Formularul 088 a fost eliminat astăzi, la doi ani după introducerea acestuia în circuitul fiscal. Concret, abrogarea actului normativ este prevăzută în Ordinul ANAF nr. 210/2017, publicat recent în Monitorul Oficial - detalii sunt aici.
Vă reamintim că, până acum, declaraţia 088 a fost folosită pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică TVA, iar procedura a creat, în practică, serioase probleme agenţilor economici din România.
Chiar dacă formularul 088 a fost abrogat, nu au dispărut şi condiţionările de înregistrare în scopuri de TVA, existente în Codul fiscal, astfel că monitorizarea contribuabililor va continua.
Concret, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 93 de astăzi a fost publicat şi a intrat în vigoare Ordinul preşedintelui ANAF nr. 605/2017 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA, document lansat în urmă cu doar două zile, în dezbatere publică, de ANAF.
Conform referatului care a însoţit noul act normativ în forma sa de proiect, decizia privind eliminarea formularului 088 vine în urma unei analize comune, a Fiscului şi a mediului de afaceri, a procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, prin care s-a constatat că mai multe dintre informaţiile solicitate sunt oricum furnizate de contribuabili prin intermediul altor formulare. În plus, în cadrul procedurii de evaluare, ANAF poate utiliza informaţiile existente în bazele de date proprii sau le poate obţine de la alte instituţii, prin intermediul schimbului de informaţii.
Potrivit consultantului fiscal Adrian Benţa, motivele pentru care Fiscul nu vrea să renunţe la criteriile de condiţionare sunt legate de dispariţia mai multor firme evazioniste în ultimii doi ani, de când formularul cu pricina a apărut în legislaţia autohtonă. Altfel spus, ANAF a prezentat la întâlnirile organizate în ultima vreme cu reprezentanţii mediului de afaceri unele statistici referitoare la dispariţia "firmelor fantomă" din ţară, astfel încât unele criterii regăsite în actualul formular 088 se vor păstrate, dar prin intermediul altor documente.
"O ipoteză de lucru este monitorizarea ulterioară după înregistrarea în scopuri de TVA", a transmis specialistul.
La rândul său, consultantul fiscal Cornel Grama atrage atenţia, printr-o postare pe pagina personală de Facebook, că noile prevederi sunt practic identice cu cele anterioare, astfel că, în afară de eliminarea punctuală a declaraţiei cu pricina, nu s-a schimbat nimic legat de condiţiile necesare pentru obţinerea codului de TVA.
Iată o comparaţie între reglementările anterioare şi cele intrate azi în vigoare, pentru a analiza diferenţele, dacă acestea există.
Noua procedură de înregistrare în scopuri de TVA
Potrivit noilor prevederi, aplicabile de astăzi, anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA se efectuează la data comunicării deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA de către organul fiscal, în cazul în care persoana impozabilă nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activitatea economică.
Cu alte cuvinte, nimic nou aici: prevederea este identică cu cea regăsită în Ordinul ANAF nr. 2393/2016, abrogat astăzi prin actul normativ publicat în Monitor.
În ceea ce priveşte contribuabilii ce au solicitat deja înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea formularului 088, acestora le va fi aplicabilă procedura în vigoare la data solicitării (momentul depunerii declaraţiei 088).
În schimb, persoanelor impozabile care nu au depus formularul 088 până la intrarea în vigoare a noului act (1 februarie), li se vor aplica noile prevederi, incluse în Ordinul ANAF nr. 650/2016.
Mai exact, entităţile care depăşesc plafonul de 220.000 de lei pentru cifra de afaceri, prevăzut în Codul fiscal, şi care vor solicita înregistrarea în scopuri de TVA trebuie ca, în aceeaşi zi cu depunerea la Registrul Comerţului a cererii de înmatriculare, să depună la organul fiscal competent o cerere de înregistrare în scopuri de TVA, respectiv formularul 010.
Potrivit lui Adrian Benţa, pentru aceste societăţi, ce depăşesc plafonul amintit, înregistrarea în scopuri de TVA se va face imediat, în baza declaraţiei 010.
