25 aprilie a reprezentat unul dintre cele mai importante termene din primele patru luni ale lui 2017, în contextul în care angajatorii au trebuit să declare și achite impozitului pe salarii, precum și contribuțiile sociale aferente lunii trecute (prin intermediul formularului 112), microîntreprinderile au fost nevoite să achite impozitul pe venit aferent primului trimestru din 2017, în timp ce firmele plătitoare de impozit pe profit care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual au avut de efectuat, la rândul lor, plata anticipată aferentă primelor trei luni din an.
În ceea ce privește microîntreprinderile și firmele plătitoare de impozit pe profit, acestea au avut obligația de a completa și depune la Fisc formularul 100 - “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”. În cazul în care contribuabilii descoperă erori în declarația inițială, aceștia au posibilitatea să le remedieze, prin depunerea unei declarații rectificative. Mai precis, pot fi îndreptate în acest mod erori care se referă la cuantumul impozitelor, taxelor și contribuțiilor, la bunurile și veniturile impozabile, precum și la alte elemente ale bazei impozabile.
Astfel, pentru corectarea impozitelor și taxelor stabilite prin autoimpunere sau cu regim de reținere la sursă, declarate inițial în formularul 100, se folosește un formular distinct, identificat cu numărul 710.
Declarația rectificativă 710 se completează cu ajutorul programului de asistență și se depune la organul fiscal în a cărui evidență fiscală contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD, însoțit de formatul hârtie, semnat, sau se transmite prin e-mail.
În cazul în care se corectează mai multe obligații fiscale care se referă la aceeași perioadă de raportare, pentru fiecare obligație se completează în același formular câte un tabel generat cu ajutorul programului de asistență. Pentru obligații fiscale care privesc perioade de raportare diferite trebuie completat câte un formular pentru obligațiile fiscale aferente fiecărei perioade de raportare.
Corectarea declarației 112
Declarația fiscală unică, respectiv formularul 112 - “Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, se corectează de către contribuabili din proprie inițiativă, prin bifarea cu „X” în căsuța „Declarație rectificativă” aflată pe prima pagină a formularului.
Potrivit instrucțiunilor de completare, declarația rectificativă poate fi utilizată pentru:
- corectarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate de angajatori și entități asimilate angajatorilor și reținute de către aceștia de la asigurați;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza cărora se determină stagiile de cotizare și punctajul asiguratului în sistemul public de pensii, pentru situația când a fost omisă înscrierea unui/unor asigurat/asigurați sau în cazul în care asiguratul/asigurații a/au fost înregistrat/înregistrați fără temei și este necesară anularea respectivei înregistrări;
- corectarea altor informații prevăzute de formular.
Declarația rectificativă se completează integral și se înscriu toate datele și informațiile prevăzute de formular, chiar și cele care nu sunt diferite față de declarația inițială.
Pentru contribuțiile sociale, în situațiile în care au fost acordate sume reprezentând salarii, diferențe de salarii şi actualizarea lor cu indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi în situațiile în care prin astfel de hotărâri se dispune reîncadrarea în muncă a unor persoane, se întocmesc declarații rectificative corespunzătoare fiecărei luni, bifându‐se cu „X” căsuța corespunzătoare din formular.
În situația în care, ca urmare a inspecției fiscale, au fost stabilite diferențe de contribuții sociale, contribuabilii au obligația rectificării declarației pentru perioadele pentru care au fost stabilite astfel de diferențe, bifându‐se cu „X” căsuța corespunzătoare din formular.
Cum se corecteză erorile din declarațiile de TVA
În cazul taxei pe valoarea adăugată (TVA), sumele rezultate din corectarea erorilor de înregistrare în evidențele de TVA se înregistrează la rândurile de regularizări din decontul lunii în care au fost operate corecțiile.
Mai precis, persoana impozabilă poate cere organului fiscal în evidența căruia este înregistrată în scopuri de TVA corectarea unor erori materiale apărute în formularul 300 - "Decontul de taxă pe valoarea adăugată". De asemenea, corectarea poate fi făcută și la inițiativa organului fiscal.
Pentru a putea cere modificarea unor informații din cadrul decontului de TVA, persoana impozabilă trebuie să completeze o solicitare de corectare a erorilor materiale. Această cerere, alături de documente justificative, va fi depusă la registratura organului fiscal competent sau va fi trimisă prin poștă, prin scrisoare recomandată.
Prin procedura de corectare de către organul fiscal competent a deconturilor de TVA depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:
- erori de transcriere - preluarea eronată a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont; preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anteriore, de exemplu);
- înregistrarea în decont a diferențelor de TVA de plată, constatate de organele de control, în alte rânduri decât cele stabilite prin reglementările legale în materie;
- erori provenind din înscrierea în decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.
În ceea ce privește formularul 301 - „Decontul special de TVA pentru luna precedentă”, acesta se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare din formular.
Decontul special se depune în format PDF, cu fișier XML, atașat pe suport CD însoțit de formatul hârtie semnat conform legii, la registratura organului fiscal competent, la poștă, prin scrisoare recomandată sau prin e-mail.
În fine, legislația în vigoare permite și corectarea unei alte declarații ce a avut termenul ieri, respectiv formularul 390 VIES - "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare”. Aceasta poate fi rectificată prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare din formular.
În declarația rectificativă se corectează tranzacții declarate în orice perioadă de raportare anterioară și se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
De altfel, trebuie completată câte o declarație rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.