Potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 6/2011, o SRL-D poate fi înfiinţată de întreprinzătorii cu capacitate deplină de exerciţiu, care înfiinţează pentru prima dată o firmă şi care nu au mai deţinut anterior calitatea de asociat sau administrator într-o altă companie, indiferent de vârsta acestora.
De altfel, pentru a veni în sprijinul antreprenorului aflat la debut în afaceri, legislaţia în vigoare acordă acestuia anumite facilităţi la înfiinţare. Mai precis, înmatricularea unei astfel de forme de organizare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) este gratuită. Practic, cheltuielile pe care trebuie să le suporte un întreprinzător debutant sunt constituite din depunerea capitalului social, la orice bancă din România (cel puţin 200 de lei) şi, după caz, onorariile percepute de notarii publici pentru specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii. AvocatNet.ro a explicat aici cum se înfiinţează, pas cu pas, o SRL-D.
Statutul de SRL-D se pierde la trei ani de la înfiinţare
Actul normativ citat enumeră la art. 6 o serie de situaţii în care calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se pierde, prin efectul legii. În primul rând, statutul de SRL-D se pierde “la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc trei ani de la data înregistrării”. Asta înseamnă că, în trei ani de la înfiinţare, antreprenorul debutant trebuie să efectueze operaţiunile necesare în vederea schimbării formei juridice a afacerii (din SRL-D în SRL sau altă entitate).
Potrivit legislaţiei aplicabile în prezent, în termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la data la care se împlinesc trei ani de la înmatricularea societății debutante, reprezentanţii acesteia trebuie să se prezinte la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi au declarat sediul social cu o serie de documente necesare înregistrării menţiunii privind modificarea denumirii (lista cu documente poate fi consultată aici).
Practic, într-un astfel de moment, antreprenorul trebuie să achite costurile pentru transformarea unei SRL-D în SRL, spre exemplu, costuri de care a fost scutit la început, dar pe care trebuie să le suporte acum, plecând de la premisa că în cei trei ani de activitate entitatea a făcut profit şi poate continua sub altă formă.
Notă: Într-un articol publicat recent, consultantul fiscal Luiza Daneliuc a arătat cum costurile pentru înregistrarea unei astfel de menţiuni la ONRC, respectiv schimbarea statutului firmei din SRL-D în SRL, sunt de aproximativ 800 de lei. Aveţi detalii aici.
Alte situaţii în care se pierde calitatea de SRL-D
Pe lângă situaţia prezentată anterior, OUG nr. 6/2011 reglementează alte patru situaţii în care calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se pierde. Concret, iată care sunt aceste cazuri:
-
la data la care oricare dintre autorităţile competente constată că societatea nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1), respectiv:
- să fie societate cu răspundere limitată care funcţionează pe durată nedeterminată;
- să se încadreze în categoria microîntreprinderilor;
- să fie înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult cinci întreprinzători debutanţi asociaţi. De altfel, condiţiile pentru întreprinzătorul debutant (amintite la începutul articolului) trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociaţi;
- să fie administrată de asociatul unic, de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;
- să aibă în obiectul de activitate cel mult cinci grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare.
- la data la care activitatea microîntreprinderii aparţinând întreprinzătorului debutant a încetat voluntar sau când a fost declanşată procedura de insolvenţă;
- la împlinirea a 45 de zile lucrătoare de la data scadenţei unei obligaţii fiscale neîndeplinite (spre ex: taxe neplătite sau declaraţii nedepuse);
- la data depunerii situaţiei financiare semestriale sau anuale, dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro. La atingerea acestui prag, microîntreprinderea are obligaţia de a notifica în scris, cel mai târziu până la sfârşitul lunii următoare, oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.
Şi în aceste cazuri, la fel ca şi în cazul trecerii celor trei ani de la momentul constituirii, societatea comercială respectivă are obligaţia să procedeze la schimbarea denumirii, în termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la pierderea calităţii de SRL-D.
Firmele debutante nu pot activa în anumite domenii
Aşa cum am precizat deja, o SRL-D poate avea în obiectul de activitate cel mult cinci grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare (coduri CAEN). În plus, legislaţia în vigoare stabileşte o serie de limitări atunci când vine vorba de grupele de activitate ce pot fi incluse ca obiect de activitate al unei societăţi debutante. Astfel, nu se pot desfăşura, ca SRL-D, activităţi economice ce ţin de:
- intermedieri financiare şi asigurări;
- tranzacţii imobiliare;
- activităţi de jocuri de noroc şi pariuri;
- producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope (de exemplu: fabricarea explozivilor, fabricarea produselor din tutun sau comerţul cu amănuntul al băuturilor);
- alte activităţi excluse de normele europene.
