Proiectul acorda o atentie deosebita masurilor specifice pe care autoritatile publice locale trebuie sa le ia în vederea realizarii accesului persoanelor cu handicap la toate serviciile din comunitate. Sunt eliminate diferentele care exista acum în cadrul categoriei de persoane cu handicap între nevazatori si celelalte tipuri de handicap, sau între persoanele cu handicap din mediul urban si cele din mediul rural.
Persoanele cu handicap beneficiaza de drepturi la: ocrotirea sanatatii; educatie si formare profesionala; ocupare si adaptarea locului de munca, orientare si reconversie profesionala; asistenta sociala, respectiv servicii sociale si prestatii sociale; locuinta, amenajarea mediului de viata personal ambiant, transport, acces la mediu fizic, informational si comunicational; petrecerea timpului liber, acces la cultura, sport, turism; asistenta juridica; facilitati fiscale.
Persoanele cu handicap beneficiaza de asistenta medicala în cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii.
Persoanele cu handicap asigurate au dreptul, conform legii, la un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de îngrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si alte servicii si produse la care au dreptul asiguratii, în conditiile contractului cadru.
Pentru asigurarea accesului persoanelor cu handicap la obtinerea unei locuinte, autoritatile publice au obligatia sa ia masuri pentru introducerea unui criteriu de prioritate pentru închirierea, la nivelurile inferioare, a locuintelor care apartin domeniului public al statului ori unitatilor administrativ - teritoriale ale acestuia.
Legea introduce prestatia sociala de buget personal complementar care stabileste limitele cheltuielilor personale din cursul unei luni, în functie de gradul de handicap, între 30 si 80 RON. Aceste sume pot fi utilizate pentru plata taxei abonament radio/TV, plata abonamentului telefonic, plata taxei pentru abonamentul la curentul electric. Acest tip de buget da posibilitatea persoanei cu handicap sau reprezentantului legal sa aleaga serviciul conform necesitatilor sale.
Proiectul de lege elimina diferentele de cuantum al prestatiilor sociale între nevazatori si persoanele cu alte tipuri de handicap. În prezent, nevazatorii cu handicap grav sau accentuat pot cumula, integral, alocatia sociala fie cu salariul fie cu pensia, în timp ce persoanele cu alte tipuri de handicap pot cumula cu salariul sau cu pensia numai un procent de 50% sau 30% din indemnizatia lunara.
Potrivit actualului proiect, persoana cu handicap va beneficia de o indemnizatie lunara, indiferent de venituri, de 179 lei RON pentru persoanele adulte cu handicap grav si de 147 lei RON pentru adultul cu handicap accentuat, începând cu 1 ianuarie 2007.
Persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiaza de urmatoarele facilitati fiscale: a) scutire de impozit pe veniturile din salarii; b) scutire de la plata impozitului pe cladire si teren; c) scutire de la plata taxei asupra autoturismelor, motocicletelor cu atas si mototriciclurilor, adaptate handicapului; d) scutire de la plata taxei pentru eliberarea autorizatiei de functionare pentru activitati economice si viza anuala a acestora; e) scutire de la plata taxei hoteliere.
Persoanele adulte cu handicap grav si accentuat pot beneficia de credit a carui dobânda se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, pentru achizitionarea unui singur mijloc de transport si pentru adaptarea unei locuinte conform nevoilor individuale de acces, cu conditia platii la scadenta a ratelor creditului.
Persoana cu handicap grav are dreptul la un asistent personal, care poate fi încadrat cu contract individual de munca.
Proiectul de lege mentine obligativitatea pentru operatorii economici, cât si pentru institutiile publice care au cel putin 50 de angajati, de a angaja persoane cu handicap, în numar egal cu minimum 4% din numarul total de salariati.
Spre deosebire de legislatia în vigoare, proiectul de lege introduce posibilitatea de optiune pentru persoanele juridice care nu angajeaza minimum 4% din numarul total de salariati, persoane cu handicap, astfel: - acestea pot plati lunar catre bugetul de stat o suma egala cu 30% din salariul minim brut pe tara înmultit cu numarul de locuri de munca în care nu au angajat persoane cu handicap - sau pot achizitiona produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, în valoare egala cu salariul minim brut pe tara înmultit cu numarul de locuri de munca în care nu au angajat persoane cu handicap.
Potrivit proiectului de lege, agentii economici si institutiile care angajeaza persoane cu handicap beneficiaza de deducerea la calculul profitului impozabil a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de munca precum si a cheltuielilor cu transportul materiilor prime si a produselor finite la si de la domiciliul persoanei cu handicap angajata pentru munca si adaptarea locurilor de munca protejate.
