Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1486/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 337 din 3 mai. Actul normativ abrogă Ordinul ANAF nr. 2252/2015, noile schimbări intrând în vigoare de la data apariției în publicația oficială a României. Normele astfel adoptate sunt armonizate cu prevederile Codului vamal al Uniunii Europene.
Statutul de operator economic autorizat poate fi solicitat de operatorii economici definiți la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, potrivit căruia „operatorul economic” reprezintă „o persoană care desfășoară, în cadrul activității sale profesionale, activități reglementate prin legislația vamală”.
Ce condiții trebuie îndeplinite
Completarea cererii pentru obținerea statutului de operator economic autorizat este primul pas pe care trebuie să-l parcurgă solicitantul. Cererea poate fi descărcată de pe site-ul www.customs.ro. Apoi, ANAF, prin Direcția Generală a Vămilor, eliberează o autorizație AEO, în baza evaluării rezultatelor obținute în urma unui proces de auditare al solicitantului.
Pentru a obține statutul de „operator economic autorizat”, persoanele care desfășoară, în cadrul activității profesionale, activități reglementate prin legislația vamală trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
- absența unei încălcări grave sau a unor încălcări repetate a legislației vamale și a dispozițiilor fiscale, inclusiv absența unui cazier conținând infracțiuni grave legate de activitatea economică a solicitantului;
- dovedirea de către solicitant a unui nivel ridicat de control al operațiunilor sale și al fluxului mărfurilor, prin intermediul unui sistem de gestionare a registrelor comerciale și, după caz, de transport, care să permită efectuarea adecvată a controalelor vamale;
- solvabilitate financiară, care se consideră a fi dovedită atunci când solicitantul are o situație financiară bună care îi permite să își îndeplinească angajamentele, ținând seama în mod corespunzător de caracteristicile tipului de activitate comercială în cauză;
- pentru operatorii economici autorizați pentru simplificări vamale, standardele practice de competență sau calificările profesionale care sunt în legătură directă cu activitatea desfășurată;
- pentru operatorii economici autorizați pentru securitate și siguranță, standardele de securitate și siguranță corespunzătoare, care se consideră a fi îndeplinite atunci când solicitantu demonstrează că menține măsurile adecvate pentru a garanta securitatea și siguranța lanțului de aprovizionare internațional.
Există mai multe tipuri de autorizări
Cât privește statutul de operator economic autorizat, acesta cuprinde mai multe tipuri de autorizări și autorizații:
- cea de operator economic autorizat pentru simplificări vamale, care îi permite titularului să beneficieze de anumite simplificări în conformitate cu legislația vamală – Autorizație AEO (Agent Economic Autorizat) – Simplificări vamale (AEOC);
- cea de operator economic autorizat pentru securitate și siguranță, care conferă titularului dreptul la facilități în materie de securitate și siguranță – Autorizație AEO – Securitate și siguranță (AEOS).
Persoanele care dețin autorizații AEO de tip AEOS și de tip combinat AEOC/AEOS beneficiază de facilități în ceea ce privește controalele vamale referitoare la securitate și de acordurile de recunoaștere reciprocă (MRA), cu țările din afara Uniunii.
Cum se procedează
Operatorii economici care vor să obțină statutul de operator economic autorizat transmit documentația completă în format letric la registratura ANAF - Direcția Generală a Vămilor, București, dar și în format electronic la adresa aeo_ro@customs.ro. Alături de cererea tipizată, despre care am amintit mai sus, dosarul mai trebuie să cuprindă:
- chestionarul de autoevaluare AEO. Modelul acestuia și instrucțiunile de completare se regăsesc pe site-ul www.customs.ro la secțiunea Formulare;
- certificatul de înregistrare al operatorului economic, în fotocopie;
- actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările și completările ulterioare, după caz, în fotocopie;
- cazierul judiciar al persoanei care reprezintă legal operatorul economic în raporturile juridice cu autoritățile vamale;
- cazierul judiciar al angajatului operatorului economic, responsabil cu reprezentarea acestuia față de autoritatea vamală;
- cazierul fiscal și certificatul de atestare fiscală, eliberate de autoritatea fiscală competentă;
-
o declarație pe propria răspundere, depusă de reprezentantul legal al operatorului economic prin care se obligă:
- să notifice ANAF – Direcției Generale a Vămilor orice modificare survenită în activitatea pe care urmează să o desfășoare, legată de operațiunile pe care trebuie să le reglementeze autorizația AEO sau de informațiile transmise inițial care au stat la baza eliberării autorizației AEO;
- să informeze ANAF – Direcția Generală a Vămilor cu privire la evenimentele semnificative care ar putea afecta autorizarea sa, inclusiv cu privire la cazurile în care apare o modificare a condițiilor de acces la informații sau a modalităților prin care informațiile respective sunt făcute disponibile;
- o declarație pe proprie răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic din care să reiasă că proprietarii/acționarii principali sunt/nu sunt cunoscuți de către autoritățile vamale pentru abateri anterioare.
În termen de cinci zile de la data acceptării cererii, dosarul complet, inclusiv fișa riscurilor, se transmite structurii cu atribuții de verificare în domeniul AEO din cadrul Direcției regionale vamale în a cărei rază de competență se află domiciliul fiscal al operatorului economic.
Structura cu atribuții de verificare întocmește un audit, iar în termen de 60 de zile de la data primirii dosarului, echipa de audit face raportul de audit în baza verificărilor proprii și a celor obținute de la celelalte echipe implicate în verificările concomitente, dacă e cazul. Termenul se poate prelungi cu maximum 30 de zile, pe baza unor solicitări justificate ce vor fi anexate la raportul de audit.
Raportul de audit final, însoțit de lista de verificare completată cu rezultatele auditului și cu documentele justificative necesare susținerii constatărilor, se transmite, în termen de maximum cinci zile de la data luării la cunoștință de către solicitant, la ANAF – Direcția Generală a Vămilor.
În termen de 15 zile de la data primirii raportului de audit, conținând propunerea de acordare a statutului de operator economic autorizat, ANAF – Direcția Generală a Vămilor eliberează autorizația AEO.
O dată la cel puțin trei ani, echipa de audit verifică respectarea de către operatorul economic autorizat a condițiilor și criteriilor aplicabile, conform riscurilor identificate în procesul de auditare. Totodată, periodic se evaluează și condițiile și criteriile aplicabile acestuia, pe baza analizei de risc, pentru identificarea eventualelor noi riscuri.