Cu alte cuvinte, adăugarea de coduri CAEN dintre cele enumerate anterior, nepermise de lege, sau adăugarea de coduri CAEN peste limita de cinci grupe de activitate va conduce, obligatoriu, la trecerea de la SRL-D la SRL (sau altă formă de organizare), moment în care antreprenorul va fi nevoit să achite taxele necesare înregistrării menţiunii de modificare a denumirii firmei. Tot într-o astfel de situaţie se ajunge şi dacă unul dintre asociaţi dobândeşte această calitate într-o altă firmă din spaţiul economic european sau dacă, pe parcursul existenţei societăţii debutante, este cooptat între acţionari o persoană care a ocupat anterior această funcţie în cadrul unei alte firme.
Obţinerea ajutorului nerambursabil de cel mult 10.000 de euro. Cine poate aplica
Pe lângă scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la oficiile registrului comerţului pentru înregistrarea societăţii debutante, normele în vigoare acordă antreprenorilor debutanţi posibilitatea de a obţine o alocaţie financiară nerambursabilă, pentru planurile de afaceri, de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile, însă de cel mult 10.000 de euro, echivalentul în lei, pentru fiecare beneficiar.
De altfel, procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis din cadrul Programului pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri (cunoscut mai bine ca "Programul SRL-D") a fost publicată recent pe site-ul Departamentului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turismului, lansarea programului şi, implicit, începerea perioadei de înscriere a proiectelor fiind aşteptate să înceapă în curând. Practic, înscrierea proiectelor în acest program se va face exclusiv online, pe site-ul www.aippimm.ro, pe bază de username şi parolă. Mai multe informaţii găsiţi în acest articol.
Notă: Bugetul total alocat programului în 2016 este de 22,7 milioane lei, iar autorităţile estimează că de sprijinul nerambursabil vor beneficia cel puţin 501 persoane care desfăşoară pentru prima dată activitate economică.
Pentru a se înscrie în cursa pentru obţinerea creditului nerambursabil de până la 10.000 de euro din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, SRL-D trebuie să îndeplinească o serie de condiţii, după cum urmează:
- sunt societăţi comerciale cu răspundere limitată-debutantă (SRL-D), care funcţionează pe durată nedeterminată, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile;
- se încadrează în categoria microîntreprinderilor în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
- sunt înfiinţate de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult cinci întreprinzători debutanţi asociaţi - condiţiile pentru întreprinzătorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociaţi;
- este administrată de asociatul unic sau de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;
- are în obiectul de activitate cel mult cinci grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare (CAEN Rev 2).
- nu au depăşit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciţii financiare pentru o întreprindere unică;
- nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru. Solicitanţii care au datorii eşalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul;
- nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii;
- nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene/OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat/ajutor de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
- au transmis formularul de raportare tehnică în termenul prevăzut de procedurile de implementare a programelor naţionale de care au beneficiat în ultimii trei ani (doar pentru aplicanţii care au beneficiat de finanţare în cadrul programelor naţionale în ultimii trei ani);
- au transmis cerere de renunţare parţială/totală la finanţare în termenul prevăzut de procedurile de implementare a programelor naţionale în cadrul cărora au semnat contract de finanţare în ultimii trei ani (doar pentru aplicanţii care au semnat contract de finanţare în cadrul programelor naţionale în ultimii trei ani şi au renunţat parţial sau total la finanţare).
Odată obţinut creditul nerambursabil, microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant în afaceri va avea şi următoarele obligaţii specifice:
- să angajeze cu contract de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă, şi să menţină în activitate cel puţin doi salariaţi de la momentul obţinerii facilităţilor prevăzute, până la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant în afaceri;
- să reinvestească, anual, cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent;
- să depună la OTIMMC în a cărui rază de competenţă îşi are sediul, situaţiile financiare semestriale şi anuale, cu dovada înregistrării acestora la autorităţile competente, precum şi un raport semestrial de progres, pe o perioadă de trei ani, începând cu anul în care s-a obţinut ajutorul nerambursabil.
Important! Solicitanţii vor putea beneficia de finanţarea nerambursabilă obţinută în cadrul Programului SRL-D o singură dată. Din acest articol puteţi afla ce tipuri de cheltuieli sunt eligibile pentru obţinerea sprijinului financiar în Programul SRL-D.