În urmă cu doar câteva zile, Ilan Laufer, secretar de stat în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, a anunțat calendarul estimativ al programului România Start-Up Nation. Astfel, programul de finanțare va fi operațional în perioada următoare, urmând ca antreprenorii să depună cereri de finanțare în perioada mai – iunie 2017, primele contracte de finanțare urmând a fi semnate începând cu luna iunie a acestui an.
Programul Start-Up Nation poate fi accesat doar de către întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017 și care sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului ca societăți comerciale (inclusiv SRL-D) sau societăți cooperative.
Bugetul anunțat va permite finanțarea a 10.000 de proiecte cu până la 44.000 de euro, iar unul dintre obiectivele importante ale programului este acela de a crea 20.000 de noi locuri de muncă. Mai multe detalii despre calendarul de funcționare al acestui program de finanțare pot fi găsite în acest articol.
Descrierea afacerii
Prin intermediul programului Start-Up Nation vor putea fi finanțate planuri de afaceri din domenii diverse de activitate, iar antreprenorii sunt în căutarea unor idei de afaceri care să necesite o investiție cât mai mică și o implementare cât mai rapidă. O astfel de afacere este și înființarea unui laborator de cofetărie care poate fi realizat cu o investiție rezonabilă, echipamentele și utilajele de producție fiind reduse ca număr și ieftine în comparație cu alte domenii de activitate.
Deschiderea unui laborator de cofetărie va trebui să țină cont de următoarele aspecte:
- investiția în echipamente trebuie să fie dimensionată cu ajutorul unui inginer în industria alimentară, pentru a evita eventualele cheltuieli neeligibile ce pot interveni atunci când antreprenorul nu a luat în calcul un flux de producție complet;
- diversificarea producției este un element deosebit de important al oricărei afaceri mici aflate la debut. Valoarea medie a unei comenzi poate fi mai mare în cazul în care clientul are la dispoziție mai multe produse dintre care poate alege;
- este utilă investiția într-un site de prezentare, comenzile sosite prin intermediul internetului putând avea o pondere importantă în cifra de afaceri a societății;
- dacă laboratorul va face livrare la sediul sau domiciliul clienților, atunci este necesară achiziția unei autoutilitare prevăzută cu instalație frigorifică.
Investiția necesară
Dacă investiția se va realiza prin intermediul programului Start-Up Nation, atunci investiția trebuie să se încadreze într-un buget maxim de 200.000 de lei (echivalentul a 44.000 de euro). Acest buget acoperă atât investiția în echipamente și instalații, cât și o parte a cheltuielilor de funcționare a cofetăriei în primul an de zile. Cea mai mare parte a bugetului trebuie să fie direcționată către achiziția de echipamente și utilaje de producție pentru laborator.
În primul rând, un procent mai mare de 50% al investiției în echipamente ar spori șansele de finanțare, conform grilei de evaluare a proiectelor ce este anunțată de către oficialii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerțului și Antreprenoriatului. Mai multe detalii despre grila de punctaj poți citi în acest articol.
Pe de altă parte, înființarea unui laborator propriu va scădea costurile de producție și operare a afacerii și va aduce totodată un beneficiu de imagine, clienții apreciind produsele proapele pe care le-ar putea achiziționa. Investiția în echipamente și utilaje de laborator ar trebui să cuprindă:
- malaxoare și mixere;
- mașini de divizat și format aluat;
- mașini de temperat ciocolata;
- mașini de preparat și dozat creme;
- mașini pentru măcinat nuci, migdale, alune;
- cuptoare pentru cofetărie;
- frigidere sau lăzi frigorifice;
- mașini pentru procesat ouă;
- mașini de ambalat și închis pungi.
Exemplele de mai sus sunt doar o parte a unui flux de producție complet necesar în cazul înființării unui laborator de cofetărie. Înainte de a lua decizia de a investi într-o astfel de afacere, va trebui să stabilești lista completă a echipamentelor necesare, dar și capacitatea lor de producție. Lucrul acesta îl poți face discutând cu un inginer în industria alimentară. Vei evita, în felul acesta, apariția unor cheltuieli neprevăzute în viitor. Investiția trebuie să includă, în completarea echipamentelor de mai sus, și achiziția de mobilier specific:
- mese din inox;
- bancuri de lucru;
- rafturi din inox;
- chiuvete din inox.
