În articolul de astăzi sunt detaliate cinci etape parcurse în mod obligatoriu de orice proiect cu finanțare nerambursabilă. Aceste etape rămân neschimbate indiferent de tipul de finanțare solicitat, de dimensiunea întreprinderii, de valoarea proiectului sau de regiunea în care proiectul se va implementa.
1. Etapa de identificare
Prima etapă dintre cele cinci se plasează înainte de începerea efectivă a proiectului. Este momentul în care îți vei analiza nevoile întreprinderii și vei lua decizia de a începe pregătirea unui proiect de investiții. Dintre activitățile desfășurate în această etapă inițială, cele mai importante sunt:
- analiza punctelor tari ale societății, respectiv acele aspecte care țin de mediul intern al organizației și care îi conferă un avantaj competitiv;
- analiza punctelor slabe, cu alte cuvinte aspectele interne care necesită o îmbunătățire;
- analiza oportunităților provenite din mediul extern al organizației, aspecte pe care societatea le poate valorifica;
- analiza amenințărilor provenite din afara societății, precum schimbări legislative, aspecte concurențiale, etc. Acești factori nu pot fi modificați, însă societatea se poate adapta și își poate stabili o strategie de răspuns.
Ca urmare a analizei făcute anterior, societatea poate trage concluziile care o vor conduce către identificarea ideii de proiect. Spre exemplu, dacă a fost identificată o problemă care ține de slaba dotare tehnică a societății, atunci o posibilă idee de proiect ar fi cea de retehnologizare. Tot așa, o slabă pregătire a personalului ne poate conduce către necesitatea organizării unor cursuri de formare profesională.
Tot în această etapă, este important să se identifice toți factorii implicați în viitorul proiect și să se obțină acordul lor pentru continuarea pregătirii documentației necesare.
Ultima activitate trebuie să fie cea de identificare a liniei/măsurii sau programului de finanțare adecvat. Pentru aceasta, este nevoie să studiezi zecile de documentații publicate, să cunoști criteriile de eligibilitate care îți sunt cerute în toate aceste cazuri și, de asemenea, să cunoști sursele de informare oficiale pe care trebuie să le urmărești continuu. Fondurile nerambursabile acceptă pentru finanțare:
- proiecte ce prevăd dezvoltarea unei afaceri deja existente, precum și demararea unei activități noi ce are la bază doar o idee de proiect;
- proiectele implementate în spațiul rural și în mediul urban;
- proiectele derulate de micro-întreprinderi, IMM-uri sau întreprinderi mari;
- proiectele inițiate de persoanele fizice autorizate, societățile cu răspundere limitată, societățile pe acțiuni, organizațiile neguvernamentale, instituțiile publice etc.
Totuși, o linie de finanțare nu se va adresa tuturor acestor categorii enumerate mai sus. Va trebui să sortezi informația și să identifici linia de finanțare adecvată proiectului tău. În prezent, sunt active următoarele linii de finanțare, oferite prin intermediul Programului Operațional Regional (POR):
- POR 2.1.A, ce oferă un sprijin de până la 200.000 de euro microîntreprinderilor urbane cu istoric de cel puțin un an fiscal integral. Mai multe detalii se pot citi aici;
- POR 2.2., ce oferă un ajutor nerambursabil cuprins între 200.000 de euro și un milion de euro microîntreprinderilor și IMM-urilor cu cel puțin trei angajați la data ultimului bilanț încheiat. Mai multe detalii aici.
Tototdată, pentru perioada următoare a fost anunțat calendarul lansării măsurilor de finanțare prin intermediul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Cele mai importante programe de finanțare anunțate sunt:
Pentru agricultură:
- PNDR 4.1. – investiții în exploatații agricole;
- PNDR 4.2 – procesarea produselor agricole;
- PNDR 6.1 – instalarea tinerilor fermieri;
- PNDR 6.3 – dezvoltarea fermelor mici, respectând condițiile detaliate în acest articol.
Pentru sprijinirea altor activități în spațiul rural:
- PNDR 6.2 – înființarea activităților non-agricole în spațiul rural;
- PNDR 6.4 – dezvoltarea activităților non-agricole în spațiul rural.
Ambele programe de finanțare au fost detaliate în acest articol.
În plus, Agenția pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de IMM-uri (AIPPIMM) a anunțat că în data de 2 mai 2017 va fi lansat Programul România Start-Up Nation, iar informațiile suplimentare sunt disponibile aici.
Cei mai mulți potențiali beneficiari de fonduri nerambursabile apelează în această etapă la un consultant extern sau urmează un curs de expert accesare fonduri nerambursabile, pentru a-și clarifica toate nelămuririle ce țin de evoluția proiectului, dar și de etapele necesare și condițiile cerute.
În cazul în care dorești să lucrezi cu un consultant în afaceri, iată ce aspecte trebuie să cunoști.
2. Etapa de pregătire
Dacă te afli în etapa de pregătire, atunci înseamnă că ai luat decizia de a depune în viitor un proiect finanțat din fonduri nerambusabile. Nu este obligatoriu să pregătești documentația împreună cu un consultant, însă în acest caz șansele tale de reușită vor spori (dacă alegi un consultant cu experiență și expertiză în domeniul în care se realizează investiția ta).
