Procedura rambursării de TVA, sau a soluționării deconturilor cu sume negative, este prezentată în Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3.699/2015, un act normativ ce a fost modificat și completat recent, prin intermediul Ordinului ANAF nr. 1.232/2017.
Concret, ultimul document menționat modifică în mod semnificativ procedura rambursării de TVA și aduce noi reguli referitoare la modul în care un contribuabil este înregistrat/radiat dintr-o bază de date specială, unde sunt incluși practic contribuabilii cu risc fiscal în privința rambursărilor de TVA.
Potrivit prevederilor din Codul de procedură fiscală, TVA solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, este rambursată de organul fiscal central.
Astfel, orice persoană impozabilă, înregistrată în scopuri de TVA, poate solicita rambursarea sumei negative a taxei din perioada fiscală de raportare. În acest sens, aceste persoane trebuie să bifeze caseta corespunzătoare din decontul de taxă din perioada fiscală de raportare (formularul 300), decontul fiind și cerere de rambursare. De asemenea, ele pot cere reportarea soldului sumei negative în decontul perioadei fiscale următoare.
Soluționarea deconturilor de TVA
Conform prevederilor din Ordinul ANAF nr. 3.699/2015, deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile, înregistrate ca plătitori de TVA, la organul fiscal unde firmele au domiciliul fiscal, prin una dintre următoarele modalități:
- direct la compartimentul cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale, pe suport electronic, însoțite de două exemplare listate. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se înregistrează la Registratura electronică şi se prelucrează imediat, în momentul primirii, în prezenţa persoanei impozabile;
- prin poștă, situație în care deconturile de TVA se prelucrează în ziua primirii de la registratură;
- prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă.
Fiscul grupează deconturile de TVA, în vederea procesării lor, în două categorii, și anume:
- Deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plată);
- Deconturi cu sume negative (cu opțiune de rambursare sau fără opțiune de rambursare, adică sumele vor fi reportate în decontul perioadei următoare).
În cazul deconturilor cu sume negative de TVA pentru care se solicită rambursarea TVA, acestea se vor soluționa în funcție de gradul de risc fiscal pe care îl prezintă, după cum urmează:
- în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate în termen de maximum cinci zile de la data depunerii decontului;
- în cazul deconturilor de TVA, depuse de alţi contribuabili decât marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, încadrate la risc fiscal mediu - cu analiză documentară;
- în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspecţie fiscală anticipată.
În continuare, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal şi nici nu au risc fiscal mare stabilit de organele fiscale, prin care se solicită sume de până la 45.000 lei, se vor încadra la risc fiscal mic.
Potrivit Codului de procedură fiscală, contribuabilii care solicită Fiscului rambursarea taxei pe valoarea adăugată mai mică decât suma de 45.000 de lei sunt supuși unei inspecții fiscale ulterioare.
Iată ce puteți afla din continuarea articolului:
- care e procedura prin care organul fiscal stabilește gradul de risc al contribuabilului;
- criteriile în funcție de care firmele pot rata rambursarea de TVA;
- termenul în care Fiscul rambursează TVA-ul;
- momentul până la care contribuabilul poate contesta decizia de rambursare de TVA;
- ce documente cere Fiscul în cazul unui control fiscal.
Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal
La fel ca până acum, rambursarea TVA către un contribuabil va ține cont de riscul fiscal asociat acestui contribuabil, autoritatea fiscală determinând Standardul individual negativ (SIN). Acesta reprezintă suma maximă a TVA-ului ce poate fi rambursată fără analiză documentară sau inspecție fiscală anticipată, riscul implicat de această rambursare fiind considerat acceptabil de către administrația fiscală.
De altfel, această sumă este stabilită în condiţii de activitate normală şi continuă a persoanei impozabile, ţinându-se cont şi de comportamentul său fiscal. SIN se stabileşte trimestrial, având în vedere raportările contabile, deconturile de TVA şi modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale în perioada de referinţă, astfel:
- la data de 5 februarie se stabileşte SIN pentru trimestrul I;
- la data de 5 mai se stabileşte SIN pentru trimestrul II;
- la data de 5 august se stabileşte SIN pentru trimestrul III;
- la data de 5 noiembrie se stabileşte SIN pentru trimestrul IV.
SIN se stabileşte prin completarea Fişei de calcul al Standardului individual negativ, la valoarea de o unitate şi rambursarea se efectuează numai în urma inspecţiei fiscale, în următoarele cazuri:
- pentru persoanele impozabile nou-înfiinţate;
- pentru persoanele impozabile pentru care nu există toate datele necesare întocmirii Fişei de calcul al SIN;
- pentru persoanele impozabile pentru care SIN este negativ (suma de TVA colectată este mai mare decât suma de TVA deductibilă în perioada de referinţă);
- pentru persoanele impozabile care nu au bunuri imobile sau mobile în patrimoniu;
- pentru persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 322 din Codul fiscal.
