Problemele pe care le ridică măsurile fiscale anunțate de noul Guvern, precum și amplititudinea acestora, au fost dezbătute în această dimineață de către reprezentanții Departamentului de asistență fiscală și juridică a EY România, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii.
Înlocuirea impozitului pe profit cu un impozit pe cifra de afaceri, din 2018, a fost una dintre temele cele mai discutate, așa cum era și de așteptat, în contextul în care o asemenea prevedere ridică mari semne de întrebare din punct de vedere al fezabilității, dar și din punct de vedere al impactului pe care îl va avea.
Potrivit lui Alex Milcev, partener EY România și liderul departamentului de asistență fiscală și juridică, introducerea unui impozit progresiv pe cifra de afaceri ar fi motivată de nevoia de simplificare a sistemului fiscal, în contextul în care impozitul pe profit nu e tocmai ușor de calculat. Totuși, o asemenea măsură "nu este oportună și o să genereze atât caștigători, cât și perdanți. După părerea noastră, știm că daunele vor fi mult mai mari decât câștigurile", a precizat consultantul fiscal.
Concret, principalii perdanți ar fi contribuabilii cu cifră de afaceri mare și profit mic (retail, distribuție), societăți în dificultăți financiare care vor plăti impozit chiar și fiind în poziție de pierdere. Pentru aceste firme, "o impozitare de 3% din cifra de afaceri ar duce la erodarea capitalului", a explicat Alex Milcev.
Pentru a sublinia inoportunitatea introducerii unei astfel de măsuri, specialistul a atenționat și asupra posibilității ca acest impozit să fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul, fiind astfel de așteptat să se pună în mișcare procedura de infringement din partea Comisiei Europene. Potrivit partenerului EY, implementarea noii taxări are șanse minime, dar chiar și în cazul în care s-ar aplica, Comisia Europeană ar interveni în cel mult șase luni.
Imposibilitatea aplicării unei astfel de măsuri, mai ales din punct de vedere tehnic, a fost subliniată și de Andra Cașu, director executiv al departamentului de asistență fiscală și juridică din cadrul EY România, cea care a precizat că un astfel de proiect nu poate fi acceptat rezonabil, ceea ce înseamnă că nu se poate aplica. O impozitare pe cifra de afaceri ar putea însemna, totodată, și o încălcare a directivelor europene privind dubla impunere.
În plus, specialiștii prezenți la evenimentul de astăzi au atras atenția asupra lipsei de comunicare manifestate de către Guvern în relația cu mediul de afaceri, mai ales în ultimele luni, context care a dus astfel și la promovarea unor măsuri nepotrivite, măsuri propuse chiar în lipsa unui studiu prealabil de impact. Totodată, specialiștii au vrut să le reamintească reprezentanților autorităților că ședințele de consultate sunt parte a procesului legislativ, astfel că acestea ar fi binevenite.
"Vorbim de o nouă taxă la buget (impozitul pe cifra de afaceri, n. red.), care nu este însă de folos, fiind contraproductivă și posibil chiar distrugătoare", le-a spus Alex Milcev jurnaliștilor prezenți. În opinia acestuia, evaziunea fiscală trebuie combătută prin întărirea regulilor care există, și nu prin introducerea de noi taxe, cu atât mai mult cu cât economia a început să crească, profiturile la fel, chiar și încasările Fiscului.
"Nu cred că sistemul fiscal actual este unul prost, pentru că nu este unul sofistificat și a devenit din ce în ce mai stabil, mai ales în ultimii ani", a spus sursa citată, accentuând ideea că impozitul pe cifra de afaceri nu reprezintă o soluție pentru o țară ca România, cu atât mai mult cu cât acest regim fiscal nu e prezent nici în alte țări membre ale Uniunii Europene. Astfel, impozitul pe profit este varianta cea mai apropiată de una corectă, cu atât mai mult cu cât se vrea aplicarea, în următorii ani, a unor reguli comune la nivel european privind bazele și calculul impozitului pe profit.
În concluzie, promovarea unor astfel de măsuri va atrage o lipsă vădită de credibilitate a statului român în fața potențialilor investitori, cei care vor avea toate motivele să se reorienteze spre un climat fiscal mai favorabil.
Introducerea impozitului pe cifra de afaceri nu este singura măsură nefastă inclusă în programul de guvernare, consideră specialiștii de la EY România. Astfel, chiar dacă atenția e concentrată pe acest subiect în ultimele zile, o mai mare problemă poate fi generată de apariția taxei de solidaritate, cea care, din punct de vedere tehnic, poate fi mai ușor introdusă în legislația românească. Cu mai multe opinii despre acest subiect vom reveni într-un articol viitor.