Mai multe modificări la Codul fiscal sunt prevăzute în Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2017, document ale cărui prevederi se aplică, în marea lor parte, din 24 iulie 2017.
Totuși, există și reglementări ce se vor aplica din prima zi a lunii octombrie 2017, adică de duminică, iar unele dintre acestea vizează procedura de înregistrare în scopuri de TVA, unul dintre subiectele delicate din ultimii ani în zona fiscală.
Potrivit normelor în vigoare, anumite persoane impozabile sunt obligate să solicite organelor fiscale înregistrarea în scopuri de TVA, însă acestea din urmă vor refuza atribuirea codului de TVA firmelor care prezintă risc fiscal ridicat, stabilește documentul citat.
"Prin ordin al președintelui ANAF se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal”, dispune Legea nr. 177/2017, ceea ce înseamnă că acestea vor fi publice. Dacă ne uităm peste actuala procedură de înregistrare în scopuri de TVA, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 605/2017, aflăm că principalele criterii în funcţie de care este condiţionată înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:
- persoana impozabilă să nu se afle în situația de a nu desfășura activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora - pentru asta, contribuabilul va depune o declaraţie pe propria răspundere;
- asociaţii şi/sau administratorii entităţii care solicită înregistrarea în scopuri de TVA să nu aibă înscrise în cazierul fiscal infracţiuni;
- evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intenției și capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA.
Un aspect important de precizat este acela că aprecierea intenţiei şi capacităţii unei societăți de a desfăşura o activitate economică în sfera TVA a fost eliminată din cuprinsul Codului fiscal, astfel că nu vom mai întâlni această sintagmă.
Așadar, organele fiscale nu vor mai putea să refuze înregistrarea în scopuri de TVA firmelor care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică, ci doar celor care care prezintă risc fiscal ridicat. Chiar și în cazul acestora însă, atunci când situația care a condus la anularea codului de TVA va înceta, organul fiscal va proceda la reînregistrarea firmei respective în scopuri de TVA.
În motivarea propunerilor, parlamentarii au oferit și câteva exemple concrete în care firmele își vor recăpăta codul de TVA după ce vor îndrepta situația care a generat risc fiscal ridicat, fără să mai treacă prin filtrul criteriilor stabilite de ANAF privind analiza de risc.
Astfel, de duminică vor putea fi reînregistrate din oficiu în scopuri de TVA, fără a mai fi verificate din perspectiva riscului fiscal, firmele care, printre altele:
- au depus deconturi pe zero;
- nu au depus deconturi timp de șase luni;
- asociații/ administratorii au cazier fiscal.
Potrivit Codului de procedură fiscală, analiza de risc este o activitate prin care se urmărește identificarea riscurilor de neconformare aferente companiilor, în special când este vorba de impozitele, taxele și contribuțiile sociale datorate statului.
Până acum, procedura de înregistrare în scopuri de TVA a fost una neclară
1 februarie 2017 a fost momentul în care formularul 088, folosit pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică TVA, a fost eliminat din circuitul fiscal. Chiar dacă documentul a dispărut, procedura de înregistrare a rămas până acum, în mare, aceeași, aspect sesizat la acel moment și de specialiștii contactați de redacția noastră - detalii, aici.
Conform procedurii, persoanele impozabile sunt încadrate în trei grupe de risc: ridicat, mediu şi scăzut. Astfel, înregistrarea în scopuri de TVA este acordată imediat contribuabililor încadraţi în grupul de risc scăzut, în timp ce persoanele impozabile încadrate în grupe de risc mediu şi ridicat sunt notificate de către Fisc, iar reprezentanţii acestora invitaţi să îşi expună punctul de vedere.
Cu alte cuvinte, motivele care duceau la neacordarea sau anularea codului de TVA erau lipsite de transparență, firmele fiind practic în imposibilitatea de a identifica situațiile care conduc la neînregistrarea în scopuri de TVA și, implicit, de a le remedia.
De altfel, inițiatorii documentului publicat în Monitor precizau că actuala procedură de atribuire a codului de TVA este neconstituțională: "Pentru a respecta legea, ea trebuie cunoscută și înțeleasă, iar pentru a fi înțeleasă, trebuie să fie suficient de precisă și previzibilă, astfel încât să asigure securitate juridică destinatarilor săi".
Comentarii articol (1)