__________
ACTUALIZARE (01.01.2019): Proiectul a devenit ulterior Legea 358/2018.
__________
Proiectul de lege pentru completarea art. 11 din Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil a fost adoptată în septembrie de Senat, ca primă Cameră sesizată, iar acum se află la comisiile Camerei Deputaților, Forul decizional.
Dispozitivul de localizare, pentru situațiile de urgență, va deveni obligatoriu pentru avioanele care operează în spațiul aerian al țării noastre. Acesta va putea să fie inactiv în timpul zborurilor doar din motive ce țin de securitatea națională. „Aeronavele care operează în spațiul aerian național sunt obligate să dețină la bord un dispozitiv de localizare în caz de urgență, activ, cu excepția cazului în care, din considerente de securitate națională, se impune dezactivarea acestuia”, prevede documentul.
Practic, un astfel de dispozitiv de localizare transmite semnale pe anumite frecvențe radio speciale, iar acesta se poate activa automat sau manual, potrivit informațiilor furnizate, la cererea noastră, de AACR. În prezent, există două tipuri de dispozitive de localizare, tipul nou transmițând, către un sistem de sateliți, date prin care avionul poate fi identificat și monitorizat.
„Dispozitivul de localizare este un echipament ce transmite semnale distinctive pe frecvențe desemnate, în benzile VHF și UHF, și, depinzând de model, poate fi activat automat sau manual, la șoc sau la contactul cu apa. Există două tipuri de dispozitive: cele vechi, ce transmit pe frecvența de 121.5 Mhz, și cele din generația nouă, ce transmit pe frecvența 406 Mhz. Cele din generația nouă transmit date codate digital care incorporează un cod unic de identificare specific aeronavei pe care este instalat. Acestea sunt monitorizate de un sistem de sateliți COSPAS SARSAT”, ne-a lămurit Armand Petrescu, directorul general al AACR.
Așadar, atunci când se produce un accident aviatic, poziția emițătorului și alte informații legate de acesta ajung la autoritatea națională de căutare și salvare. În cazul României, Armand Petrescu a precizat că aceasta este ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian).
Obligația se va aplica abia după doi ani de la publicarea actului în Monitorul Oficial și va fi valabilă, în principiu, atât pentru avioanele ce aparțin statului, cât și pentru cele civile. Totuși, vor putea exista excepții.
Senatorii au adoptat proiectul având în vedere accidentele aviatice din munți, din ultimii ani, considerând necesară sporirea siguranței persoanelor care zboară cu avionul. În momentul de față, Codul aerian nu prevede obligativitatea dispozitivului de localizare.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie să fie adoptată de Camera Deputaților, promulgată de președintele României și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)