Anul acesta, termenul-limită pentru depunerea situațiilor financiare pe 2015 este 30 mai 2016. Mai precis, situațiile financiare anuale și situațiile anuale simplificate se depun la unitățile teritoriale ale MFP în 150 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar (și anume 31 decembrie 2015).
Conform calculelor noastre, termenul de 150 de zile se împlinește pe 29 mai, însă aceasta este o zi de duminică, astfel că termenul se amână pentru următoarea zi lucrătoare.
Regulile privind depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul 2015, aprobate prin Ordinul MFP nr. 123/2016, prevăd că microentitățile, entitățile mici, respectiv entitățile mijlocii și mari (entitățile sunt grupate pe baza unor criterii de mărime) trebuie să întocmească bilanțuri formate din documente diferite. AvocatNet.ro a scris pe larg despre deosebirile dintre cele trei tipuri de entități, în articolele de aici și aici.
Verificarea, posibilă pe portalul Fiscului
Dacă ați predat deja bilanțurile pe 2015, puteți vedea dacă situațiile financiare au fost depuse corect prin accesarea următorului link:https://www.anaf.ro/StareD112/ (la aceeași adresă poate fi verificată și depunerea corectă a declarației fiscale unice).
În această pagină trebuie să completați în câmpurile din tabel două numere diferite în funcție de modalitatea în care au fost depuse bilanțurile – pe internet sau direct la ghișeu.
Astfel, dacă situațiile financiare anuale au fost depuse la Finanțe în ultimele trei luni prin intermediul internetului, datele cerute sunt indexul de încărcare (codul primit la încărcarea raportărilor anuale pe portalul e-guvernare.ro) și CIF-ul societății pentru care a fost depusă raportarea anuală. În schimb, dacă documentele au fost aduse la ghișeu, va fi nevoie de numărul de înregistrare primit acolo și de CIF.
După completarea acestor două câmpuri, sistemul va genera o recipisă din care puteți afla informații referitoare la starea raportărilor anuale, cu alte cuvinte, dacă acestea au fost sau nu transmise corect.
Important! Recipisa este accesibilă numai 60 de zile de la depunerea raportărilor anuale. Astfel, este de preferat să o descărcați și să o păstrați.
În cazul în care recipisa pe care o veți primi după introducerea datelor menționate mai sus vă informează că „Nu există erori de validare”, înseamnă că toate criteriile de validare verificate de serverul central al ministerului Finanțelor au fost îndeplinite. În această situație, raportările anuale au fost transmise corect.
Cum ești avertizat că au existat probleme la depunere
Dacă situațiile financiare anuale nu au fost corecte, veți fi informați că „Documentul are erori de validare”. Acest lucru înseamnă că documentul pe care l-ați depus a primit număr de înregistrare și s-a emis recipisa, dar există erori în conținutul său.
În această situație trebuie să verificați recipisa primită și vă vedeți ce erori au fost constatate de sistem în document. Vă reamintim că, după corectarea erorilor indicate în recipisă, situațiile financiare anuale trebuie să fie depuse încă o dată.
Totodată, sistemul mai poate să genereze și mesajul „Fișierul depus nu este un document valid”. În acest caz, documentul pe care l-ați depus nu a fost deloc înregistrat. Este necesar să corectați documentul și să reluați depunerea.
Cum trebuie să procedezi pentru a transmite online bilanţurile
Situațiile anuale la 31 decembrie se pot depune la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor ori la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă.
Pentru a depune online raportările anuale, societățile comerciale trebuie să folosească programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor Publice pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, care conține datele de identificare a societății, precum și un fișier cu extensia zip.
Fișierul cu extensia zip va conține situațiile financiare anuale și documentele cerute de lege așa cum acestea sunt întocmite de societăți și scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip”.
Ce amenzi riști dacă nu depui la timp bilanțurile
Nerespectarea reglementărilor emise de MFP cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal la unitățile teritoriale fiscale a situațiilor financiare anuale constituie contravenție și se sancționează cu amendă.
Pentru nedepunerea în termenul legal a situațiilor financiare, amenda este cuprinsă între 300 și 1.000 de lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare.
Pe de altă parte, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare, amenda variază între 1.000 și 3.000 de lei, în timp ce, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare, contribuabilii pot plăti până la 4.500 de lei, dar nu mai puțin de 1.500 de lei.
Totodată, pentru neîntocmirea și nesemnarea situațiilor financiare anuale, amenda este cuprinsă între 2.000 și 3.000 de lei.
Notă: Mai multe informații despre ce documente trebuie să conțină situațiile financiare anuale puteți citi aici.
Comentarii articol (1)