Atât guvernanții, cât și parlamentarii au operat în 2016 unele modificări privind încasările și plățile efectuate de persoanele juridice. Dacă două noutăți fac referire la plafoanele legale stabilite în urmă cu câțiva ani, celelalte două privesc acceptarea cardurilor bancare la achitarea produselor și serviciilor și dovedirea plății obligațiilor fiscale.
Din articol poți afla despre:
- majorarea numărului de comercianți ce trebuie să accepte plățile cu cardul;
- posibilitatea de a retrage mai mulți bani din bancă pentru plățile către persoanele fizice;
- depășirea plafonului legal la încasările de la persoane fizice;
- noile documente cu care se poate dovedi plata taxelor și impozitelor către stat.
1. Crește numărul de comercianți obligați să accepte plăți cu cardul
Începând cu data de 1 ianuarie 2017, numărul comercianților care trebuie să accepte plăți cu cardurile de debit și cardurile de credit va crește semnificativ.
Concret, obligația va fi valabilă pentru „persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei”, după cum prevede Legea nr. 209/2016. Asta în condițiile în care plafonul este stabilit acum la o cifră anuală de afaceri de peste 100.000 de euro (echivalent în lei).
În cazul în care vor refuza să accepte plățile cu cardurile bancare, comercianții vizați vor risca să fie sancționați cu sume cuprinse între 5.000 și 7.500 de lei.
Notă: Citiți mai multe despre subiect în acest articol.
2. Firmele pot retrage mai mulți bani din bancă pentru plățile către persoane fizice
Firmele sunt obligate prin lege să respecte anumite plafoane legale atunci când vine vorba de încasări și plăți.
Totuși, începând de astă-vară, societățile care retrag bani din conturile bancare nu mai trebuie să respecte plafonul zilnic de 10.000 de lei/persoană atunci când este vorba de plăți în numerar către persoanele fizice, „reprezentând contravaloarea unor achiziții de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi și restituiri de împrumuturi sau alte finanțări”, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2016.
Notă: Detalii suplimentare pot fi găsite în acest articol.
3. Anumite firme pot depăși plafonul legal de încasări de la persoanele fizice
Guvernul a stabilit anul acesta că organizatorii de nunți și botezuri pot depăși, în baza unei cereri motivate, plafonul zilnic de încasări de 10.000 de lei/persoană. Mai exact, aceștia pot solicita respectarea unui plafon individual.
„Organizatorii de nunți și botezuri, pentru operațiunile de încasări în numerar pe zi, de la persoane fizice, pentru serviciile legate de aceste evenimente, pot solicita organului fiscal central competent în administrarea obligațiilor lor fiscale, în cazul în care aceștia prezintă organului fiscal informații din care rezultă că încasările de la persoane fizice generate de organizarea de astfel de evenimente depășesc plafonul prevăzut la art. 4 (10.000 de lei/persoană/zi - n. red.), aprobarea unui alt plafon de încasări decât cel stabilit la art. 4”, prevede, de asemenea, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2016.
La scurt timp după introducerea excepției, Ministerul Finanțelor a venit și cu reglementările pentru punerea efectivă în aplicare a acesteia. Astfel, s-a stabilit lista actelor necesare pentru solicitarea unui alt plafon, valabilitatea deciziei de aprobare a plafonului și procedura de urmat pentru reînnoirea excepției.
Notă: Am scris pe larg despre subiect aici și aici.
4. Poți dovedi plata taxelor și impozitelor cu noi acte
Contribuabilii au posibilitatea să dovedească plata taxelor și impozitelor cu o serie de noi documente, începând din luna decembrie.
Astfel, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2016, atât efectuarea unei plăți, cât și data acesteia pot fi dovedite, de exemplu, cu documentul eliberat de terminalele și echipamentele de plată ale instituțiilor de credit (pentru serviciile bancare de achitare a obligațiilor fiscale), documentul de plată sau extrasul de cont tipărit (pentru internet banking, home banking sau mobile banking) și mandatul poștal tipărit.
În același timp, Executivul a stabilit că un contribuabil poate trimite și prin poșta electronică dovada efectuării unei plăți.
Notă: Citiți aici informații suplimentare despre subiect.