Dacă antreprenorul va face livări ale produselor către clienții săi, se impune achiziția unei autoutilitare prevăzută cu instalație frigorifică. Achiziția este o cheltuială eligibilă în cadrul proiectului.
Locația afacerii
O astfel de afacere poate fi dependentă de vadul comercial, dacă planul de afaceri a fost construit pe un anumit număr de clienți potențiali care tranzitează o zonă. În acest caz, antreprenorul trebuie să includă în bugetul proiectului amenajarea unui spațiu în care clienții să poată servi preparatele cofetăriei.
Totuși, dacă afacerea nu este dependentă de vadul comercial, atunci spațiul poate fi închiriat într-o zonă în care chiriile sunt mai mici. În acest caz, preparatele vor fi livrate acelor clienți care le comandă eventual pe internet, prin intermediul site-ului de vânzare al afacerii. Crearea unui site de prezentare este o cheltuială eligibilă în cadrul programului România Start-Up Nation și orice afacere debutantă ar trebui să aibă unul.
Indiferent de amplasamentul ales pentru înființarea laboratorului de cofetărie, este necesară compartimentarea spațiului de producție în așa fel încât să fie asigurate încăperi sau spații diferite pentru producția efectivă sau depozitarea materiilor prime, dotarea spațiului cu vestiare și grupuri sanitare. Cea mai importantă autorizație de funcționare pentru o astfel de afacere este cea eliberată de Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Orice antreprenor ar trebui să studieze legislația în domeniu înainte de a începe o astfel de afacere.
Costuri de funcționare
Principalele costuri de funcționare, după dotarea laboratorului de cofetărie și lansarea afacerii, sunt:
- salariile și contribuțiile sociale;
- utilitățile consumate în timpul procesului de producție al articolelor de cofetărie;
- chiria spațiului de producție;
- cheltuielile cu materiile prime și materialele necesare;
- cheltuielile cu amortizarea echipamentelor din dotare.
O parte a acestor cheltuieli poate fi inclusă în cadrul bugetului indicativ al proiectului, fiind cheltuieli eligibile în cadrul programului Start-Up Nation. Astfel, poți deconta, pentru o perioadă de cel mult un an de zile, cheltuielile cu salariile și contribuțiilor sociale, a utilităților și a chiriei spațiului de producție.
Dacă vei opta pentru includerea unor astfel de cheltuieli în cadrul bugetului proiectului, asigură-te că cea mai mare parte a investiției va fi direcționată către echipamentele de lucru. Vei câștiga, în acest fel, puncte suplimentare în cadrul procesului de selecție al proiectelor, iar șansele de finanțare ale afacerii tale vor fi mai mari. Pe de altă parte, celelalte cheltuieli necesare în cadrul procesului de fabricație vor trebui suportate de către antreprenor din veniturile generate de către afacere.
Pentru ce se acordă finanțare nerambursabilă
În cadrul acestui program, antreprenorii pot solicita sprijin financiar nerambursabil pentru o multitudine de idei de afaceri. Lista codurilor CAEN eligibile poate fi consultată la finalul acestui articol. Totuși, activitățile economice au șanse de finanțare diferite, fiind încurajate următoarele domenii de activitate:
- activitățile de producție și activitățile de programare IT;
- industriile creative;
- serviciile;
- comerțul și alte activități.
Următoarele cheltuieli sunt eligibile în cadrul acestor proiecte:
- utilajele, mașinile și instalațiile de producție;
- autoutilitarele;
- salariile pentru o perioadă de cel mult un an, limitate la valoarea salariului mediu pe economie;
- chiria și utilitățile spațiului de producție pentru o perioadă maximă de un an de zile;
- realizarea unui site de prezentare a afacerii și a produselor sau serviciilor oferite;
- mobilier și dotări;
- TVA, atunci când firma este neplătitoare de TVA.
Principalele cheltuieli neeligibile sunt prezentate mai jos, iar ele vor fi suportate de către antreprenori din fonduri proprii, dacă intervin în implementarea proiectului:
- achiziția de echipamente la mâna a doua;
- materiile prime și materialele necesare în fluxul de producție;
- realizarea construcțiilor sau a amenajărilor interioare.