line.
Totuşi, deşi prevederile aminite anterior există în legislaţie de aproape doi ani, acestea nu au fost efectiv aplicate, motiv pentru care Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a prezentat recent Executivului un Memorandum prin care propune ca proiectele de acte normative să poată fi aprobate de Guvern, dar şi de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale (Agenţia Naţională de Admnistrare Fiscală, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului etc) doar după ce vor avea avizul Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii (GEIEAN).
Cu alte cuvinte, Ministerul Economiei doreşte să simplifice relaţia statului cu mediul de afaceri, astfel încât să fie identificate corecţiile şi îmbunătăţirile care se impun în definitivarea proiectelor de acte normativ.
"(...) Insistăm asupra faptului că niciun act normativ, cu impact asupra mediului de afaceri, nu este adoptat de către Guvern dacă Testul IMM nu este aplicat într-un mod transparent”, scrie într-un comunicat de presă remis joi de instituţia citată.
De altfel, avizul GEIEAN, prin aplicarea "Testului IMM", se va face atât asupra proiectelor de acte normative ce au nevoie de aprobarea Guvernului pentru a se aplica, cât şi în cazul ordinelor, instrucţiunilor şi altor acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice de specialitate din sfera impozitelor şi taxelor, ajutoarelor de stat, înregistrării şi autorizării persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale sau întreprinderilor familiale şi a persoanelor juridice, aşa cum reiese din comunicatul Ministerului.
Notă: Mai multe detalii despre modalitatea în care trebuie să se desfăşoare "Testul IMM" sunt aici.