Pentru persoanele impozabile nou-înfiinţate care prezintă trei perioade fiscale consecutive deconturi negative cu opţiune de rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 5% cu ocazia acestor controale, SIN se stabileşte ca medie aritmetică a sumelor aprobate la rambursare prin deconturile respective.
Pentru celelalte persoane impozabile, SIN este stabilit în două etape. În primă fază, se are în vedere stabilirea SIN brut ca diferență între media TVA colectată și media TVA deductibilă din perioada de referință, dar și corecția SIN brut cu indicele de inflație și ajustarea acestuia în funcție de comportamentul fiscal al fiecărui plătitor.
În cea de-a doua etapă, sunt avute în vedere analiza deconturilor primite cu sume negative de TVA cu opțiunea de rambursare și introducerea în programul informatic a sumei solicitate la rambursare, prin program fiind realizată comparația între suma solicitată și SIN.
Criteriile pentru includerea unei firme în baza de date
Potrivit normelor în vigoare, baza de date specială reprezintă o listă în care sunt înscrise persoane impozabile, despre care organele fiscale deţin informaţii că pot prezenta un risc fiscal pentru rambursarea de TVA.
Mai concret, această bază conţine informaţii privind denumirea/numele şi prenumele persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA, codul de înregistrare în scopuri de TVA, numărul şi data referatului prin care s-a propus înscrierea în baza de date specială, structura din cadrul organului fiscal care a făcut propunerea, motivele care au stat la baza înscrierii în baza de date etc.
Astfel, persoanele impozabile prezintă un risc fiscal pentru rambursarea TVA dacă se regăsesc în oricare dintre următoarele patru situaţii:
- organele fiscale primesc documente oficiale, de la alte instituții, care vizează aspecte de natură fiscală şi care ar putea avea incidenţă în acordarea unei rambursări necuvenite de TVA;
- în cadrul acțiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni cu implicații de natură fiscală;
- cu ocazia inspecției fiscale ulterioare au fost stabilite diferențe mai mari de 10% din suma rambursată, dar nu mai puțin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a făcut obiectul inspecţiei fiscale ulterioare;
- s-au constatat neconcordanțe semnificative, verificate și confirmate de organul fiscal, între informațiile înscrise în declarațiile informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri şi/sau neconcordanţe semnificative, între datele primite prin sistemul VIES şi cele declarate de către persoana impozabilă prin declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare (formular 390 VIES).
Așadar, printre criteriile ce duc la înregistrarea în baza de date specială regăsim neconcordanțele generate de depunerea declarațiilor 394 si 390.
În cât timp are loc rambursarea de TVA
Potrivit articolului 77 din Codul de procedură fiscală, rambursarea de TVA se face, ca regulă, în 45 de zile, dar și în 90 de zile în cazul soluționării unui decont de TVA cu control anticipat.
În plus, termenul inițial poate fi prelungit atunci când, pentru soluționarea cererii depuse de contribuabil, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei. Concret, termenul poate fi prelungit cu:
- două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
- trei luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități sau instituții publice ori de la terțe persoane din România;
- șase luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități fiscale din alte state, potrivit legii.
Astfel, se poate ajunge la un termen maxim de nouă luni (90 de zile inițiale + șase luni) în care se poate soluționa o cerere de rambursare a TVA, fără posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobânzi pentru rambursarea cu întârziere a TVA.
În ceea ce privește procedura de contestare, contribuabilul dispune de un termen de 45 de zile pentru formularea contestației fiscale, termen calculat de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii.
Ce documente cere Fiscul la un control de TVA
În cazul firmelor supuse unui control fiscal cu privire la rambursarea TVA, compartimentul de specialitate solicită persoanei impozabile să prezinte:
- jurnale de vânzări și cumpărări;
- balanţele de verificare;
- contracte comerciale, facturi şi documente vamale în cazul exporturilor/importurilor efectuate;
- documente care să ateste efectuarea unei investiţii, precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare;
- orice alte documente pe care organul fiscal le consideră necesare pentru justificarea rambursării.
În plus, inspectorii fiscali pot cere și alte documente pe care le consideră necesare pentru justificarea rambursării TVA, în afară de cele enumerate anterior.
Notă: Informații suplimentare despre noile reguli întâlnite la soluționarea cererilor de rambursare TVA pot fi găsite aici.