Propunerea legislativă privind acordarea unor facilități fiscale a fost respinsă astăzi de către Senat, ca primă Cameră sesizată, urmând să fie dezbătută și votată și de către Camera Deputaților, Forul decizional. Astfel, indiferent de votul senatorilor, deputații vor avea ultimul cuvânt în privința aplicării proiectului.
Atât firmele, cât și cetățenii și persoanele fizice autorizate ar fi putut scăpa, dacă îndeplineau anumite condiții, de penalitățile de întârziere și de o cotă de 50% din dobânzile aferente obligațiilor principale de plată cu termene de plată anterioare ultimei zile a lunii iunie 2017 (și care sunt administrate de Fisc). Concret, anularea penalităților și a jumătate din dobânzi s-ar fi făcut dacă erau îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiții:
- toate obligațiile principale de plată cu termene anterioare datei de 30 iunie 2017 inclusiv se sting până la data de 30 septembrie 2017 inclusiv;
- o cotă de 50% din dobânzile aferente obligațiilor de plată specificate la primul punct, stabilite prin decizii comunicate și calculate până la data stingerii obligațiilor principale de plată, se stinge până la 31 decembrie 2017 inclusiv;
- sunt stinse toate obligațiile principale de plată administrate de Fisc cu termene de plată cuprinse între 1 iulie 2017 și 31 decembrie 2017, împreună cu accesoriile calculate pentru eventualele întârzieri la plata acestor obligații principale, stabilite prin decizii comunicate cu termene de plată de până la 31 decembrie 2017;
- contribuabilul vizat are depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal (condiția se va considera îndeplinită și dacă, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații, obligațiile fiscale au fost stabilite prin decizie de Fisc);
- contribuabilul vizat depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea condițiilor specificate la punctele anterioare, dar cel târziu la 30 decembrie 2017 inclusiv.
Totodată, proiectul de lege prevede că penalitățile de întârziere și o cotă de 50% din dobânzi, aferente diferențelor de obligații de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile de plată principale cu scadențe anterioare datei de 30 iunie 2017 inclusiv (administrate de Fisc), urmau să fie anulate dacă erau îndeplinite cumulativ aceste condiții:
- declarația rectificativă este depusă între 1 iulie 2017 și 30 septembrie 2017;
- toate obligațiile de plată principale individualizate în declarația rectificativă se sting până la 30 septembrie 2017 inclusiv;
- sunt îndeplinite condițiile precizate la punctele doi, trei, patru și cinci de la prima enumerare.
Același document dispune că penalitățile de întârziere și o cotă de 50% din dobânzi, aferente obligațiilor principale de plată cu termene de plată până la 30 iunie 2017 inclusiv și stinse până la această dată (administrate de Fisc), s-ar fi putut anula dacă erau îndeplinite aceste condiții:
- penalitățile de întârziere și dobânzile ce pot forma obiectul anulării sunt datorate și nestinse la 30 iunie 2017 inclusiv;
- o cotă de 50% din dobânzile aferente obligațiilor principale de plată cu termene de plată anterioare datei de 30 iunie 2017 și stinse până la această dată se stinge până la 31 decembrie 2017 inclusiv;
- este îndeplinită condiția de la punctul al cincilea al primei enumerări.
Intenția de a beneficia de anularea accesoriilor s-ar fi notificat în avans
Societățile, cetățenii și persoanele fizice autorizate care ar fi dorit să scape de penalități și de jumătate din dobânzile aferente datoriilor accesorii ar fi trebuit să notifice Fiscul în avans în acest sens.
„Contribuabilii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit prezentei legi pot notifica organul fiscal competent cu privire la intenția lor până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor”, scrie în inițiativa legislativă respinsă de Senat.
Astfel, în cazul celor care transmiteau notificări, penalitățile de întârziere și jumătate din dobânzi, ce puteau fi anulate, ar fi fost amânate la plată, executarea silită nu ar fi început sau s-ar fi suspendat pentru obligațiile accesorii de plată amânate la plată, iar obligațiile accesorii de plată amânate la plată nu s-ar fi stins până la soluționarea cererii de anulare a accesoriilor sau până la 31 decembrie 2017.
Referitor la obligațiile de plată datorate bugetelor locale, fiecare consiliu local ar fi putut să decidă, prin hotărâre, dacă aplica prevederile proiectului de lege.
În altă ordine de idei, actul amintit menționează și contribuabilii care la data de 30 iunie 2017 beneficiază de eșalonări la plata obligațiilor: „Contribuabilii care la data de 30.06.2017 beneficiază de eșalonare la plata obligațiilor pot beneficia de facilitățile prevăzute (...) dacă îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta lege, astfel ca la data de 31 decembrie 2017 sumele cuprinse în eșalonare să fie achitate anticipat.”
Pentru a aplica în mod adecvat prevederile, Ministerul Finanțelor ar fi trebuit să emită, în cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a propunerii legislative, norme metodologice.
Potrivit expunerii de motive a proiectului, facilitățile fiscale aveau drept scop stimularea conformării voluntare a contribuabililor și creșterea încasărilor la bugetul statului, stimularea mediului economic și reducerea datoriilor către autorități.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie adoptată de Camera Deputaților, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)