1. Formularul 088 a fost modificat încă din ianuarie
La fel cum s-a întâmplat în anii anterior, şi în 2016 au fost consemnate noi şi noi modificări în ceea ce priveşte înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăgată a societăţilor.
Astfel, încă din primele zile ale anului, Fiscul a publicat un nou model al formularului 088 „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, necesar pentru obţinerea codului de TVA. Modificările au survenit prin intermediul Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3.841/2015, publicat pe 6 ianuarie 2016 în Monitorul Oficial.
În primul rând, printre modificările și adăugirile aduse formularului 088 se numără introducerea, la punctul 11, a unei note suplimentare care face trimitere la prevederile Directivei 2005/60/CE privind spălarea banilor, cu modificările și completările ulterioare.
Mai mult, la punctul 15 a fost introdusă posibilitatea declarării veniturilor persoanelor fizice având calitatea de asociat/administrator la persoana impozabilă și comunicării documentelor justificative, prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”.
Prin urmare, Fiscul a modificat şi aplicația care permite completarea online a documentului, ultima modificare a programului informativ pus la dispoziţie de ANAF fiind înregistrată pe 1 septembrie 2016.
Notă: Mai multe detalii despre modificările aduse formularului 088 în ianuarie găsiţi aici şi aici.
2. În februarie, procedura de înregistrare a fost modificată iar
Procedurii de înregistrare în scopuri de TVA i-au fost aduse noi modificări în februarie, prin Ordinul ANAF nr. 521/2016. Concret, a fost actualizat formularul "Decizie privind înregistrarea în scopuri de TVA potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare".
Documentul este eliberat acelor persoane impozabile care au sediul activității economice în România și realizează sau intenționează să realizeze o activitate economică ce implică operațiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere și/sau operațiuni rezultate și activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România, care solicită înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, în următoarele situații:
- înainte de realizarea unor astfel de operațiuni, dacă declară fie că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depășește plafonul de scutire prevăzut la art. 310 alin (1) din Codul fiscal, fie că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă;
- dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă.
Potrivit actului normativ al Fiscului, persoana impozabilă care solicită înregistrarea în scopuri de TVA trebuie să depună la organele fiscale următoarele documente:
- cererea de înregistrare în scopuri de TVA, însoțită de documentele prevăzute de legislația în vigoare pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activitate economică, în cazul persoanelor impozabile care sunt supuse înmatriculării la registrul comerțului și care solicită înegistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- declaraţia de înregistrare, având completată rubrica "Date privind vectorul fiscal", secţiunea taxa pe valoarea adăugată, în cazul persoanelor impozabile care nu sunt supuse înmatriculării la registrul comerţului şi care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- declaraţia de menţiuni, având completată rubrica "Date privind vectorul fiscal", secţiunea taxa pe valoarea adăugată, în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, însoțită de documentația prevăzută de legislația în vigoare pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activitate economică, după caz.
În continuare, procedura prevăzută de documentul citat prevede că organul fiscal competent poate aproba sau respinge cererea de înregistrare în scopuri de TVA, ca urmare a analizei informațiilor cuprinse în cererea de înregistrare în scopuri de TVA sau declarația de înregistrare/mențiuni, după caz, prin care persoana impozabilă cere înregistrarea în scopuri de TVA și în documentele anexate acesteia.
Notă: Explicaţii pe larg despre subiect puteți citi aici.
3. Sancţiuni pentru firmele care nu se înregistrează la timp
Conform prevederilor în vigoare, persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire și a cărei cifră de afaceri este mai mare sau egală cu plafonul de scutire în valoare de 65.000 de euro sau 220.000 de lei este obligată să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, prin formularul 010, în termen de zece zile de la data atingerii sau depășirii plafonului.
Nedepunerea în acest termen atrage sancţiunile prevăzute de Codul de procedură fiscală, respectiv amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 5.000 de lei pentru companiile încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi amenzi de la 500 la 1.000 de lei pentru firmele mici şi persoanele fizice.
În situația în care persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire și a cărei cifră de afaceri este mai mare sau egală cu plafonul de scutire nu solicită sau solicită înregistrarea cu întârziere, organele fiscale competente procedează după cum urmează:
- stabilesc obligaţii privind taxa de plată, constând în diferenţa dintre taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze şi taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, de la data la care persoana impozabilă respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de TVA, dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege, dacă taxa colectată este mai mare decât taxa deductibilă, precum şi accesoriile aferente;
- determină suma negativă a taxei, respectiv diferenţa dintre taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, de la data la care persoana impozabilă respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de TVA, dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege, şi taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze de la data la care ar fi trebuit să fie înregistrată în scopuri de taxă, dacă taxa deductibilă este mai mare decât taxa colectată.
Notă: Mai multe despre riscurile la care se expun contribuabilii ce nu se înregistrează în scopuri de TVA atunci când trebuie aveți în acest articol.
4. Fiscul nu se mai grăbeşte să anuleze codul de TVA al firmelor
Ordinul ANAF nr. 2.393/2016 asigură contribuabililor exercitarea dreptului de a fi ascultaţi, prin invitarea lor la întâlniri de clarificare înainte de adoptarea unei decizii de respingere a solicitării sau anulării înregistrării în scopuri de TVA. Potrivit procedurii adoptate pe 17 august 2016, invitația la interviu se face în scris, iar documentul trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele informații:
- data, ora și locul la care contribuabilul este obligat să se prezinte;
- baza legală a solicitării;
- scopul solicitării;
- documentele pe care contribuabilul este obligat să le prezinte.
Însă nu toți contribuabilii sunt chemați la interviu, ci numai persoanele impozabile care îndeplinesc parțial criteriile de evaluare și sunt încadrate la risc mediu. Potrivit informațiilor furnizate de Fisc, evaluarea intenției și capacității vizează în special persoanele impozabile care, în urma analizei efectuate, sunt încadrate într-un anumit profil de risc.
Analiza de risc presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care privesc, fără a se limita, gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile, existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare, existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate, precum și prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate.
Notă: Informaţii suplimentare despre posibilitatea reprezentanţilor firmelor de a-şi exprima punctul de vedere în relaţia cu Fiscul sunt aici.