21 ianuarie 2017 este data de la care mașinile staționate neregulamentar pe partea carosabilă (adică pe partea pe care pot să circule efectiv vehiculele) vor putea fi ridicate din nou, după o pauză de peste un an. Măsura este inclusă în Hotărârea Guvernului nr. 965/2016, ce va intra în vigoare la data amintită mai sus.
„Ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una dintre situațiile prevăzute la art. 143 (din Regulamentul Codului rutier - n. red.), când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public și se realizează (...) pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală”, dispune actul normativ.
Cu toate acestea, prevederile stabilesc că, pentru ca ridicarea autoturismelor să fie posibilă, fiecare administrator de drum sau autoritate locală trebuie să poată să folosească spații speciale de depozitare. Așadar, asta implică nu doar existența spațiilor respective, ci și a unor persoane care să se ocupe de ridicare, transport, depozitare, pază și relația cu persoanele care vin să-și recupereze vehiculele.
„Operațiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului. Transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat. (...) Depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală. Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale”, scrie în HG nr. 965/2016, cu precizarea că programul de restituire va trebui să fie non-stop.
Așadar, există șanse ca, în anumite localități, ridicarea mașinilor parcate neregulamentar să nu fie posibilă chiar de la data de 21 ianuarie 2017. În acest sens, informația a fost confirmată, la solicitarea AvocatNet.ro, de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
„(...) la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri de guvern (HG nr. 965/2016, ce se va aplica din 21 ianuarie 2017 - n. red.), ridicarea vehiculelor este condiționată de operaționalizarea, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală, a serviciilor privind ridicarea, transportul și depozitarea vehiculelor, precum și de stabilirea tarifelor aferente acestor operațiuni”, au explicat reprezentanții Direcției informare și relații publice din cadrul MAI.
Practic, situația este acum în mâinile autorităților locale, din moment ce Guvernul nu poate lua nicio măsură efectivă pentru a se asigura că ridicarea autoturismelor se va putea face chiar de sâmbăta viitoare.
„Polițiștii rutieri au atribuții care privesc exclusiv respectarea normelor în domeniul circulației pe drumurile publice, obligația de a realiza ridicarea și depozitarea vehiculelor revenind autorităților administrației publice locale (în calitate de administratori ai drumurilor publice din interiorul localităților, potrivit art. 64 din OUG nr. 195/2002). Funcționarea autorităților administrației publice locale este guvernată, potrivit Constituției României și Legii nr. 215/2001, de principiul autonomiei locale, astfel că nici Guvernul, nici Ministerul Afacerilor Interne nu aveau și nu au abilitarea să impună acestora modalități de îndeplinire a obligațiilor legale ce le revin”, au subliniat reprezentanții MAI.
Doar polițiștii rutieri și cei locali vor putea dispune ridicările
Polițiștii rutieri și polițiștii locali sunt singurele persoane abilitate de legislație să dispună în scris ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe drumurile publice. Mai exact, conform Hotărârii Guvernului nr. 965/2016, ridicarea se va putea face în următoarele situații în care staționarea voluntară este interzisă:
- în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
- în zona de acțiune a indicatorului de staționare interzisă și a marcajului de interzicere a staționării;
- pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6 m;
- în dreptul căilor de acces ale proprietăților alăturate drumurilor publice;
- în pante și în rampe;
- în locul unde este indicatorul de staționare alternantă (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) sau indicatorul de zonă de staționare cu durată limitată (peste durata stabilită).
Dispoziția de ridicare se va întocmi în scris, în trei exemplare, și va trebui să conțină data, ora și locul ridicării, gradul profesional, numele și prenumele polițistului care dispune măsura și unitatea din care acesta face parte, dar și indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată. De asemenea, actul va trebui să includă mențiunile privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului, menţiunile privind avariile vizibile ale mașinii, numărul de înmatriculare/înregistrare și marca vehiculului.
„Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare”, este lămurit în hotărârea Executivului.
Ridicarea autoturismelor parcate ilegal nu mai este posibilă de la mijlocul anului 2015, atunci când Înalta Curte de Casație și Justiție a găsit că această activitate trebuie reglementată de Guvern, nu de autoritățile locale. Prin urmare, hotărârile locale prin care se stabileau reguli pentru ridicare și-au pierdut validitatea și n-au mai putut fi puse în aplicare.
Important! Bine de știut este că administratorul drumului public sau administrația publică locală va fi răspunzătoare de pagubele cauzate mașinilor în procesul de ridicare, transportare și depozitare.
Comentarii articol (1)