1. Veniturile din convenţiile civile, eliminate din Codul fiscal
Noţiuni de genul „convenţie civilă”, „contract de prestări servicii” sau „contract civil” au dispărut complet, de la 1 ianuarie, din Codul fiscal, astfel că veniturile obţinute de persoane fizice din contracte civile pot fi încadrate fie ca venituri din activităţi independente - cum ar fi cele obţinute de persoanele fizice autorizate, în cazul în care activitatea are un caracter de continuitate -, fie ca venituri din alte surse, în cazul în care persoana nu este înregistrată fiscal şi activitatea nu are un caracter de continuitate (este ocazională). Puteţi citi mai multe aici.
2. Impozitele locale se pot plăti doar după achitarea amenzilor
Datoriile locale pot fi plătite, din 2016, doar într-o anumită ordine. Astfel, atunci când un contribuabil are amenzi contravenționale neplătite, acesta este obligat să le achite înaintea oricărui impozit sau înaintea oricărei taxe. Asta înseamnă că achitarea amenzilor este prioritară, iar cei care le înregistrează sunt condiţionaţi să le plătească, înainte de a putea achita taxele şi impozitele datorate bugetelor locale. Mai multe detalii sunt aici.
3. Fiscul te penalizează suplimentar dacă declari impozite mai mici
Noul Cod de procedură fiscală a redus, pe de-o parte, dobânzile şi penalităţile de întârziere, dar, pe de altă parte, a introdus penalitatea de nedeclarare, măsură care vizează contribuabilii care acţionează cu rea-credinţă, adică aceia care declară mai puţin decât câştigă sau cei care nu-şi raportează deloc obligaţiile fiscale. Concret, penalitatea de nedeclarare corespunde unui nivel de 29,28% pe an, adică 0,08% pe fiecare zi. Informaţii pe larg găsiţi aici.
4. Sponsorizările au devenit mai avantajoase
Odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, şi regimul fiscal al sponsorizărilor a fost modificat semnificativ. Mai exact, cheltuielile de sponsorizare/mecenat sau burse private au rămas în continuare nedeductibile la calculul impozitului pe profit, însă, de la 1 ianuarie, în loc de 3 la mie din cifra de afaceri, firmele au putut scădea din impozitul pe profit sumele acordate ca sponsorizări în limita a 5 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. Explicaţii în detaliu sunt disponibile aici.
5. Modificări la impozitarea veniturilor din activităţi independente
Reglementările legale referitoare la impozitarea veniturilor obținute din activități independente au suferit la rândul lor modificări în 2016, iar noutăţile vizează atât stabilirea venitului net anual din activităţi independente în sistem real, cât şi stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Totodată, şi în stabilirea venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală au apărut modificări. Informaţii pe larg despre subiect sunt aici.
6. Modificări la impozitarea veniturilor din salarii
În ceea ce priveşte impozitarea veniturilor din salarii, a fost modificată, în primul rând, definiţia acesteia, fiind aduse mai multe clarificări şi veniturilor salariale impozabile, cât şi celor neimpozabile, fiind astfel stabilite avantajele salariale care nu se impozitează - de exemplu, cadourile oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, în limita a 150 lei/persoană/ocazie de: 8 martie, Paşte, 1 iunie, Crăciun. De asemenea, au fost aduse modificări şi nivelului la care se acordă deducerea personală salariaţilor la locul de muncă, precum şi impozitării salariilor din străinătate pentru activități desfășurate în România. Aflaţi mai multe din acest articol.
7. Un nou regim fiscal aplicabil microîntreprinderilor
Condiţiile de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinderilor s-au schimbat din 1 ianuarie, atunci când, prin intermediul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2015, a fost majorat, de la 65.000 la 100.000 de euro, plafonul până la care o persoană juridică se poate înscrie ca microîntreprindere. Totodată, firmele mici aplică de la începutul anului un sistem de cote de impozitare cuprins între 1% şi 3%, în funcție de existenţa salariaţilor şi numărul acestora. În altă ordine de idei, a fost păstrată regula conform căreia persoanele care aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderilor nu pot opta pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic, așa cum pot opta persoanele care aplică impozitul pe profit. Detalii pe larg despre aceste subiecte sunt aici şi aici.