Comparativ cu legislatia în vigoare, actul normativ prevede diversificarea de accesibilitati pentru persoanele cu handicap. Astfel, cladirile de utilitate publica, caile de acces, cladirile de locuit construite din fonduri publice, mijloace de transport în comun si statiile acestora, taxi-urile, vagoanele de transport feroviar pentru calatori, spatiile de parcare, strazile si drumurile publice, telefoanele publice, mediul informational si comunicational vor fi adaptate astfel încât sa permita accesul neîngradit al persoanelor cu handicap.
Astfel, autoritatile publice locale au obligatia ca pâna la sfârsitul anului 2007 sa ia masuri pentru accesibilizarea paginilor de Internet proprii, în vederea îmbunatatirii accesarii documentelor electronice de catre persoanele cu handicap vizual si mental, pentru utilizarea pictogramelor în toate serviciile publice, pentru adaptarea telefoanelor cu telefax si teletext pentru persoanele cu handicap auditiv. De asemenea, autoritatile centrale si locale publice au obligatia de a asigura servicii de informare si documentare accesibile persoanelor cu handicap. În sase luni de la intrarea în vigoare a legii, serviciile de relatii cu publicul vor afisa si vor dispune de informatii accesibile persoanelor cu handicap vizual, auditiv si mental.
Pentru relatiile directe cu persoanele cu handicap auditiv sau cu surdocecitate, autoritatile centrale si locale au obligatia sa asigure interpreti autorizati ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific al persoanei cu surdocecitate.
Potrivit proiectului de lege, pâna la sfârsitul anului 2010, autoritatile si operatorii de transport feroviar de calatori vor avea obligatia sa ia masuri pentru adaptarea mijloacelor de transport în comun la nevoile persoanelor cu handicap. Aceeasi obligatie va reveni si operatorilor de taxi, care în sase luni de la intrarea în vigoare a actului normativ, trebuie sa asigure cel putin o masina adaptata transportului persoanelor cu handicap care utilizeaza fotoliul rulant.
Operatorii de telefonie vor trebui, pâna la sfârsitul anului 2006, sa adapteze cel putin o cabina la o baterie de telefoane publice pentru a permite accesul persoanelor cu handicap si sa furnizeze informatii despre costurile serviciilor în forme accesibile persoanelor cu handicap.
Proprietarii de spatii hoteliere vor avea obligatia, pâna la sfârsitul anului 2007, sa adapteze cel putin o camera pentru gazduirea persoanei cu handicap care utilizeaza fotoliul rulant.
Posturile de televiziune publice si private vor fi obligate ca pâna la sfârsitul anului 2007 sa introduca sistemul de descriere vocala în intervalele de timp posibile a secventelor vizuale din filme documentare si artistice, sa subtitreze si sa interpreteze în limbaj mimico-gestual principalul buletin de stiri si cel putin o emisiune de stiri si de interes public pe zi, sa dubleze cel putin 50% din filmele documentare straine cu caracter documentar.
Legea pune accentul pe dezinstitutionalizare, pe crearea de servicii alternative prin: - afirmarea conceptului potrivit caruia familia este mediul cel mai prielnic pentru îngrijirea si protectia adultului cu handicap, asigurând totodata sprijinul adecvat familiei acestuia, în baza evaluarii nevoilor sale; - introducerea ocupatiei de asistent personal profesionist care va putea lua în îngrijire persoane cu handicap grav si accentuat fara conditii de locuit si fara un venit la nivelul salarial mediu pe economie, printre care: copii care împlinesc 18 ani si ies din sistemul de protectie a copilului, adulti din centrele rezidentiale; - admiterea într-un centru rezidential a unei persoane cu handicap reprezinta o ultima solutie, la care se recurge doar atunci când starea sanatatii nu permite acordarea de servicii în comunitate.
Este acordata o atentie deosebita ocuparii si încadrarii în munca a persoanelor cu handicap prin: - absenta conditionarii acordarii indemnizatiei lunare de nivelul veniturilor, dând posibilitatea cumularii acesteia cu veniturile salariale; - orientarea profesionala si stabilirea capacitatii de munca, în conformitate cu evaluarea unei comisii speciale; - acordarea de facilitati pentru angajatori.
Protectia persoanelor cu handicap se finanteaza din urmatoarele surse: - bugetul local al comunelor, oraselor si municipiilor; - bugetele locale ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti; - bugetul de stat; - contributii lunare de întretinere ale persoanelor cu handicap care beneficiaza de servicii sociale în centre; - donatii, sponsorizari si alte forme private de contributii banesti, permise de lege.
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap si celelalte autoritati publice centrale si locale au obligatia sa asigure conditiile necesare pentru integrarea si incluziunea sociala a persoanelor cu handicap. Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap asigura monitorizarea si controlul respectarii drepturilor persoanelor cu handicap, iar în vederea îndeplinirii acestor atributii poate încheia parteneriate cu organizatii neguvernamentale ale persoanelor cu handicap.
Proiectul de lege va fi trimis spre dezbatere Parlamentului.
Comentarii articol (1)