În ceea ce îi priveşte pe contribuabilii a căror cifră de afaceri este inferioară plafonului de 220.000 de lei, dar care optează pentru aplicarea regimului normal de taxă, aceştia vor trebui să depună la Fisc o declaraţie de menţiuni, al cărei model se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
Criteriile în funcţie de care se condiţionează înregistrarea în scopuri de TVA, neschimbate
Potrivit documentului apărut azi, criteriile în funcţie de care se va condiţiona înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:
- persoana impozabilă să nu se afle în situația de a nu desfășura activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora - pentru asta, contribuabilul va depune o declaraţie pe propria răspundere;
- asociaţii şi/sau administratorii entităţii care solicită înregistrarea în scopuri de TVA să nu aibă înscrise în cazierul fiscal infracţiuni;
- evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intenției și capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA.
Concret, textul de lege este acelaşi, criteriile pentru condiţionarea în scopuri de TVA şi, implicit, obţinerea codului de TVA fiind neschimbate.
Mai precis, pe lângă eliminarea sintagmei "formularul 088", "restul e cuvânt cu cuvânt textul acestuia (Ordinul ANAF 2393/2016, abrogat astăzi - n. red.). La virgulă! Aceeaşi netransparenţă la criteriile de evaluare în funcţie de care eşti încadrat la risc scăzut, mediu sau ridicat", a spus Cornel Grama, citat de HotNews.ro.
Conform procedurii, persoanele impozabile vor fi încadrate în trei grupe de risc: ridicat, mediu şi scăzut. Potrivit lui Adrian Benţa, înregistrarea în scopuri de TVA va fi acordată imediat contribuabililor încadraţi în grupul de risc scăzut, în timp ce persoanele impozabile încadrate în grupe de risc mediu şi ridicat vor fi notificate de către Fisc, iar reprezentanţii acestora vor fi invitaţi să îşi expună punctul de vedere.
Prin urmare, Cornel Grama atrage atenţia că toate firmele din ţară sunt catalogate din start cu grad de risc de către Fisc, iar consultantul se întreabă de ce, în opinia ANAF, nu există nici măcar o firmă care să nu prezinte risc fiscal.
Odată depusă documentaţia de mai sus, aceasta va fi verificată de compartimentul de specialitate din cadrul Fiscului, care va notifica persoana impozabilă, în cazul în care documentaţia trebuie completată, în cel mult trei zile de la depunerea actelor. Mai departe, contribuabilul va trebui să transmită Fiscului documentele solicitate în termenul stabilit prin notificare, în caz contrar instituţia urmând să nu soluţioneze cererea.
Înregistrarea în scopuri de TVA rămâne la mâna inspectorilor Fiscului
Conform normelor în vigoare, dacă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA va îndeplini toate cerinţele, aceasta va fi supusă unei analize, ce se va finaliza prin emiterea unei decizii de aprobare/respingere a înregistrării în scopuri de TVA.
După efectuarea analizei, dar înainte de luarea deciziei de aprobare/respingere a înregistrării în scopuri de TVA, firmele încadrate în categoria celor cu risc mediu sau ridicat, prin reprezentantul legal, sunt invitate la sediul organului fiscal. Potrivit Ordinului ANAF nr. 650/2015, invitaţia se face în scris şi cuprinde, la fel ca până acum:
- data, ora şi locul la care contribuabilul este obligat să se prezinte;
- baza legală a solicitării;
- scopul solicitării;
- documentele pe care contribuabilul este obligat să le prezinte.
"În situațiile în care reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă la locul și data stabilite prin invitație dar nu furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate sau se prezintă la locul și data stabilite prin invitație, furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate dar nu justifică intenția și capacitatea persoanei impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare procedează după cum urmează:
- a) respinge cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întocmind un referat care cuprinde propunerea de respingere a înregistrării în scopuri de TVA, în cazul în care persoana impozabilă se află la prima cerere de înregistrare în scopuri de TVA (...)", scrie în noul act normativ.
Altfel spus, aprecierea intenţiei şi capacităţii unei societati de a desfăşura o activitate economică în sfera TVA va rămâne la latitudinea Fiscului, fără existenţa unor criterii sau elemente pe care contribuabilul să le poată urmări în pregătirea dosarului, astfel încât să se poată asigura în mod rezonabil că cererea sa de înregistrare în scopuri de TVA nu va fi respinsă.
În cazul în care Fiscul va respinge solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA, contribuabilii vizaţi vor putea contesta această decizie, în cel mult 45 de zile de la data comunicării.