8. Schimbări la impozitul pe profit
Regulile care guvernează impozitul pe profit au fost completate şi ele prin intermediul noului Cod fiscal, fiind aduse peste 50 de modificări. Astfel, printre altele, noi categorii de contribuabili au devenit subiecţi ai impozitului pe profit în România, în timp ce, spre exemplu, persoanele juridice străine şi persoanele fizice nerezidente care desfăşoară activitate la noi în ţară într-o asociere cu sau fără personalitate juridică au fost excluse din sfera impozitului pe profit. Găsiţi aici mai multe informaţii.
9. Noi reguli la impozitele locale
Modul în care se calculează impozitul pe clădiri se calculează, din 2016, în funcție de destinația construcției (pentru locuit, pentru activități economice sau ambele), nu în funcție de calitatea pe care o are proprietarul (persoană fizică ori juridică). Prin urmare, schimbarea modului de impozitare a dus la creşterea majoră a taxelor plătite de persoanele fizice ale căror locuinţe sunt folosite (şi) în scopuri comerciale, respectiv acele spaţii nerezidenţiale sau cu destinaţie mixtă. Aici şi aici aveți toate detaliile.
10. Noi reguli la impozitarea contractelor civile
Intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, în prima zi a lui 2016, a adus schimbări şi în ceea ce privește situația contractelor civile. Concret, au dispărut regulile speciale de impozitare a acestui tip de contract, care nu mai fac parte din categoria veniturilor obținute din activități independente, ci pot fi încadrate cel mult în categoria veniturilor din alte surse. Detalii, aici.
11. Din 2016 ai mai mult timp pentru a contesta actele emise de Fisc
În baza prevederilor din Codul de procedură fiscală, orice persoană care consideră că a fost lezată în drepturile sale printr-un act administrativ-fiscal este îndreptățit să depună o contestație. Prin intermediul Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.741/2015 s-a stabilit, în principiu, un termen de 45 de zile de la comunicarea unui act administrativ-fiscal în care contribuabilul poate depune o contestaţie. De aici puteți afla mai multe.
12. Peste 50 de taxe şi impozite pot fi plătite online cu cardul de persoanele fizice
Din august 2016, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Ministerului Finanţelor Publice nr. 1.376/2016, persoanele fizice rezidente și nerezidente, identificate fiscal pe baza codului numeric personal sau a numărului de identificare fiscală (aşadar, inclusiv persoanele fizice autorizate, dar nu şi firmele) au posibilitatea de a achita online peste 50 de creanţe fiscale, inclusiv taxe şi impozite, cu ajutorul cardurilor bancare pe care le deţin. Detalii sunt aici.
13. Taxele şi impozitele pot fi plătite cu cardul la Fisc în toată ţara
De la finalul lunii septembrie, posibilitatea de a achita taxele şi impozitele cu ajutorul cardului bancar, la ghișeele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, a fost extinsă în toată ţara, în condiţiile în care, până atunci, doar locuitorii din anumite judeţe ale ţării şi din municipiul Bucureşti aveau această alternativă. Măsura amintită continuă astfel procesul de modernizare început de Fisc, în scopul simplificării plăţii taxelor şi impozitelor pe teritoriul ţării. Aveţi detalii aici.
