Regulile din acest an pentru desfășurarea programelor „Rabla” și „Rabla Plus” au fost publicate recent în Monitorul Oficial, în Ordinele Ministerului Mediului nr. 660/2017 și nr. 661/2017, înscrierile fiind estimate pentru mijlocul lunii mai 2017. Concret, în aceste programe se vor putea înscrie, printre alte entități, firmele și PFA-urile, în vederea obținerii primei de casare pentru înlocuirea mașinilor vechi cu unele noi sau în vederea achiziționării de automobile electrice.
Atât companiile, cât și PFA-urile vor putea cere bani prin intermediul unor scheme de minimis, iar înainte de orice vor trebui să depună un dosar de acceptare la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Concret, înscrierea la un producător auto validat în „Rabla” sau „Rabla Plus” va fi condiționată de acceptarea dosarului depus la AFM. Prin urmare, ambele acte normative referitoare la programele „Rabla” indică cinci greșeli de evitat la întocmirea dosarului.
1. Dosarul este depus în alte condiții decât cele stabilite de autorități. Mai întâi, este adusă în discuție depunerea dosarului de acceptare la AFM. Mai exact, acesta va trebui transmis paginat și opisat, într-un dosar, în plic sigilat, la registratura Administrației. Exceptând paginația, dacă celelalte condiții vor fi neglijate, dosarul va fi respins.
2. Documentele sunt ilizibile, incomplete, incorecte sau conțin ștersături/modificări. O a doua greșeală de evitat pentru firme și PFA-uri este starea fizică necorespunzătoare a documentelor din dosarul de acceptare. Astfel, dosarul va fi respins dacă cererea de finanțare, anexele și documentele sunt ilizibile sau conțin ștersături/modificări, precum şi dacă actele sunt incomplete sau conțin date și informații ce contrazic realitatea.
3. Documente lipsă sau prezentate sub altă formă decât cea solicitată. Apoi, ordinul de ministru prevede că dosarele vor fi respinse pentru „lipsa unui document, prezentarea acestuia sub o altă formă decât cea solicitată sau neprezentarea la termenul stabilit ori ieșirea sa din perioada de valabilitate, precum și constatarea de neconcordanțe în cuprinsul documentelor prezentate”.
4. Nu sunt îndeplinite criteriile de eligibilitate. În fine, neîndeplinirea chiar și a unui singur criteriu de eligibilitate va reprezenta, de asemenea, motiv pentru respingerea dosarului de acceptare. De exemplu, două dintre criteriile de eligibilitate pentru firme și PFA-uri sunt să fie la zi cu plata taxelor, impozitelor, contribuțiilor și amenzilor și să desfășoare activitate economică în România.
5. Ceri mai mulți bani decât permite legislația. Firmele și PFA-urile vor putea cere o finanțare totală doar în anumite limite (maximum 200.000, respectiv 100.000 de euro), în caz contrar cererile urmând să fie considerate nule.
În cadrul schemei de minimis, societățile și PFA-urile vor putea cere maximum 200.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 900.000 de lei), sau, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, maximum 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei). Pentru fiecare mașină veche de cel puțin opt ani se va putea obține, la cumpărarea unui automobil nou, o sumă maximă de 9.200 de lei (6.500 prima de casare plus, în anumite situații, 2.700 de lei ecobonus). Totodată, pentru fiecare mașină electrică nouă achiziționată se va putea cere un ecotichet de maximum 45.000 de lei. Pe deasupra, prima de casare va putea fi cumulată cu ecotichetul, dacă sunt îndeplinite condițiile de participare în ambele programe.
Notă: Criteriile de eligibilitate pentru firme și PFA-uri, precum și listele actelor necesare la întocmirea dosarelor de acceptare pot fi consultate în fișierele anexate articolului de față. În plus, anexate sunt și cele două ordine de ministru ce reglementează programele „Rabla” și „Rabla Plus”.
Comentarii articol (7)