De câteva zile, mai exact din 7 iulie 2017, firmele și entitățile fără personalitate juridică, inclusiv PFA-urile, au un nou cod de identificare, alocat pentru identificarea unică a profesioniștilor la nivelul Uniunii Europene. Practic, EUID este atribuit entităților înregistrate la Registrul Comerțului suplimentar față de identificatoarele existente și până acum, respectiv numărul de ordine din Registrul Comerțului și codul unic de înregistrare fiscală.
Astfel, noul cod este acordat automat în prezent la înmatriculare/ înregistrare solicitanților, fie că vorbim de persoane juridice (firme), fie de entități fără personalitate juridică, organizate sub formă de PFA, întreprinderi individuale sau familiale.
"Profesioniştilor care se vor înmatricula în registrul comerțului după data de 07 iulie 2017 li se va aloca un identificator unic la nivel european (EUID) prin Sistemul Informatic Integrat al Oficiului Național al Registrului Comerțului, care va fi evidențiat în cuprinsul certificatului de înregistrare emis de oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale", scrie într-un anunț recent al ONRC.
În ceea ce privește entitățile înființate înainte de 7 iulie 2017, schimbarea actelor de înregistrare este opțională: "În ceea ce privește profesioniștii înregistrați în registrul comerțului anterior datei de 07 iulie 2017, aceștia nu sunt obligaţi să îşi preschimbe certificatul de înregistrare existent. În cazul în care doresc acest lucru, au posibilitatea să solicite în mod expres emiterea unui nou certificat de înregistrare conținând și identificatorul unic la nivel european - EUID prin completarea și depunerea cererii de înregistrare (formular - tip) la care vor atașa vechiul certificat de înregistrare. De asemenea, acesta poate fi eliberat odată cu înregistrarea altor mențiuni în registrul comerțului", se mai precizează în comunicatul de presă al instituției.
Prin urmare, profesioniștii înregistrați mai devreme de data amintită pot solicita la ONRC emiterea unui nou certificat de înregistrare, prin depunerea unei cereri de înregistrare (formular-tip, poate fi descărcat de aici), în care trebuie bifat punctul 4.6. - înregistrare mențiuni.
Odată cu depunerea formularului trebuie predat și actualul certificat de înregistrare, în locul căruia antreprenorii vor primi noul document, care va include și identificatorul unic. De altfel, Ministerul Justiției a aprobat recent un nou model al certificatului de înregistrare, actualizat conform ultimelor prevederi legislative (forma stabilită de minister poate fi consultată în fișierul anexat articolului).
În ceea ce privește depunerea cererii de înregistrare, aceasta se va face direct la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială profesionistul și-a stabilit sediul social, existând și varianta transmiterii prin poștă, cu scrisoare cu valoare declarată și confirmare de primire. În plus, profesioniștii pot trimite documentele și prin mijloace electronice, caz în care cererea transmisă trebuie să aibă încorporată, atașată sau logic asociată, semnătura electronică extinsă.
Notă: Toate informațiile despre introducerea identificatorului unic la nivel european sunt aici și aici.