Proiectul de Ordin al MMAP pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului Pilot Start-Up Mediu pentru tehnologii ce dezvoltă producția materialelor și/sau produselor ecologice a fost publicat recent în dezbatere publică pe site-ul instituţiei, astfel că, pentru a se aplica, are nevoie de aprobarea ministrului mediului şi de apariţia în Monitorul Oficial.
Concret, scopul programului este acela de a dezvolta producţia de materiale şi/sau produse ecologice, prin acordarea unei finanţări nerambursabile, de maximum 200.000 de euro, echivalent în lei, persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi economice în ţara noastră şi care îndeplinesc, totodată, următoarele criterii:
- funcţionează şi au activitate economică de cel puţin un an, la data depunerii dosarului de finanţare, şi au cel puţin un exerciţiu financiar anual încheiat;
- obiectul de activitate autorizat permite producţia materialelor și/sau produselor rezultate din utilizarea investițiilor finanțate;
- solicitantul este proprietar, administrator, concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie pentru imobilul pe/în care se implementează proiectul şi pe terenul pe care se instalează tehnologiile de producție;
- nu se află în stare de insolvenţă sau faliment sau în procedură de dizolvare ori lichidare;
- au achitat taxele, impozitele, amenzile şi contribuţiile la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu etc;
- nu se află în interdicţie bancară;
- în activitatea desfăşurată anterior începerii proiectului nu au încălcat dispoziţiile legale privind protecţia mediului şi nu sponsorizează activităţi cu efect negativ asupra mediului;
- nu au obţinut şi nu sunt pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare pentru realizarea proiectului, potrivit declaraţiei pe propria răspundere din cererea de finanţare;
- deţin toate acordurile, avizele, autorizaţiile şi aprobările impuse de studiul de fezabilitate. În ceea ce priveşte autorizaţia de construire, dacă e cazul, aceasta se poate prezenta până la prima cerere de plată;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care au beneficiat pe o perioadă de trei ani consecutivi nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri).
De altfel, fiecare solicitant va putea depune o singură cerere de finanţare în cadrul unei sesiuni de depunere a proiectelor, sesiunea ca fi anunţată pe pagina de intenet a Autorităţii Fondului pentru Mediu (AFM), lucru ce se va întâmpla însă doar după aprobarea proiectului analizat şi publicarea sa în Monitor.
Totodată, persoanele interesate să solicite ajutorul trebuie să ştie că finanţarea se va face eşalonat şi va fi acordată prin modalitate nerambursabilă, ca procent din cheltuielile eligibile ale proiectului. Prin urmare, procentul de cheltuieli eligibile nefinanţat va reprezenta contribuţia proprie a solicitantului, asigurată din sursele financiare proprii ale acestuia.
Cheltuielile eligibile
Finanţarea oferită prin intermediul Programului Pilot Start-Up Mediu, ce se va acorda în cuantum egal cu cheltuielile eligibile ale proiectului, fără a se putea depăşi suma de 200.000 de euro, va putea fi utilizată pentru:
- investiţii legate de înfiinţarea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi, prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentală a procesului de producţie al unei unităţi existente;
- realizarea clădirilor şi/sau construcţiilor necesare amplasării şi montării utilajelor, instalaţiilor şi echipamentelor achiziţionate în cadrul proiectului, cu dotările aferente - instalaţii electrice, instalaţii de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, telefonie, PSI, intranet, cu menţiunea că instalaţiile menţionate sunt aferente doar interiorului clădirii;
- achiziţia de utilaje, instalaţii, echipamente noi necesare îndeplinirii obiectivelor prezentului proiect;
- montajul utilajelor și echipamentelor tehnologice;
-
instalare și punerea în funcțiune, incluzând:
- pregătirea personalului de exploatare - cheltuielile necesare instruirii/şcolarizării personalului în vederea utilizării corecte şi eficiente a utilajelor şi tehnologiilor;
- probe tehnologice şi teste - cheltuielile aferente execuţiei probelor/încercărilor, prevăzute în proiect, rodajelor, expertizelor la recepţie, omologărilor.
- studii de fezabilitate, proiect tehnic, în limita a 8% din cheltuielile eligibile pentru investiţia de bază.
În plus, proiectul de act normativ publicat de MMAP stipulează că cheltuielile efectuate pentru achiziţia de active corporale vor fi eligibile, cu condiţia ca activele achiziţionate să fie noi.
Documente cuprinse în dosarul de finanţare
În ceea ce priveşte dosarul de finanţare, acesta se va depune la sediul AFM, într-un singur exemplar, în plic sigilat, dar va putea fi transmis prin orice mijloc care asigură confirmarea recepţionării acestuia. În plus, solicitantul va înscrie pe plic următoarele informaţii:
- denumirea şi adresa completă;
- titlul programului: "Programului Pilot Start-Up Mediu pentru tehnologii ce dezvolta productia materialelor si/sau produselor ecologice";
- titlul proiectului;
- sesiunea de depunere, ce urmează să fie aprobată.
Cât despre documentele ce compun dosarul de finanţare, acestea sunt:
- cererea de finanţare, semnată şi ştampilată - original;
- documentele de înfiinţare ale solicitantului, actualizate: act constitutiv/ statut/ contract de societate, în copie certificată "conform cu originalul";
- certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în copie certificată "conform cu originalul";
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoană juridică, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice (MFP), în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare - original sau în copie legalizată;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoană juridică, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare - original sau în copie legalizată;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoană juridică, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se află puncul de lucru unde se implementează proiectul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare - original sau în copie legalizată;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoană juridică, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se află puncul de lucru unde se implementează proiectul, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare - original sau în copie legalizată;
- certificatul de cazier fiscal, eliberat de către organul teritorial de specialitate al MFP (original sau copie legalizată);
- certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, eliberat de către AFM (original sau copie legalizată);
- certificatul constatator emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social proprietarul, în original sau în copie legalizată, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare;
- documentele din care rezultă calitatea solicitantului (proprietar, concesionar etc) asupra imobilului unde se implementează proiectul;
- decizia adunării generale a asociaţilor din care să rezulte acordul cu privire la contractarea finanţării;
- declaraţia pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obţinute în ultimii trei ani, respectiv doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia proprietarul se înscrie în program;
- declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal care să conţină activităţile principale, sectoarele în care solicitantul îşi desfăşoară efectiv activitatea, precum şi activitatea pentru care se solicită finanţare;
- situaţia financiară anuală la încheierea ultimului exerciţiu financiar, în copie certificată "conform cu originalul", vizată de către MFP;
- grila de calcul a situaţiei economico-financiare a solicitantului;
- scrisoarea de referinţă bancară a solicitantului, care va cuprinde istoricul solicitantului pentru cel puţin un an;
- studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic.
Atenţie! Prevederile prezentate fac parte dintr-un proiect de act normativ şi nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie aprobat de ministrul mediului şi publicat în Monitorul Oficial.