Statul le oferă facilități studenților care vor să-și înființeze propriul business, inițiativă reglementată prin Hotărârea de Guvern nr. 166/2003 (act normativ aplicabil de la începutul anului 2013), potrivit unui anunț publicat de ONRC.
Concret, la art. 1 din actul normativ se stipulează că, pentru a sprijini studenții care vor să înființeze o afacere proprie, autorităţile acordă unele scutiri de la plata taxelor și tarifelor, după cum urmează:
- taxele şi tarifele pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate de ONRC, prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, tarifele pentru operaţiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor registrului comerţului, precum şi tarifele pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile registrului comerţului la înregistrarea constituirii comercianţilor;
- taxele şi tarifele pentru autorizarea funcţionării comercianţilor, solicitate la constituire;
- taxele şi tarifele pentru obţinerea de la administraţia publică locală a autorizaţiei de desfăşurare a unor activităţi economice în mod independent;
- taxele pentru publicarea, în extras, în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a încheierii de înmatriculare pronunţate de judecătorul-delegat la Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal;
-
taxele de timbru pentru activitatea notarială, aferente actelor în cazul cărora este prevăzută obligativitatea încheierii acestora în formă autentică:
- când printre bunurile subscrise ca aport în natură la capitalul social se află un teren;
- când forma juridică a societății comerciale implică răspunderea nelimitată a asociaților sau a unora dintre ei pentru obligațiile sociale;
- când societatea comercială se constituie prin subscripție publică.
Pentru a putea beneficia de aceste înlesniri, tinerii antreprenori trebuie să îndeplinească trei condiții, reglementate de aceeaşi hotărâre de Guvern:
- să urmeze cursurile unei forme de învățământ superior de lungă sau de scurtă durată la o instituție de învățământ superior acreditată;
- să fie cel puțin în al doilea an de studiu și să fi promovat toate obligațiile prevăzute de senatul universității;
- să nu fi depășit vârsta de 30 de ani.
În afară de condițiile amintite mai sus, tinerii au nevoie și de o cerere de înregistrare şi autorizare a funcţionării comerciantului, care trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, şi actul doveditor emis de instituţia de învăţământ superior acreditată, din care să rezulte că studentul fondator îndeplineşte condiţiile prevăzute enumerate mai sus.
Studenții pot constitui o societate comercială, în condițiile legii și ale hotărârii de Guvern la care facem referire, individual ori împreună cu alți studenți care îndeplinesc cele trei condiții amintite. De reţinut este că facilitățile se acordă o singură dată și pentru constituirea unei singure societăți, conform reglementărilor în vigoare.
În altă ordine de idei, nu fac obiectul facilităţilor fiscale prevăzute de HG nr.166/2003 taxa de verificare şi/sau rezervare firmă şi/sau emblemă.
Atenţie! Studenţii cetăţeni străini, care urmează cursurile unei instituţii de învăţământ superior pe teritoriul României, nu beneficiază de scutirile prevăzute de HG nr.166/2003.
Tinerii care nu îndeplinesc condițiile pot fi acționari
Având în vedere că Legea societăților nr. 31/1990 nu condiţionează calitatea de administrator de deţinerea calităţii de asociat/acţionar, o societate care a beneficiat la înfiinţare de facilităţile fiscale menţionate mai sus poate numi administratori persoane care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de HG nr. 166/2003 pentru acordarea acestor facilităţi.
Dacă în termen de trei ani de la înmatricularea societății tânărul antreprenor își cesionează parțial sau total, prin orice modalitate, părţile sociale sau acţiunile, „societatea comercială are obligaţia restituirii integrale a sumelor reprezentând taxe şi tarife, prevăzute la art. 1, pentru care s-a acordat scutire de plată”, se mai stipulează în actul normativ.
Din acest motiv, Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal este obligat ca la primirea cererii de înregistrare a menţiunii de cesiune să solicite dovada privind plata sumelor pentru care s-a acordat scutire, la nivelul taxelor şi tarifelor în vigoare la data efectuării plăţii.
Verificarea disponibilităţii emblemei şi/sau rezervarea acesteia
Persoanele care vor să verifice disponibilitatea emblemei şi/sau să o rezerve au nevoie de o serie de documente, potrivit ONRC. Concret acestea sunt:
- cererea de verificare disponibilitate şi/sau rezervare emblemă (original) - formular;
- macheta emblemei în trei exemplare (original);
- dacă este cazul, împuternicire specială sau avocaţială pentru persoana desemnată să îndeplinească formalităţile legale (original);
-
dovezile privind plata taxei de registru (detalii aici):
- 45 de lei - taxa de registru;
- 27 de lei - reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin, prevăzute de Legea nr. 85/2014.
Emblema este un element complementar și facultativ, tinerii întreprinzători trebuind să știe că aceasta este necesară pentru identificarea și individualizarea profesionistului, dar și că deosebește tipurile de comerț de același fel. Astfel, emblema poate fi:
- reprezentată prin cuvinte, atunci când constă într-o denumire;
- reprezentată figurativ, atunci când constă într-o reprezentare grafică;
- complexă, atunci când este alcătuită din combinarea cuvintelor cu elemente figurative.
În cerere, trebuie trecută descrierea elementelor emblemei (conţinut, formă, culoare şi altele), descriere care se va include şi în actul constitutiv şi/sau modificator.
De asemenea, emblema trebuie scrisă în limba română. Dacă aceasta cuprinde o denumire, firma trebuie înscrisă cu litere având mărimea de cel puțin jumătate din cea a literelor cu care este scrisă emblema.
La cererea de înregistrare a emblemei se ataşează două exemplare ale acesteia, cu dimensiuni de 6 X 6 cm.
Nu pot fi înregistrate drept embleme, fără autorizarea organelor competente, denumiri și reprezentări figurative care cuprind reproduceri sau imitații de steme, drapele, embleme de stat, sigilii oficiale, blazoane etc.
Rezervarea emblemei este valabilă pentru o perioadă de cel mult trei luni de la data înregistrării cererii. În schimb, emblemele radiate din registrul comerțului nu sunt disponibile pentru o perioadă de doi ani de la data radierii.
Mai trebuie precizat că documentele se depun (la ORC în raza căruia firma își stabilește sediul social) la ghișeu, prin corespondență sau în formă electronică (situație în care este necesară semnătura electronică extinsă).