Mai mult, în cazul celor mai multe linii de finanțare, cheltuiala cu consultanța este considerată eligibilă și îți va fi decontată din fonduri nerambursabile, ceea ce înseamnă că vei suporta din bugetul propriu doar o mică parte a facturii consultantului. În această etapă, indiferent că vei lucra sau nu cu un consultant, va trebui să pregătești următoarele documente:
- cererea de finanțare, care nu este nimic altceva decât un rezumat al ideii tale de proiect. Este un formular prestabilit pe care îl descarci și îl completezi în forma cerută. Poți citi aici cum se completează o cerere de finanțare;
- planul de afaceri. Acest document necesită cea mai mare parte din timpul și efortul tău. Trebuie să oferi informații privind piața de desfacere pentru produsul sau serviciul tău, principalii clienți și furnizori, să identifici concurenții pentru afacerea ta și să scoți în evidență punctele forte pe care afacerea ta le are. Tot în cadrul planului de afaceri va trebui să faci o prognoză economică și să demonstrezi viabilitatea ideii tale. Iată care este structura planului de afaceri;
- documente suport, dintre care cele mai importante sunt: situațiile financiare deja încheiate, actul constitutiv, CUI-ul societății, actele de proprietate sau închiriere pentru terenul și clădirea în care se va desfășura proiectul etc. În funcție de linia de finanțare pe care ți-ai ales-o, vei avea de pregătit până la 10-15 documente diferite, conform Ghidului solicitantului.
Tot în etapa de pregătire trebuie să te asiguri că ai identificat foarte precis costurile implicate de proiectul tău, iar pentru asta este necesară o prospectare a pieței. Dacă dorești să achiziționezi echipamente, va trebui să obții oferte din partea unor producători sau comercianți. Iată cum se întocmește bugetul proiectului.
Trebuie să fii atent la obiectivele pe care ți le stabilești pentru proiectul tău. Dacă în etapa de implementare nu le vei atinge, atunci vei fi nevoit să suporți unele corecții financiare pentru nereușita ta, sau, în cazurile extreme, să returnezi toți banii încasați deja din partea finanțatorului. În această etapă are loc depunerea proiectului, iar cele mai multe linii de finanțare solicită o depunere electronică.
3. Etapa de evaluare
În această etapă, proiectul se află pe serverul finanțatorului, iar evaluatorii desemnați vor analiza condițiile de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinești, dar și coerența și calitatea planului de afaceri. Dacă în acest proces de analiză vor fi necesare explicații suplimentare, vei primi o solicitare de clarificări căreia trebuie să îi răspunzi în termen util. Etapa de evaluare poate avea ca finalitate una dintre următoarele situații:
- proiectul este respins ca fiind neconform sau neeligibil (atunci când nu ai atașat toate actele cerute sau nu ai îndeplinit punctajul minim solicitat);
- proiectul este respins din lipsa fondurilor (în acest caz, proiectul este numit „eligibil, fără finanțare” și se referă la situația foarte probabilă în care există concurență, iar punctajul proiectului tău nu este suficient pentru a primi finanțare);
- proiectul este acceptat și urmează a fi finanțat.
4. Etapa de implementare
Această etapă începe o dată cu semnarea contractului de finanțare. Totuși, nu se va semna acest contract dacă nu depui, într-o etapă anterioară, o dovadă a faptului că dispui de banii necesari unei implementari corecte (extras de cont, contract de credit bancar etc). După semnarea contractului de finanțare, proiectul trebuie să se implementeze conform detaliilor din planul de afaceri.
Orice „scăpare” făcută în planul de afaceri va avea efecte în etapa de implementare, așa cum obiectivele pe care ți le-ai trasat în etapa de pregătire vor deveni criterii obligatorii în acest moment.
Prima activitate importantă pe care o vei avea de realizat în acest moment este aceea a organizării unor proceduri de achiziție publică. Chiar și în situația în care ești un beneficiar privat trebuie să organizezi achizițiile din proiectul tău în baza unei proceduri publice, transparente și nediscriminatorii, pentru un motiv foarte simplu: tu poți fi un beneficiar privat, însă fondurile sunt, în acest caz, publice. Procedura de achiziție publică va avea ca efect încheierea unor contracte cu furnizorii proiectului: este aleasă firma de construcții, firma care va livra echipamentele, este ales dirigintele de șantier, este aleasă firma de audit.
În funcție de linia de finanțare aleasă, proiectul poate fi implementat în câteva luni (cazul fondurilor naționale), sau într-o perioadă mai mare, ce poate ajunge la câțiva ani (cazul fondurilor europene). La finalul acestei perioade de implementare, obiectivele stabilite în planul de afaceri și în contractul de finanțare trebuie să fie îndeplinite întocmai pentru a se evita rezilierea contractului și returnarea banilor încasați din ajutor nerambursabil.
5. Etapa de monitorizare
O ultimă etapă a proiectului, după ce a fost realizat, este aceea de monitorizare. În cadrul acestei etape, societatea va menține investiția în acei parametri agreați prin contractul de finanțare, iar ca exemple, enumerăm doar două:
- se vor menține locurile de muncă ce au fost realizate în perioada de implementare;
- se vor atinge indicatori precum creșterea cifrei de afaceri, conform prevederilor din ghidul solicitantului ce au fost asumate prin planul de afaceri și, ulterior, prin contractul de finanțare.
Iată mai jos o listă cu restricțiile impuse beneficiarului de fonduri nerambursabile în această perioadă:
- nu poate schimba destinația investiției (dacă ai primit finanțare pentru o pensiune turistică, nu poți transforma clădirea în spații de birouri);
- nu poate vinde bunurile achiziționate prin proiect;
- nu poate schimba locul în care investiția functionează, decât cu acordul finanțatorului.
Orice nerespectare a proiectului în această etapă poate, de asemenea, să atragă penalități, corecții și chiar rezilierea contractului. Doar după parcurgerea etapei de monitorizare, beneficiarul are libertatea deplină de a dispune de investiție.