O nouă procedură de anulare a codului de TVA și un nou formular 088 sunt propuse de ANAF prin două proiecte de ordin, despre care AvocatNet.ro a scris în acest articol.
Foarte important pentru firmele aflate deja în sistemul de TVA (având cod de TVA valid) este că vor depune formularul 088 toate societățile identificate de către ANAF ca având risc fiscal, obligația nemaifiind doar pentru cele care își schimbă sediul, asociații și/sau administratorii.
Mult așteptatul ordin care își dorea să simplifice procedura de înregistrare în scopuri de TVA va complica și mai mult viața societăților pe care ANAF le consideră ca având risc fiscal. Dacă, în urma analizei de risc, în funcție de informațiile pe care le deține despre societate, ANAF va ajunge la concluzia că prezentați risc fiscal ridicat, atunci se va solicita depunerea formularului 088.
Așa cum deja suntem obisnuiți, criteriile în baza cărora se va determina gradul de risc fiscal al unui contribuabil nu sunt transparente și nici nu vor fi făcute publice. Potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordin, analiza de risc ar presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc, precum:
- gradul de conformare la declarare și plată a persoanei impozabile;
- existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care s-a obținut autorizație de funcționare;
- existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate;
- neconcordanțe între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii persoanei impozabile (adică diferențe între datele declarate prin 394).
Atenție! Aceste enumerări au doar caracter exemplificativ, pe lângă aceste criterii putând exista și altele. Prin urmare, nu trebuie să pierdeți din vedere că, în cazul în care, pe baza criteriilor ANAF, puteți fi considerat ca având risc fiscal mare, trebuie să fiți pregătiți să depuneți declarația 088.
Riscul este destul de mare având în vedere că, în urma depunerii formularului 088, este posibil să vi se anuleze codul de TVA. Aceasta înseamnă că veți fi obligați să ajustați TVA-ul aferent bunurilor de capital existente în patrimoniu (clădiri, terenuri, mijloace fixe), veți colecta TVA la toate vânzările efectuate în perioada cât nu aveți cod valid de TVA și nu veți putea deduce TVA aferentă achizițiilor efectuate în această perioadă.
Anul trecut, ANAF a anulat 1.877 de coduri de TVA și a validat 3.268 de coduri în cazul societăților care au depus declarația ca urmare a schimbării sediului, asociaților și/sau administratorilor, conform statisticilor anunțate cu prilejul publicării proiectelor.
Cei care au depus deja declarația 088 la solicitarea ANAF, ca urmare a modificărilor privind sediul, asociații sau administratorii, vor fi evaluați în baza noilor prevederi dacă analiza se va afla în curs la momentul în care ordinele vor fi publicate în Monitorul Oficial. Circa 15.000 de persoane impozabile erau în reevaluare în baza declarației 088, la sfârșitul lunii trecute.
Ce se va modifica la formularul 088?
În loc de 20 de întrebări, formularul va conține 17, două urmând să fie eliminate, iar alte două urmând să fie comasate. Întrebările ce vor fi eliminate sunt cele referitoare la:
- cazierul fiscal al asociaților și/sau administratorilor, respectiv dacă sunt înscrise fapte sau contravenții;
- depunerea, anterior, a altor declarații 088 (având în vedere că aceste informații se află chiar la nivelul ANAF).
Întrebarea referitoare la locul desfășurării activității (dacă are loc exclusiv în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare sau la sediul social și/sau sedii secundare etc.) va fi comasată cu întrebarea precedentă.
O altă modificare vizează veniturile brute realizate de asociați și administratori persoane fizice. Acestea nu vor mai trebui să fie declarate cu precizie, ci în anumite intervale, de exemplu: fără venituri; până la 1.500 lei; între 1.501 - 4.500 de lei; între 4.501 - 9.000 de lei (…). Limita maximă care se declara este peste 5 milioane de lei. Totodată, documentele care trebuie anexate trebuie să ateste natura și cuantumul veniturilor brute realizate cel puțin la nivelul pragului minim din intervalul selectat.
Modificarea este favorabilă mai ales administratorilor/asociaților străini care nu au obligația declarării veniturilor în România și doresc să mențină confidențialitatea acestora.
Diplomele de studii ale asociaților/administratorilor străini și dovezile veniturilor trebuie doar să aibă traducere autorizată, legalizarea și apostilarea fiind necesare doar dacă ANAF solicită acest lucru ulterior.
Praguri valorice vor fi introduse și în cazul întrebării referitoare la deținerea, în ultimii cinci ani, a unor societăți cu datorii la stat. Astfel, vor fi trei intervale: până la 9.999 de lei, între 10.000 si 99.999 de lei, respectiv peste 100.000 de lei. Cu toate acestea, răspunsul rămâne greu de dat, în special de către acționarii minoritari care nu au cunoștință, în majoritatea cazurilor, de datoriile bugetare ale societăților. Pe de altă parte, aceste informații se află la nivelul ANAF.
În rest, formularul va conține o serie de reformulări și renumerotări fără impact major.
Prin urmare, în cazul societăților nou-înființate, care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, odată cu înregistrarea la registrul comerțului, și al societăților care depășesc plafonul de 220.000 de lei și sunt obligate, conform legii, să solicite înregistrarea, situația nu se va schimba semnificativ.
Anticipăm că start-up-urile și afacerile aflate la început de drum se vor confrunta, în continuare, cu dificultăți atunci când vor depune formularul 088 pentru a intra în sistemul de TVA și că va crește numărul de societăți care, deși au cod de TVA, vor trebui să depună declarația pentru reconfirmarea intenției de a desfășura activități economice. Statistica ANAF nu este încurajatoare, în acest sens, anul trecut fiind respinse 8.063 de cereri pentru înregistrarea în scopuri de TVA și admise 10.178.
În prezent, formularul 088 este prevăzut de Ordinul ANAF nr. 3.840/2015.
Nota redacţiei: Proiectele de ordin publicate de ANAF NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acestea trebuie să fie aprobate şi publicate în Monitorul Oficial.