14. Regulile inspecţiilor fiscale, modificate
Odată cu aplicarea noului sistem fiscal în România, regulile de desfăşurare a unei inspecţii fiscale au suferit modificări. Printre altele, a apărut o nouă metodă de control, şi anume verificarea exhaustivă. Referitor la perioada supusă inspecției fiscale, aceasta începe de la sfârșitul perioadei controlate anterior. De asemenea, inspecția fiscală are loc în cadrul termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale. În fine, Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.711/2015 a modificat mai multe documente folosite în cadrul inspecției fiscale, inclusiv avizul de inspecţie fiscală ori procesul-verbal. Citiţi aici mai multe explicaţii.
15. Mai multe acte fiscale sunt valabile fără semnătură şi ştampilă
Prin Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.155/2016, în vigoare din 12 aprilie, au fost stabilite nu mai puţin de 29 de acte administrativ-fiscale şi procedurale ce sunt valabile fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central și ștampila organului emitent. Printre aceste documente se regăsesc titlurile executorii şi somaţiile, deciziile referitoare la obligaţiile fiscale accesorii, adresa de înfiinţare a popririi sau înstiinţările de compensare/restituire. Lista completă a actelor valabile fără semnătura şi ştampila autorităţilor este disponibilă aici.
16. Din 1 august, TVA în agricultură de 9%
Diminuarea cotei de TVA, de la 20% la 9%, pentru livrarea de produse folosite pentru producția agricolă și pentru prestările de servicii specifice de tipul celor folosite în sectorul agricol a devenit oficială la 1 august, după publicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016. Concret, cota redusă de TVA se aplică pentru „livrarea celor mai importante produse utilizate pentru producția agricolă, respectiv: îngrășăminte, pesticide, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării, precum și pentru prestările de servicii specifice de tipul celor utilizate în sectorul agricol, cum sunt: arat, semănat, prășit, ierbicidat, recoltat, fertilizat, greblat, balotat”, conform actului citat. Găsiţi mai multe despre subiect în acest articol.
17. Impozitul specific intră în vigoare în prima zi din 2017
Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi a apărut în 14 octombrie în Monitorul Oficial şi se va aplica începând cu 1 ianuarie. Concret, noul act normativ introduce un sistem de impozitare pe care autorităţile au încercat în repetate rânduri să-l legifereze şi care se va aplica de luna următoare firmelor româneşti care desfăşoară activităţi în domeniul turistic, hotelier, restaurante, baruri și alimentație publică. Noul impozit forfetar se va calcula în funcţie de suprafaţa afacerii, localitatea în care se desfăşoară activitatea şi alte variabile, de la aplicarea sistemului de impozitare fiind totuşi exceptate microîntreprinderile. Detalii despre aceste aspecte sunt aici şi aici.
18. Dacă o firmă nu se înregistrează la timp, Fiscul o ia în evidență din oficiu
Contribuabilii ce nu depun, în termenele prevăzute de legislația în vigoare, declarația de înregistrare fiscală ca plătitor de salarii sunt înregistraţi fiscal din oficiu sau la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, stabileşte Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.921/2016, în vigoare din 26 octombrie. Un aspect important de precizat este că procedura înregistrării din oficiu nu se aplică, totuşi, persoanelor fizice care dețin cod numeric personal și sunt supuse impozitului pe venit, cu excepția persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere. Explicaţii pe larg găsiţi aici.
19. Cercetătorii, scutiţi de plata impozitului pe venit
Din 1 august, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016, lista persoanelor care beneficiază de scutirea la plată pentru impozitul pe veniturile din salarii a fost extinsă cu cele care lucrează în domeniul cercetării-dezvoltării. Astfel, cercetătorii reprezintă cea de-a treia categorie de persoane scutite de la plata impozitului pe venit, după persoanele cu handicap grav sau accentuat şi programatorii. Află mai multe despre subiect din acest articol.