Ce presupune şi cum s-a făcut până acum înregistrarea în scopuri de TVA
Aşa cum am precizat, obligaţia firmelor de a completa formularul 088 atunci când solicită înregistrarea în scopuri de TVA a fost introdusă acum aproape doi ani, mai exact la 1 februarie 2015.
De atunci şi până acum, documentul a cunoscut numeroase modificări, ca urmare a solicitărilor repetate din partea mediului de afacaeri. Ultimul model al formularului şi instrucţiunile sale de completare erau incluse în Ordinul ANAF nr. 2048/2016, eliminat astăzi.
Astfel, în afară de situațiile în care formularul 088 trebuia depus la unitățile ANAF odată cu solicitarea înregistrării în scopuri de TVA, din vara anului trecut acesta trebuia depus, la cererea Fiscului, de către firmele înregistrate în scopuri de TVA care prezentau risc fiscal.
În ceea ce priveşte numărul întrebărilor cuprinse în chestionarul declaraţiei, acesta a fost în primă fază de 18, a ajuns ulterior la 20, iar în ultima variantă includea 12 puncte esenţiale. Mai precis, contribuabilii trebuiau să răspundă la 12 întrebări sub formă de chestionar privind mai multe situaţii posibile, pe baza cărora putea fi evaluată intenţia şi capacitatea lor de a desfăşura activităţi economice. Concret, aceste întrebări erau:
- Precizați dacă desfășurați activități economice.
-
Precizați dacă asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația:
- au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator în cadrul altor persoane impozabile;
- au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, respectiv membri ai unor întreprinderi familiale;
- Specificați pentru cetățenii non-UE care dețin calitatea de administrator tipul de viză deținută în condițiile OUG nr. 194/2002;
- Precizați dacă există deschise în țară/străinătate conturi bancare în numele persoanei impozabile, care să fie active la data depunerii prezentei declarații;
- Specificați modul de organizare și conducere a contabilității, conform art. 10 din Legea contabilității, și datele de identificare ale persoanelor care asigură organizarea și conducerea contabilității;
- Specificați datele de identificare ale persoanelor care depun declarații fiscale la registratura organului fiscal și/sau care dețin certificat digital valabil pentru depunerea la distanță a declarațiilor fiscale, în condițiile Ordinului Ministerului Economiei și Finanțelor nr. 858/2008, pentru persoana impozabilă;
- Precizați numărul contractelor individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectului de activitate;
- Specificați care sunt veniturile brute realizate de asociați și administratori, persoane fizice;
- Precizați studiile/profesiile/ocupațiile avute de administratori, persoane fizice, în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declarația;
- Precizați dacă dețineți active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate;
-
Precizați dacă intenționați să efectuați în următoarele 12 luni:
- operațiuni intracomunitare de natura livrărilor intracomunitare de bunuri care au locul în România și care sunt scutite de taxă, livrărilor ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prestărilor de servicii intracomunitare, achiziţiilor intracomunitare de bunuri taxabile care au locul în România sau achiziţiilor intracomunitare de servicii;
- achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export);
- Precizați dacă asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația au creditat persoane impozabile la care aceștia au deținut, în ultimii cinci ani anteriori depunerii prezentei declarații, calitatea de asociat și/sau administrator.
În plus, odată cu formularul, contribuabilii vizaţi trebuiau să depună o serie de documente, dintre care amintim:
- acte care justifică tipul activității specifice desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (autorizații, avize, licențe etc.);
- acte care atestă tipul de viză și scopul șederii în România (pașaport, permis de ședere etc.);
- copia contractului de prestări servicii încheiat între prestatorul de servicii în domeniul contabilității și persoana impozabilă;
- copia contractului de prestări servicii încheiat între prestator și persoana impozabilă care are ca obiect punerea la dispoziție de personal calificat;
- împuternicirea.
Concluzie
În concluzie, chiar dacă formularul 088 nu mai există, procedura de înregistrare în scopuri de TVA este neschimbată, astfel că rămâne de văzut care va fi practica inspectorilor fiscali şi dacă măsurile de simplificare anunţate de noul Guvern, odată cu eliminarea declaraţiei, se vor concretiza.
De altfel, preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, anunţa recent că abrogarea formularului 088 va stimula crearea de noi firme, va reduce birocraţia şi va simplifica procedura efectivă de înregistrare în scopuri de TVA, înlăturând "o povară birocratică din cauza căreia mii de firme românești au fost blocate abuziv".