20. Ce impozite şi alte obligaţii fiscale se plătesc, din acest an, în contul unic al Trezoreriei
La începutul anului, mai precis în februarie, Fiscul a aprobat, prin Ordinul nr. 531/2016, o nouă listă a impozitelor, contribuţiilor şi altor sume de bani pe care contribuabilii le datorează statului şi pe care aceştia trebuie să le plătească în contul unic. Astfel, pentru plata impozitelor şi taxelor datorate începând cu 1 ianuarie bugetului de stat, se foloseşte contul 20.A.47.01.00 “Sume încasate pentru bugetul de stat în contul unic, în curs de distribuire”, deschis pe codul de identificare fiscală al contribuabililor, la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care ei sunt înregistraţi ca plătitori de impozite si taxe. Informaţii suplimentare puteți citi aici.
21. Reducerea plafonului minim pentru impozitarea microîntreprinderilor
Reducerea plafonului capitalului social la înființare, în funcție de care se poate aplica sau nu regimul de impozitare pentru microîntreprinderi, va fi modificat de la 1 ianuarie, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016, publicată la început de decembrie în Monitor. Concret, plafonul minim (încă) în vigoare, de 25.000 de euro, de la care o firmă nou-înfiinţată poate opta pentru trecerea la plata impozitului pe profit, în detrimentul celui pe veniturile microîntreprinderilor, va fi diminuat la 45.000 de lei (aproximativ 10.000 de euro). Mai multe în acest sens aflaţi de aici.
22. Agricultorii pot aplica pentru un regim special de TVA
În cazul agricultorilor, Guvernul va introduce, tot prin Ordonanţa de urgenţă nr. 84/2016, un regim special de TVA, care va fi opțional. Asta înseamnă că această categorie de persoane va putea să aleagă, de la 1 ianuarie, între regimul special și regimul normal de TVA, în funcție de care este mai avantajos. Regimul special de TVA va consta într-o cotă forfetară aplicată gradual, în perioada 2017-2019, şi va însemna mai puţine reguli de respectat pentru agricultori, indiferent că este vorba de persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale. Toate detaliile sunt aici.
23. Cota standard de TVA se mai reduce o dată
O nouă reducere a cotei standard de TVA, de data aceasta de la 20% la 19%, este programată să intre în vigoare la 1 ianuarie, în conformitate cu prevederile din noul Cod fiscal. Prin urmare, diminuarea cotei de TVA va avea un impact semnificativ atât asupra consumatorilor, cei care, cel puţin teoretic, vor fi beneficiarii finali ai noii măsuri, cât şi asupra asupra firmelor. Automat, pentru a fi în legalitate la început de 2017, firmele au fost nevoite să ia măsuri din timp, fie ele de ordin juridic, fie ele de ordin operaţional. O analiză despre efectele scăderii cotei de TVA găsiţi aici.
24. Popririle Fiscului pe conturi vor fi ridicate mult mai rapid
Un mecanism rapid de blocare/deblocare a conturilor bancare deţinute de contribuabili, implementat la nivelul instituţiilor, va face posibilă ridicarea măsurii popririi unui cont în doar câteva ore. În plus, aplicarea popririlor se va face doar pentru suma datorată statului, restul sumelor existente în conturi urmând să rămână la dispoziţia contribuabililor. Dispoziţiile amintite sunt prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016, dar, pentru a fi aplicate efectiv, au nevoie şi de o aprobare la nivel intern, în cadrul Fiscului. Citiţi aici toate detaliile.
25. Firmele îşi vor putea deduce TVA pentru perioada în care au avut codul anulat
Din 2017, tot prin intermediul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016, contribuabilii ce îşi vor recăpăta codul de TVA vor fi repuşi în drepturi şi li se vor acorda beneficiile pierdute în perioada aferentă anulării codului, în sensul că vor putea refactura cu taxă către clienți toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA. Noua măsură vine în contextul în care, conform prevederilor în vigoare până la 31 decembrie, persoanele care pierd codul de TVA nu pot deduce taxa aferentă achiziţiilor efectuate, dar trebuie să colecteze TVA pentru livrările/prestările efectuate, fără însă să aibă posibilitatea să-l deducă. Detalii sunt aici.